Hålla på principer eller "hora"?

Det är nästan så att man blir spyfärdig.. Hur fan kan man kalla respekt inför arbete och arbetsgivare "att hora"!?
Kanske kommer som en nyhet, men arbete är inte en rättighet.. Arbetstillfällen skapas utifrån ett visst behov och där gäller det att göra sig attraktiv som potentiell arbetstagare..
Om arbetsgivaren kräver att du plockar av smycken är det bara att gilla läget, annars kan du ju bo i en kartong..

Skulle aldrig anställa en person som dyker upp utklädd till nåldyna, oavsett hur kompetent individen är.. Tyder helt enkelt på dåligt omdöme..

.

Last edited:
Skulle aldrig anställa en person som dyker upp utklädd till nåldyna, oavsett hur kompetent individen är.. Tyder helt enkelt på dåligt omdöme..

Vad härligt hur fördomsfulla folk är trots att det är 2009. Du anser alltså att utseende och stil är viktigare än kompetens? Angående att jobb inte är en "rättighet" så har det ju inget med ämnet att göra. Jag har aldrig varit arbetslös hittills under mina 32 år och då har jag alltid haft ringar och "skit" i kroppen.

Jag har inte alls bestämt mig hur jag själv ska göra men just nu lutar det åt att ta bort metallen varje morgon även om det är lite meckande. Det tar ju säkert 2 minuter. :näsblod

Vad härligt hur fördomsfulla folk är trots att det är 2009. Du anser alltså att utseende och stil är viktigare än kompetens?

"Utseende och stil" har inte med saken att göra.. Om man inte förstår hur viktigt det är att göra ett gott intryck på en potentiell arbetsgivare, saknar man eventuellt också mognad/omdöme att utföra ett gott arbete..
Vad säger det om mig som arbetsgivare, om mina anställda ser ut som fakirer? Jag kanske har utländska kunder som då uppfattar mitt företag som oseriöst..

(Hur man ser ut/vad man gör på sin fritid är självklart upp till var och en)

.

Last edited:
...utseende och stil är viktigare än kompetens?...
Ja? Det handlar ju om ett fastighetsskötarjobb.
Då kan man inte gå runt och se ut hur som helst.
Lite ordning och reda får det väl ändå lov att vara.

Kamma till dig så att du blir respektabel och prydlig inför kunden.Var rak i ryggen och håll huvet högt.

Ha ditt krafs på när du är ledig.

Även om arbetsgivaren inte har sagt något vid intervjun så kan det ju vara så som folk säger att det har "kommit upp på sistone" och att det inte är att chefen vill jävlas, som låter mest troligt med tanke på att du faktiskt sa att alla på jobbet, inklusive chefen, var trevliga.

Sen så självklart har vi ju alla ändå rättigheter att inte behöva stå ut massa orättvisor bara för företagets skull men man måste nog i alla fall med tanke på hur mycket man faktiskt KAN kräva av en arbetsgivare förstå att man kanske måste ge vika på vissa saker.. i alla fall så små saker som kläder, smycken och övertäckning av tatueringar för företagets utseendes skull. Det finns så mycket värre grejer man kan utsättas för på en arbetsplats!
Polaren har vart anställd som vikarie på vägverkets kundtjänst nu på tog för länge än vad jag har för mig att man får utan att helt anställas eller avskedas, och hans chef säger att han tänker göra varken eller, och han har mycket mycket mer kompetens än de som är anställda från ett bemanningsföretag som tjänar mer än honom men frågar honom hela tiden hur man ska utföra massa uppgifter. Det tycker jag låter som ett mycket större problem.

Sen till vad folk säger om att bara Greta 62 kommer reagera så måste jag säga att jag inte håller med, vet flera av yngre generation som inte tycker det är ok. Själv bryr jag mig inte, men värt att tänka på.

jösses mkt starka känslor här... är du inte som oss är du farlig, hur löjliga kan folk bli 2009.. Så fort man tar 1 steg ut från den grå massan blir du bombaderad med frågor om vafan du håller på med. :skratta löjligt men tyvärr visar det att det finns många som har problem med piercingar och ringar så det är nog smartast att göra som chefen säger.

Jag tycker att jag är rätt fördomsfri men ring i näsan, ögonbrynet eller på nässkinnet mellan ögonen gör att jag blir skeptisk till en början. Även om det sen visar sig vara en hyvens person. Gammelfolk på 80 år är nog ännu mer skeptiska. Tror du får ta ut metallen på arbetstid. Är annat om man jobbar på lager eller liknande. Tycker jag då.

är det ett bra jobb kan man väl offra det. Det är ju värt det isåfall. För ett år sen ungefär blev jag tillsagd att plocka ur mina töjningar jag har i öronen. visst sa jag och gjorde det på en gång. min chef ångrade sig snabbt när han upptäckte att han kunde se rakt igenom örsnibbarna och bad mig sätta i dom på en gång. :tummenupp

Tyvärr så får man bara en chans att göra ett första intryck. När du väl träffat alla "kunder" och de lärt känna dig som den där hyggliga lille grabben som är så händig, så händig - så kanske su kan börja trycka i dem en efter en.

Möjligheten finns ju faktiskt att de tycker det är lite intressant då de redan känner dig.

Personligen släpper jag inte någon tatuerad kåkfarare med skrot i ansiktet ur sikte om de är i mitt hem, så jag förstår din chefs inställning.

Allvarligt talat; om 100% av din personlighet sitter i metallgrejerna du har i huv'et så har du nog lite problem att ta tag i. Om det känns så läskigt att vistas i verkliga världen 8-9 timmar per dygn utan skrot i ansiktet bör du nog kontakata kurator eller nå't.

barbro.gif

Personligen skulle jag inte anställa nå'n som ser ut som en nåldyna i huv'et. Prio 1 för mig är att tjäna pengar, och om en anställds utseende (eller attityd eller BO) sätter käppar i hjulen för det... tack och adjö.

Se det så här; att förvärvsarbeta är att hora hursomhelst, så du kan lika gärna göra det till 100%.

jösses mkt starka känslor här... är du inte som oss är du farlig, hur löjliga kan folk bli 2009.. Så fort man tar 1 steg ut från den grå massan blir du bombaderad med frågor om vafan du håller på med. :skratta

Verkligen. Det är lite lustigt hur alla kan kalla en mupp, påstå att man inte har någon personlighet utan ringarna i öronen, ska gå till kurator och liknande fast dom egentligen inte har en aning alls.

Angående att gamla människor har mer fördomar än yngre så kan jag meddela att så inte är fallet. De flesta äldre, 65+, som jag pratat med tycker inte alls att det gör något och många tycker till och med att töjda örsnibbar och liknande är ballt. :)

[edit] Man skulle kunna sammanfatta postarnas åsikter med att jag är ett socialt missanpassat mongo som borde besöka psykolog, eller än hellre sitta inlåst med vit tröja, och borde vara glad över att jag ens har ett jobb, eftersom det är sååååå dåliga tider. Tack. Då är jag nöjd så. :tummenupp

Last edited:

App app,

Diskrimineringsombudsmannen (DO) jobbar mot diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning och ålder

Dvs, finns inget om skrot i ansiktediskriminering vad jag kan se:)

Hade trådstartaren burit turban istället hade det varit allvarligt....

Last edited:
App app,

Diskrimineringsombudsmannen (DO) jobbar mot diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning och ålder

Dvs, finns inget om skrot i ansiktediskriminering vad jag kan se:)
Könsöverskridande identitet eller uttryck?

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back