Inkörning

:va humm, så om jag har fattat det rätt så kan jag med gott samvete ge mig ut och bränna hårt med min hoj som gått 400 mil (förutsatt att den är riktigt varm) utan att riskera haveri och annat otyg:gnissla

400 mil! Bara att gasa. :tummenupp

SKulle jag köpt ny hoj så hade jag tagit det hyffsat lugnt till första servicen. Sen e det bara å gasa. Är så små tolerenser idag att inkörning är förlegat.

\Masonit
 
:banana AAh! det låter ju nästan lite för bra för att vara sant.
En annan hade ju räknat med att inte kunna börja köra ordentligt försn slutet av säsongen.
Så själva "inslipningen" borde alltså vara avklarad vid det här laget? Har ju service vid 600mil ,är det någon vits att byta olja tidigare? Tänker på "metallspån" i oljan som ska bort, fast det kanske stack vi 100 mila bytet:va
 
Holy thread revival Batman!

Om man som jag, har ändrat så jävla många paramuttrar på motorkonfigen så man inte ens vet om den kommer gå någorlunda vettigt då? :va

Vill göra en "hård" inkörning (enligt motoman). MEN har borrat, större ventiler, portat, planat, större fuggar, större krökar och öppna filter sen sist motorn var igång. SÅ det blir lite moment 22. Kan inte köra in vettigt utan att veta att den kommer gå vettigt (med befintlig bestyckning alltså) och kan inte bestycka rätt utan att "inkörningsfönstret" är kört s a s

Hur skulle ni gjort? Kan jag provstarta utan att sabba chansen till att få bra tätning? OM den går på tomgång, ska man bara chansa på att den även går någorlunda med en del varv? Den kanske går åt helvete för snålt liksom och då är det väl klart obra att varva några högre varvtal? :död

Bandit med ny 1216 borrning och topp med extra allt.
 
På somliga hojar som min egen står det klart och tydligt i instruktionsboken att motorn ska värmas upp till normal arbetstemperatur genom tomgångskörning innan färd genomföres.
 
Holy thread revival Batman!

Om man som jag, har ändrat så jävla många paramuttrar på motorkonfigen så man inte ens vet om den kommer gå någorlunda vettigt då? :va

Vill göra en "hård" inkörning (enligt motoman). MEN har borrat, större ventiler, portat, planat, större fuggar, större krökar och öppna filter sen sist motorn var igång. SÅ det blir lite moment 22. Kan inte köra in vettigt utan att veta att den kommer gå vettigt (med befintlig bestyckning alltså) och kan inte bestycka rätt utan att "inkörningsfönstret" är kört s a s

Hur skulle ni gjort? Kan jag provstarta utan att sabba chansen till att få bra tätning? OM den går på tomgång, ska man bara chansa på att den även går någorlunda med en del varv? Den kanske går åt helvete för snålt liksom och då är det väl klart obra att varva några högre varvtal? :död

Bandit med ny 1216 borrning och topp med extra allt.

Ta den till en vettig bänkjockey, så blir den inkörd och inställd samtidigt, så att säga.
Sen är det bara att fortsätta gasa..
 
Ta den till en vettig bänkjockey, så blir den inkörd och inställd samtidigt, så att säga.
Sen är det bara att fortsätta gasa..


Mm får väl göra det, den ska ju ändå bestyckas och bänkas av mannen som gjort toppen.
Men tror du att det är nån fara med att provstarta och se om den går på tomgång? Försämrar man chansen till bra tätning? Den ska ju ändå provstartas förr eller senare liksom...
 
Gammal tråd. :) Har kvar min än, 4500mil nu, 75% bana/race. 7 pållar mer än tjejens -10 men nu har lådan tackat för sig, inget som har med inkörningen att göra då, det är självförvållat. :D Annars oöppnad, tills nu då. . . . . Kanske funkar att köra in efter boken med. :)
 
Mm får väl göra det, den ska ju ändå bestyckas och bänkas av mannen som gjort toppen.
Men tror du att det är nån fara med att provstarta och se om den går på tomgång? Försämrar man chansen till bra tätning? Den ska ju ändå provstartas förr eller senare liksom...

Finns ingen större risk med det, samtidigt ingen större poäng heller då den ändå ska ställas in.
 
Mm får väl göra det, den ska ju ändå bestyckas och bänkas av mannen som gjort toppen.
Men tror du att det är nån fara med att provstarta och se om den går på tomgång? Försämrar man chansen till bra tätning? Den ska ju ändå provstartas förr eller senare liksom...

Förhoppningsvis varmkör du ju motorn än om den är ny eller gammal? Kan inte tänk mig att man får nån glädje av att "köra hårt" direkt med kall motor under inkörning. Iofs lär ju kolvarna nypa in sig rejält i cyllarna...
Summa sumarum: Nog fan vågar du provstarta hojen.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top