Husaberg 650 Service

Okej, för jag byte olja nu efter 5 timmar å fick bara ut 0.7L! E de nått speciellt de kan bero på? Om dom drar mycket olja brukar dom väl ryka blått?

Har själv en -08:a där jag första gången pytsade i 1 liter olja enligt rekommendationerna i servicehandboken. Det blev alldeles för mycket vilket resulterade i att cykeln spottade ut en del olja via vevhusventilationen.

Enligt dom som jag har pratat med så ska oljenivån ligga något över nederkant av glaset när cykeln är kall. Sista servicen så blev det bra med runt 8 dl olja istället.
 
Har själv en -08:a där jag första gången pytsade i 1 liter olja enligt rekommendationerna i servicehandboken. Det blev alldeles för mycket vilket resulterade i att cykeln spottade ut en del olja via vevhusventilationen.

Enligt dom som jag har pratat med så ska oljenivån ligga något över nederkant av glaset när cykeln är kall. Sista servicen så blev det bra med runt 8 dl olja istället.

Jag har fått i 1liter varje gång och har inte sett att det kommit ut olja någonstans.
 
en fråga ang vetiljustering. Jag använder bladmått och om jag ställer 0.12 så ska ju 0.15 inte gå i, men det är ju bara 3 hundradelar mer, är det bara jag som tycker det är pilligt som fan att få det precis att stämma??
 
en fråga ang vetiljustering. Jag använder bladmått och om jag ställer 0.12 så ska ju 0.15 inte gå i, men det är ju bara 3 hundradelar mer, är det bara jag som tycker det är pilligt som fan att få det precis att stämma??

Jag håller med, tror inte att jag har fått de rätt, tror jag ställt mina för högt upp. Min blev mycket mer svårstartad efter jag justera + att den fick bra mkt bättre komp. Ska husan knacka lite? Eller e de jag som gjort fel?:S

Fick bara ut 0.65 ur min när jag byte efter 5 timmar. men jag märker inte att den kör ut olja nån annanstans, den ryker inget heller
 
Har själv en -08:a där jag första gången pytsade i 1 liter olja enligt rekommendationerna i servicehandboken. Det blev alldeles för mycket vilket resulterade i att cykeln spottade ut en del olja via vevhusventilationen.

Enligt dom som jag har pratat med så ska oljenivån ligga något över nederkant av glaset när cykeln är kall. Sista servicen så blev det bra med runt 8 dl olja istället.
Om du inte byter filter räcker det med ca 8 dl olja vid påfyllning efter byte, men det är bra att kolla nivån i fönstret efter att den gått en liten stund, det är så olika hur mycket man lyckas få ur, beroende på hur envis man är bla...

Byter man filter också, är det 1 l som gäller. Fyll aldrig på mer än vad som behövs på Husan, den spottar bara ur sig den på ställen man inte vill ha oljan och ryker gör den som f-n... :gnissla

Husan förbrukar sällan någon olja om den är frisk. Jag har hittills haft 3 stycken och ingen av dem har vare sig läckt eller behövt påfyllning. Byter man med täta intervall finns det inget behov av att fylla på mellan servicetillfällena, men om motorn läcker är det ju en annan sak.

Olja så det syns en bit upp över nederkant av fönstret när hojen är kall är en bra tumregel tycker jag.
 
Last edited:
Jag håller med, tror inte att jag har fått de rätt, tror jag ställt mina för högt upp. Min blev mycket mer svårstartad efter jag justera + att den fick bra mkt bättre komp. Ska husan knacka lite? Eller e de jag som gjort fel?:S

Ja precis samma här, trögstartad när det blir fel. Men jag pratade med en mcmek idag och han sa att det slulle vara väldigt noga med att TDC:n är precis i topp så imorrn ska jag bygga på en lång pinne på en idikatorklocka och testa om det blir bättre. sen har jag förstått att man ska dra åt muttrarna ganska hårt annars släpper justeringen efter en inspirerad körning, det hände mig iaf....
 
Nu har jag justerat igen, tog en stund innan jag fick de i rätt läge men jag blev nöjd med resultatet:) I min bok står de att ventilerna ska stå på 0.10mm så jag ställde dom på de, nu e den ävan lättstartad:tummenupp Hur kommer de säg att de e 0.12mm på dom nyare husorna? Jag har ju en -03:yoparty
 
Last edited:
Ja precis samma här, trögstartad när det blir fel. Men jag pratade med en mcmek idag och han sa att det slulle vara väldigt noga med att TDC:n är precis i topp så imorrn ska jag bygga på en lång pinne på en idikatorklocka och testa om det blir bättre. sen har jag förstått att man ska dra åt muttrarna ganska hårt annars släpper justeringen efter en inspirerad körning, det hände mig iaf....


Visst är det noga med TDC, men det är ännu mera noga att du är på rätt TDC. Rätt TDC är när insuget har stängt halv-varvet innan. Då behöver du defenitivt ingen indikatorklocka. Tar du TDC när avgassidan precis har stängt så är du inte helt hemma. Då blir det fel.
 
