Inkörning

devil_rider

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r1
Tjo alla motorcykelfantaster! nu är de inte långt kvar till sommaren! många som längtar!

Jag har fråga till er experter då jag själv har mycket att lära! angående inkörning osv. Börjat läsa mer och mer. Visa säger att man ska köra mjukt och fint ett antal mil som de står i manualen ex. Andra säger att man ska köra hårt osv. Att de redan är inkörda och kollade i fabriken. Hur är de egentligen med de? Min hoj har rullat 1 mil.. Jag har haft den 5 månader drygt... och jag har torrvarvat nån gång ibland... varmkört den lite tills den blivit varm. sen har jag gasat runt 3000-4500rpm nån gång... kanske jag under de 5 månaderna startat hojen 10-20ggr. sammanlagt kanske den varit igång Max 30-35Min under mitt ägo... Sen läste jag nånstanns att man absolut inte ska tomgångsköra en hoj eller varmköra den när den är ny. Är min inkörningsperiod körd nu med andra ord? Lite smått orolig ifall delarna har börjat slits felaktigt! Ska jag ut och gasa lite hårdare? eller bara köra som vanligt?

Mvh
 
Totalskippa obelastad körning(tomgångskörning)och hårdbelastad körning(segdragning)så kan du nog göra som du vill under den tid du har hojen,vill du vara snäll mot framtida ägare så kör du in den efter tillverkarens rekommendationer då det flesta problem som kan inträffa med dagens matetrialval inte visar sig förrän senare i livscykeln på hojen och då är det väl redan en eller flera nya ägare ändå.

Personligen hanterar jag allt jag köper som om jag ska begravas med föremålet men det är jag det.

Henrik
 
inkörning

Läs i manualen där står en del om "breakin in". En så stor maskin som du har så kan du köra som vanligt, då menar jag normalt trafiktempo och att du kör långa sträckor och inte fram o tillbaks till kiosken, de 160 första milen är viktigast innan första servicen. Jag har haft övningshojar som gjort sin "inkörning" med mc-elever på ryggen med allt vad det innebär och ändå utan problem, har ofta upplevt att hojarna går bättre efter 2-3000 mil. Du behöver inte vara orolig, det lilla du "plågat" den är inte ens mätbart.
 
Läs och begrunda!
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Helt klart är att inkörning enligt instruktionsbok huvudsakligen är till för att fabrikanterna skall få så lite garantiåtgärder som möjligt.
Själv har jag alltid kört in mina maskiner (hojar och bilar) ungefär enligt länken och vid bänkning har de alltid legat över snittet i effekt :tummenupp

Glöm dock ej att varmköra ordentligt innan belastning....!!

Och förresten - byt oljan tidigt!! 100mil är åt h-e för länge!
 
Någon mer motorkunnig som har synpunkter på det här ämnet? Har läst länken och "it makes sense" men ändå fundersam då tillverkaren av min moppe är av en annan uppfattning.

Visst är det säkert rädda för att deras hojar skall komma tillbaka med skador, men samtidigt vill de säkert att deras kunder skall få så mycket effekt som möjligt.

Varför skall en hoj köras in om inte en bil behöver det? Jag har inte fått instruktioner om det på de nya bilar jag har köpt.
 
Någon mer motorkunnig som har synpunkter på det här ämnet? Har läst länken och "it makes sense" men ändå fundersam då tillverkaren av min moppe är av en annan uppfattning.

Visst är det säkert rädda för att deras hojar skall komma tillbaka med skador, men samtidigt vill de säkert att deras kunder skall få så mycket effekt som möjligt.

Varför skall en hoj köras in om inte en bil behöver det? Jag har inte fått instruktioner om det på de nya bilar jag har köpt.

Tänk själv! Vem tror du vet bäst?
Dom som skrivit manualen, några hundra japanska ingenjörer där alla är specialicerade på sin lilla bit av motorkonstruktion och några är specialicerade på nötning eller "han som kan allt om motorer" och skrivit en häftig hemsida?
 
