Blir det för mörkt menar med 55-200 eller är det något annat som felar?
Nikons 18-200 kanske inte duger heller då mer än i solsken(för ljuskänsligt)?
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/392/overview.html
Richo: jag klistrar in ditt svar här då andra tråden blev stängd.
En del nikon fantaster menar att färgerna blir bättre i Nikons egna raw hanterare. Samma sak om jag använder utökat dynamiskt omfång så kommer det inte till sin rätt i Lightroom eller ACR. Det verkare som att fullt stöd för detta inte finns vilket iofs inte är så konstigt då Sony antagligen håller hårt i sina ideer. Om jag kör Sonys egna så blir det bättre.
Jag fastnar dock mest i Lightroom ändå, Oavsett vilken raw hanterare du grovjusterar bilden så blir det bättre än att köra i ps med en gång.
Tror Lightroom är det mest kompletta och utvecklade programmet men allt har sina för och nackdelar.
Men det låter väl inte så konstigt om tillverkarens egna program är optimerat bättre till sitt raw format då alla har sina egna kluriga och "hemliga" lösningar dålt i rawdatan?!
att redigera i jpg är naturligtvis ÄN värre, men raw i rawhanterare så förlorar du ingen data för varje moment du gör. Så om du avrundar först fram och sedan bak så kommer fortfarande programmet ihåg vad du rundat bort och om du gör en tredje ändring så tar den med detta i beräkningen.
Vad heter den? är det en köpesvariant?
Hur menar du nu? kör du mest Lightroom eller Nikonsprogram?