Tralla !

90 kvm??Ska du ha dans på bryggan??
Gör lite upphöjda planteringsbäddar/soldeck så du inte får en altan som ser ut som ett dansgolv.
Svensk lärk kan du få för en spottstyver på ngn liten såg.

Nä, det är en terass på 90 m2 faktiskt som kommer höra till min lya.

Bra ide det där med att bygga lite upphöjningar så att det inte ser så tomt ut.
Vore ju iofs coolt om man kunde möblera runt "upphöjningarna". Iofs funkar det ju med stora krukor. Det blir nog några buskar/träd därute. Det är på
15:e våningen så det kan nog bli lite blåsigt där. Får se vad som passar.

CC45 om jag inte minns fel när det gäller 22:orna. Själv brukar jag köra 22:or av ekonomiska skäl och jag har aldrig upplevt det som sviktande på något vis. Iofs så är jag inte fet som en gris heller, då kanske man bör köra på 34:or men inte annars anser jag.

Aha, så feta människor ska köra 34 och smala 22. Intressant! Sen att jag lagt ett uterum som väger liiiite mer än ett par kilo på golvet kan ju spela in vad man väljer för tjocklek. Och ja, jag har räknat med att mer än 10 personer ska kunna stå på golvet samtidigt. Feta eller inte.

Aha, så feta människor ska köra 34 och smala 22. Intressant! Sen att jag lagt ett uterum som väger liiiite mer än ett par kilo på golvet kan ju spela in vad man väljer för tjocklek. Och ja, jag har räknat med att mer än 10 personer ska kunna stå på golvet samtidigt. Feta eller inte.

Ahh, skulle han ha ett uterum på det nu också? Ja då kanske premisserna ändras. Fortfarande så är 34mm overkill men i ditt fall med CC60 så var ju valet givet, självklart. Men du förstår ju själv att det är totalt bortkastat på hans bygge eller har du bara gett dig fan på att övertala alla att det är skit om man inte gör det på det viset du har gjort?
Feta människor eller inte, 22mm räcker gott om man bygger grunden där efter. Men jag skulle också ha valt tjockare om deet skulle byggas uterum på golvet, det ska dessutom stå rakt över bärande reglar och inget annat.

Inget uterum, det är trall som skall läggas ovanpå betongplattor det handlar om. Det enda som kommer att ställas ovanpå (eventuellt) är en glasvägg. Alternativt så monteras glasväggen direkt i betongen istället.

Ahh, skulle han ha ett uterum på det nu också? Ja då kanske premisserna ändras. Fortfarande så är 34mm overkill men i ditt fall med CC60 så var ju valet givet, självklart. Men du förstår ju själv att det är totalt bortkastat på hans bygge eller har du bara gett dig fan på att övertala alla att det är skit om man inte gör det på det viset du har gjort?
Feta människor eller inte, 22mm räcker gott om man bygger grunden där efter. Men jag skulle också ha valt tjockare om deet skulle byggas uterum på golvet, det ska dessutom stå rakt över bärande reglar och inget annat.

Har även gjort en minialtan vid éntren på 12kvm. Lade 34 där med & inget jag ångrar. Kör du på ditt så kör jag på mitt.

Inget uterum, det är trall som skall läggas ovanpå betongplattor det handlar om. Det enda som kommer att ställas ovanpå (eventuellt) är en glasvägg. Alternativt så monteras glasväggen direkt i betongen istället.

Mitt personliga råd är att titta på hur andra har gjort (om du nu ändå kommer lägga trall). Jag sprang runt hos varenda person jag känner som har lagt trall och den som hade lagt 34 hade, enligt min mening, mest bastant golv. En karaktäristisk sak på de tunnare golven var att allt som stod där skallrade när man gick på det (vaser, porslin på bordet o.dyl). Nu är jag (tydligen) fet med mina 100 pannor men även lättare personer åstakom det här. Själv försöker jag sträva efter det som passar mig bäst & jag tycker att jag gjorde ett förbannat klokt val med tjockare trall. Men välj självklart det som passar dig bäst.

Last edited:

I dagens aftonblad kan du läsa detta: http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article4743825.ab

Man måste börja någonstans, kolla det och sen finns det även en DVD att beställa någonstans ifrån om man vill bli byggmästare på just trätrall :D Tror det var genom någon sån där "gör-det-själv"-tidning man kunde beställa den...

