ER6-tråden

Det var inte något stort intresse, jag trodde alla skulle nappa på den idén..
Självklart är jag intresserad, beror lite på vilket pris hela kalaset kommer hamna på.

Har du tidigare erfarenhet av turbobyggen ?

Nej det va inget större intersse. Förstår det. Kan ju va skit som kommer med posten. Blir nog större intresse när det e färdiht. Ja visst har jag erfarenhet av turbogygge. Dock ej på hoj. Saken e dock så här. Jag skulle aldrig i hela mitt liv göra något skit. Det e mitt namn som blir draget i skiten.
Min tanke va att försöka hålla kostnadrena nere så mycket det går. Därför va tanken att inte bygga i rostfritt, självklart så kan man själv välja hur man vill ha det. Men det e en billig hoj och jag själv skulle inte vilja betala 30-40k för ett turbo system. Tanken va att försöka ligga 20-25k max för ett komplett med allt. Tror inte jag kan fixa det billigare. Självklart så kommer man att kunna köpa delar av det. Detta är dock en siffra. Kan jag inte sålja det för det priset så kommer jag inte att bygga till fler än mig och mina polare. Detta va bara en koll för att se om det är lönt att bygga mallar och jiggar för att kunna gör flera enkelt och fort.

Roligt att det e någon som hade intresse.
Kan inte få in bilder. annars kunde du kollat på min senate turbokonv.
 
Jag, räkan och alla andra polarna:fyllisar kör med street styret utan fåge. Det fungerare bra även när man kör länga turer.:tummenupp

Ahh kanon, såg Tim ställde samma fråga som jag hade men såg inget svar. Du har ingen bild? var det jobbigt byta och hur löste du fästet för styret för det passar väl inte i originalfästet? Var helt inne på samma streetstyret men trodde det var massa meck med att fästet var fel så man behövde borra osv?
Och sista frågan är den obesvarade om styrändarna.. finns det köpa färdiga på Biltema eller måste man jäklas med orginaländarna?
 
Ahh, blir nog en ny Eärrsex om inget oförutsett (prisfall 20k på Street triple) inträffar. Förbannade vår! :3freak
 
Hallå alla glada! Beställde en ER-6f tidigare idag så jag tänkte jag skulle säga hej i den här tråden. :)

Ahh, blir nog en ny Eärrsex om inget oförutsett (prisfall 20k på Street triple) inträffar. Förbannade vår! :3freak

Firman jag köpte hoj på (Jones MC & Fritid, Karlskoga)sa att Kawasaki kommer höja priserna med ca 5% på hojar som leveras efter 1:a april i år pga den svaga kronan... :mad:
 
Tjeer!
Första inlägget för min del i detta eminenta forum.
Jag har beställt mig en ny ER6n:banana
Jag tänkte ta mckort så då måste man ju ha något att övningsköra på / se fram emot till sommaren:D
 
Tjeer!
Första inlägget för min del i detta eminenta forum.
Jag har beställt mig en ny ER6n:banana
Jag tänkte ta mckort så då måste man ju ha något att övningsköra på / se fram emot till sommaren:D

Grattis till ditt hojköp:hojsmilie , jag tror du kommer att bli nöjd:tummenupp

Välkommen på forumet och lycka till med kortet
 
Hallå alla glada! Beställde en ER-6f tidigare idag så jag tänkte jag skulle säga hej i den här tråden. :)



Firman jag köpte hoj på (Jones MC & Fritid, Karlskoga)sa att Kawasaki kommer höja priserna med ca 5% på hojar som leveras efter 1:a april i år pga den svaga kronan... :mad:

Jepp, 1000 kr ungefär enligt min handlare. Kronan har ju stärkts en hel del igen men många passar på att dra in några extra kronor :)
 
Jepp, 1000 kr ungefär enligt min handlare. Kronan har ju stärkts en hel del igen men många passar på att dra in några extra kronor :)

stärkts en hel del?? Euron ligger fortfarande en bra bit ovanför 11 kr...
 
en sak till.. går det att riva bort Biltema märket? =)
Hittade inget styre som hette street och som saknade pinnen? köpte ni med pinne och plockade bort den eller?
ser att det skiljer en hel del mellan dom olika? vissa styren ser ut som ett v nästan =) men ett allt för rakt styrekanske gör att man får ligger mer över tanken? är det standard styre eller oversize man ska ha som passar rakt av?

