Petnoga

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Jag tänkte att det kunde vara bra med en post om hur vi använder det svenska språket på bästa sätt. Ibland kanske man inte vet hur man ska stava, då kan det vara bra att ha denna tråd att falla tillbaka på.

§1. Undvik vardagliga språkformer!
mej, dej, sej - skriv: mig, dig, sig
dom - skriv: de/dem
våran - skriv: vår
vårat - skriv: vårt
sån, sånt, såna - skriv: sådan, sådant, sådana
sen - skriv: sedan
medans - skriv: medan

§2. De eller dem?
Många skribenter här har svårt att veta när man ska skriva de och dem.
"De är subjektsform, medan "dem" är objektsformen.
Ett knep är att sätta in "vi" eller "oss" där talspråkets "dom" förekommer.
Om det går bra med "vi" ska "dom" bytas ut mot "de".
Går det bra med "oss" ska man byta till "dem".
(På den här punkten kan jag säga att jag har svårt, jag skriver gärna "dom".)

§3. Var eller vart?
"Var" uttrycker befintlighet. Exempel: Var är snusdosan?
"Vart" uttrycker riktning. Exempel: Vart har Pettersson rest? Svar: Till Kina.

§4. Sammansättning eller särskrivning?
Svenska språket har i regel sammansatta ord, medan många skribenter felaktigt särskriver dem. Utgå därför ifrån att ord ska vara sammansatta. Annars är risken för felaktig betydelse stor.
Exempel:
Brun hårig sjuk sköterska. Brunhårig sjuksköterska.
Har ni sett en herr toalett? Har ni sett en herrtoalett?
Vår kassa personal är sen idag. Vår kassapersonal är sen idag.

§5. Satsradning.
Texter med många satsradningar blir svåra att läsa. Men ser inte vad som hör ihop i texten, när det flyter fram i en enda lång ordström. Undvik alltså att rada huvudsatser efter varandra med kommatecken emellan. Sätt punkt istället eller "och", "men", eller annat bindeord.

Ta nu inte illa upp, jag är själv ingen mästare på rättstavning, och har säkert stavfel i denna text med, men här är lite hjälp till er som vill förbättra ert språk. I dessa tider kanske det behövs när ni ska skriva en jobbansökan eller liknande.

:tummenupp

Äntligen någon som hajat grejen!:D

Bra tips angående de och dem, hoppas att folk tar till sig och lär sig:)

Bra tips, men de flesta som behöver använda sig av dem är inte intresserade/bryr sig inte.

Jag gjorde en provocerande tråd en gång i tiden ( http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=128733 ) fast det fungerade nog inte som jag ville, att folk skulle bli provocerade och hålla tråden i liv så att fler skulle läsa tipset. De som tog åt sig sket ju i tipset och fortsatte som vanligt. Gör en poll om hur många som bryr sig om hur de stavar.

Men det borde finnas bättre verktyg för rättstavning att integrera i webbläsaren tycker jag. Har dock inte brytt om mig för att leta.

Språksnobbism är, i mina ögon, en fråga om kontext. I vissa sammanhang bör du formulera dig och stava korrekt. I andra sammanhang, vem bryr sig? Självfallet riskerar du framstå såsom mindre belevad om du skriver i talspråk - hur du uttrycker dig avspeglar ditt intellekt - men språk som levande ting utvecklas konstant. Den svenska vi skriver och talar idag skulle te sig väldigt dålig för, exempelvis, någon som levde för 100 år sedan.

Med andra ord, raljera över grammatik och stavning bäst du vill, men kom ihåg att det lätt blir malplacerat.

Sugen på att köpa min? =)

Tack för erbjudandet, men den är lite för gammal.
En -03 eller nyare så hade det kanske varit intressant!

Språksnobbism är, i mina ögon, en fråga om kontext. I vissa sammanhang bör du formulera dig och stava korrekt. I andra sammanhang, vem bryr sig? Självfallet riskerar du framstå såsom mindre belevad om du skriver i talspråk - hur du uttrycker dig avspeglar ditt intellekt - men språk som levande ting utvecklas konstant. Den svenska vi skriver och talar idag skulle te sig väldigt dålig för, exempelvis, någon som levde för 100 år sedan.

Med andra ord, raljera över grammatik och stavning bäst du vill, men kom ihåg att det lätt blir malplacerat.

Jag håller med dig till fullo. Men det finns skräckexempel här, så det skadar nog inte för vissa att titta lite. :tummenupp

Last edited:

Japp, håller med om detta. Läs gärna Fredrik Lindström. Han påpekar att så länge språket fungerar för att göra sig förstådd är det mesta tillåtet. När språket blir svårt att förstå pga udda ordval och felaktig grammatik, då är det läge att tänka till. På ett forum känns det som att "anything goes"...

EDIT: Matte: jag har en snygg SV1000 till salu, dock i Falun...

Japp, håller med om detta. Läs gärna Fredrik Lindström. Han påpekar att så länge språket fungerar för att göra sig förstådd är det mesta tillåtet. När språket blir svårt att förstå pga udda ordval och felaktig grammatik, då är det läge att tänka till. På ett forum känns det som att "anything goes"...

EDIT: Matte: jag har en snygg SV1000 till salu, dock i Falun...

Jag håller med dig om att språkets första funktion är att tillåta oss att kommunicera. Dock får du inte glömma att språket också har andra uppgifter.
Till exempel fungerar språket även som statusmarkör och bildningsmarkör.
På grund av detta kan man inte inte uttrycka sig hur långt från de svenska språknormerna som helst på sporthoj.com innan andra uppfattar en som en galning, lite trög eller bara som en vilsen högstadieelev som skolkat från svenskalektionerna.

I chattrum gäller förvisso lite andra regler än här, där påverkar lite andra normer.

Jag håller med dig om att språkets första funktion är att tillåta oss att kommunicera. Dock får du inte glömma att språket också har andra uppgifter.
Till exempel fungerar språket även som statusmarkör och bildningsmarkör.
På grund av detta kan man inte inte uttrycka sig hur långt från de svenska språknormerna som helst på sporthoj.com innan andra uppfattar en som en galning, lite trög eller bara som en vilsen högstadieelev som skolkat från svenskalektionerna.

I chattrum gäller förvisso lite andra regler än här, där påverkar lite andra normer.

Tydligen skolkade du från dina svensklektioner eftersom du inte ens vet hur svensklektion stavas. :tihihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg