Håll när man tränar

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hej bullen!

Varför får man det?
Hur kan man minska det?
Hur gör man för att slippa skiten?

Jag får håll skitlätt, så fort jag börjar flåsa ordentligt så kommer det som ett brev på posten(mailen är väl snabbare?). Hur ska jag kunna övervinna denna "smärta" och jobba bort den? Tycker att jag någon gång borde slippa, men icke! Vad gör jag för fel. Kan min lungskada påverka detta?

Har du ätit och druckit mycket innan så är det det som spökar. Men det visste du väl redan?

Själv får jag bara håll om jag tränar för tätt inpå måltid, jag behöver vänta minst 1 timme. Tycker inte det finns så mycket man kan göra när man väl får det. Brukar funka att hålla armarna högt upp i vädret men då ser man inte klok ut om man är ute o joggar och spelar man typ innebandy är det ju inte så praktiskt heller.

Som redan sagt ät inte för mycket eller drick för tätt inpå.

När jag teränglöpte för många många år sen har jag för mig att jag plockade upp en sten och kramade hårt i handen... :va

Låter ju helt sjukt såhär i efterhand, var väll något fanskap som lurade mig :mad:

Som redan sagt ät inte för mycket eller drick för tätt inpå.

När jag teränglöpte för många många år sen har jag för mig att jag plockade upp en sten och kramade hårt i handen... :va

Låter ju helt sjukt såhär i efterhand, var väll något fanskap som lurade mig :mad:

Det är väl en klassiker?
Det fick man ju lära sig i det militära när man var tvungen att truppförflytta direkt efter maten.

På sommaren så funkar ju "stenen" men nu på vintern så försöker jag träna regelbundet på crosstrainern och där har jag ingen sten. Kansk ska fixa en?

Det här är mina personliga, och rent hypotetiska, gissningar. Jag gissar att det har något med andningen att göra. När jag tränar och får håll så försöker jag andas djupare och "hållen", om man nu säger så, försvinner nästan omedelbart.

På sommaren så funkar ju "stenen" men nu på vintern så försöker jag träna regelbundet på crosstrainern och där har jag ingen sten. Kansk ska fixa en?

:va Strange, jag får ALDRIG håll när jag crossar när jag löper däremot...

Krama lite hårdare om handtagen :tummenupp

Det är väl en klassiker?
Det fick man ju lära sig i det militära när man var tvungen att truppförflytta direkt efter maten.

Vilken tur, då gjorde jag inte bort mig :)

Last edited:
Ibland hjälper det att "börja om". Låt pulsen gå ner och börja sedan igen.

Det finns flera teorier varför man får håll, en är att man får temporär blodbrist i mjälten, men fan vet....Ingen vet säkert vad håll är och exakt vilken funktion den har för kroppen. Jag har även läst att det kan ha med genomblödningen av muskulatur och inre organ (vilket mjälten är, ja jag vet, så slipper ni påpeka det) att göra.

Man kan faktiskt träna bort "förmågan" att få håll. Ju mer/ oftare du tränar dessdå mindre håll kommer du få. Kroppen "lär sig". Man kan alltså träna bort benägenhet att få håll. Får du håll när du springer -> sänk tempot men gå inte! Håll är inte farligt men otrevligt....:mattias Träna inte när du är sjuk:ajjabajja

vrid överkroppen åt andra hållet (hahaha) som smärtan är på och spring så i några sekunder.

Man kan faktiskt träna bort "förmågan" att få håll. Ju mer/ oftare du tränar dessdå mindre håll kommer du få. Kroppen "lär sig". Man kan alltså träna bort benägenhet att få håll. Får du håll när du springer -> sänk tempot men gå inte! Håll är inte farligt men otrevligt....:mattias Träna inte när du är sjuk:ajjabajja

Okey så det blir alltså bättre och bättre. På sommaren är ju min träningsperiod, inlines, cykel och ska försöka mej på mer löpning. Då får jag nästan bara håll när jag springer. På vintern tränar jag mindre och kanske därför jag känner av det mera. Försöker dock öka vinterhalvårets träning.

Jag känner att när hållet kommer så måste jag tänka på att inte flåsa, andas genom näsan funkar bra, då minskar det och tillslut försvinner det tills flåset kommer igen. Men hur lätt är det när man ligger på tempo?

Säker på att det är håll du har då? Man kan få typ kramp i luftstrupen eller ngt å då känns det förjävligt att springa..

Säker på att det är håll du har då? Man kan få typ kramp i luftstrupen eller ngt å då känns det förjävligt att springa..

Kramp i luftstrupen får man inte växelvis höger/vänster sida. Nere precis under bröstkorgen.

Okey så det blir alltså bättre och bättre. På sommaren är ju min träningsperiod, inlines, cykel och ska försöka mej på mer löpning. Då får jag nästan bara håll när jag springer. På vintern tränar jag mindre och kanske därför jag känner av det mera. Försöker dock öka vinterhalvårets träning.

Jag känner att när hållet kommer så måste jag tänka på att inte flåsa, andas genom näsan funkar bra, då minskar det och tillslut försvinner det tills flåset kommer igen. Men hur lätt är det när man ligger på tempo?

Det går att vetenskap av allting... men det här fungerar för mig mfl. Gör en riktig uppvärming före du börjar själva passet. Lägg lite tid på uppvärmningen och öka sakta stegvis tempot. I slutet av träningspasset kan du stegra intensiteten, då är risken för håll mindre. Om du ändå känner att den är på gång, minska tempot och andas med magen, tänk särskilt på utandningen.

Ligger du på tempo blir det svårare, men vad vill du uppnå med din träning?
- allmänt må bättre
- hålla vikten
- kunna vara med i motionstävlingar i någon sport
- tävla seriöst
- osv
Några av dem går naturligtvis in i varandra men är det någon av de tre första alternativen är en tillfällig tempoväxling/ nedväxling inget problem.

Istället för en sten kan du krama hårdare om handtagen på crosstrainern eller helt enkelt krama tummen med resten av fingrarna.

En annan sak man kan tänka på är att andas genom näsan istället för genom munnen. Det hjälper :tummenupp

Nyheter
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Back