Vad säger man till en sådan vän?

Hade en djupt troende pingstmänniska i min klass i gymnasiet.

Han är en superbra kille på alla sätt och vis, förutom när han drar igång om Gud & Co.
Då känner jag riktigt obehag. Känns automatiskt mycket oangenämt att det faktiskt finns folk i verkligheten som tror på sånt, och inte bara på TV och youtube.

Han försökte ofta få med klasspolare till kyrkans olika evenemang. Det var hej & hå om att det "inte var ett kyrkligt möte" och fan vet vad det var för undanflykter.
Vid ett svagt ögonblick tackade jag och två kamrater ja till ett besök på deras "musikcafé" en onsdagkväll. Med ett stadigt försäkrande att det inte skulle vara något religiöst.

Jag gick dit, slängde en halv blick och vände i dörren. Tack, men nej tack. :glömdet

Om det knappt vore märkbart skulle det ju fungera att vara vän med honom. Men som du beskriver det så är han ju förlorad för länge sen antagligen, fast det i hans värld ser ut som om han är räddad.
Jag bokstavligt talat HATAR allt vad religion heter och har svårt att umgås med sådana människor, likväl som det är jobbigt att umgås med dårar överlag. Man kan försöka respektera dem som människor men att respektera deras tro vore ju som att respektera en nazist.
Konstigt nog så är min flickvän "kristen" eller vad de nu väljer att kalla det. Hon går inte i kyrkan eller ber till gud, då skulle det aldrig fungera.
Och vi *läs: Jag* har bestämt att det inte talas religion i närheten av varandra.

Vore jag du skulle jag ge honom ett ultimatum: Sluta vara en idiot eller dra åt helvete.

Som Teo sa, hur fan kan detta vara lagligt år 2009?

• Gilla
Reaktioner: R2
Många gamla pundare hamnar i sekter.
Verkar som om de behöver det.
Man kanske skall försöka styra över honom i en mindre fanatisk sekt?
Har en kompis som var budistmunk ett tag.
I en lägenhet i Simrishamn.
Även Frälsningsarmén har många fd missbrukare i leden.
De har hjälp många.
Trots töntstämpeln.

Jag tror det är tvärt om. Sekter, kyrkor med "sund tro" (gränsen är hårfin) damsuger samhället efter dessa för tillfället svaga individer för att "hjälpa Dem". De kan inte ge sig på en mentalt frisk människa och siktar således in sig på folk med issues, mottagliga för omprogramering.

Det handlar inte om att hjälpa trots att 82% av de sk troende hävdar/är övertygade om det (samma människor som är övertygade om att nån gjort fisk av sitt kött och pratat med en buske). Hallå! Det är människor vi pratar om... Det är maktredskap och inget annat.

Last edited:
Frågan är vad som är bäst för dem, att vara pundare eller troende? Visst är det bättre för samhället om de är troende, kanske därför kyrkan är så accepterad?

Köp en bok till honom. Jag rekommenderar denna. Väldigt bra.
http://www.bokus.com/b/9789185625864.html

När en person lider av en vanföreställning kallas det mentalsjukdom. När många personer lider av en vanföreställning kallas det religion.
Robert M. Pirsig

Jag tror det är tvärt om. Sekter, kyrkor med "sund tro" (gränsen är hårfin) damsuger samhället efter dessa för tillfället svaga individer för att "hjälpa Dem". De kan inte ge sig på en mentalt frisk människa och siktar således in sig på folk med issues, mottagliga för omprogramering.

Det handlar inte om att hjälpa trots att 82% av de sk troende hävdar/är övertygade om det (samma människor som är övertygade om att nån gjort fisk av sitt kött och pratat med en buske). Hallå! Det är människor vi pratar om... Det är maktredskap och inget annat.

Min hustru är kyrkspringande.
Missionskyrkan.
Har även en hel del troende vänner.
inga problem.
Men:
Fundamentalister, extremister och fanatiker skall man akta sig för.
Oavsett vad de vurmar för.

Min hustru är kyrkspringande.
Missionskyrkan.
Har även en hel del troende vänner.
inga problem.
Men:
Fundamentalister, extremister och fanatiker skall man akta sig för.
Oavsett vad de vurmar för.

Jag dejtade en chey som var lite lätt troende, inga probbs, bara lite knepig i bland och på Värmdö fanns en präst förut som var jättetrevlig hjälpte alla. Kannon! Men det ändrar inte på något.

Företeélsen är en skam för den sk utvecklade människan. Företeélsen bedriver världskrig, barngiftemål och könsstympning.

Om en vuxen (myndig) människa med rösträtt som kan knyta skosnörena själv lever efter denna vanföreställning kan Jag inte har förtroende, respekt eller för den delen oändlig tolerans för denne.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vanföreställning

Varför definieras inte religiösa trosfrågor som vanföreställningar? Har någon bestämt det eller är vi oroliga att diagnostisera miljontals människor?
Psymptomen stämmer ju till 100% in på sk troende människor.

Det sjuka är att Jag anses som inskränkt och oaccepterande då Jag tycker som Jag gör. Att Jag har rätt har inget med saken att göra.

Nån gång får alla som tror på spöken fanimej tvingas stå upp för vad de påstår. Ämnet är högaktuellt om vi ska få nån ordning på världen kan vi inte bara tycka att det är kultur och charmigt för att klimakteriekvinnor ska ha nåt att fly till för att hitta sig själv när åderbrocken blomstrar.

Last edited:
Jag dejtade en chey som var lite lätt troende, inga probbs, bara lite knepig i bland och på Värmdö fanns en präst förut som var jättetrevlig hjälpte alla. Kannon! Men det ändrar inte på något.

Företeélsen är en skam för den sk utvecklade människan. Företeélsen bedriver världskrig, barngiftemål och könsstympning.

Om en vuxen (myndig) människa med rösträtt som kan knyta skosnörena själv lever efter denna vanföreställning kan Jag inte har förtroende, respekt eller för den delen oändlig tolerans för denne.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vanföreställning

Varför definieras inte religiösa trosfrågor som vanföreställningar? Har någon bestämt det eller är vi oroliga att diagnostisera miljontals människor?

Det sjuka är att Jag anses som inskränkt och oaccepterande då Jag tycker som Jag gör. Att Jag har rätt har inget med saken att göra.

Nån gång får alla som tror på spöken fanimej tvingas stå upp för vad de påstår. Ämnet är högaktuellt om vi ska få nån ordning på världen kan vi inte bara tycka att det är kultur och charmigt för att klimakteriekvinnor ska ha nåt att fly till för att hitta sig själv när åderbrocken blomstrar.

Instämmer 100%, blitt humanist än?

Vad säger man liksom? han är 24år, svensk, glad, ser bra ut, rolig/skämtsam.

Men han flyttade ner till gbg

Jag tror du har svaret inom dig själv, ingen normalt funtad flyttar till Göteborg.

Har du tänkt på att även då du anser att det finns vetenskap som förklarar det mesta så behärskar du själv sannolitk en försvinnande liten del av den själv? Du har ju alltså själv valt att tro på vad någon annan säger, typ Crocodile Hunter. :hihi

Last edited:

Varför inte bara skita i det & låta folk få tro på vad de vill? Även jag stör mig på religionsfanatiker men de som tror utan att försöka påverka/ändra någon annans uppfattning anser jag har sin fulla rätt att tro på vad de vill. Om vi hårddrar dina önskemål om att idiotförklara alla som tror på något kanske vi ska totalförbjuda 1) alla dagstidningar med horoskop 2) alla "spökjägar"-program på TV samt 3) alla som tror att Honda gör bra hojar. Jag bryr mig inte så mycket själv om 1-3 men låter ändå folk få tro på vad de vill så länge de inte gör övertramp. Fanatiker är aldrig bra, oavsett kategorie.

För att VI är en minoritet. Och med VI menar jag oss som är normalt funtade och inte har vanföreställningar. Men det är en generationsfråga också, om ett sekel tror jag att kyrkan är utraderad här i västvärlden.

För att VI är en minoritet. Och med VI menar jag oss som är normalt funtade och inte har vanföreställningar. Men det är en generationsfråga också, om ett sekel tror jag att kyrkan är utraderad här i västvärlden.

Om du anser dig tillhöra skaran "normalt funtade" står jag gärna på andra sidan. Vilken den än är.

Om du anser dig tillhöra skaran "normalt funtade" står jag gärna på andra sidan. Vilken den än är.

Där kan du gott stå då vi klarar oss bra utan dig. Hålla på med sådana där personangrepp tyder ju bara på en sak: Kraftigt nedsatt social förmåga att bete sig bland folk. Man kan ju tro att du är kristen.

Där kan du gott stå då vi klarar oss bra utan dig. Hålla på med sådana där personangrepp tyder ju bara på en sak: Kraftigt nedsatt social förmåga att bete sig bland folk. Man kan ju tro att du är kristen.

Vilka är vi? Om jag nu var kristen kan man få för sig att du själv inte är särkilt bevandrad i ditt sociala spel.

Om vi hårddrar dina önskemål om att idiotförklara alla som tror på något kanske vi ska totalförbjuda 1) alla dagstidningar med horoskop 2) alla "spökjägar"-program på TV samt 3) alla som tror att Honda gör bra hojar. .
Låter som ett förbaskat bra initiativ tycker Jag!:D

Har du tänkt på att även då du anser att det finns vetenskap som förklarar det mesta så behärskar du själv sannolitk en försvinnande liten del av den själv? Du har ju alltså själv valt att tro på vad någon annan säger, typ Crocodile Hunter. :hihi

Jag tror att universum är oändligt, jag tror inte att det finns gudar. Om någon hostar fram bevis för motsatsen så skulle Jag tänka åfan och sen var det bra med det. Saker jag tror på påverkar inte i specielt stor del mina livsavgörande beslut, än mindre hur jag försöker påverka andras och där har vi stora skillnaden.

En religiös människa försöker få andra att inte ligga för det strider mot sin egen religion, sen försöker de hindra andra att göra aborter av samma anledning.

För att inte tala om dilemmat i den här tråden... Solklart fall där sk "harmlös tro" ställer till ett helvete för inte bara en person.

VARFÖR?

Last edited:

Vi har ju redan svaret på den frågan. Men någonstans vill jag förstå vad som gör att en fullt normalbegåvad eller till och med väldigt intelligent person ansluter sig till något dylikt.
Det måste vara en brist på något, men vi kan ju konstatera att det inte är intelligens. Dålig självkänsla behöver det heller knappast vara.

Vad är det som gör att folk låter sig bli lurade, innerst inne måste de ju vara medvetna om att de har fel?

Det kanske spårade för honom för att han flyttade till Göteborg :3freak

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...