Husaberg 650 Service

Med mejsel lite lätt till justerskruven ligger mot ventilskaftet och sen backa 1/6 varv.Blir inte mindre exakt om man gör rätt.

Okok tack mannen :krama . Då e de dags att ge sig på de imorgon då!!Dags att gå o ZZzzZzZzzzzz sååååå simma lugnt ByE
 
Hur exact måste måttet vara för ventiljusteringen? Hittar inget bladmått på 0.12 mm. Hittar 0.05 0.10 0.15 osv + att jag har hittat tum 0.005=0.127 funkar de bra. Vet ej vad de e för tolerans + - som e ok. Blev med husa nu i helgen. Tacksam för svar. Mvh C




det går att ställa med hjälp av 0,10 och 0,15 men det är jobbigare. justera så 0,15 inte går i och 0,10 går i lätt... luddigt förklarat men du fattar tror jag.


jag undrar oxå vart man billigast handlar ett 0,12 mått. jag kommer inte orka hålla på med 010 och 015 sen i sommar... vad kostar det hos ktm/husa ÅF?


edit: oj va mkt svar de kom. även min fråga besvarad. tack.
 
det går att ställa med hjälp av 0,10 och 0,15 men det är jobbigare. justera så 0,15 inte går i och 0,10 går i lätt... luddigt förklarat men du fattar tror jag.

jag undrar oxå vart man billigast handlar ett 0,12 mått. jag kommer inte orka hålla på med 010 och 015 sen i sommar... vad kostar det hos ktm/husa ÅF?

edit: oj va mkt svar de kom. även min fråga besvarad. tack.

Jag försökte använda bladmått en gång. Men det är så j**la bökigt. Kör på 1/6 metoden istället.
Ställ motorn i rätt läge. Lossa låsmuttern och minska spelet till 0. Backa sedan ett sjättedels varv (mutter som låser är sexkantig dvs lätt att mäta). Gängans stigning 1/6 varv motsvarar rätt spel. Samma resultat som med bladmått. Men det går snabbare. Se länk:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=197536&page=2
 
En fråg ang oljenivån, hur ska den ligga i fönstret när den är avstängd? har för mig att jag läste någonstanns att den ska va precis i nederkant när den är avstängd och i mitten när hojjen är igång. stämmer det?
 
Använd inte bladmått.

Lite mer ventilspelsinfo.

Om man lyfter på ventilkåpan och tittar på ventilställskruvarna så är de gropiga (konkava) så det där jobbet med bladmått är bortkastat.
Hur lång tid det tar innan de blir konkava beror på varv, ventilspel.

Du kommer alltså inte åt att mäta det verkliga spelet med konkava justerskruvar.

De där justerskruvarna ska bytas med jämna mellanrum, hur ofta beror på hur hårt hojen körs och hur mycket spel man har.

Alltså använd 1/6 tricket

Mvh
Jampe
 
Last edited:
Otroligt nöjd med min husaberg hittils! Olja o filter går fort o byta och med 1/6 metoden ställer man ventilerna på nolltid, :tummenupp för denna tråd!

En fråga däremot: lång tid tills nästa 100 h service (förra gjordes vid 120 h, nu har den gått 160 h) men vad är det man brukar byta och vad kan en lagom van mekaniker göra själv?
 
Otroligt nöjd med min husaberg hittils! Olja o filter går fort o byta och med 1/6 metoden ställer man ventilerna på nolltid, :tummenupp för denna tråd!

En fråga däremot: lång tid tills nästa 100 h service (förra gjordes vid 120 h, nu har den gått 160 h) men vad är det man brukar byta och vad kan en lagom van mekaniker göra själv?

Ladda ner husanbergs workshopmanual från deras hemsida, där finns allt beskrivet kring att dela motorn. :tummenupp
 
Mr.Q du är räddaren i nöd. Köpte min första hoj i helgen vilket råkar vara en husa fs 650 e -07. Och inte så haj på servicen. Och så hittar man en sån här tråd. Man blir tårögd:Bugar
 
Mr.Q du är räddaren i nöd. Köpte min första hoj i helgen vilket råkar vara en husa fs 650 e -07. Och inte så haj på servicen. Och så hittar man en sån här tråd. Man blir tårögd:Bugar

Hehe roligt att höra.
Jag saknar min husa, efter denna blir det husa igen.
 
Bra guide! Servade husan nyss med 1/6 metoden, startade nästan för enkelt och det luktar nybakade bullar i hela lokalen nu :yoparty

På med nya belägg och justera kedjan, sen blir det wheelies och stoppies hela dan imorrn!
 
Lite mer ventilspelsinfo.

Om man lyfter på ventilkåpan och tittar på ventilställskruvarna så är de gropiga (konkava) så det där jobbet med bladmått är bortkastat.
Hur lång tid det tar innan de blir konkava beror på varv, ventilspel.

Du kommer alltså inte åt att mäta det verkliga spelet med konkava justerskruvar.

De där justerskruvarna ska bytas med jämna mellanrum, hur ofta beror på hur hårt hojen körs och hur mycket spel man har.

Mvh
Jampe

Hej, hur menar du nu?
 
Verkar vara en lite halvdöd tråd men försöker här ändå...

Funderar på att köpa en Husa 650 årsmodell 01 som läcker från toppen. Ägaren säger att han bytt topplockspackningen men att den, efter en stunds körning, tryckt ur sig vatten ändå.

Frågan är då vad för material topparna på dessa är, och hur vanlig det är att de slår sig och blir lite skeva? Kan det vara något annat? Har inte sett hojen än, men funderar på att åka och kolla den.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top