TL-tråden - v2 !

TRE = Timing Retard Eliminator. Inte TRE=3. :)

Det ger ingen extra topp-effekt....


Oh, El G. Du borde få ett brev idag om inte posten supit bort det.

Jag monterade en TRE på min TL i höstas, strax innan den ställdes in för vintern. Jag blev mkt överraskad, gasresponsen blev helt klart annorlunda och hojen blev rappare på de lägre växlarna. Inget som är uppmätt digitalt men väl i verkliga livet. Före TRE fick jag pisk av kompisens gamla trimmade gsx1100r, men efter höll jag jämna steg hela vägen upp till ca 200. Över 200 fick han pisk både före o efter TRE :D

@ Octo
Tackar o bugar för paketet, hoppas att jag kan bistå med något i framtiden :Bugar
 
Tricket är att Zuki lade in en liten tändningsjustering på de lägre växlarna på lägre gaspådrag, antagligen för att få ner ljudvolym, utsläpp eller helt enkelt för att göra den mindre benägen att åka upp på bakhjulet. Med TRE så blir gas-svaret lite exaktare och svarar tidigare än utan.

Som sagt, inget direkt mätbart, men det gör skillnad på körupplevelsen.

Klart värt.

Antar att dom där cyklarna går på bakan utan större problem, även utan TRE-moden. :)
 
Tjo

Ska få hjälp av en polare att serva min TL 1000S -97'a om jag bara fixar fram de saker som behövs för en 2400 mila service. Är det nån som vet fritt ur minnet vad för något som jag måste köpa? Jag hittar inte min servicebok i nu läget och han hade tänkt sätta igång i helgen ev. och då är ju den här trådens samlade kunskaper oslagbar ;)

BTW så åkte jag jungfruturen på den igår för iår. +1 grad och 3 mil att köra. Småkallt i 240km/h men ack så underbart ;)

Tack på förhand
 
Tjo

Ska få hjälp av en polare att serva min TL 1000S -97'a om jag bara fixar fram de saker som behövs för en 2400 mila service. Är det nån som vet fritt ur minnet vad för något som jag måste köpa? Jag hittar inte min servicebok i nu läget och han hade tänkt sätta igång i helgen ev. och då är ju den här trådens samlade kunskaper oslagbar ;)

BTW så åkte jag jungfruturen på den igår för iår. +1 grad och 3 mil att köra. Småkallt i 240km/h men ack så underbart ;)

Tack på förhand

Ingen som är bättre än mig på att läsa ut allt som ska köpas till en sån service ?

/oXy
 
Virago 535 säger du!?

Nån ny Viagramodell? Börjar ni komma till åren!? :arsele
Kul kille. :FU :D

En sån här liten yamma...
virago535.jpg
 
Godmorgon!

Nu sitter jag lite i saxen här. Står i garaget och ska byte till Helibars (högre styrhalvor). Har kommit så långt att jag nu ska lyfta av styrkronan, men tändningslåset följer ju med?! Frågan är om tändningslåset ska monteras av (finns inga instruktioner på det i de två manualer jag har). Det som oroar mig är att jag ska dra av något i kablaget, för det vill jag INTE.

Någon som kan komma med tips?

Helst NU.

De skruvar som håller tändningslåset ska vad jag förstår lossas underifrån, men de går inte att komma åt medan kronan sitter på plats. Den slutsats jag dragit är att tändningslåset monteras av efter att kronan är lös då man kanske kan vända lite på den. Men vad f.. vet jag :va


EDIT:
Puh .. skiten är på plats. Lite lirkande o trixande så gick det bra. Tändningslåset fick följa med kronan av. Nu väntar jag bara på ett mörkt kåpglas som jag beställt. Nya handtagsgummin ska köpas för det blev slakt på de gamla idag. Sen får det faktiskt vara nock för i år.
 
Last edited:
Najs:tummenupp , hur varmt var de när du var ute o drog?? Här de bara +3....:(


Fråga er alla: Va har ni för tändstift monterade på era motorer?

Kör med iridium stift. Vet inte ifall dom gör så mycket skillnad men dom ska tydligen tåla lite mer kallstarter än "vanliga". Dyra som skam e dom iallafall. :mad:
 
Back
Top