Kan du slipa knivar?

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Är det någon här som kan slipa knivar?

Jag pratar "vanliga"knivar köksknivar, förskärare etc etc.
En morakniv kanske på sin höjd.

Jag menar alltså riktigt bra, proffsigt. Inget: "titta vad bra resuktatet blev i min nya OBH Nordica knivslip..."

Utan jag menar nån som jobbar med det kanske?
Eller är grym bara rent allmänt.

Kan du/ni lära mig?

Om nån kan så betalar jag för att få mina Globalknivar slipade! Men ingen jävla amatör som tror att han kan!!:tummenupp

Jag bryner mina knivar titt som tätt, men lämnar ändå in de till en riktig knivslipare två ggr/år. Kostnaden är försumbar (senast 40:-/kniv) och är värd varenda krona! Att göra det själv är ruggigt svårt. Det är ett hantverk som tar lång tid att träna upp.

Mitt tips är att du lär dig bryna kniven emellanåt och så snackar du med restaurangerna i din stad och hör vart de lämnar in sina, så gör du likadant.

Edit: Muhréns är det jag lämnar in mina knivar till.

Någon nämnde Global knivar här i tråden. Dom vårdar jag lite speciellt då dom inte är utformade riktigt som de flesta andra knivar jag har i köket. Jag använder därför Globals egna keramiska slipstavar.

Dessa knivar har en vassare vinkel än de flesta andra knivar, så ett bra sätt att förstöra skärpan/bladet är att använda en vanlig fiskars kvnislip (sån man drar kniven genom). Vet att det finns speciella sådana för just Global knivar och dess likar med en skarpare vinkel/smalare blad.

Tror även just Global har "guider" att sätta på kniven för att hjälpa dej slipa med rätt vinkel. Tror det enda rätta är att öva, öva, öva.....

Någon nämnde Global knivar här i tråden. Dom vårdar jag lite speciellt då dom inte är utformade riktigt som de flesta andra knivar jag har i köket. Jag använder därför Globals egna keramiska slipstavar.

Dessa knivar har en vassare vinkel än de flesta andra knivar, så ett bra sätt att förstöra skärpan/bladet är att använda en vanlig fiskars kvnislip (sån man drar kniven genom). Vet att det finns speciella sådana för just Global knivar och dess likar med en skarpare vinkel/smalare blad.

Tror även just Global har "guider" att sätta på kniven för att hjälpa dej slipa med rätt vinkel. Tror det enda rätta är att öva, öva, öva.....
Globals affärside är att dom är hokuspokus och helt unika!

En kniv är en kniv ibland med olika eggvinkel men ingen Nasateknologi.

Det finns en del eggar man inte kan slipa själv Konkav/konvex men i dessa fall så erbjuder dom inte hemsliparsystem, vissa knivar från Fällkniven bla.

Det finns en del eggar man inte kan slipa själv Konkav/konvex men i dessa fall så erbjuder dom inte hemsliparsystem, vissa knivar från Fällkniven bla.

Håller med om att dom inte är helt unika även om jag förstår att mitt utlägg kanske uppfattades så. Poängen jag ville få fram är att ta slipvinkeln i beaktande just när du slipar dessa knivar jämte knivar där eggen har en trubbigare vinkel. Som sagt, ingen Nasateknologi, (men nog så svårt för vissa)... :tummenupp

Hjälpsamt att du länkade till "lyxfällan" tråden :hihi

Sorry, om du inte hittat själv så kommer här en ny:
http://www.gulex.se/firmainfo/hb_muhr%E9ns_sliperi/938328842450.htm

Det där med vinkel på egget gäller 99.5% av alla japanska knivar, så det är inget hokus pokus från globals sida.
Därför är det extra viktigt att INTE använda slipar du köpt på ICA, clas ohlson, mm.
Lämna in den till ett proffs istället.

Last edited:
Skon klämmer ju just där.

Jag vill få kontakt med ett proffs.
Evnetuellt någon som livnär (?) sig på att slipa knivar?
Hur gör man i större kvantiteter?
Har svårt att tro att knivslipar kalle slipar dina knivar för hand i 20-30min för 40:-/st?

Skon klämmer ju just där.

Jag vill få kontakt med ett proffs.
Evnetuellt någon som livnär (?) sig på att slipa knivar?
Hur gör man i större kvantiteter?
Har svårt att tro att knivslipar kalle slipar dina knivar för hand i 20-30min för 40:-/st?

Muhrens är det enda proffset jag känner till, men det borde ju finnas i närheten av Täby också.
Gula sidorna som gäller.

Här finns mycket matnyttigt också.

https://www.flashback.info/showthread.php?t=245980

https://www.flashback.info/showthread.php?t=402637

Last edited:
Tack för tipset.
Men där hänger mest massa mordiska 14-åringar som vill tokslipa sin katana

Om nån kan så betalar jag för att få mina Globalknivar slipade! Men ingen jävla amatör som tror att han kan!!:tummenupp

Samma här. Har några tokslöa globaler som ligger längst in i en låda. Den ena (kockkniven) har egentligen aldrig varit bra, utan kom slö från fabrik.

*/ ?>
Back