När det gäller bilar så brukar man tala om att använda sunt förnuft, dvs det är inte så bra att det första man gör att hänga på den största husvagnen som finns. En tumregel under inkörningen har jag hört, är att motorn ska "gå lätt", dvs segdragningar på låga varvtal bör undvikas. Varv är inte så farligt, naturligtvis så ska inte piska upp den mot varvtalsspärren, utan det är som sagt sunt förnuft som gäller.
Det är också viktigt att motorn når sin drifttemperatur så fort som möjligt, men samma här, hantera motorn varsamt innan den blivit varm.
Tänk också på att inte bara motorn behöver inkörning. Hjullager, kedja samt däck måste också få en chans att slitas in.
Det skulle faktiskt vara intressant om nån tidning kunde testa två identiska hojar, där den ena cykeln får en tok-inkörning, och den andre en snällare inkörning. Skulle vara kul att se effekt och slitage efter sisådär 5000 mil.
 
Tänk själv! Vem tror du vet bäst?
Dom som skrivit manualen, några hundra japanska ingenjörer där alla är specialicerade på sin lilla bit av motorkonstruktion och några är specialicerade på nötning eller "han som kan allt om motorer" och skrivit en häftig hemsida?

Eller kan det vara så att det som föreskrivs i manualen egentligen är till för att köra in föraren på hojen?
En tanke som är tänkvärd.

Roberth
 
Jag kan bara säga att jag körde in min förra K6 "hårt", nästa hade första ägaren kört in, förmodligen enligt boken, och den första gick betydligt bättre...:tummenupp
 
Det är väl ungefär som barnuppfostran. Kör man in ungen hårt blir han stark hård, tuff o aggresiv, kör man in ungen mesigt och försiktigt blir han svag o klen :D
 
Tänk själv! Vem tror du vet bäst?
Dom som skrivit manualen, några hundra japanska ingenjörer där alla är specialicerade på sin lilla bit av motorkonstruktion och några är specialicerade på nötning eller "han som kan allt om motorer" och skrivit en häftig hemsida?
Kul med ett trådlyft i ett viktigt ämne... :tummenupp
Jag blev dock lite förvånad över Two Stroke's inlägg här... du brukar väl vara mekaniskt kunnig och ganska klarsynt?
Självklart är det väl bättre för FABRIKANTEN, med en mjuk inkörning - mindre risk för reklamationer!
Varför kör INGA tävlingsförare in sina maskiner på, enligt fabrikant, föreskrivet sätt?
Att "köra in däck" är nog den värsta myt hittills! Ta det lugnt de första kilometrarna, med sakta ökande nedlägg - sedan är det klart! Att köra flera mil, tiotals mil... lika trovärdigt som kvävgas i däcken för 300:- per fyllning :rofl

Enda jag MÖJLIGEN kan acceptera teoretiskt är att DUBB-däck behöver några mil - men det är en annan historia!

Överkurs gällande Kvävgas, Nitrogen eller N2 som man försökte sälja som Kejsarens nya kläder - om nu syremolekylen i vanligt luft (78% kväve, 21% syre och 1% Argon) skulle vara "mindre" och slippa ut lättare, eller "oxidera" gummit (och därmed binda sig till gummioxid och därmed minska trycket) skulle ju ett fåtal påfyllningar av luft ge en allt renare N2 koncentration...(20% läcker ut och fylls på med 80/20 blandning, 4% syre kvar - ny runda).
Folk ÄR lättlurade och vissa tjänar/sparar pengar på detta!


Shit the same - kör in så ni sover gott - skiljer säkert inte så mycket, men det är ROLIGARE med fett ös direkt - o inte fasiken brukar det leda till problem! OM det gör det, är det ju bättre inom garantitiden, än efter! :tummenupp
 
Läs och begrunda!
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Helt klart är att inkörning enligt instruktionsbok huvudsakligen är till för att fabrikanterna skall få så lite garantiåtgärder som möjligt.

Nja, vad det handlar om är att motorn har en teoretiskt beräknad livslängd utifrån toleransvidder anpassade efter maxbelastning. Denna maxbelastning ska man inte utsätta motorn för vid i början eftersom de ingående delarna då kan få felkatig inslitning mot varandra vilket kan påverka motorns totala livslängd och bränsleförbrukning.

Men för övrigt håller jag med om att Moto Tune´s inkörningsmetod tveklöst leder till en effektstarkare motor.


