Projekt högländare Motard (bygge)

Framgång! Jag har varit i kontakt med Tamas på Motty Afr, det ser ut som att den ska kunna lira med mitt orginal bränslesystem. Mums!, självmappande bredbandslambdastött(jävlaord) bränslestyr. PowerCommander? NEJTACK! :hihi

Jag behöver bara få hojen att gå någerlunda utna missar, så löser den resten.

montering av insugen? Jadu, det känns som jag har en lösning på det :)
Annars för jag väl klibba ihop det med JB weld eller rentav svetsa fast alltihop :yoparty , nja, kanske inte men det är i alla fall ett mindre problem.

I veckan åker motorn tillbaks i ramen.

Skulle det kanske funka med ett Motty för mej också?
Vad kostar det?
 
Skulle det kanske funka med ett Motty för mej också?
Vad kostar det?

Absolut! De har dessutom tagit fram en version för individuell mappning av varje cylinder, vilket är lämpligt om man kör enkelspjäll.
Priset för den ordinarie (utan separat mappning) är ca 7000kr med bredbandssond, alltså ungefär som en powercommander och en dag i bromsbänken.

Men jag skulle råda till dubbelspjäll istället, skillnaden är rätt markant enligt mitt tycke
 
Ska du inte mäta kolv-volymen oxå eller betraktar du den som försumbar?

Självfallet skall kolvvolymen mätas, jag mätte upp en kolv och gjorde sen ett överslag på hur mycket större volymen skulle bli efter uppslipning. Detta blir dock relativt lite, eftersom det är flat top kolvar med grunda ventilurtag.
 
Tjo! Har du provstartat med nya trimmet än???:confused:

:gnissla Neee, det är tydligen nödvändigt att jobba en massa såhär års tycker min arbetsgivare. Fördömda värld... Men jag fick ett klart "frestande" paket levererat från UK i veckan, mina nyyya fiiina spjällhus från Jenvey :yoparty
De är inte skrymmande direkt! Våren verkar gäcka oss lite till, så jag ska nog hinna med allt. Bilder kommer i veckan :tummenupp
 
Äntligen fick man lite tid över att påbörja återmonteringen.
Så nu är motorn i ramen, svingen sitter där, kedjan med.

Börjat måtta lite på hur insugen ska sitta. nedan med länkaget provmonterat.



Kommer lägga en kolfiber skiva mellan spjällhus och insugsrör, för att ha nåt att montera husen på. Annars känns det rätt vettigt som det ser ut nedan.


Sen var det dethär med rambalken då.. Ja den är "lite ivägen", men det ska en hög med stålrör och en svets råda bot på i veckan. Tänkte göra mig en enkel fackverkshistoria runt insugen, vilket kommer ge mig gott om utrymme både för insug och filter.



Utrymmet uppåt i övrigt är ju som beräknat, jag får bygga om tanken en del. Inga konstigheter. Det utrymme som stjäls för att tillgodose lufttillförsel, ersätts på sidorna på tanken, där det förr satt spjäll men som nu kommer vara outnyttjat. I slutändan tror jag jag hamna på +-0 i tankvolym.


Men det, kommer jag med senare
 
Coolt som fan, det där e rejsing :tummenupp
 
Matnyttig och jäkligt rolig byggtråd som jag nu läst från "pärm till pärm"!

Massor av fina länkar till saker som jag letat efter har man också fått, samt lite bevis på att egna idéer som jag har inte är helöt galna(mnjao kanske ändå).

Jag har ju grav platsbrist på min TTR och tanken på insprut har legat i skallen ett tag. -Hur man nu skall lösa batterilös hoj och sprut i kombination:confused: Menmen, kan Suzuki så kan jag:tummenupp

Hur går det med bygget förresten? Har det varit för mycket jobb på sistone?



Note to self....skaffa en Highland.
 
Nyyya fiiina spjällhus från Jenvey.

