VHFradio över nätet??

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
det finns ju ett antal sidor i cyberrymden där man kan lyssna på tex polisradio. Är det nån som vet om det finns nånstans man kan lyssna på marin VHFradio över nätet? Eller måste jag fara iväg och sätta mig i båtskjulet :gnissla

Är väl tveksamt då de funkar på så korta avstånd.
Borde väl vara förbjudet också? de får väl inte användas på land om jag minns rätt.

Har du fri sikt mot havet har du räckvidd till horizonten + lite till fast du har en bärbar me gummipinne.
Så stora båtar som kör med 25w och hög masthöjd hör du väldigt långt.

Vhf radion får användas på land i kommunikation som har med med båtar och göra.
L1 och L2 får du använda på land obegränsat , dessa används även som jaktkanaler.

Eftersom man avger tystnadsplikt när man tar sitt VHF-cert så känns det ju inte helt självklart att det finns lagrum att lägga ut VHF-trafiken på nätet.

Men åas är ju patrikpowers polisradio uppenbarligen laglig :va

/J

Eftersom man avger tystnadsplikt när man tar sitt VHF-cert så känns det ju inte helt självklart att det finns lagrum att lägga ut VHF-trafiken på nätet.

Men åas är ju patrikpowers polisradio uppenbarligen laglig :va

/J
ang. den där tystnadsplikten, någon som vet vad som gäller? Får man lägga upp en konversation man själv varit delaktig i?
Eller är det bara när man avlyssnat några andra som man inte får vidarebefodra det?

Har med lite prat mellan mig och bl.a. Colombias kustbevakning och US Navy i några videobloggar :gnissla

ang. den där tystnadsplikten, någon som vet vad som gäller? Får man lägga upp en konversation man själv varit delaktig i?
Eller är det bara när man avlyssnat några andra som man inte får vidarebefodra det?

Har med lite prat mellan mig och bl.a. Colombias kustbevakning och US Navy i några videobloggar :gnissla

Tystnadsplikten kanske i praktiken är urholkad numer, pga av det okontrollerbara internet. Ty här hittade jag just en sida som streamar VHF-trafik från en fiskevik.
http://www.marinebasin.com/?doc=vhf_marine_radio.html

Men på fartyg minns jag att radiohytten oftast är låst om inte gnisten är där. Endast gnisten och chefen har nyckeln. Tystnadsplikten tror jag tillkom bla pga att när tex kustradiostationer länkar telefonsamtal till fartyg ska personen som pratar känna tillit till andra fartyg som lyssnar.
Jag tror ju dock inte för en sekund att expressen eller aftonbladet skulle tveka om de hör ngt smaskigt när de sitter med sina scanners. Vilket de gör.

/J

Jag håller på och ska fixa mig ett SRC och i boken står det att tystnadsplikt gäller för sådant som inte uppenbart är för allmän kännedom, typ väder- och trafikrapporter.
Men jag vet ju inte riktigt hur det funkar i praktiken, därav ursprungsfrågan.

Är det på någon speciell plats du vill avlyssna marin VHF? Något speciellt kustavsnitt?

Annars är det ju bara att skaffa sig en scanner och en riktantenn och rikta mot närmsta kust, själva kustradiostationerna hör du lätt utan riktantenn, båtarna däremot kan du nog behöva rikta mot.

Är det på någon speciell plats du vill avlyssna marin VHF? Något speciellt kustavsnitt?

Annars är det ju bara att skaffa sig en scanner och en riktantenn och rikta mot närmsta kust, själva kustradiostationerna hör du lätt utan riktantenn, båtarna däremot kan du nog behöva rikta mot.

Östkusten, från Stockholm/Södertälje och ner till Norrköping är väl det jag skulle vilja få in. Dessutom ska jag ner till Malmö på jobb snart och då det är i hamnen kan det vara kul att lyssna lite vad det är för båtar som kommer m.m. Där funkar det ju med en enkel bärbar, men det har jag ingen. Tänkte att det kanske gick att lyssna över nätet.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back