Glöm dock ej att varmköra ordentligt innan belastning....!!

Och förresten - byt oljan tidigt!! 100mil är åt h-e för länge!

Mycket viktigt!
Vad som är än mer viktigt att tänka på vid inkörning av en motor är att helt undvika stadskörning/krypkörning som låter motortemperaturen bli hög 100°C eller mer. Helt förkastligt.
 
Kul med ett trådlyft i ett viktigt ämne... :tummenupp
Jag blev dock lite förvånad över Two Stroke's inlägg här... du brukar väl vara mekaniskt kunnig och ganska klarsynt?
Självklart är det väl bättre för FABRIKANTEN, med en mjuk inkörning - mindre risk för reklamationer!
Varför kör INGA tävlingsförare in sina maskiner på, enligt fabrikant, föreskrivet sätt?
Att "köra in däck" är nog den värsta myt hittills! Ta det lugnt de första kilometrarna, med sakta ökande nedlägg - sedan är det klart! Att köra flera mil, tiotals mil... lika trovärdigt som kvävgas i däcken för 300:- per fyllning :rofl

Enda jag MÖJLIGEN kan acceptera teoretiskt är att DUBB-däck behöver några mil - men det är en annan historia!

Överkurs gällande Kvävgas, Nitrogen eller N2 som man försökte sälja som Kejsarens nya kläder - om nu syremolekylen i vanligt luft (78% kväve, 21% syre och 1% Argon) skulle vara "mindre" och slippa ut lättare, eller "oxidera" gummit (och därmed binda sig till gummioxid och därmed minska trycket) skulle ju ett fåtal påfyllningar av luft ge en allt renare N2 koncentration...(20% läcker ut och fylls på med 80/20 blandning, 4% syre kvar - ny runda).
Folk ÄR lättlurade och vissa tjänar/sparar pengar på detta!


Shit the same - kör in så ni sover gott - skiljer säkert inte så mycket, men det är ROLIGARE med fett ös direkt - o inte fasiken brukar det leda till problem! OM det gör det, är det ju bättre inom garantitiden, än efter! :tummenupp

Tackar! Jaså verkar jag trångsynt den här gången? :D

Faktum är att mitt examensarbete handlade om friktion och jag har även jobbat några år i ett tribologi-lab så jag kan utveckla mig vidare också men jag tyckte det räckte så där. Jag är alltså ingen tribolog men jag har "pryat" länge i branschen.

Nu testade vi ju aldrig hela motorer som var och en förstår. Men de provbitar vi testade körde vi alltid in med låg last och innan våra riktiga tester började.

Man kunde oftast med blotta ögat se skillnader i ytjämnheten på en provbit som man belastat fullt direkt utan inkörning.
När testmetoderna skulle utformas struntade vi ofta i inkörningen för att snabbt hitta bra testförhållanden. Dessa provbitar hade ofta en mycket grövre yta med rena skador i materialet.

Visst man vill ha lite ojämnheter i en yta för att hålla kvar olja men de här var större skador än så.

Med dessa erfarenheter så är min teori angående inkörning av motorer att motorer som inte körs in kommer få fler av dessa skador som kommer reducera motorns livslängd.

Men en motor som kör in på ett hårt sätt kommer snabbare få innötta ytor och därmed kommer den under en period i början ge lägre friktion än den enlig manualen inkörda motorn. Resultatet blir att hårt inkörda motorn alltså ger lite mer effekt i en bromsbänk men till till priset av en kortare livslängd.

OBSERVERA att detta bara är en teori jag har och som jag inte kan underbygga på något sätt.

Sedan utgår jag alltid från att det finns en anledning till att Japanerna gjort som dom gjort. Den anledningen överenstämmer inte alltid med mina personliga önskemål hos en MC och då kan man ju bryta mot reglerna. Men innan man bryter mot regler bör man förstå varför dom ser ut som dom gör och vet man inte varför en regel finns bör man heller inte bryta mot den.
 
Last edited:
Tackar! Jaså verkar jag trångsynt den här gången? :D

Faktum är att mitt examensarbete handlade om friktion och jag har även jobbat några år i ett tribologi-lab så jag kan utveckla mig vidare också men jag tyckte det räckte så där. Jag är alltså ingen tribolog men jag har "pryat" länge i branschen.