Halloj! jag köpte ett oversize+adapter på Biltema och är nöjd med det=)
 

Bifogat

  • DSC00926.JPG
    DSC00926.JPG
    216 KB · Visningar: 166
stärkts en hel del?? Euron ligger fortfarande en bra bit ovanför 11 kr...

Mot dollarn antar jag, men det kanske är € ni handelsmän räknar med?

Mailade dig om tail tidy till ER-6n, frågan är om du har till -09? :)
Blev nämligen en ny vit sak idag, levereras med GPR-rör om ca 2 veckor, weehoo!

Provkörde som referens även en Z1000 utrustad med Leo Vince, en hoj som en del i denna tråden gått vidare till. Varför undrar jag?
Lite obekvämare körställning, en motor som är totalt död i botten och aldrig ger den där riktiga raketskjutsen som brukar komma någonstans över 10000 varv på en tusenkubikare. Den ser ju riktigt tuff ut och låter rätt maffigt med ett bra slip-on, men nja, ingen höjdare direkt.

En liten twin är bra mycket gemytligare och trevligare!
 
Fick idag tillfälle att för första gången köra min er-6n... positivt överraskad kan man lugnt säga att jag blev, tror fan inte ens jag behöver byta ut till något slipon då jag tyckte att den mullrade på ganska skönt och inte allt för högt heller, visst, skulle jag FÅ ett slipon skulle det åka på men tror inte jag kan motivera att lägga flera tusen på ett... Den var också rappare än vad jag väntat mig, upplevde den dock som något ryckig i lägre hastigheter och på låga varv, men det kan ju vara ovana vid insprutning till exempel, tror inte det är många här i umeå som vart före mig iår att köra! Kul som fan var det i alla fall... fått mersmak också!
 
Halloj! jag köpte ett oversize+adapter på Biltema och är nöjd med det=)

Vad har oversize styret för innerdimeter? Nån som har lust att mäta? :yoparty

Nej det va inget större intersse. Förstår det. Kan ju va skit som kommer med posten. Blir nog större intresse när det e färdiht. Ja visst har jag erfarenhet av turbogygge. Dock ej på hoj. Saken e dock så här. Jag skulle aldrig i hela mitt liv göra något skit. Det e mitt namn som blir draget i skiten.
Min tanke va att försöka hålla kostnadrena nere så mycket det går. Därför va tanken att inte bygga i rostfritt, självklart så kan man själv välja hur man vill ha det. Men det e en billig hoj och jag själv skulle inte vilja betala 30-40k för ett turbo system. Tanken va att försöka ligga 20-25k max för ett komplett med allt. Tror inte jag kan fixa det billigare. Självklart så kommer man att kunna köpa delar av det. Detta är dock en siffra. Kan jag inte sålja det för det priset så kommer jag inte att bygga till fler än mig och mina polare. Detta va bara en koll för att se om det är lönt att bygga mallar och jiggar för att kunna gör flera enkelt och fort.

Roligt att det e någon som hade intresse.
Kan inte få in bilder. annars kunde du kollat på min senate turbokonv.

Kul att någon satsar lite. Jag skulle ha byggt turbo denna vintern men tiden räcker inte till, får bli till nästa vinter. Jag tänkte köpa turbon på biltema, dom har ju nya med integreade wg för 4000:- så jag räknar att hamna på max 10.000:- för mitt bygge då turbon står för den största kostnaden. fast då är ju inte arbetstiden inräknad i den pengen.

Väntar med spänning på vad du kan presentera.
 
Last edited:
... Blev nämligen en ny vit sak idag, levereras med GPR-rör om ca 2 veckor, weehoo!

Provkörde som referens även en Z1000 utrustad med Leo Vince, en hoj som en del i denna tråden gått vidare till. Varför undrar jag?
Lite obekvämare körställning, en motor som är totalt död i botten och aldrig ger den där riktiga raketskjutsen som brukar komma någonstans över 10000 varv på en tusenkubikare. Den ser ju riktigt tuff ut och låter rätt maffigt med ett bra slip-on, men nja, ingen höjdare direkt.

En liten twin är bra mycket gemytligare och trevligare!

Grattis! :tummenupp

Kul att du väljer en ER6 igen, du får se till att skriva en recension om hur stora skillnaderna är mellan den gamla och nya modellen.

