Saker....en eller två stavelser??

Hur säger du??

• Antal röstningar
    0

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Nu står jag inte ut längre. :huvet :mad: :4skrika :kulspruta
Antingen vill jag kunna låta alla som uttalar ordet "saker": "sa-ker" få veta hur det ligger till eller så måste jag svälja min stolthet. Men jag kan INTE leva i ovisshet längre. :confused:

I want the truth!! :fakta

Heter det:
Saker
eller
Sa-ker
????????

Vad var frågan egentligen??:va Ordet uttalas ju som det låter, saker. Ingen jävla paus mellan stavelserna, man bara säker ordet rätt och slätt: S-A-K-E-R, saker!
inte sakker, inte sakeer, inte saaker: saker. Hur många stavelser ordet har (två) har väl inte så mycket med frågan att göra egentligen?:va
Hade ordet varit sakr hade det bara varit en stavelse då det bara finns en vokal, men nu heter det saker och har två vokaler och därmed har det två stavelser. Besvarar det din högst tvivelaktigt ställda fråga?:va

Norrländningar tar ju andningspauser i de flesta ord så de kan säkert ha problem att stava svenska ord.

Saker kan inte stavas på annat sätt som ett ord.

Fruntimmret säger saaker(blekinge), jag säger saker(småland).

I skåne är det väl mer, saåker?

Norrländningar tar ju andningspauser i de flesta ord så de kan säkert ha problem att stava svenska ord.

Sörlänninga tar alldeles för lite andningspauser vilket resulterar i att de går runt med konstant syrebrist i hjärnan. :tungan För övrigt heter det inte "saker" utan "grejen".

Hur uttalar man två vokaler med en stavelse? Går det?

Skåne - två stavelser
Saker - två stavelser
Två - en stavelse
Stavelse - tre stavelser

Eller? :confused

Nu är det ju stavelser han undrar om och inte stavning... :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stavelse

Last edited:
Det är väl betoningen han egentligen undrar över. En del betonar a:et mer än andra.

Inget som håller mig vaken om nätterna iofs. :D

Saknade det klassiska (men nu så välbehövliga alt.) Är'u dum på riCktig, LR? i pollen..

Hade ordet varit sakr hade det bara varit en stavelse då det bara finns en vokal, men nu heter det saker och har två vokaler och därmed har det två stavelser.

Aerodynamik har 6 vokaler men bara 5 stavelser.

Hänger du med?:tummenupp

Aerodynamik har 6 vokaler men bara 5 stavelser.

Hänger du med?:tummenupp

Det är ju å andra sidan bara för att vi talar ihop a:et och e:et till ett ä-liknande ljud varför det endast upplevs som en vokal och därmed en stavelse.

Hehe, jo lite knepig fråga kanske. Skit i stavelserna (även om det var det jag skrev). På senare tid har jag noterat att flera i min omgivning delar upp ordet saker i två ord som "sa ker". Om ni tittar på Discovery så ska ni se att det är snubben som gör voice overs favoritord. Han säger det ofta och fel.
Har en respekterad affärskollega som även säger sa ker.

Är ni med nu? Det måste väl finnas några här inne som säger "sa ker" som kan argumentera för sin sak?? :)

Hehe, jo lite knepig fråga kanske. Skit i stavelserna (även om det var det jag skrev). På senare tid har jag noterat att flera i min omgivning delar upp ordet saker i två ord som "sa ker". Om ni tittar på Discovery så ska ni se att det är snubben som gör voice overs favoritord. Han säger det ofta och fel.
Har en respekterad affärskollega som även säger sa ker.

Är ni med nu? Det måste väl finnas några här inne som säger "sa ker" som kan argumentera för sin sak?? :)

Skojar du? Särskrivning har man ju hört talas om men särprat... Denna tråd måste ju bara vara flame...

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back