Håll när man tränar

Jag röstar på dig, visst var det redan på högstadiet man fick lära sig naturlagen:
"En kropp i vila vill förbli i vila "

En teori är ju också: är man frisk behöver man inte träna, är man sjuk får man inte träna...

Men kropp i vila osv.....borde ju gälla även MC.....eller....och det vill jag inte uppleva->så träna utav bara hvt så kan du köra utav bara hvt. Det borde ju också vara en naturlag... :tummenupp

Det finns flera teorier varför man får håll, en är att man får temporär blodbrist i mjälten, men fan vet....Ingen vet säkert vad håll är och exakt vilken funktion den har för kroppen. Jag har även läst att det kan ha med genomblödningen av muskulatur och inre organ (vilket mjälten är, ja jag vet, så slipper ni påpeka det) att göra.

Håll innebär en helt ofarlig syrebrist i inandningsmuskulaturen.
Det jag tror hjälper bäst, är som ovan tidigare nämnts att djupandas, så att du riktigt "fyller" dig med syre. Om du tar ett djupt andetag i vila märker du säkert att du liksom använder i princip hela buken, på samma vis som man under motionsträning lätt flämtar ytligt.
Sakta ner ett litet slag, ta några djupa andetag och kämpa vidare!:tummenupp
Om du inte upplever andra besvär borde det inte ha något med din lungskada att göra, utan röra sig om klassisk, ofarlig håll.

Träna mer så ger det sig, har själv inte haft håll sedan hedenhös (eller sedan jag plockade upp enduro), tidigare när fysisk aktivitet toppade skalan med gräsklippning så hade jag oerhört lätt för att få håll när man gjorde något lite mer krävande.

Numer, aldrig, kan inte ens komma ihåg när det hände sist?

/J

Håll innebär en helt ofarlig syrebrist i inandningsmuskulaturen.
Det jag tror hjälper bäst, är som ovan tidigare nämnts att djupandas, så att du riktigt "fyller" dig med syre. Om du tar ett djupt andetag i vila märker du säkert att du liksom använder i princip hela buken, på samma vis som man under motionsträning lätt flämtar ytligt.
Sakta ner ett litet slag, ta några djupa andetag och kämpa vidare!:tummenupp
Om du inte upplever andra besvär borde det inte ha något med din lungskada att göra, utan röra sig om klassisk, ofarlig håll.

Att det är ett klassiskt ofarligt håll är jag säker på. Men jag upplever att jag lider mer utav det än andra, så har det faktist varit hela mitt aktiva tränings liv. Därför vill jag försöka förstå lite varför och hur ja ska kunna kringå detta jäkla håll. Att sakta ner för att hämta andan är något jag vill slippa, prestera max tills kroppen skriker är mitt mål.

"Håll innebär en helt ofarlig syrebrist i inandningsmuskulaturen."
Aha det här kan vara lite huvudet på spiken. Volymen är bra trots kapade lungor med ca 30% men trycket är värdelöst pga styvheten och ärren på lungorna.

:va Strange, jag får ALDRIG håll när jag crossar när jag löper däremot...
Vilken tur, då gjorde jag inte bort mig :)

Löper du :hihi

Personligen hatar jag att springa (håller mig till simbassängen), i alla fall på vintern då mina luftrör kniper igen (överaktiva luftrör, liknande köldastma). "Värmemask", någon som har testat detta:va

Last edited:
Nu har jag inte läst hela tråden, men håll när man springer brukar lämpligen vara framåt. Har du provat att borra?

Dessutom heter det mjälthugg, i alla fall i civiliserade trakter*.

Wikipedia, den sanna källan till all totalt felaktig kunskap, säger:

En del klokt som ännu inte tagits upp här.

*) "Civiliserade trakter" definieras som "område där jag får bestämma hur det skall vara"**.

**) "Område där jag får bestämma hur det skall vara" definieras som "meckarskrubben". ;)

Bita hårt på en sälg eller alkvist, fungerar alldeles förträffligt

Jag brukar krama tummen med handen funkar lika bra som att använda en sten, fördelen är att man inte behöver leta upp stenar.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Back