Insatsgängs hjälp

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Kan nån förbarma sej och hjälpa mej ?

Gängpaj på ett hål vid bromsoket och jag behöver hjälp med att sätta in en insattsgänga.

På era villkor, när ni vill, när det passar er.
Jag anpassar mej efter er, självklart.
Kommer med hela oket till er!

Bor i Huddinge men har bil :-)

Hej!

Ar det M10x1,25? I sa fall satter jag garna i en Helicoil gratis om du skickar oket till mej och betalar frakten hit o dit.

MVH/Lasse

Kan fixa det åt dig om du vill helt gratis... Men varför gör du det inte själv ist? Det är ju hur lätt som helst.

Kan fixa det åt dig om du vill helt gratis... Men varför gör du det inte själv ist? Det är ju hur lätt som helst.

Kanske för att en sats med helicoil (insatsgänga) för en gängtyp kostar 12-15hundra.
Ska man inte montera hundratals insatsgängor är det billigare att låta någon annan göra det.

Kanske för att en sats med helicoil (insatsgänga) för en gängtyp kostar 12-15hundra.
Ska man inte montera hundratals insatsgängor är det billigare att låta någon annan göra det.

Håller med dig men kan ju tipsa trådskapren för övrigt om att Swedol säljer "Recoils" insatsgängor billigt. ca. 300-600:- för en sats.

Men snackar vi fingängad stigning så har dom nog inte dessvärre = helicoil = dyrt.

Så ja, du har rätt med andra ord! =)

Okej tack för tipsen, verkar ha fått napp strax norr om stan.
Varför jag inte gör det själv?
Lite dyrt....
Sen undrar jag om det verkligen är så lätt. Men min tur lovar jag er att jag lyckas gänga snett :-)
För jag antar att det är viktigt att borra och gänga väldigt rakt?

Men om jag får se någon göra det första gången, kanske jag vågar mej på att köpa en sats till nästa gång.

Svedberg, det var väldigt snällt men just nu verkar jag inte behöva skicka det. Får hjälp här.

Mad Skillz, tack för erbjudandet!
Om det blir fel med första nappet, hör jag av mej! Men tack !

Tjena! Jag ska montera quickshifter och behöver borra ur specialgängan (ej m6) i en av kullederna på växelreglaget.

Jag vill alltså bort med denna, och sätta i en m6 insatsgänga så att min egentillverkade
gängstång passar i denna kulled alltså. Men satt bara och tänkte på den fysiska kraften som pinnen/kulleden får utstå.

Insatsgängan är ju bara hälften så lång som originalgängan. Tänkte om detta kommer att påverka hållbarheten? Går det att montera 2 insatsgängor efter varandra, (finns plats) eller hur blir det?

Vet dock att insatsgängor brukar bli starkt och bra...

Last edited:
Det finns olika långa insatsgängor att köpa, om du inte vill experimentera med dubbla korta.

Om man frågar folk som inte vet exakt hur grejerna man pratar om ser ut är det aldrig fel med en bild. Säger så mycket mer om vilka krafter det gäller och i vilka riktningar, nu vet vi inte mycket mer än att det handlar om en kraft i odefinierad riktning av odefinierad storlek.

Tjena! Jag ska montera quickshifter och behöver borra ur specialgängan (ej m6) i en av kullederna på växelreglaget.

Jag vill alltså bort med denna, och sätta i en m6 insatsgänga så att min egentillverkade
gängstång passar i denna kulled alltså. Men satt bara och tänkte på den fysiska kraften som pinnen/kulleden får utstå.

Insatsgängan är ju bara hälften så lång som originalgängan. Tänkte om detta kommer att påverka hållbarheten? Går det att montera 2 insatsgängor efter varandra, (finns plats) eller hur blir det?

Vet dock att insatsgängor brukar bli stark och bra...

Specialgängan består i att den just är vänstergängad (M6)

Finns nya kulleder att köpa med " rätt gänga "

Tack för svar. Jo, märkte den var vänstergängad, men stigningen är annorlunda också. Tror du en enkel kort insatsgänga håller?

Kulleden är nitad i pedalen, tänkte jag skulle slippa hålla på med det.
Och gängsats har jag liggande.

Bifogat

• reg2.jpg
    reg2.jpg
    4.8 KB · Visningar: 529
  • reg3.jpg
    reg3.jpg
    3.9 KB · Visningar: 523
  • reg1.jpg
    reg1.jpg
    5.1 KB · Visningar: 528
Last edited:
Det finns olika långa insatsgängor att köpa, om du inte vill experimentera med dubbla korta.

Om man frågar folk som inte vet exakt hur grejerna man pratar om ser ut är det aldrig fel med en bild. Säger så mycket mer om vilka krafter det gäller och i vilka riktningar, nu vet vi inte mycket mer än att det handlar om en kraft i odefinierad riktning av odefinierad storlek.
Förlåt, några bilder...
Kul fråga: Var köper man längre insatsgängor m6?, och finns de styckvis? en äkta helicoil kostar säkert 200kr...om det räcker...

Last edited:
Har ingen webshop i huvudet nu, men har sökt en del efter insatsgängor i mer udda storlek nyligen och jag såg dom säljas i olika längder på åtskilliga ställen. Någon annonserar förresten på blocket om att dom säljer V-coil satser och nämner att dom har insatser i olika längder. "Maila för komplett lista" stod det visst.

Försökte borra lite försiktigt igår iden vänstergängade leden , men stålet i leden är diamant-hårt. Sen tänkte jag, att om jag istället kapar av originalpinnen (gängstången) och behåller dess vänstergängade ända, och skär ny m6 gänga strax neranför den befintliga högergängan, men det blev inte bra
pga för lite material.

Den ogängade delen på gängstången var bara 5,5 mm när jag mätte. Skitproblem!

Någon som vet ifall Hayabusa -08 också har denna
vänstergängade pinne? Sensorn är till en sådan. (pressure sensor, ej linjär) Beställde aldrig en sk shiftrod (gängstången)

Vet, nu ska jag inte byta ämne...Ursäkta

Nämde tidigare att leden jag försökte borra i var diamant-hård, men så var det inte. Borren till gängsatsen var skadad, vet ej hur för den är ny. Men struntade i det där och borrade bort nitskallen på den vänstergängade leden och slog ut den med dorn.

Sen fick jag tag i en annan universiell m6 vanlig högergängad led.

Ska bli kul att se om min hemmagjorda m6 växelstång i rostfritt håller ...

Bifogat

• växel.jpg
    växel.jpg
    9.1 KB · Visningar: 371
Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...