ER6-tråden

Du har helt rätt... Slipon utan mappning = är tapp av vrid !!!
Och med mappning : tapp av vrid också , men ett par häst
mer på topp.
Körde Versys med original = Extremt mycket bättre vrid på låga varvtal jämfört med ER-6 ( 2500-6500 v ) . Det är andra kammar och kompression
mm i Kawasaki Versys .
 
Last edited:
Hallå alla killar och tjejer. läser att det är flera som vill ha mera mos i era 6:or.
Tänkte själv bygga ett turbosystem. Ville bara kolla vad det finns för intresse av sådana gosaker hos er andra. När jag är igång så kan jag ju göra jiggar så man kaan göra flera. Ett prisvärt bulta på helt enkelt. Dock med allt du/ni behöver. kommer att göra det enkelt med manual så vilken tomte kan skruva på.
 
Last edited:
En till sak ang Biltemas styre... Vilken modell köpte ni? har läst att vissa har köp lite för brett osv.. Har inte testat hojjen med orginalstyre men förra ägare påstog att det blev lite påfrestande i handlederna under längre turer.
Han trodde ett lite mer rakare styre skulle passa bättre.
 
En till sak ang Biltemas styre... Vilken modell köpte ni? har läst att vissa har köp lite för brett osv.. Har inte testat hojjen med orginalstyre men förra ägare påstog att det blev lite påfrestande i handlederna under längre turer.
Han trodde ett lite mer rakare styre skulle passa bättre.

Jag, räkan och alla andra polarna:fyllisar kör med street styret utan fåge. Det fungerare bra även när man kör länga turer.:tummenupp
 
Jag, räkan och alla andra polarna:fyllisar kör med street styret utan fåge. Det fungerare bra även när man kör länga turer.:tummenupp

Tack för det svaret! ska åka och inhandla ett sådant samt depåstöd :tummenupp

Edit: du kanske har en bild på det styret monterat? enkelt att byta? hur går det med styrändarna?

Ava MC skriver "Original levererar ER6an 57 HK på bakhjulet" på sin hemsida. Det står dock inget om varifrån dessa siffror kommer.

Källa: http://www.avamc.se/produkter/roligt/


ok så 57hk orginal på hjulet.. Så pc3 samt slipon och pipercross ger ca 8hk?
Är det ett måste med filter? vad kostar pipercrossfiler samt var köper man dom?

Någon som vet priset på ava:s turbokit? 112hk var ju inte dåligt...
 
Last edited:
Hajsan!!! Är det någon snäll person som kan svara om det är samma baktail som Er6 som på versys???? ska köpa en sådan skylthållare så att man blir av med bögflärpen..

Tackar för svar
 
Last edited:
Hajsan!!! Är det någon snäll person som kan svara om det är samma baktail som Er6 som på versys???? ska köpa en sådan skylthållare så att man blir av med bögflärpen..

Tackar för svar

Jag har både en ER-6 och en Versys, så jag gick o kollade i garaget. Nej det verkar olika infästningar och aningen olika utförande...
 
Tack för det svaret! ska åka och inhandla ett sådant samt depåstöd :tummenupp

Edit: du kanske har en bild på det styret monterat? enkelt att byta? hur går det med styrändarna?




ok så 57hk orginal på hjulet.. Så pc3 samt slipon och pipercross ger ca 8hk?
Är det ett måste med filter? vad kostar pipercrossfiler samt var köper man dom?

Någon som vet priset på ava:s turbokit? 112hk var ju inte dåligt...

ja det är jätteenkelt! styrändrana passar inte. Tema har nya som bör passa. annars e det bara att slipa ner så de går in i röret. sorry jag har ingen bild.
Jag tog kontakt med AVA för ett jävla bra tag sedan. kom inte riktigt ihåg va de skulle ha. orkade inte bygga ett själv. Tror det skulle ligga på 40-45k.
det e fan så mycket för en hoj i denna priskallassen. bygger ett själv.

ja det är jätteenkelt! styrändrana passar inte. Tema har nya som bör passa. annars e det bara att slipa ner så de går in i röret. sorry jag har ingen bild.
Jag tog kontakt med AVA för ett jävla bra tag sedan. kom inte riktigt ihåg va de skulle ha. orkade inte bygga ett själv. Tror det skulle ligga på 40-45k.
det e fan så mycket för en hoj i denna priskallassen. bygger ett själv.

jo det hade jag. hoppas det går
sorry lyckades inte skicka.
 
Last edited:
Sorry men jag kommer snart att överge er. Har varit och beställt ny mc idag.
Så är det någon som är intresserad av en begagnad Er6-n så är det bara till att höra av sig.
 
Jag har både en ER-6 och en Versys, så jag gick o kollade i garaget. Nej det verkar olika infästningar och aningen olika utförande...

Okidoki.... skulle beställa från bikeshop.se men de visste inte om det passade..
Får beställa från tyskland då:( så jobbigt bara...
Svår att veta vad som passar på versysen från er6.

tack för hjälpen
 
Jag, räkan och alla andra polarna:fyllisar kör med street styret utan fåge. Det fungerare bra även när man kör länga turer.:tummenupp

en sak till.. går det att riva bort Biltema märket? =)
Hittade inget styre som hette street och som saknade pinnen? köpte ni med pinne och plockade bort den eller?
ser att det skiljer en hel del mellan dom olika? vissa styren ser ut som ett v nästan =) men ett allt för rakt styrekanske gör att man får ligger mer över tanken? är det standard styre eller oversize man ska ha som passar rakt av?
 
Last edited:
Det blev en Ducati Monster 1100.

8497931009.jpg


:Bugar :Bugar
 
en sak till.. går det att riva bort Biltema märket? =)
Hittade inget styre som hette street och som saknade pinnen? köpte ni med pinne och plockade bort den eller?
ser att det skiljer en hel del mellan dom olika? vissa styren ser ut som ett v nästan =) men ett allt för rakt styrekanske gör att man får ligger mer över tanken? är det standard styre eller oversize man ska ha som passar rakt av?

Det är ett tag sedan jag bytte. Jag tog bort linnen och målade styret svart. Fanns bara silver och röda när jag köpte. Det e bara måta org styret så ser du vilket som passar. standard skulle jag tro. Kör ut till tema och känn på styret. Men jag e nästan 100 på att det e street med pinne jag har. skall se om jag lyckas skicka bilder.

en sak till.. går det att riva bort Biltema märket? =)
Hittade inget styre som hette street och som saknade pinnen? köpte ni med pinne och plockade bort den eller?
ser att det skiljer en hel del mellan dom olika? vissa styren ser ut som ett v nästan =) men ett allt för rakt styrekanske gör att man får ligger mer över tanken? är det standard styre eller oversize man ska ha som passar rakt av?

försök

sorrf jag får inte iväg bilderna. har du mail så skall jag skicka de jag har
 
Last edited:
kommer inte heller ihåg vad mitt styre från tema hette men det var bara skruva av pinnen, är inte limmad som på renthal.
Har bara kört 70 mil i sträck med det styret men jag upplevde inte nåt problem, däremot med ninjan jag hade innan fick jag ont i armbågar mm efter några mil så jag borde väl vara känslig för fel vinklar.

ang effekt så tycker jag med det är lite trist med tappet av bottenvrid med slipon, dock så är det inga avgassmällar alls vad jag kan minnas med min mappning, tänkte jag skulle kolla effekten i bänk nån dag när jag får tummen ur.
Tycker inte det spelar nån roll vad det är man kör med, effekt vill man alltid jaga så er6 är inget undantag :tummenupp
Är det nån som testat högkompskolvar? funderar på att öka kompet lite men jag ska bara få ork till att skruva med hojen, nu när säsongen börjar så lär det inte bli av för den är så rolig att åka med så den är sällan stillastående.
 
Vill bara klargöra om någon har missförstått att man tappar inget vridmoment genom att sätta på slipon, luftfilter o mappning, tvärtom, man höjer det maximala vridmomentet genom att optimera via en bänkning.
Däremot så flyttas nog vridmomentskurvan en bit uppåt i registret av ett öppet slipon.

Jag måste också passa på att hålla med robban_75 att det spelar oftast ingen roll om man har mycket eller lite effekt original, går det med hyfsat enkla medel att öka den så vill de flesta det.:rock
 
Hallå alla killar och tjejer. läser att det är flera som vill ha mera mos i era 6:or.
Tänkte själv bygga ett turbosystem. Ville bara kolla vad det finns för intresse av sådana gosaker hos er andra. När jag är igång så kan jag ju göra jiggar så man kaan göra flera. Ett prisvärt bulta på helt enkelt. Dock med allt du/ni behöver. kommer att göra det enkelt med manual så vilken tomte kan skruva på.

Det var inte något stort intresse, jag trodde alla skulle nappa på den idén..
Självklart är jag intresserad, beror lite på vilket pris hela kalaset kommer hamna på.

Har du tidigare erfarenhet av turbobyggen ?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top