Nu testade vi ju aldrig hela motorer som var och en förstår. Men de provbitar vi testade körde vi alltid in med låg last och innan våra riktiga tester började.

Man kunde oftast med blotta ögat se skillnader i ytjämnheten på en provbit som man belastat fullt direkt utan inkörning.
När testmetoderna skulle utformas struntade vi ofta i inkörningen för att snabbt hitta bra testförhållanden. Dessa provbitar hade ofta en mycket grövre yta med rena skador i materialet.

Visst man vill ha lite ojämnheter i en yta för att hålla kvar olja men de här var större skador än så.

Med dessa erfarenheter så är min teori angående inkörning av motorer att motorer som inte körs in kommer få fler av dessa skador som kommer reducera motorns livslängd.

Men en motor som kör in på ett hårt sätt kommer snabbare få innötta ytor och därmed kommer den under en period i början ge lägre friktion än den enlig manualen inkörda motorn. Resultatet blir att hårt inkörda motorn alltså ger lite mer effekt i en bromsbänk men till till priset av en kortare livslängd.

OBSERVERA att detta bara är en teori jag har och som jag inte kan underbygga på något sätt.

Sedan utgår jag alltid från att det finns en anledning till att Japanerna gjort som dom gjort. Den anledningen överenstämmer inte alltid med mina personliga önskemål hos en MC och då kan man ju bryta mot reglerna. Men innan man bryter mot regler bör man förstå varför dom ser ut som dom gör och vet man inte varför en regel finns bör man heller inte bryta mot den.

Nu e ja nyfiken om du har nån bra koll på vilka material i cylinder respektive kolvring som fungerar bättre å sämre?
Äldre gjutjärnscylindrar hade ju grafitkorn som hjälpte till att minska friktionen mot kolv å ringar, då var det viktigt med vilket material man kunde ha i kolvring för att inte vara för mjukt så de inte tätar, eller för hårt så de sliter ner cylindern.
Med modernare nicasil-cylinder-lopp eller kromade cylinder-lopp lär man väll anpassa materialet i kolvringarna?
 
Nu e ja nyfiken om du har nån bra koll på vilka material i cylinder respektive kolvring som fungerar bättre å sämre?
Äldre gjutjärnscylindrar hade ju grafitkorn som hjälpte till att minska friktionen mot kolv å ringar, då var det viktigt med vilket material man kunde ha i kolvring för att inte vara för mjukt så de inte tätar, eller för hårt så de sliter ner cylindern.
Med modernare nicasil-cylinder-lopp eller kromade cylinder-lopp lär man väll anpassa materialet i kolvringarna?

Grejen är främst att olika material passar olika bra ihop i friktionsytor. Och de flesta material funkar oftast väldigt dåligt mot ett likadant material. Några undantag finns och jag vill minnas att just gjutjärn faktiskt funkar bra även mot gjutjärn.

Har en tabell hemma över vilka som passar mot varandra men sådana material som nicasil finns inte med där utan det kräver nog tester. En erfaren tribolog kan nog göra en bra gissning på vad man bör välja men jag hör inte till dom.
 
Grejen är främst att olika material passar olika bra ihop i friktionsytor. Och de flesta material funkar oftast väldigt dåligt mot ett likadant material. Några undantag finns och jag vill minnas att just gjutjärn faktiskt funkar bra även mot gjutjärn.

Har en tabell hemma över vilka som passar mot varandra men sådana material som nicasil finns inte med där utan det kräver nog tester. En erfaren tribolog kan nog göra en bra gissning på vad man bör välja men jag hör inte till dom.

Ja har typ KTH:s "lilla röda" med lite generella friktionstal, så de e ju intressant om de finns mer litteratur, har du isbn-nr eller så på tabellen?

Dags för en :fyllisar nu :tummenupp
 
När jag tävlingskörde med cross 2T. Inkörning ny hoj, ta det lungt 2 varv ca 4 min sen gasa fullt.
Om det var så noga med inkörning mc för trafik av hur kan då tillverkaren ge sådana garantier dom ger idag? 5 år!!!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top