Paton 500

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Enligt tidningen Classic Racer ska Paton beroende på intresset ta upp tillverkningen av deras 500 GP-racer igen.

En värstingversion med magnesiummotorblock och kolfiberbromsar mm för 70.000 euro och en billigare version av motorn med aluminiummotorblock. Man ska kunna välja hur man vill få den byggd med vilken fjädring och bromsar mm.

Paton var senast med i 500GP 2001 och körde nyligen på Isle of Man med en uppdaterad version av den hojen.

Vem vill inte ha en 500GP med en V4:a?

2001SX.JPG

ChimayPictures099-1.jpg

ChimayPictures113.jpg

ChimayPictures236.jpg

Last edited:
Det är skönt att någon satsar i finansiella kriser som nu. :yoparty

Blri jag en dag snuskigt rik så skulle det inte vara fel att köpa en sådan och köra lite Rookie600 race. :tungan

Fuck me sideways........vill ha så det gör ont....

"We are in Grand Prix Racing, so why would we use a street engine? This is like a jockey riding a donkey in a horse race...."
KTM GP technical boss Harald Bartol

Word.........

Paton ligger vägg i vägg med CR&S, dom hjälper till med att kundanpassa deras hojar.
Otroligt porrig hoj.

Härligt vackert att se, vilken fin-moppe att ta fram för lite glädjeåkning när man känner för det :tummenupp
Varför sitter man inte på massor med deg för :va

Det där, det är inget annat än äkta kärlek.:kär

Inte för att jag kommer att köpa någon, men finns det pris på snikvarianten?

Inte sett ett sånt pris. Är väll för att man ska kunna specialbeställa hojen så som man vill ha den. Har man redan delar eller kontakter på fjädring och fälgar mm så är det bara att beställa det som man behöver. Skulle kanske kunna gissa att det blir ca 30.000 euro billigare med en snikversion?

Inte sett ett sånt pris. Är väll för att man ska kunna specialbeställa hojen så som man vill ha den. Har man redan delar eller kontakter på fjädring och fälgar mm så är det bara att beställa det som man behöver. Skulle kanske kunna gissa att det blir ca 30.000 euro billigare med en snikversion?

På något vis känns det tungt att tvingas överleva utan öhlins gasgaffel och kolfiber skivor/fälgar....:)

:) vilken maskin!, det här bevisar att Gud finns! :)
jag vill "ha" en sånn där snurra kan man köpa den separat!?-va kostar den Axxexs??

Hittade till Patons egen hemsida www.paton.it och det stämmer att dom ska göra en begränsad upplaga av sin 500GP för att dom firar 50 år!!

Bara att kontakta dem om en beställning då!

SEDE OPERATIVA E AMMINISTRATIVA
Paton srl
via F.lli Lumiere 16/18 Settimo Milanese (MI)
Tel. +39 0233502809 Fax +39 0233511307
P.IVA 13058140156

INDIRIZZO E-MAIL
info@paton.it

Lite info om deras senaste 500cc modeller hittade jag med.

2001.jpg

MODELLO : PG 500 RC (2001)
MOTORE : 4 cilindri doppio albero in quadro aperto di 70°; 2 tempi ; alesaggio x corsa 54x54.4 mm. ; cilindrata 498 cc ; aspirazione lamellare nel carter ; valvola parzializzatrice allo scarico
ALIMENTAZIONE : 4 carburatori Keihin 36 mm.
ACCENSIONE : Paton - KOVA
FRIZIONE : multidisco a secco
CAMBIO : estraibile a 6 marce
TELAIO : Paton Cagiva V 594 in materiale Anticorodal
SOSPENSIONI : Anteriore forcella Ohlins; Posteriore monoammortizzatore Ohlins
FRENI : Anteriore disco in carbonioBrembo ; Posteriore disco Brembo
PRESTAZIONI : potenza 190 CV circa 12800 giri/min; Vel. Max oltre 300 Km/h

2000.jpg

MODELLO : PG 500 R (2000)
MOTORE : 4 cilindri doppio albero in quadro aperto di 70°; 2 tempi ; alesaggio x corsa 54x54.4 mm. ; cilindrata 498 cc ; aspirazione lamellare nel carter ; valvola parzializzatrice allo scarico
TELAIO : Paton LM Gianetti a doppio trave in alluminio
SOSPENSIONI : Anteriore forcella Ohlins regolabile ; Posteriore monoammortizzatore Ohlins regolabile
PRESTAZIONI : potenza 190 CV 12000 giri/min; Vel. Max oltre 300 Km/h

