Husaberg 650 Service

Chimpy

Inte som alla andra :P
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Kungälv
Hoj
Oljehoj med bockstyre
Med mejsel lite lätt till justerskruven ligger mot ventilskaftet och sen backa 1/6 varv.Blir inte mindre exakt om man gör rätt.

Okok tack mannen :krama . Då e de dags att ge sig på de imorgon då!!Dags att gå o ZZzzZzZzzzzz sååååå simma lugnt ByE
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Hur exact måste måttet vara för ventiljusteringen? Hittar inget bladmått på 0.12 mm. Hittar 0.05 0.10 0.15 osv + att jag har hittat tum 0.005=0.127 funkar de bra. Vet ej vad de e för tolerans + - som e ok. Blev med husa nu i helgen. Tacksam för svar. Mvh C




det går att ställa med hjälp av 0,10 och 0,15 men det är jobbigare. justera så 0,15 inte går i och 0,10 går i lätt... luddigt förklarat men du fattar tror jag.


jag undrar oxå vart man billigast handlar ett 0,12 mått. jag kommer inte orka hålla på med 010 och 015 sen i sommar... vad kostar det hos ktm/husa ÅF?


edit: oj va mkt svar de kom. även min fråga besvarad. tack.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
det går att ställa med hjälp av 0,10 och 0,15 men det är jobbigare. justera så 0,15 inte går i och 0,10 går i lätt... luddigt förklarat men du fattar tror jag.

jag undrar oxå vart man billigast handlar ett 0,12 mått. jag kommer inte orka hålla på med 010 och 015 sen i sommar... vad kostar det hos ktm/husa ÅF?

edit: oj va mkt svar de kom. även min fråga besvarad. tack.

Jag försökte använda bladmått en gång. Men det är så j**la bökigt. Kör på 1/6 metoden istället.
Ställ motorn i rätt läge. Lossa låsmuttern och minska spelet till 0. Backa sedan ett sjättedels varv (mutter som låser är sexkantig dvs lätt att mäta). Gängans stigning 1/6 varv motsvarar rätt spel. Samma resultat som med bladmått. Men det går snabbare. Se länk:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=197536&page=2
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
En fråg ang oljenivån, hur ska den ligga i fönstret när den är avstängd? har för mig att jag läste någonstanns att den ska va precis i nederkant när den är avstängd och i mitten när hojjen är igång. stämmer det?
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi

Jampe

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Olofström
Hoj
Rd 350 Fj 1200 Husaberg FE 501 Husaberg Sm 550
Använd inte bladmått.

Lite mer ventilspelsinfo.

Om man lyfter på ventilkåpan och tittar på ventilställskruvarna så är de gropiga (konkava) så det där jobbet med bladmått är bortkastat.
Hur lång tid det tar innan de blir konkava beror på varv, ventilspel.

Du kommer alltså inte åt att mäta det verkliga spelet med konkava justerskruvar.

De där justerskruvarna ska bytas med jämna mellanrum, hur ofta beror på hur hårt hojen körs och hur mycket spel man har.

Alltså använd 1/6 tricket

Mvh
Jampe
 
Last edited:

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Otroligt nöjd med min husaberg hittils! Olja o filter går fort o byta och med 1/6 metoden ställer man ventilerna på nolltid, :tummenupp för denna tråd!

En fråga däremot: lång tid tills nästa 100 h service (förra gjordes vid 120 h, nu har den gått 160 h) men vad är det man brukar byta och vad kan en lagom van mekaniker göra själv?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Otroligt nöjd med min husaberg hittils! Olja o filter går fort o byta och med 1/6 metoden ställer man ventilerna på nolltid, :tummenupp för denna tråd!

En fråga däremot: lång tid tills nästa 100 h service (förra gjordes vid 120 h, nu har den gått 160 h) men vad är det man brukar byta och vad kan en lagom van mekaniker göra själv?

Ladda ner husanbergs workshopmanual från deras hemsida, där finns allt beskrivet kring att dela motorn. :tummenupp
 

Faeldt

We are 138
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Skog
Hoj
Honda CBR1000RR -08 -SÅLD, Husaberg FS 650 -07 -SÅLD, Honda CB250N-81, Yamaha FZR1000-94
Mr.Q du är räddaren i nöd. Köpte min första hoj i helgen vilket råkar vara en husa fs 650 e -07. Och inte så haj på servicen. Och så hittar man en sån här tråd. Man blir tårögd:Bugar
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Mr.Q du är räddaren i nöd. Köpte min första hoj i helgen vilket råkar vara en husa fs 650 e -07. Och inte så haj på servicen. Och så hittar man en sån här tråd. Man blir tårögd:Bugar

Hehe roligt att höra.
Jag saknar min husa, efter denna blir det husa igen.
 

-Freddy-

Guest
Bra guide! Servade husan nyss med 1/6 metoden, startade nästan för enkelt och det luktar nybakade bullar i hela lokalen nu :yoparty

På med nya belägg och justera kedjan, sen blir det wheelies och stoppies hela dan imorrn!
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Lite mer ventilspelsinfo.

Om man lyfter på ventilkåpan och tittar på ventilställskruvarna så är de gropiga (konkava) så det där jobbet med bladmått är bortkastat.
Hur lång tid det tar innan de blir konkava beror på varv, ventilspel.

Du kommer alltså inte åt att mäta det verkliga spelet med konkava justerskruvar.

De där justerskruvarna ska bytas med jämna mellanrum, hur ofta beror på hur hårt hojen körs och hur mycket spel man har.

Mvh
Jampe

Hej, hur menar du nu?
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Verkar vara en lite halvdöd tråd men försöker här ändå...

Funderar på att köpa en Husa 650 årsmodell 01 som läcker från toppen. Ägaren säger att han bytt topplockspackningen men att den, efter en stunds körning, tryckt ur sig vatten ändå.

Frågan är då vad för material topparna på dessa är, och hur vanlig det är att de slår sig och blir lite skeva? Kan det vara något annat? Har inte sett hojen än, men funderar på att åka och kolla den.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top