Petnoga

Sluta jiddra, börja trolla.

Petnoga (Dokumentär, samhällsskildring)

Snön sätter sina spår; Sporthojsmedlemmarnas psyken slår slint och en ensam man tar upp kampen mot grammatikens svarta hål. Del ett.

Folk som sitter och stör sej på stavfel, grammatikfel och rent slarv berättar mer om sej själva än dom de hackar på.
Ta ut fingret ur analen and get a life. :fakta

Tydligen skolkade du från dina svensklektioner eftersom du inte ens vet hur svensklektion stavas. :tihihi

Själv tycker jag att både svensklektion och svenskalektion är användbara. :-)

I vilket fall handlade mitt inlägg egentligen bara om att man inte kan skriva hur galet som helst, inte om enstaka, diskuterbara ord.

Last edited:
Japp, håller med om detta. Läs gärna Fredrik Lindström. Han påpekar att så länge språket fungerar för att göra sig förstådd är det mesta tillåtet. När språket blir svårt att förstå pga udda ordval och felaktig grammatik, då är det läge att tänka till. På ett forum känns det som att "anything goes"...

EDIT: Matte: jag har en snygg SV1000 till salu, dock i Falun...

Jasså, finns den på blocket? Pris? :)

Ni som är såna himmla messerschmittar, kan ni förklara det här:

När jag var ung hette det "bergvägg" och "busshållplats".

Numera hör jag ofta folk som borde ha språklig bildning säga
"bergsvägg" och "busshållsplats".

Var kommer det där extra esset ifrån?

Ni som är såna himmla messerschmittar, kan ni förklara det här:

När jag var ung hette det "bergvägg" och "busshållplats".

Numera hör jag ofta folk som borde ha språklig bildning säga
"bergsvägg" och "busshållsplats".

Var kommer det där extra esset ifrån?

Jag tycker nog snarare att det har gått åt andra hållet. Fotbollförbundet istället för fotbollsförbundet osv. De exempel du nämner har jag aldrig hört.

Edit: Nu kom jag på ett ställe där det stoppas in ett s helt felaktigt av en majoritet, tyvärr. Dessvärre ibland även av journalister i seriösa tidningar och ofta på TV. Istället för springande eller liggande så säger folk springandes och liggandes.

Exempel från Efterlyst (där detta är legio): Mannen försvann springandes från platsen medan offret liggandes ropade på hjälp. Vill ni göra nåt som höjer er image exceptionellt mycket gällande kunskap i svenska språket så lär er av med den ovanan. (Notera gällande, inte gällandes)

Hur folk skriver på ett forum är väl inte jätteviktigt även om jag tycker att man åtminstone kan bemöda sig med att använda versaler emellanåt för att verka trovärdig. Allt beror självklart på vad som avhandlas också men när man får jobbmejl med dålig svenska eller läser ledarartiklar som är dåligt skrivna blir jag fan skeptisk.

Last edited:
Jag tycker nog snarare att det har gått åt andra hållet. Fotbollförbundet istället för fotbollsförbundet osv. De exempel du nämner har jag aldrig hört.

Edit: Nu kom jag på ett ställe där det stoppas in ett s helt felaktigt av en majoritet, tyvärr. Dessvärre ibland även av journalister i seriösa tidningar och ofta på TV. Istället för springande eller liggande så säger folk springandes och liggandes.

Exempel från Efterlyst (där detta är legio): Mannen försvann springandes från platsen medan offret liggandes ropade på hjälp. Vill ni göra nåt som höjer er image exceptionellt mycket gällande kunskap i svenska språket så lär er av med den ovanan. (Notera gällande, inte gällandes)

Hur folk skriver på ett forum är väl inte jätteviktigt även om jag tycker att man åtminstone kan bemöda sig med att använda versaler emellanåt för att verka trovärdig. Allt beror självklart på vad som avhandlas också men när man får jobbmejl med dålig svenska eller läser ledarartiklar som är dåligt skrivna blir jag fan skeptisk.

Om jag får gissa så tror jag att s-et i springandes och liggandes är resultaten av påverkan från engelskan. Det är kanske lockande för många att översätta "the man was seen running" med "mannen sågs springandes". Eller vad tror du?

Själv tycker jag att både svensklektion och svenskalektion är användbara. :-)

I vilket fall handlade mitt inlägg egentligen bara om att man inte kan skriva hur galet som helst, inte om enstaka, diskuterbara ord.

Jo, nog förstod jag det. Dock är den korrekta stavningen utan det där a:et i mitten även om ungefär 75% använder det.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg