Twin-frågor

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Vad tror ni om...

* SP3, kommer Honda tillverka någon efterträdare till SP2:an, SP3 a la 1200..

* TL1200R/S?

* När kommer den nya "mille" 1200?

* Vad kallas nya "millen" (mille = 1000) vad är 1200 på italienska?

Eller är det lika troligt som att Fireblade får en V5:a..

1) Nej jag tror v-twinnens tid i sporthojar är över. En V4 möjligen, en ny RC30 vore inte fel...:yoparty
2) Se 1
3) Snart...
4) MultoMille såklart :gnissla

1) Nej jag tror v-twinnens tid i sporthojar är över. En V4 möjligen, en ny RC30 vore inte fel...:yoparty
2) Se 1
3) Snart...
4) MultoMille såklart :gnissla

Bike of the year 2007 = v-tvin (1098), Nu kommer 1198 så twinnens tid är nog inte över än, men som du säger kommer nog fler v4'or, som förövrigt låter helt grymt!!! :)

1. Nope, Honda tävlar i Superbike med radfyra
2. Nope, Suzuki tävlar i Superbike med radfyra
3. Tror du det kommer nån? Dom har ju byggt en V4 som de väl ska tävlas med i Superbike! :rockar
4. Kolla i lexikon..

1. Nope, Honda tävlar i Superbike med radfyra
2. Nope, Suzuki tävlar i Superbike med radfyra
3. Tror du det kommer nån? Dom har ju byggt en V4 som de väl ska tävlas med i Superbike! :rockar
4. Kolla i lexikon..

1. ok, men honda kanske vill sälja lite mer (tex ta kunder av ducati)
2. Suzuki tävlade med en R4 (GSXR750) samtidigt som TL-serien fanns.(tror jag)
3. RSV4:an känns lite för exklusiv/dyr för att nå ut till många, samt att aprilia blivit till viss del synonymt med V-twin. RSV4 för reklam/bana, twin för folket?
4. ok

Bike of the year 2007 = v-tvin (1098), Nu kommer 1198 så twinnens tid är nog inte över än, men som du säger kommer nog fler v4'or, som förövrigt låter helt grymt!!! :)

Jag tror 1198 är sista rycket för Ducati, sen är det V4 som gäller. Men vilket ryck sen....:tuttar :tuttar

Hur kan man säga att v-twin sporhojjars tid är över?
konstigt att bayliss vann förra året på ducati.. 1098 bike of the year? Sen vann vel Aprilia Rsv 1000 masterbike också för ett tag sen?
1198 är en förbättring av 1098, så att säga att v-twin på sporthoj håller på att dö ut? Tror jag inte ett ögonblick på.. V-twin är ju nästan en symbol för Ducati, deras desmo var ju ett undantag.. Rsv Mille lär nog hålla ut ett tag till tror jag, borde vel komma en 1200 snart tycker man..

1. ok, men honda kanske vill sälja lite mer (tex ta kunder av ducati)
2. Suzuki tävlade med en R4 (GSXR750) samtidigt som TL-serien fanns.(tror jag)
3. RSV4:an känns lite för exklusiv/dyr för att nå ut till många, samt att aprilia blivit till viss del synonymt med V-twin. RSV4 för reklam/bana, twin för folket?
4. ok

1. Utveckla en helt ny hoj bara för det?? Låter dyrt.. Tävlar ju med Firebladen som gör framgång & dessutom är en storsäljare.
2. Stämmer. Tävlades ju lite med TLR:en i AMA Superbike om jag inte har helt fel..
3. Måste väl tillverkas ett visst antal och säljas för vanliga marknaden för att få tävlas med!? Den som inte har råd med den får hålla tillgodo med Millen..
4. Vassego
5. Twinsportmaskinsfantomer får hålla tillgodo med Ducati, Ktm & ev Buell..

1. Utveckla en helt ny hoj bara för det?? Låter dyrt.. Tävlar ju med Firebladen som gör framgång & dessutom är en storsäljare.
..

men under senare delen av 90 talet hade ju Honda

RC45 - tävla med
CBR900RR
VTR
SP - tävla med (iofs 2000, ej -90 tal)

Jag menar inte att dem behöver bygga en tex SP3 och tävla med den, utan bara bygga en SP3 och sälja den. Tror att dem är nöjda med att synas med en modell/cbr-rr inom racing, men det behöver väl inte hindra dem från att ha en twin och en R4:a till folket?

Jag menar inte att dem behöver bygga en tex SP3 och tävla med den, utan bara bygga en SP3 och sälja den. Tror att dem är nöjda med att synas med en modell/cbr-rr inom racing, men det behöver väl inte hindra dem från att ha en twin och en R4:a till folket?

