Kan du slipa knivar?

Jag har en uppsättning Burgvogel-knivar som jag fått i julklapp.

Nån som vet nåt om dom?

Hittade denna sidan.

Är helnöjd men behöver slipa dom. Är inte så bra med brynjärn...

Bifogat

• F213.jpg
    F213.jpg
    3 KB · Visningar: 65
Vilket jävla snobberi. Klarar man inte att få skärpa på ett av de första verktyg människan uppfann är man ju fan vanskapt.

Vilket jävla snobberi. Klarar man inte att få skärpa på ett av de första verktyg människan uppfann är man ju fan vanskapt.

:rofl Nej vanskapt vet jag inte. att få till en kniv ordentligt kräver en del kunskap och erfarenhet. Ungefär som att svetsa med pinne. Slipa en kviv kan jag men sätt en pinnsvets i näven på mig så blir det bara katt tollar av det :D

Det jag tycker är synd är att flertalet som har dyra knivar som tex Global egentligen borde köpa knivar från IKEA och köpa nya när eggen dör.

Att lämna in knivar för att slipas skulle för mig kännas som att lämna in bilen eller hojen på service för ett simpelt oljebyte.

Köp knivar med normala vinklar som vanliga slipar fixar istället för att spela överklasssnobbar. :rolleyes:

Jag köpte en Burdun kniv med keramisk egg. Den kostade 200 dollar och var vass som en operationsskalpell. Tyvärr körde en flickvän den i diskmaskinen och sen var den kass. Den måste slipas med ett special diamant slipskiva. Ingen i Sverige har en sådan slipmaskin. Säljer kniven för 50 kronor :)

Jag köpte en Burdun kniv med keramisk egg. Den kostade 200 dollar och var vass som en operationsskalpell. Tyvärr körde en flickvän den i diskmaskinen och sen var den kass. Den måste slipas med ett special diamant slipskiva. Ingen i Sverige har en sådan slipmaskin. Säljer kniven för 50 kronor :)

Dom här ( knivkultur ) skall tydligen fixa keramiska knivar.
Kolla med dom innan du ger bort den.

Hrrff hur missade jag dom keramiska... ursäktar och gör 200 sittupps.

Dom är ju bökiga om nått "Nasateknologi" faktiskt!!!!

Är det nån som skärper dessa BRA hemma så bockar och bugar jag, lägger mig ner och dör och kommer aldrig att skriva i en knivtråd igen:Bugar

Last edited:
Hrrff hur missade jag dom keramiska... ursäktar och gör 200 sittupps.

Dom är ju bökiga om nått "Nasateknologi" faktiskt!!!!

Är det nån som skärper dessa BRA hemma så bockar och bugar jag, lägger mig ner och dör och kommer aldrig att skriva i en knivtråd igen:Bugar

Nja, det BORDE inte vara SÅ jävla svårt. En diamantskiva, bänkslip att montera diamanten i och stort tålamod så BOOORDE det fan gå. BOOORDE!
Vinkeln lär ju vara lätt att räkna ut om man har kniven i hand.
Teknologin för att tillverka dessa knivar, ja, det håller jag med om att det är lite nasa-creepy-stuff-style på.

Kolla 5.40 in i filmen:

[YOUTUBE-ID]JFnT5INymiY[/YOUTUBE-ID]

Faktiskt en jävligt intressant och fyndig idé för det är faktiskt så som du skriver att stureplansnissarna ska ha allt coolt men sen löser man inte handhavandet för återställning. :)
Jag BLEV lite affärssugen faktiskt....

EDIT: Det blev en jävla massa faktiskt dessutom. Jag hade FAKTISKT inte det som mål att få med alla faktisktar... :hihi

EDIT2: hittade en liten länk om hur man enklast (förmodar jag) skärper sin Keramiska kniv. Det finns att läsa på eHow.com

Last edited:
Nja, det BORDE inte vara SÅ jävla svårt. En diamantskiva, bänkslip att montera diamanten i och stort tålamod så BOOORDE det fan gå. BOOORDE!
Vinkeln lär ju vara lätt att räkna ut om man har kniven i hand.
Teknologin för att tillverka dessa knivar, ja, det håller jag med om att det är lite nasa-creepy-stuff-style på.

Kolla 5.40 in i filmen:

[YOUTUBE-ID]JFnT5INymiY[/YOUTUBE-ID]

Faktiskt en jävligt intressant och fyndig idé för det är faktiskt så som du skriver att stureplansnissarna ska ha allt coolt men sen löser man inte handhavandet för återställning. :)
Jag BLEV lite affärssugen faktiskt....

EDIT: Det blev en jävla massa faktiskt dessutom. Jag hade FAKTISKT inte det som mål att få med alla faktisktar... :hihi

EDIT2: hittade en liten länk om hur man enklast (förmodar jag) skärper sin Keramiska kniv. Det finns att läsa på eHow.com

Skall försöka ge mig på en porslinskniv och testa tror jag. tar tillbaka lite av det jag skrev i sista inlägget och återkommer senare.

Jörgens ide är lysande.

Samma här. Har några tokslöa globaler som ligger längst in i en låda. Den ena (kockkniven) har egentligen aldrig varit bra, utan kom slö från fabrik.
Gå in och snacka med affären där du köpte knivarna, dom kan säkert ge dig närmaste tipset på knivslipare. Vet att Duka butiken här i Lund ibland tar in en person som fixar det. Lycka till :tummenupp

Men alltså jag vill lära mig slipa knivar på ett "proffsigt" och snabbt sätt.
Inte kan jag drömma om att knivsliperier tex står 5-20min per kniv?

Iofs har dom väll kanske nån special fräsig maskin som man lägger in 10st knivar i och det tar 15sek så är dom slipade eller är det nån som vet?

Jag vill alltså inte slipa knivar "för hand" med ett handjagat verktyg.
Utan snabbt ska det gå.

Iofs har dom väll kanske nån special fräsig maskin som man lägger in 10st knivar i och det tar 15sek så är dom slipade eller är det nån som vet?

Utan snabbt ska det gå.

Det finns inga genvägar till ett bra lju...en bra slipad kniv. Köp en fiskarskniv och en fiskarsslip så blir du nöjd. Inte bra men vardagsdugligt.

Att få fason på en slö kniv kan ta allt från 5 till 30 min beroende på hur mycket ägaren misshandlat den. Att skärpa en bra kniv som är välskött tar 15 sec. Skaffa en kniv som passar till dina behov och samtidigt din kunskap att underhålla den är mitt tips. jag har med egna ögon sett en kille som slår en yxa i grus, filar den vass och rakar sig med den, fö samme man som lärt mig grunderna i att skärpa verktyg av varierande typ.

Utan snabbt ska det gå.

Snabbt å smidigt går det med en mino sharp, nån minut / kniv för att få dom hyggligt vassa. :tummenupp

minosharp.jpg

Vart köper man en sådan där keramisk kniv och vad kostar den? Jag har många bra knivar men en sån där saknar jag såg jag nu :mad:

*/ ?>
Back