Tralla !

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ännu en fråga. För er som läst min andra tråd så håller jag på och försöker få ordning på en terass. Den kommer att vara belagd med grå
betongplattor 30x30 cm. Inte så snyggt eller vidare skönt att gå på.

Har under dagen kikat runt på olika alternativ (trall, plastmatta etc etc) och fastnat för trall.

Vad för virke ska jag ha? Det är viktigt att trallen inte bygger för högt (annars kan jag inte öppna altandörren, vet ej måtten än).

Hur gör man lämpligast? Bygger trallen i en stor bit? (90m2). Kanske kobbigt om man måste flytta på den... Eller ska man bygga i 2x2 m? 1x1? Spelar det nån roll?

Bör man lägga något mellan trall/betong för att få bättre luftning för att förhindra röta? Vad isåfall?

Borde finnas massor med händigt folk här som gjort samma grej?

Obehandlat lärkvirke åldras snuggt.Typ fäbodsgrå.Komplettera med detaljer i greköblått.Fördelen m lärk e att det är giftfritt om man nu bär fjällrävenjacka....

Obehandlat lärkvirke åldras snuggt.Typ fäbodsgrå.Komplettera med detaljer i greköblått.Fördelen m lärk e att det är giftfritt om man nu bär fjällrävenjacka....

Men fan lärk kostar ju tre ggr mer än vanligt tryckimpregnerat virke.. Om inte ÄNNU mer. Visst, skulle jag lägga på balkongen så visst, men 90 m2? Jag måste ju ha råd med käk också!

Men fan lärk kostar ju tre ggr mer än vanligt tryckimpregnerat virke.. Om inte ÄNNU mer. Visst, skulle jag lägga på balkongen så visst, men 90 m2? Jag måste ju ha råd med bensin också!

Våren och sommaren närmar sig och då gäller det att prioritera rätt, käk är såååå 1998, nu är det bensin det gäller att ha råd med! ;)

Standard trallvirke brukar vara 22-28 mm tjock beroende på var du köper det.

95 mm bred är vanligt,eller bredare om man vill ha det.

Skall du bygga fyrkanter så räkna ut hur stora dom bör vara för att passa in på altanen (pussel).

Men hur ofta flyttar du på ditt altangolv ?

Sen allt jävla meck att göra dom,skit i det är mitt tips eller köp färdiga fyrkanter.

Annars är det nog enklast och snabbast att regla upp och lägga brädor i fallande längder.

Är det för lågt vid dörren så kan du ju bygga ett litet "etage" som börjar en bit ifrån dörren och släga en sådan där piffig matta närmast dörren så får du dessutom en linje som luras att det ser bredare ut.

Är det för lågt vid dörren så kan du ju bygga ett litet "etage" som börjar en bit ifrån dörren och släga en sådan där piffig matta närmast dörren så får du dessutom en linje som luras att det ser bredare ut.

Förlåt, men det där var lite väl rosa? :hihi

För övrigt håller jag med om att bygga ett stort trall istället för att dela upp det.

Regla upp hela jävla ytan och sen slänger du på 22x95 i ett snyggt mönster på det. Lägg någon form av syllpapp under reglarna eller spika dit syllhöjning så de slipper ligga i vatten för jämnan, oavsett tryckimpat eller ej.
Vanlig ntr-virke duger gott, det går att hålla riktigt snyggt utan större engagemang.
Vore jag du skulle jag bygga det lite snyggt i ett V-mönster. Lite mer spill kan det bli men det är värt det.
Flytta på den lär du ju inte göra ändå?
Och tänk på att använda rostfria skruvar. Och det är ju bra om du har så mycket utrymme så att du kan ha liggande 45x70 eller dylikt att skruva dem i, svårt att få tag på alltför korta skruv till vettiga priser annars.

Det finns ju sådana däringa 30x30 som man kan knäppa ihop. Skulle du då bliförbannadså han du bara hiva dem å helsike.