Jaså Z100 är inte roligare, intressant. Som du skriver är det några som gått upp från ER6 till Z1000 och det lär bli kommentarer här... :)
Jag själv satt riktigt bra på Z1000 och skulle kunna tänka mig en sån, har inte kört den, bara Z750.

//Fredrik
 
Grattis! :tummenupp

Kul att du väljer en ER6 igen, du får se till att skriva en recension om hur stora skillnaderna är mellan den gamla och nya modellen.

Jaså Z100 är inte roligare, intressant. Som du skriver är det några som gått upp från ER6 till Z1000 och det lär bli kommentarer här... :)
Jag själv satt riktigt bra på Z1000 och skulle kunna tänka mig en sån, har inte kört den, bara Z750.

//Fredrik

ER-6 känns svårslagen, den är rolig när man börjar åka på den och ännu mer när man lärt sig behandla den ordentligt, att den dessutom är skrattretande billig att köpa, äga och försäkra väger tungt för min del.

Man satt skönt på Z1000 också, men tyckte den var ett fall åt sporthojsstuket med mycket vikt på handlederna och det gillar jag personligen inte. Z1000 är väldigt smidig för en 1000-kubikare ska jag tillägga.

Skillnader jag noterade var att den nya går mjukare och att man inte känner alls lika mycket vibrationer i dynan och handtagen som på den förra modellen. På minussidan? Hojen jag körde var precis ny och kändes riktigt trött mot min som gått ca 680 mil när jag sålde den. Den låter ju som en moped med originaldämparen, men det råder ju ett GPR bot på :)
 
Jag har kollat runt lite för att byta hoj och då även till något större men nej, man kommer tillbaka till samma ruta; ekonomin styr för mycket. Hojen är betald, billig försäkring och driftskostnader gör att man behåller den. Plus att den är rolig att köra! :)
Som du var inne på så får man tillbaka mycket glädje när man kört med den lite längre. Det kan iofs bero på att man utvecklas som förare också, men det kan man alltid försöka inbilla sig... :D

Ja, vibrationerna har man fått känna på ibland, handtagen tycker jag inte har varit så farligt. Lyftet på designen har de helt klart lyckats med, den nya ser mycket bättre ut än den gamla.
Inte så mycket minus då, de du tar upp löser man rätt enkelt och det lär inte bli tråkigt...


GPR fixar ljudet helt klart, annars kan du spinna vidare på mopedstuket med ett slipon från Raask:

raask.jpg




Tycker det är lite design a la Puch Dakota:

P9030009.jpg


Dock lär hojen inte låta som en Puch... :yoparty

//Fredrik
 
Hallå alla glada! Beställde en ER-6f tidigare idag så jag tänkte jag skulle säga hej i den här tråden. :)



Firman jag köpte hoj på (Jones MC & Fritid, Karlskoga)sa att Kawasaki kommer höja priserna med ca 5% på hojar som leveras efter 1:a april i år pga den svaga kronan... :mad:

Hej och välkommen! gott med en till som har en F. vi är inte många mot alla med N :(
och garttis till en trevlig hoj! :tummenupp
 
Tycker det är lite design a la Puch Dakota:


Dock lär hojen inte låta som en Puch... :yoparty

//Fredrik[/QUOTE]

Nu ska vi ta det jävl... lungt här.:mad: , försök inte komma med något ont om Puch Dakota här. Större kult och frihets symbol för oss tidiga sjuttiotalare får man leta efter, och ljudet....vilket ljud :yoparty
 
Nu ska vi ta det jävl... lungt här.:mad: , försök inte komma med något ont om Puch Dakota här. Större kult och frihets symbol för oss tidiga sjuttiotalare får man leta efter, och ljudet....vilket ljud :yoparty

:såjaponken Jag är själv uppväxt med Dakotan och när jag ser dem tänker jag lätt tillbaka på ungdomens dagar... Jag håller med att mer kult får man leta efter och har inget emot Dakotan.

Första gången jag såg bilden på Raask' s slipon till ER6:an tänkte jag direkt på Dakotan med det klassiska raka röret och hur otroligt fel det ser ut på en ER6:a. Därför gjorde jag den parallellen när Scalp tyckte att hojen lät som en moppe, trist om mitt inlägg missuppfattas.

Annars tycker jag det är en fin bild på Dakotan i mint condition :)

//Fredrik
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top