Nytt mode - könsabort!

Bra idé men kan du bara förklara vad som är felaktigt?

Även om jag håller med dig om mycket i det du skriver här så har du och alla nadra som drar upp evlolutionen i en sådan här debatt fel, vilket har påpekats. Det skulle ta för mycket plats att förklara varför men en av de största missarna som många gör när det gäller evolution är att tro att den har en riktning eller lägger in moraliserande hållningar om vad som är bra. Evolutionen struntar fullständigt i om du har massor med pengar eller drabbas av Downs syndrom, den bryr sig bara om om du skaffar många livsdugliga barn eller inte. (Förvånansvärt ofta är det högerfolk som har snöat in på uttrycket "den starkes överlevnad", när det korrekta är "den bäst anpassade". Antagligen Nietzsches fel, vilket fick lite jobbiga konsekvenser på 30-talet...)
Ofta glömmer man då att ALLA som lever idag är resultatet av en enda lång rad av evolutionärt framgångsrika indivder och bär därför också, bevisligen, på livsdugliga gener.
Så ur ett evolutionärt perspektiv är en 10 barns mamma på Gazaremsan "bättre" än dig och mig, inte tvärtom. :7peta

Tillbaka till ämnet!

Själv är jag för att mamman själv ska få välja och att det är helt och hållet upp till henne, oberoende av vad "Moral Majoity" anser.
Trots att jag är väl medveten om att jag då, på sätt och vis, kommer i samma båt som ett visst parti i redan nämnda 30-tal.

Jag är för fri abort oavsett hur aRJa alla värdekonservativa Markusar blir.
Om den helt fria aborten skall tillåtas till v18 eller begränsas till v16 överlåter jag till läkarexpertisen att avgöra.
Däremot har jag inga problem med att förbjuda könsbestämning innan v18 eftersom man har tillräckligt med tid på sig att måla barnrummet i lämplig färg även om man får reda på kön så "sent" som i v19.

F.ö. har jag aldrig förstått varför folk tycker det är så angeläget att könsbestämma bullen i ugnen. Unge som unge lixom. Man behöver inte läsa på om tamponger eller nattlig sädesavgång än på många år så varför bry sig lixom.

Nu frågade jag ju visserligen inte dig. Att de med Downs generellt är glada av sig vet jag om, men deras behov av uppassning påverkar dock övriga familjen. Och förövrigt var det ju mest ett exempel på defekt som man kanske inte behöver haka upp sig på.

Vill du föra privata diskussioner med någon föreslår jag att du tar det via PM. I ett publikt forum får man räkna med synpunkter från andra.

Nu klarnar bilden. Dina ideer om abort grundas alltså primärt på dina behov och hur barnet kommer att påverka ditt liv, inte på omsorg om barnet eller rädsla för att detta skulle få ett dåligt liv.

Jag läste bara så här långt:

Ok känner att jag måste ge mig in i disskussionen o ge min kvinnliga syn på det hela.

Ponera en 15 årig tjej, äter p-piller använder kondom.

Vad är det med människor och undantag i Sverige? Varför vill alla diskutera extremerna? Okej, fri abort för 15 åringar, foster som ser ut som aliens och våldtagna. Done deal. Så, resten av 29.000 aborterna, vad gör vi åt de tycker ni? Ingenting och fortsätter uppmuntra antar jag.

fy fan

Det finns alltså abortmotståndare i Sverige också? Trodde jag inte. Går det inte göra någon slags poll kanske?

Bra hört, lyssna nästa gång om de är rådgivande eller beslutande också.

Är det många av remissinstanserna i denna fråga som förespråkar en klar minskning av den "fria abortperioden, som blivit överkörda av den beslutande, genusfanatiska kommunistregimen i landet?

Är det många av remissinstanserna i denna fråga som förespråkar en klar minskning av den "fria abortperioden, som blivit överkörda av den beslutande, genusfanatiska kommunistregimen i landet?

Ingen aning faktiskt, vet du?
Tröttnar du aldrig på dina retoriska frågor?
Om 'JA' - vänligen upphör med dem
Om 'NEJ' - här får du några i retur:

• Tror du läkarkåren är 100% enig? (Här lägger jag in "100%" för att omöjliggöra ett seriöst svar
  • Tror du sjukvården skiljer sig markant mellan de nordiska länderna? (Även här är det svårt att svara så enkelt som jag begär med min imbecilla frågeställning)
  • Tycker du att det är bra att man dödar levande varelser på grund av lättja? (se ovan)

Valfrihet är bra, legalisera mera.

:tummenupp för det. Frihet under ansvar.

(om inte annat så skulle det låta evolutionen fortgå snabbare, istället för att vi människor ska ha lagar och regler att följa vilket innebär att urblåsta individer inte dör av sina egna misstag...)

Ingen aning faktiskt, vet du?

• Tror du läkarkåren är 100% enig? (Här lägger jag in "100%" för att omöjliggöra ett seriöst svar
  • Tror du sjukvården skiljer sig markant mellan de nordiska länderna? (Även här är det svårt att svara så enkelt som jag begär med min imbecilla frågeställning)
  • Tycker du att det är bra att man dödar levande varelser på grund av lättja? (se ovan)

Så du vill hellre att beslutet baseras på din värdekonservativa moral snarare än på läkarkårens åsikt i frågan?
Det som skiljer främst är väl när man behöver "motivera" sin abort...

Vilka är det som dödar levande varelser på skoj? Kamphundsägare?

Jag har iofs aldrig hört någon som tycker att en abort varit något som man helt obesvärat skrattat bort...

Hellre aborterade geleklumpar än oönskade och illa behandlade barn i hem utan förutsättningar att ge barnen en dräglig tillvaro.