99.jpg

MODELLO : Paton V 70 C7 (1999)
MOTORE : 4 cilindri doppio albero in quadro aperto di 70°; 2 tempi ; alesaggio x corsa 56x50.6 mm. ; cilindrata 492 cc ; aspirazione lamellare nel carter ; valvola parzializzatrice allo scarico
TELAIO : Paton Colombo a doppio trave in alluminio
SOSPENSIONI : Anteriore forcella Ohlins regolabile ; Posteriore monoammortizzatore Ohlins regolabile
PRESTAZIONI : potenza 180 CV 12000 giri/min ; Vel. Max 300 Km/h

Moto%20Paton%20workshop3.jpg

01.jpg

Last edited:
När det begav sig så var Patons hojar, om vi talar tvåtakts epoken på 90 talet, långt i från framgångsrika.
I princip kan man säga att om de kom i mål så kom de sist.
Tidigare på 60 talet var de dock framgångsrika.

En replika på en hoj som var klassens absolut sämsta. En tvåhjulig Minardi.

När det begav sig så var Patons hojar, om vi talar tvåtakts epoken på 90 talet, långt i från framgångsrika.

Skulle du tacka nej till en Minardi? ;)
Jag skulle inte säga nej till en enda hoj som gått i GP, för även de som kom sist är stört snabba ändå.

Skulle du tacka nej till en Minardi? ;)
Jag skulle inte säga nej till en enda hoj som gått i GP, för även de som kom sist är stört snabba ändå.
Nej det är klart att de är snabbare än vad man kan föreställa sig, ett bra exempel på det är ju Vladimir Castka som var en duktig racerförare och brukade ligga runt topp 5 i 250 EM när han körde där.
Hur som helst, sista säsongen Paton körde i VM innan de förvägrades starttillstånd pga att de ansågs för " uncompetetive" så skulle då ovan nämnde Castka köra hojen med fetspons från Slovakiska bensinbolaget Slovnaft.
Och det gick som det gick, Vladimir lyckades inte hålla hojen på hjulen på ett enda kval som han försökte sig på och efter att antal DNS så tackade man
för visat intresse.

Hur man än ser på det så var inte Paton, jämfört med vad som rullade i 500 GP för 10 -15 år sedan, en särskillt bra racehoj.

Paton

Hur som helst, sista säsongen Paton körde i VM innan de förvägrades starttillstånd pga att de ansågs för " uncompetetive"

- och istället fick BSL ( den där konstiga Nyazeeländska trippeln ) vara med för att inte tala om det där konstiga projektet som Stigefelt fick lida med ... - vad hette det stalet nu igen ?

"Hur man än ser på det så var inte Paton, jämfört med vad som rullade i 500 GP för 10 -15 år sedan, en särskillt bra racehoj.

Absolut sant - men de var ett ganska kul inslag ändå....

Nåja.....det är faktiskt ganska länge sedan man började betvivla logiken hos Dornas agerande i vissa frågor.....nu tvivlar jag inte längre - jag är övertygad...

Last edited:
Visst var det så och jag kan tänka mig att en Yamaha R1 av 2009 års modell och med riktigt kletiga bandäck, är lika snabb runt en bana som denna Paton.

Men det är ändå en GP-hoj. En femhundra...

Visst var det så och jag kan tänka mig att en Yamaha R1 av 2009 års modell och med riktigt kletiga bandäck, är lika snabb runt en bana som denna Paton.

Men det är ändå en GP-hoj. En femhundra...

R1 2009 väger 206kg med 18L full tank. 182hk.
Paton 2001 vägde 159kg med 32L full tank. 190hk.

Paton köpte väl över en hel del av Cagivas motor och byggde sina motorer på en bas av Cagivas koncept? Cagiva var en aning mera framgångsrika. Så tror nog mer på att resultaten inte kom pga sämre förare och team.

Last edited:
R1 2009 väger 206kg med 18L full tank. 182hk.
Paton 2001 vägde 159kg med 32L full tank. 190hk.
Jo, visst har Paton kanske lite högre toppeffekt och framför allt lägre vikt. Men jag tror inte det spelar så stor roll. En något bananpassad R1 väger troligen 190 kg med full tank. Paton 2001 slipper alltså 31 kg jämfört med R1. Istället är den bestyckad med en motor som är R1:ans raka motsats. Säkert ett helvete med fäste och acceleration i utgångarna med en Paton. Precis tvärt om med 2009 års R1 som ju ska vara ett under av lättkördhet. Så jag tror att R1 är snabbare.

Undrar var alla YZR-, RGV- och NSR 500-motorer är? Destruerade?!

Last edited:
*/ ?>
Back