Man kan ju alltid hoppas, men är ändock tveksam..
Allt handlar om pengar och att utveckla en ny modell är dyrt.
De tycker nog att den som vill ha en twin får hålla tillgodo med den vanliga VTR:en(Firestorm).

Jag tror 1198 är sista rycket för Ducati, sen är det V4 som gäller. Men vilket ryck sen....:tuttar :tuttar

Tror du??
Inte så länge dom får va med och bestämma reglerna till sin egen fördel..
Tror jag..:rolleyes:

Last edited:
Om det kommer en 1200cc V2 från Aprilia tror jag att den kommer att heta RSV 1200 R. Ingen Aprilia har hetat "mille" sen 2003 års modell.

4. ok

Läste en liten intervju med en av Aprilias ingenjörer och det lät som att det kommer komma hojar framöver utrustade med olika versioner av nya V4:n. Verkar väl logiskt med tanke på att de förmodligen lagt ner en hyfsat stor förmögenhet på att utveckla den. Vi kan väl hoppas att det är så.
Det kommer förmodligen dröja ett par år, men ändå.

Tills dess får vi fortsätta köra 2-cylindrigt. Twin rules:yoparty .

Hur kan man säga att v-twin sporhojjars tid är över?
konstigt att bayliss vann förra året på ducati.. 1098 bike of the year? Sen vann vel Aprilia Rsv 1000 masterbike också för ett tag sen?
1198 är en förbättring av 1098, så att säga att v-twin på sporthoj håller på att dö ut? Tror jag inte ett ögonblick på.. V-twin är ju nästan en symbol för Ducati, deras desmo var ju ett undantag.. Rsv Mille lär nog hålla ut ett tag till tror jag, borde vel komma en 1200 snart tycker man..

Jo jag känner till Troy Bayliss och 1198:D ....ok över och över, för oss v2älskare pekar iaf kurvan åt fel håll om man hoppas på nya spännande v-twinnar under de närmaste 5-10 åren -tror jag. Att Ducati inte skulle överge v-twinnen bara för att det "ska" vara v-twin...nä mer pragmatiska än så är de. Aprilia också, i synnerhet eftersom de är en förhållandevis liten tillverkare.
Det fanns en tid när BMW var synonymt med boxer eller när Suzuki menade att vattenkylning var överskattat på gsxr 750. Man kör så länge det funkar och när resultaten uteblir (antingen på banorna eller i försäljningsstatistiken) ja då får man tänka om, inkl göra sig omaket att utmana gamla sanningar.

RSV Mille (en kanonfin hoj fö) vann Masterbike 2006. Sen dess har det faktiskt hänt en del...:tummenupp

Jo jag känner till Troy Bayliss och 1198:D ....ok över och över, för oss v2älskare pekar iaf kurvan åt fel håll om man hoppas på nya spännande v-twinnar under de närmaste 5-10 åren -tror jag. Att Ducati inte skulle överge v-twinnen bara för att det "ska" vara v-twin...nä mer pragmatiska än så är de. Aprilia också, i synnerhet eftersom de är en förhållandevis liten tillverkare.
Det fanns en tid när BMW var synonymt med boxer eller när Suzuki menade att vattenkylning var överskattat på gsxr 750. Man kör så länge det funkar och när resultaten uteblir (antingen på banorna eller i försäljningsstatistiken) ja då får man tänka om, inkl göra sig omaket att utmana gamla sanningar.

RSV Mille (en kanonfin hoj fö) vann Masterbike 2006. Sen dess har det faktiskt hänt en del...:tummenupp

Det du säger stämmer säkert till en viss del, men i senast ''bike'' testet så var ju ktms twin en riktig höjdare, dock ingen vinnare men men..
Och Ducatis nya 1098 R ( är 1198 ) Har 180 hästar och 165 kg ( torr )
Låter rätt bra tycker jag... Hoppas inte att dom dör ut :)

Skulle bli mäkta förvånad om ducati skulle gå ifrån twin..
D e ju Ducatis brand.
Min personliga övertygelse e att ducati aldrig går ifrån V2.

För tävlingsbruk är nog tvinnarna på utgående, lär nog bli desto fler V4:or istället. För privat bruk däremot lär det nog finnas sporttvinnar att tillgå för överskådlig framtid.

Personligen tycker jag att det tyvärr görs alldeles för få satsningar på "udda" motorer nu för tiden. Suzuki hade sin wankelmaskin på 70talet, Honda hade sina ovala kolvar (NR750) etc. Det verkar inte finnas utrymme för lika vilda chansningar idag.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back