Visst är det noga med TDC, men det är ännu mera noga att du är på rätt TDC. Rätt TDC är när insuget har stängt halv-varvet innan. Då behöver du defenitivt ingen indikatorklocka. Tar du TDC när avgassidan precis har stängt så är du inte helt hemma. Då blir det fel.

men har jag fattat det här fel eller. Jag justarar när jag kan vicka på alla 4 armarna det måste väl vara rätt TDC?....

nu har jag justerat igen och det blev ganska bra, jag är inte helt nöjd. Antar att
det bara är att gå på det igen tills det blir bra. tycker det är svårt att hålla kvar ställskruven när man drar åt muttern..=) ojoj vad problem jag har:D
 
men har jag fattat det här fel eller. Jag justarar när jag kan vicka på alla 4 armarna det måste väl vara rätt TDC?....

Det är troligtvis rätt, viktigt bara att man förstår skillnaden mellan dom två tdc. Det är bara det ena (nr1 kan vi kalla det) TDC som du ska ha spel på, det andra (nr2) tdc överlappar utan spel. Om man ställer ventilspelet i tdc nr2 så blir det fel.
 
Ja det där med TDC är knivigt, någon som har bra tips på hur man får det att stämma exakt, kan ju flika in med det.
 
Det där var en riktigt bra beskrivning!! Undrar också det där med ventilspelet har en -01 och på den enligt bok ska det vara 0,10??
 
Ja det där med TDC är knivigt, någon som har bra tips på hur man får det att stämma exakt, kan ju flika in med det.

Ta av kåpan vid svänghjulet så har du en markering där - men som tidigare sagt så även om den står rätt så kan vipporna vara fel - dra då ett varv till så den kommer på samma placering igen så är du rätt:tummenupp För att vara säker på det så testa mät med bladmått innan du ställer ventilerna - är det rent åt helvete så står dem fel men skiljer det bara lite grann så är du troligtvis rätt:tummenupp
 
kan ta med att om man inte har bladmått kan du ställa med hjälp av låsmuttern till ventilerna. lossa muttern ställ skruven i botten vrid sen muttern så en kant är vid skåran, sen lossar man ställ skruven en kant på muttern, dvs 1/6 dels varv. Färdigt bara att skruva åt muttern. (glöm inte hålla fast ställ skruven när du drar åt muttern)


// Robertzon på kesos konto




du har inga bilder? hänger inte riktigt med :)
 
Det finns enklare sätt att hitta rätt TDC.

Se till att det är rent så du inte får in skit i motorn - av med täckkåporna på toppen, ur med stiftet, i med ett buntband (se till att det står på kolven, det används som indikator för när kolven är i övre dödläge - tdc), i med en hög växel och snurra på hjulet.

När insugsventilerna stängt och kolven når övre dödläge är du rätt, har avgasventilerna öppnat är du fel.

Det enda trickiga är att motorn frihjular lite när insugsventilerna stänger, så det vevar ofta lite förbi övre dödläge, men det är bara att vrida lite baklänges så löser det sig. :)

/J
 
Hur exact måste måttet vara för ventiljusteringen? Hittar inget bladmått på 0.12 mm. Hittar 0.05 0.10 0.15 osv + att jag har hittat tum 0.005=0.127 funkar de bra. Vet ej vad de e för tolerans + - som e ok. Blev med husa nu i helgen. Tacksam för svar. Mvh C
 
Last edited:
Hur exact måste måttet vara för ventiljusteringen? Hittar inget bladmått på 0.12 mm. Hittar 0.05 0.10 0.15 osv + att jag har hittat tum 0.005=0.127 funkar de bra. Vet ej vad de e för tolerans + - som e ok. Blev med husa nu i helgen. Tacksam för svar. Mvh C
Annars säljer KTM ett bladmått där 0,12 ingår som heter 590.29.041.000
Enklast är dock att skippa bladmåttet och istället använda "1/6 varv metoden".Hur det går till finns nog beskrivet i många trådar om du söker lite.
 
Annars säljer KTM ett bladmått där 0,12 ingår som heter 590.29.041.000
Enklast är dock att skippa bladmåttet och istället använda "1/6 varv metoden".Hur det går till finns nog beskrivet i många trådar om du söker lite.

jo har läst de men undrar hur exact de blir låter lite taikon i mina örn.... men men ni har väl rätt som testat. ska man skruva ner den med fingrarna eller ska man skruva ner ställskruven med en mäjsel lite lät??
 
jo har läst de men undrar hur exact de blir låter lite taikon i mina örn.... men men ni har väl rätt som testat. ska man skruva ner den med fingrarna eller ska man skruva ner ställskruven med en mäjsel lite lät??
Med mejsel lite lätt till justerskruven ligger mot ventilskaftet och sen backa 1/6 varv.Blir inte mindre exakt om man gör rätt.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top