:gnissla Neee, det är tydligen nödvändigt att jobba en massa såhär års tycker min arbetsgivare. Fördömda värld... Men jag fick ett klart "frestande" paket levererat från UK i veckan, mina nyyya fiiina spjällhus från Jenvey :yoparty
De är inte skrymmande direkt! Våren verkar gäcka oss lite till, så jag ska nog hinna med allt. Bilder kommer i veckan :tummenupp
Hallå snoken!
Hur går det med spjällhusen? /Arne:yoparty
 
Last edited:
Nu är vi sugna på en update...

Det är jag med. Saatana vad det skär i en för att man helt enkelt inte har tid. Jag har i alla fall påbörjat snickeriet med ramröret som behöver byggas "runt" insugen. Bilden längre upp talar väl sitt språk?

Got Torque? skrev:
Note to self...Skaffa en Highland
Göööör't!!

I övrigt tackar jag för responsen, kul att det kommer till glädje!

Ja, jo det går lite trögt och det känns rent ut sagt för jävligt. Jag vill köra med den NUUUUUU!

arne i kvarna skrev:
Hur går det med spjällhusen?
Jag har velat av och an om jag ska riva ur motorn ur ramen igen och stoppa upp allt i fräsen, så att insugen hamnar 100% i samma plan. Eller om jag ska leva med att det skiljer ca 3mm i höjd dem emellan.
Men först, det skall göras klart ram-ombyggnad.
 
Det är jag med. Saatana vad det skär i en för att man helt enkelt inte har tid. Jag har i alla fall påbörjat snickeriet med ramröret som behöver byggas "runt" insugen. Bilden längre upp talar väl sitt språk?


Göööör't!!

I övrigt tackar jag för responsen, kul att det kommer till glädje!

Ja, jo det går lite trögt och det känns rent ut sagt för jävligt. Jag vill köra med den NUUUUUU!


Jag har velat av och an om jag ska riva ur motorn ur ramen igen och stoppa upp allt i fräsen, så att insugen hamnar 100% i samma plan. Eller om jag ska leva med att det skiljer ca 3mm i höjd dem emellan.
Men först, det skall göras klart ram-ombyggnad.


3mm Skillnad gör att enacyllen drar bättre på lågvar och den andra på högvarv...
Hum vad blir det?

Det borde innebära att vid ett vist varvtal är det exakt samma hk och vrid. Typ på 5001 varv:hihi

Nä 3mm är ovesäntligt på denna makaper , Behövs bara lite hicka i ena cyllen så är det gämförbart med 3mm olika längder i hk/nm Eller att jag har pillsnerslipat ena cyllen så den ger mer vrid eller mindre än den andra.

vad jag kommit fram till så känner jag då inte av 3mm längdskillnad. Därimot över 1cm kan man märka av på insugsröret. Före fuggen/insprutet måste man ändra minst 7cm innan något händer under kanken.:hihi

Jo kom på .. Om du ändå vill ha samma längd ..plana av inugsröret ,,den del som går mot insprutet så mycket det nu går innan det rämnar? Ev går det att ta väck 3mm?
 
Last edited:
Nä 3mm är ovesäntligt på denna makaper ,

Det är sant så sant så. Jag snickrar vidare istället. lägger en 6mm plåt som hållare för ena spjällhuset och en 3mm på andra så blir det rätt i alla fall :Bugar

:mad: Inte fasen går bygget fortare när man är kryckförsedd :(
 
Last edited:
Det är sant så sant så. Jag snickrar vidare istället. lägger en 6mm plåt som hållare för ena spjällhuset och en 3mm på andra så blir det rätt i alla fall :Bugar

:mad: Inte fasen går bygget fortare när man är kryckförsedd :(

Hjälp krykkoor vurpat eller Buasjukan:D
 
Trevande i mörkret

En stadig pjäs till borrmaskin har fått göra jobbet med adapterplattor mellan spjällhus och insug.


48mm borr i 6mm alu gick som en dans :tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top