Inkomstdeklaration -09

Hehe jag brukar ligga bra till runt nollan + nån hundring - nån hundring
men nu får jag tillbaka 5800 kr så de verkar ha höjt skatten för mig lite

Schablonmetoden. Det kan löna sig att använda den, eller så förlorar du ordentligt med pengar på det. :gnissla
http://www.skatteverket.se/funktioner/ordforklaringar/ordforklaringskatteverketdeklarera/schablonmetod.5.deeebd104898a3a9c80004654.html

Sen skaffar du en riktig internetbank så du får alla såna där superviktiga dokument i pdf:er varje gång du loggar in.
Tackar. Nu har jag ju ändå allt sparat på datorn och en riktig internetbank, men eftersom jag bytte VP-tjänst så är de uppgifterna borta från intranätet. Men är det olagligt ifall man skulle tjäna på schablon-modellen att använda sig utav den?

Tackar. Nu har jag ju ändå allt sparat på datorn och en riktig internetbank, men eftersom jag bytte VP-tjänst så är de uppgifterna borta från intranätet. Men är det olagligt ifall man skulle tjäna på schablon-modellen att använda sig utav den?

Nej, det är inte olagligt. Och om du gjort sån stor vinst att schablonmetoden lönar sig så får jag lov att gratulera. Vad får jag för att jag hjälpte dig? :D

Nej, det är inte olagligt. Och om du gjort sån stor vinst att schablonmetoden lönar sig så får jag lov att gratulera. Vad får jag för att jag hjälpte dig? :D
Äran. Grattis :tummenupp

Nej, men jag tror jag gick back på viss daytrading förra året och får istället lusläsa ett par 100 pdf:er för att kvitta ist.

som ändå verkar ha lite koll på dessa saker, om jag har värdepapper på vanlig depå, går dessa att föra över till KF utan att skatta eller betala för stora avgifter?

Har mailat men ännu inte fått svar och jag är otålig som få.

Äran. Grattis :tummenupp

Nej, men jag tror jag gick back på viss daytrading förra året och får istället lusläsa ett par 100 pdf:er för att kvitta ist.

som ändå verkar ha lite koll på dessa saker, om jag har värdepapper på vanlig depå, går dessa att föra över till KF utan att skatta eller betala för stora avgifter?

Har mailat men ännu inte fått svar och jag är otålig som få.

KF? Kapitalförsäkring?
Öh, jagvetinte. Fråga inte mig. Jag är sjuksköterska för sjutton.

som ändå verkar ha lite koll på dessa saker, om jag har värdepapper på vanlig depå, går dessa att föra över till KF utan att skatta eller betala för stora avgifter?.

Det går inte att föra över värdepapper direkt från vanlig depå till KF. Du måste sälja värdepapperen i vanliga depån, flytta likvida medel till KF, köpa värdepapper på nytt.

Så det gäller att tajma när det är ett bra läge att "gå ur". Jag gjorde det 2007 som tur är, inga affärer att deklarera nu!

Det går inte att föra över värdepapper direkt från vanlig depå till KF. Du måste sälja värdepapperen i vanliga depån, flytta likvida medel till KF, köpa värdepapper på nytt.

Så det gäller att tajma när det är ett bra läge att "gå ur". Jag gjorde det 2007 som tur är, inga affärer att deklarera nu!
Tackar. Jo, jag fick samma svar på mitt mail jag skickade.

Så, vad är bäst. Att gå ur nu på ca 80% plus eller ligga med papperna i något/ några år och hoppas få ut än mer?

Du ska inte va så j*vla neggo markus...
eller fick du betala?? :hihi

Jag håller med om att räntan är kass men det är som inte så mycket att göra åt det utan man får helt enkelt vara glad för att det trillar in 15 loppor på kontot istället för att man få punga ut med 15...

Jag har inte fått min deklaration än så jag vet inte hur det blir.
Det är just att du tror att du inte pungat ut med pengar som förvånar. Staten har felaktigt konfiskerat din egendom och du är glad att du får tillbaka dem?

Men varför dessa papper, bara mer att slänga. Räcker väl med e-leg och gå in och göra allt man behöver.
Vill vissa envisas få papper som man ändå spiller kaffe på får man väl anmäla sig.

Förutom att de som kom på e-legitimation är dumma ihuvudet på riktigt och borde steglas och brännas på bål efter att ha gjorts till allmänt åtlöje och att barnen får kasta fekalier på personerna i fråga så vore det väl en trevlig och bra ide.

men visst vore det trevligt om man kunde komma på en bra lösning så man slapp pappersarbetet.
superbra att kunna smsa in tex.
som ett exempel.

Det är just att du tror att du inte pungat ut med pengar som förvånar. Staten har felaktigt konfiskerat din egendom och du är glad att du får tillbaka dem?

Hade kunnat vara varre, sa lange jag far tillbaka det ar jag glad:tummenupp

Förutom att de som kom på e-legitimation är dumma ihuvudet på riktigt och borde steglas och brännas på bål efter att ha gjorts till allmänt åtlöje och att barnen får kasta fekalier på personerna i fråga så vore det väl en trevlig och bra ide.

men visst vore det trevligt om man kunde komma på en bra lösning så man slapp pappersarbetet.
superbra att kunna smsa in tex.
som ett exempel.
Hur säkert saker och ting i datavärlden har jag ingen aning om. Vet hur tanjentbordet, musen och mina arbetsprogram fungerar.

Slipper jag springa fram och tillbaka till brevlådor så är jag nöjd.

Ibland blir man bara förbannad.

Återbäring - check
Återbäring värd att längta efter - check
Har alla arbetsgivare lämnat in kontrolluppgifterna - :mad:

Nu får jag väl skiten lagom till jul.

Nejdå, dom har faktiskt inte felaktigt konfiskerat dom eftersom alla pengar är som tack för att jag lånat pengar av en bank... :D
Så det har inget med staten att göra överhuvudtaget förutom att man får ett bidrag likt ett sossefall...
Och skulle jag vilja ha pengarna tidigare så kan jag alltid jämka, men nu väljer jag själv att inte göra det utan får dom i en klumpsumma istället.
Ett enkelt sätt att tvinga sig själv att spara helt enkelt...

var ser man hur mycke man får ut\betala på sidan?

ja hittar inte vart man ser de, måste man skicka in den först för att man ska se hur mycke man får eller betala?? nån som kan ge mig ett svar:banana

ja hittar inte vart man ser de, måste man skicka in den först för att man ska se hur mycke man får eller betala?? nån som kan ge mig ett svar:banana

Det ser man på sista sidan, minns inte va det står men något i stil med granska och skicka in eller nått sånt.

så man ska inte behöva skicka in den för att se va man ska få?

tycker inte att de riktigt stämmer. de står liksom inte något om ja ska betala eller få. ( förlåt för min inkompitens :D )

Nope, det är rätt många steg senare du godkänner och skickar in den... Står väl under skatteuträkning om jag inte missminner mig...

Men det står klart och tydligt när du ska signera den så du kan inte göra fel.. eller jo det klart... vill man göra fel så går det men... :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg