Bilistelände

:confused: :confused:
NewsPics2

Hehe neej, en gixxer 750, 97a. Jag når precis precis precis ner med tåspetsarna, så ska jag vända måste jag hoppa av och backa den, och sen upp igen och köra vidare, eftersom den hade för stor svängradie för att komma runt på vägen i ett drag. :näsblod :D
 
Igår när jag skulle hem från jobbet, såg jag i T-korsningen Husargatan/Dag Hammarskjölds väg (Uppsala), en bil stå still och med kille i. Bilar runt om överallt var det, taxibilar som irriterat körde om och runt snubben och det var ett smärre allmänt kaos. Ca två meter från bilen när jag skulle svänga bort såg jag att han hade en mobiltelefon i handen; i en stillastående bil mitt i en korsning satt killen och sms:ade för fullt, totalt ignorant om allt runt honom!

Hur tänkte han då??
 
Igår när jag skulle hem från jobbet, såg jag i T-korsningen Husargatan/Dag Hammarskjölds väg (Uppsala), en bil stå still och med kille i. Bilar runt om överallt var det, taxibilar som irriterat körde om och runt snubben och det var ett smärre allmänt kaos. Ca två meter från bilen när jag skulle svänga bort såg jag att han hade en mobiltelefon i handen; i en stillastående bil mitt i en korsning satt killen och sms:ade för fullt, totalt ignorant om allt runt honom!

Hur tänkte han då??

Han ringde inte bärgaren då?
 
Han ringde inte bärgaren då?

Högst troligt, eller någon annan som kunde hjälpa honom därifrån, då alla medtrafikanter inklusive TS bara svor över karln utan tanke på att kolvuppstötarfjädrarna kanske gått sönder på bilen.
 
Personligen oroar jag mig betydligt mer för motorcyklar än för bilar när jag är ute i trafiken.
Körriktningsvisare som blinkar konstant, vinglande bakhjulskörning, 80 km/h inne i stan, total okunnighet om högerregeln samt Janne Långben-körställning ger inget vidare förtroende.
 
Han ringde inte bärgaren då?

Sms:ar man en bärgare??

@Stortryne och Dominator-Rocks: Iofs möjligt att han höll på och kontaktade nån som kunde hjälpa, men sitter man isf kvar i bilen i en ganska hårt trafikerad korsning (risk för personskador) och utan varningsblinkers på (vill inte varna medtrafikanterna?). Verkar smått korkat tycker jag.

@valmers: Ingen är perfekt, inte ens motorcyklister. :rolleyes: Jag stöter på en del bakhjulsåkare, men oftast har de vett att inte göra det i tät trafik eller i innerstan. 80 på 70-väg kör jag också, i samband med att jag inte orkar snigla fram bakom en vinglande Nisse Billus som kör 50 på 70-vägen, när jag kör om honom.
 
Sms:ar man en bärgare??

@Stortryne och Dominator-Rocks: Iofs möjligt att han höll på och kontaktade nån som kunde hjälpa, men sitter man isf kvar i bilen i en ganska hårt trafikerad korsning (risk för personskador) och utan varningsblinkers på (vill inte varna medtrafikanterna?). Verkar smått korkat tycker jag.
Moderna telefoner har ingen mikrofon, bara tangentbord :arsele
Kanske kändes säkrare i bilen än utanför?
Han kanske var smått korkad?
 
Har inte hänt nåt spektakulärt på ett tag. Iaf inte annat än nissarna som lägger i växeln först när det är grönt i korsningarna och kommer iväg alldeles för sent och sabbar min effektiva körning. :arsele

Bilisterna kommer väl att bli alldeles chockade när alla bågeförare plötsligt kommer ut på vägarna när det blir vår...

Några månader kvar tills jag skriver över bilen på frun när hennes 99:a får körförbud. Inga mer bilar för mig. :yoparty :Rockbanan
 
http://forum.vibilagare.se/posts.aspx?postID=4477

Läs och begrunda. Nån gubbe skrev en insändare i Vi Bilägare (ViB). ViB tog in den. Inlägget på länken ovan har jag skickat in till ViB:s Insrändarredaktion. Får se om de tar in den. Om inte, finns den iaf på ViB:s forum. Hoppas innerligt nån bildrulle sätter i halsen lika mycket av den som jag gjorde när jag läste ViB till middagen igår...

Bilister, kolla: :arsele på er!!
 
http://forum.vibilagare.se/posts.aspx?postID=4477

Läs och begrunda. Nån gubbe skrev en insändare i Vi Bilägare (ViB). ViB tog in den. Inlägget på länken ovan har jag skickat in till ViB:s Insrändarredaktion. Får se om de tar in den. Om inte, finns den iaf på ViB:s forum. Hoppas innerligt nån bildrulle sätter i halsen lika mycket av den som jag gjorde när jag läste ViB till middagen igår...

Bilister, kolla: :arsele på er!!

Läste också den insändaren, lite lagom knäppt.
Och nåt som alltid kommer upp/lämnas ute i dessa insändare är att det alltid är motorcyklistens fel och att "vi bilförare minsan är felfria".

Har dessutom precis som du nästan blivit nermejad av bilar i rondeller, en av gångerna låg jag bredvid en bil med släpp i en tvåfilig rondell då puckot helt plötsligt ska ut i min fil fast jag ligger jämnsides, slutade med att man körde klart rondellen ute i väggrenen då han glatt fortsatte in i min fil trots ihärdigt tutande. :död
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top