Det finns ju sådana däringa 30x30 som man kan knäppa ihop. Skulle du då bliförbannadså han du bara hiva dem å helsike.

Helt klart smidigast/enklast.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    5.5 KB · Visningar: 1,327
  • 2.jpg
    2.jpg
    38.1 KB · Visningar: 234
När jag byggde altan på min fram & baksida använde jag 34 X 140. Skulle aldrig köra med mindre tjocklek på dimensionen, 28 sviktar och 22 ska vi inte tala om, som att vara till sjöss. Så tänk till en extra gång beträffande tjockleken, det lönar sig.

När jag byggde altan på min fram & baksida använde jag 34 X 140. Skulle aldrig köra med mindre tjocklek på dimensionen, 28 sviktar och 22 ska vi inte tala om, som att vara till sjöss. Så tänk till en extra gång beträffande tjockleken, det lönar sig.

Det handlar ju enbart om hur tätt (o-tätt) man reglar. Jag fick inte tag på den tjocklek jag ville ha så då la jag en regel till bara och tätade till CC lite. Inga problems alls.

Det handlar ju enbart om hur tätt (o-tätt) man reglar. Jag fick inte tag på den tjocklek jag ville ha så då la jag en regel till bara och tätade till CC lite. Inga problems alls.

Jag kunde inte regla tätare då jag hade 60cm cellplast som isolering under uterumsgolv. Visst, kunde väl anpassat dessa men tyckte ändå att 34 inte så mycket dyrare löpmeterkostnad att det absolut var värt det. Gissar att med 22:or lär det behöva reglas riktigt tätt om det inte ska toksvikta.

Tack för alla tips!

Jag kikar på nåt sånt här:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08728121.aspx

Tycker priset verkar ok också. Till det behöver jag underliggande reglar, så tunna som möjligt. Hur tunnt vågar man gå?

MÅSTE man skruva, eller funkar det med spik. Det är ingen altan jag ska bygga utan enbart trall som skall ligga på betong.

Är det stor prisskillnad rostfri spi/skruv?

Helt klart smidigast/enklast.

Jo, de där små trärutorna är ju snygga, men på en 90m2 terass kan det nog lätt se lite fjompigt ut. Dessutom är det dyrt. De där lämpar sig nog bättre för mindre ytor som balkonger etc.

Last edited:
Jag kunde inte regla tätare då jag hade 60cm cellplast som isolering under uterumsgolv. Visst, kunde väl anpassat dessa men tyckte ändå att 34 inte så mycket dyrare löpmeterkostnad att det absolut var värt det. Gissar att med 22:or lär det behöva reglas riktigt tätt om det inte ska toksvikta.

Ah!
I mitt fall var det ett enkelt träddeck (hmmm trädeck/trädäck?) utan nåt under så jag kunde regla hur fanken som helst. Alla projekt har olika förutsättningar :)

Men fan lärk kostar ju tre ggr mer än vanligt tryckimpregnerat virke.. Om inte ÄNNU mer. Visst, skulle jag lägga på balkongen så visst, men 90 m2? Jag måste ju ha råd med käk också!
90 kvm??Ska du ha dans på bryggan??
Gör lite upphöjda planteringsbäddar/soldeck så du inte får en altan som ser ut som ett dansgolv.
Svensk lärk kan du få för en spottstyver på ngn liten såg.

CC45 om jag inte minns fel när det gäller 22:orna. Själv brukar jag köra 22:or av ekonomiska skäl och jag har aldrig upplevt det som sviktande på något vis. Iofs så är jag inte fet som en gris heller, då kanske man bör köra på 34:or men inte annars anser jag.

Spikpistol funkar och det finns speciell spik men det kostar betydligt mer än rostfri trallskruv, tyvärr. Det bästa är en skruvautomat med trallskruv i. Borde gå att hyra någonstans i tokholm.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard