Nytt mode - könsabort!

Visst kan man tycka det ifall man har extremreligös övertygelse. Själv har jag inte det, så därmed inte speciellt upprörd.
Eller så kan man tycka att mördandet i sig är fel utan att för den delen vara särskilt religiös.

Visst kan man tycka det ifall man har extremreligös övertygelse.

Själv har jag inte det, så därmed inte speciellt upprörd.

Om man inte tycker abort är åtminstone bekymmersamt så är man sinnessjuk skulle jag säga. Är säker också på att de flesta inte tycker man ska döda livsdugliga småbarn bara för att mamman ångrat sig. Gränsen vid 18v är oförsvarbar, fenomenet som sådant olyckligt och tåls att diskutera. Tyvärr står det på konsensuslistan i Riksdagen (i något år till :)).

Min religiösa övertygelse är tyvärr väldigt bristfällig.

Om man inte tycker abort är åtminstone bekymmersamt så är man sinnessjuk skulle jag säga. Är säker också på att de flesta inte tycker man ska döda livsdugliga småbarn bara för att mamman ångrat sig. Gränsen vid 18v är oförsvarbar, fenomenet som sådant olyckligt och tåls att diskutera. Tyvärr står det på konsensuslistan i Riksdagen (i något år till :)).

Hur definierar du livsdugliga?

Sicket uttryck. :rofl
"Äh, fan vad trist det är ida. Vi drar till Sverige o gör abort.:yoparty "

Det må vara ett raljant uttryck men naturligtvis är det så att av de 20.000 eller 30.000 eller vad det nu råkar vara antalet aborter som utförs i Sverige årligen är ett uttryck för lösaktighet. Ytterst få torde vara av medicinska eller särskilt ömmande sociala skäl. Men så snart sådant här vädras så skall någon liberal vänsterfitta i riddarfrilla diskutera undantagen, precis som med alla andra vänsterfrågor så blir undantaget plötsligt norm, hur fan det nu kunde gå så?

Hur definierar du livsdugliga?

Att man kan rädda dem till någorlunda eller helt normala liv vid aktuell tidpunkt. Det är ett alldeles för snävt fönster som det är nu, dessutom finns det inget särskilt behov av aborter över huvud taget så egentligen kunde man i princip totalförbjuda det.

Last edited:
Det må vara ett raljant uttryck men naturligtvis är det så att av de 20.000 eller 30.000 eller vad det nu råkar vara antalet aborter som utförs i Sverige årligen är ett uttryck för lösaktighet. Ytterst få torde vara av medicinska eller särskilt ömmande sociala skäl. Men så snart sådant här vädras så skall någon liberal vänsterfitta i riddarfrilla diskutera undantagen, precis som med alla andra vänsterfrågor så blir undantaget plötsligt norm, hur fan det nu kunde gå så?

Jag får ju den uppfattningen att många av de som gör aborter pga lösaktighet etc inte borde föra sina gener vidare i vilket fall, vilket då borde leda till att aborten hjälper Darwins teorier att fungera lite bättre, även om det är fel väg att gå kanske.

Personligen hade jag fått otroligt dåligt samvete över att ha påverkat till att ta bort ett fullt friskt barn.

Att man kan rädda dem till någorlunda eller helt normala liv vid aktuell tidpunkt. Det är ett alldeles för snävt fönster som det är nu, dessutom finns det inget särskilt behov av aborter över huvud taget så egentligen kunde man i princip totalförbjuda det.

Downs syndrom eller liknande då?

Last edited:
Alternativt resultat blir galaktiskt stort antal mödiskillar.

Det där är definitivt en global hotbild. Var är USA när man behöver dem?

Trodde inte du var så blödig Markus. Så länge det sitter fast på kroppen är det väl deras val? Vad blir nästa? Att förbjuda klämmandet av finnar?

Downs syndrom eller liknande då?

Jag tycker att även utecklingsstörda har ett stort människovärde, ja.
För övrigt kan inte jag som amatör sitta och säga exakt vilken gräns som bör gälla men att det som idag skiljer några få veckor mellan fritt skrap och sannolikt friskt barn är vedervärdigt. Ovanpå det så är nöjesabortkulturen fruktansvärd ur flera aspekter.

antalet aborter som utförs i Sverige årligen är ett uttryck för lösaktighet.

Är säker också på att de flesta inte tycker man ska döda livsdugliga småbarn bara för att mamman ångrat sig.

Får väl försöka tro dig, men din åsikt låter som en moraluppläxning av kända predikanter såsom Fossmo, Ulf Ekman o company

Frågan är: Vad är liv?

Enligt mig räcker det inte med att ett hjärta slår. Jaget, personligheten or what är ett resultat av intryck och upplevelser.

Ett embryo har inte satt något avtryck i verkligheten annat än hos modern i form av hormonskurar samt hos båda päronen i form av olika förvändningar.
När blir embryots liv mer värdefullt än moderns? Hur förhåller man sig till en människa som legar 12 år i koma? Är det ett liv?

Jag tycker inte ens det är ett liv att bo i Sverige men det är Jag det.

Sen tycker jag att folk bör tänka lite INNAN de nuppar till sig detta embryo. Svårt dock att göra något åt "Emilia 17 jordsnurr" i Järfälla som bara måste ha en bäbbis varken är myndig eller har rösträtt. Annars skulle dessa dras in per omgående.

Jag tycker att även utecklingsstörda har ett stort människovärde, ja.
För övrigt kan inte jag som amatör sitta och säga exakt vilken gräns som bör gälla men att det som idag skiljer några få veckor mellan fritt skrap och sannolikt friskt barn är vedervärdigt. Ovanpå det så är nöjesabortkulturen fruktansvärd ur flera aspekter.

Så du anser inte att det på något sätt skulle kunna ursäkta en abort om man fått diagnosen Downs syndrom på fostret genom tex fostervattensprov? Självklart håller jag med dig om att de har lika stort människovärde men samtidigt vet man inte vad för slags liv man egentligen ger dem samt hur ens eget liv och fostrets eventuella syskons liv totalt kommer vändas på. Då gäller det ändå något planerat som man har för sin familj.

Jag hade direkt velat abortera om det visade sig vara ett barn med så stort mentalt handikapp. Faktum är att det väl snarare är att följa naturen. Det är inte meningen att en del foster ska födas. Flera ärftliga sjukdomar hade också till sist dött ut om man tillämpade friare aborter i vissa fall.

Jag hade direkt velat abortera om det visade sig vara ett barn med så stort mentalt handikapp. Faktum är att det väl snarare är att följa naturen. Det är inte meningen att en del foster ska födas. Flera ärftliga sjukdomar hade också till sist dött ut om man tillämpade friare aborter i vissa fall.

Där är du något på spåren. Man skackar om att man inte ska inverka på naturens gång när man kritiserar abort. Visst många barn skulle födas men inte klara sig om man inte har div livsuppehållande maskiner och då resonerar man ju mot sig själv.

Får väl försöka tro dig, men din åsikt låter som en moraluppläxning av kända predikanter såsom Fossmo, Ulf Ekman o company

Lite kristen, eller annan religiös, moral i denna fråga hade verkligen inte skadat. Men strunt i det nu, det har inget med sakfrågan att göra.

Tycker du att vi har för få, för många eller lagom antal aborter med vårat skyhöga antal skrapade barn?

Ett embryo har inte satt något avtryck i verkligheten annat än hos modern i form av hormonskurar samt hos båda päronen i form av olika förvändningar.
När blir embryots liv mer värdefullt än moderns? Hur förhåller man sig till en människa som legar 12 år i koma? Är det ett liv?

Intressanta frågor, men läskiga. De är nämligen fullt applicerbara på även nyfödda.

En nyfödd vet inte något om något och eventuell relation till ungen är påhittad. Därför bör man få skrapa även sitt spädbarn, eller ska vi tillämpa KKL fullt ut så är det ju faktiskt tre års reklamationsrätt.

Så du anser inte att det på något sätt skulle kunna ursäkta en abort om man fått diagnosen Downs syndrom på fostret genom tex fostervattensprov? Självklart håller jag med dig om att de har lika stort människovärde men samtidigt vet man inte vad för slags liv man egentligen ger dem samt hur ens eget liv och fostrets eventuella syskons liv totalt kommer vändas på. Då gäller det ändå något planerat som man har för sin familj.

Se tidigare inlägg:

"...precis som med alla andra vänsterfrågor så blir undantaget plötsligt norm, hur fan det nu kunde gå så?"

Okej, jag håller inte med dig men är beredd att göra det om vi totalförbjuder alla andra aborter. Deal? Nä, tänkte väl det. Kan vi hålla oss till normalfallen och inte börja nuttinutta precis som när man diskuterar invandringspolitk och någon säger att ja kener en som facktist visst sett båmber!!!11.

Last edited:
Intressanta frågor, men läskiga. De är nämligen fullt applicerbara på även nyfödda.

En nyfödd vet inte något om något och eventuell relation till ungen är påhittad. Därför bör man få skrapa även sitt spädbarn, eller ska vi tillämpa KKL fullt ut så är det ju faktiskt tre års reklamationsrätt.

Klart de är läskiga. Allvarliga krejjer ju. Jag känner att så länge navelsträngen är förankrad så är det mer som ett organ :D och Jag tycker man måste få bestämma över sin egen kropp. En utkläckt unge däremot har man ett ansvar för. Den har inte själv fått bestämma om och hur den skulle komma till världen.

Någonstans måste man bestämma när det inte är ok att skrapa.

Jag har krav på mitt liv och är inte beredd att ge upp ALLA Mina drömmar, mål och mitt liv för ett barn. Om Jag får reda på att det nalkande barnet har issues som kommer göra mitt och min tjejs liv till ett helvete så skulle jag nog abortera om jag fick möjlighet att välja.
Men det är jag och andra tycker att allt liv är heligt. Det jobbiga är att de som gör vad som helst för att hålla sina avkommor vid liv oavsett, ska även tycka sig ha rätten att bestämma hur jag och min respektive ska hantera våran situation.

edit: såg att detta kunde tolkas som att jag är VÄLDIGT dödsliberal. Tolka det inte så.

Last edited:

Men det är ju redan gjort, med hänsyn till hur pass utvecklat fostret är.

vårdguiden skrev:
Efter vecka 18 tillåts abort endast om det finns särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat. En speciell utredning görs och du måste ha Socialstyrelsens godkännande.

Där är du något på spåren. Man skackar om att man inte ska inverka på naturens gång när man kritiserar abort. Visst många barn skulle födas men inte klara sig om man inte har div livsuppehållande maskiner och då resonerar man ju mot sig själv.

Ja visst är jag det! :)

Förövrigt anser jag att världen är grovt överbefolkad. Det ironiska i allt tjat om mänskliga värden och allas rätt till läkekonstens alla nya former av vård är att det förmodligen kommer vara det som till sist blir slutet för hela mänskligheten och även för Jorden.

Genetiken blir sämre pga det att räddas människor som inte hade överlevt utan en massa hjälpmedel och befolkningen ökar drastiskt, både pga nativiteten och längre livslängd och alla kommer vilja slita på vår planet.

Därför anser jag Kinas enbarnspolitik vara den enda slagkraftiga åtgärden som uppvisats mot befolkningsproblemet. Tyvärr slår det ju då lite snett om man tar bort en massa flickor, även om det faktiskt gör själva effekten med det än mer effektivt. Dock är jag övertygad om att det går att hindra flickaborterna med olika medel.

Ett annat alternativ hade ju varit kemisk kastrering tills du bevisat för myndigheten att du är mogen nog, både mentalt och ekonomiskt att försörja ett barn, och därefter erhålla ett barnkörkort. Barnbidrag skulle bara betalas ut när något ändras med familjeförhållande eller liknande så att det påverkar familjens förmåga att sörja för barnets välbefinnande. Säkert jätteorättvist mot vissa men jag ser ändå både vår planet, mänsklighet och djur som något mer värt att hålla vid liv än risken att såra någons känslor.

Var jag hemsk nu? :va

Last edited:
Men det är ju redan gjort, med hänsyn till hur pass utvecklat fostret är.

Har andra länder annorlunda neonatolvård än Sverige eftersom de har en lägre gräns? Typisk sossetro.

18v-gränsen är politisk, inte medicinsk.

Last edited:
Finns det siffror på hur omfattande den här abortturismen är?

Genetik och naturligt urval är också jätteintressant men det är ett ämne för en annan tråd. Skapa gärna en sådan så kan ni lufta era (hittills felaktiga) åsikter i ämnet.

Är det då inte rimligt att den vecka då det är okej att skrapa befinner sig på betryggande avstånd från den vecka då man kan rädda fostret vid en för tidig förlossning? Det tycker jag i alla fall, plus att samhället istället för att försöka pracka på folk aborter borde hjälpa folk att behålla sina barn. Det är klart, med 30.000 ytterligare födda barn varje år hade vi ju inte behövt 65.000 irakier i 70-årsåldern att rädda våd välfärd. :(

Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h