Min kristna moral är kanske inte lika djupt rotad som din helt enkelt och därför överlåter jag till läkarna att säga när foster är livsdugliga så får du och KD fortsätta att utkämpa er batalj på ert håll. :)

Vilka är det som dödar levande varelser på skoj? Kamphundsägare?

Jag har iofs aldrig hört någon som tycker att en abort varit något som man helt obesvärat skrattat bort...

Hellre aborterade geleklumpar än oönskade och illa behandlade barn i hem utan förutsättningar att ge barnen en dräglig tillvaro.

Problemet är väl att många ser abort som ett alternativ till preventivmedel.

Angående geleklumpar så vill jag bara tillföra det till retoriken här att fostret har ett hjärta som slår redan efter några veckor och att alla organ i princip är färdiga redan i v12 och det sen går in i en period där det mest gäller att växa. I v13 kan det gäspa, snurra runt, knipa med fingrarna och vända på sig om magen utsätts för starkt ljus tex.

Vill du föra privata diskussioner med någon föreslår jag att du tar det via PM. I ett publikt forum får man räkna med synpunkter från andra..

Nej du får såklart skriva vad du tycker men nu svarade du ju på en fråga direkt ställd till Markus. Skitsamma.

Nu klarnar bilden. Dina ideer om abort grundas alltså primärt på dina behov och hur barnet kommer att påverka ditt liv, inte på omsorg om barnet eller rädsla för att detta skulle få ett dåligt liv.

Ja det kanske man skulle kunna säga, primärt, fast vill gärna byta ut 'ditt' till min familjs. Men att tro att Downspersoner har ett så bra liv bara för att de får leka på dagcentret hela dagen är en aning tafatt. Allvar, ansvar och problem hör till livet tycker jag. Även om det är jobbigt ibland ger det definitivt en dimension till och gör dessutom att man kan uppskatta andra saker mer.

Last edited:
Problemet är väl att många ser abort som ett alternativ till preventivmedel.

Angående geleklumpar så vill jag bara tillföra det till retoriken här att fostret har ett hjärta som slår redan efter några veckor och att all organ i princip är färdiga redan i v12 och de i v 13 kan gäspa, snurra runt, knipa med fingrarna
och vända på sig om magen utsätts för starkt ljus tex.

Hur många väljer aktivt abort framför kådis/p-piller/dagen-efter-piller?! :va
Jag vet att många abortmotståndare hävdar det men hur vanligt är det att cheyorna stönar:
- Jag kör inga P-piller och kådis känns kass, men spruta på för faen, jag pallrar mig iväg och skrapar lite om det råkar fästa!!!!

Jodå, som pappa själv har jag rätt bra koll på att det har ett hjärta och att det har grundläggande reflexer och muskelfunktioner tidigt i utvecklingen. De flesta varelser har hjärta och muskelfunktioner av olika grad, det innebär inte att de kan köra bil för det....
Ett hjärta är i mina ögon inget magiskt och heligt. En snigel har hjärta och gömmer sig när solen blir för stark.

Så jag ser hellre att en klump med en halv reptilhjärna slängs i soptunnan än att ett ovälkommet barn skall genomlida allt det helvete det innebär att leva i en "familj" utan förutsättningar och vilja att ta hand om barn.

Vill någon spela dum och fråga om jag tycker vi ska skjuta ovälkommna barn som ploppat ut så får de gärna ställa frågan men en så dum fråga förtjänar inget svar.

Så ur ett evolutionärt perspektiv är en 10 barns mamma på Gazaremsan "bättre" än dig och mig, inte tvärtom. :7peta

:hihi

Kanske för att överbefolka jorden men för att avla fram en supermänniska är det nog varken i Sverige eller andra länder alltid rätt personer som får 10 ungar.

Hur många väljer aktivt abort framför kådis/p-piller/dagen-efter-piller?! :va
Jag vet att många abortmotståndare hävdar det men hur vanligt är det att cheyorna stönar:
- Jag kör inga P-piller och kådis känns kass, men spruta på för faen, jag pallrar mig iväg och skrapar lite om det råkar fästa!!!!

Jodå, som pappa själv har jag rätt bra koll på att det har ett hjärta och att det har grundläggande reflexer och muskelfunktioner tidigt i utvecklingen. De flesta varelser har hjärta och muskelfunktioner av olika grad, det innebär inte att de kan köra bil för det....
Ett hjärta är i mina ögon inget magiskt och heligt. En snigel har hjärta och gömmer sig när solen blir för stark.

Så jag ser hellre att en klump med en halv reptilhjärna slängs i soptunnan än att ett ovälkommet barn skall genomlida allt det helvete det innebär att leva i en "familj" utan förutsättningar och vilja att ta hand om barn.

Vill någon spela dum och fråga om jag tycker vi ska skjuta ovälkommna barn som ploppat ut så får de gärna ställa frågan men en så dum fråga förtjänar inget svar.

Okej, så du tycker vi ska skjuta spädbarn bara för att de inte kan köra bil? :glömdet

Jag ville bara föra fram det med fostret. Tror inte så många känner till det och det är fler som pratar geleklumpar här. Självklart föds det fram för många barn till en kass tillvaro.

Jag tror inte heller det är jättevanligt med att använda abort som preventivmetod men jag vet flera som har gjort mer än en abort utan att, iaf utåt, visa några speciella känslor över det. Kanske inte några 'fina' flickor direkt men ändå.

Och där är jag kluven för det är ju just de jag inte tycker borde ha barn alls.

Last edited:
:hihi
Kanske för att överbefolka jorden men för att avla fram en supermänniska är det nog varken i Sverige eller andra länder alltid rätt personer som får 10 ungar.
Ska man ha fram supermänniskor finns det två metoder: Genteknologi eller att jag får föröka mig fritt, inte evolution.

Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h