Nä, det är en terass på 90 m2 faktiskt som kommer höra till min lya.

Bra ide det där med att bygga lite upphöjningar så att det inte ser så tomt ut.
Vore ju iofs coolt om man kunde möblera runt "upphöjningarna". Iofs funkar det ju med stora krukor. Det blir nog några buskar/träd därute. Det är på
15:e våningen så det kan nog bli lite blåsigt där. Får se vad som passar.
90kvm är stort.Gör lite olika "rum" med hjälp av luftiga plank.
Fastsättningen fixar du genom att plocka upp en kvm plattor+sättsanden.
Böj 2 plintjärn i 90graders vinkel och gjut fast dom i hålet.Du kan ju inte borra igenom takvalvsisoleringen.
Har gjort en liknande takträdgård.Blev hur skön som helst.
Det största mecket du har är att bära upp allt på 15 våningen:D

22mm tryckt trall är det ofta priskrig på frammåt våren.
För att pressa priset så är ofta både träet och impregneringens kvalitet löjligt låg.
34mm trall har jag nog aldrig sett av vankantat, knaggbestrött virke.
Tycker att det är värt merkostnaden.
Lärk är bra men svårarbetat.
Nästan lögn att få raka brädor.
Ojämna springor syns otroligt tydligt på en större yta.

Golv skruvas.
Spik kryper upp av rörelserna i träet vid varierande fukthalt.
Även skjuten kamspik (bättre men inte bra).
Jag har aldrig märkt några problem med den lackade skruven.
Vet inte prisskillnaden gentemot rostfri.

Jag hade använt 28x120 trall och reglat på 60cc. Har aldrig märkt att ett sånt golv blir svajigt? Självklart beror detta också på regelvirkets tjocklek. Jag hade inte skruvat golvet utan spikat det med vanliga galvade tretumsspik. Ska du ha en skruv som inte gör fula märken så får du ha typ grabbers turbotrall för en jvla massa stålar. Snyggare med spik om du gör raka fina spikrader och dona ner dom efter första året så är det bra sen.

90kvm är stort.Gör lite olika "rum" med hjälp av luftiga plank.
Fastsättningen fixar du genom att plocka upp en kvm plattor+sättsanden.
Böj 2 plintjärn i 90graders vinkel och gjut fast dom i hålet.Du kan ju inte borra igenom takvalvsisoleringen.
Har gjort en liknande takträdgård.Blev hur skön som helst.
Det största mecket du har är att bära upp allt på 15 våningen:D

Terassen är L-formad och har redan olika "rum". Se bifogad bild.
Sättsand säger du. Är det verkligen nödvändigt? Hade tänk göra det lätt för mig och lägga trallen direkt på befintliga betongplattor. Är det dålig ide?

Edit: Ah, jag förstod nog fel. Du syftade på sättsanden under plattorna?

Bifogat

• Planritning.jpg
    Planritning.jpg
    31.4 KB · Visningar: 118
Last edited:
Tycker inte du ska välja lärk. blir så sjukt fult redan efter ett år.
varför inte smälla till med "red balau" ?

60 - 100kr löpmetern. stenhårt o snygg som fan.

synd att bilden inte var så bra.

Bifogat

• Bild077.jpg
    Bild077.jpg
    142.3 KB · Visningar: 81
Tycker inte du ska välja lärk. blir så sjukt fult redan efter ett år.
varför inte smälla till med "red balau" ?

60 - 100kr löpmetern. stenhårt o snygg som fan.

Red Balau = trädäcket skulle gå loss på ca 50k. Sen 70-80k till på det för inglasning av en del av terassen. Fan, det är mycket pengar.....

Red Balau = trädäcket skulle gå loss på ca 50k. Sen 70-80k till på det för inglasning av en del av terassen. Fan, det är mycket pengar.....

ja så in i helvete.. men det blir snyggt.

prblemet med trädäck är att det ser ut som fan efter några år. kommer inte ihåg vilken tillverkare det var men nån sålde "trallbrädor" fast i sten. riktigt snygga. dom lär ju hålla färgen rätt bra.

EDIT: Hittade :) http://www.flisbyab.se/default.asp?pageID=2035&mumID=105&grandMumID=17

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard