Saker....en eller två stavelser??

Hur säger du??

• Antal röstningar
    0
Men seriöst, det finns väl allvarligare saker att diskutera än det här? Tex varför det fortfarande finns stolpskott som uttalar kex med che-ljud, eller varför det naturliga urvalet ännu inte tagit itu alla som uttalar yoghurt "jågart".

Men seriöst, det finns väl allvarligare saker att diskutera än det här? Tex varför det fortfarande finns stolpskott som uttalar kex med che-ljud, eller varför det naturliga urvalet ännu inte tagit itu alla som uttalar yoghurt "jågart".

Mycket möjligt :tummenupp
MEN, denna för mig nykomling kräver lite uppmärksamhet. Kanske får starta ett helt nytt forum sedan typ "www.svensktuttal.se".......och, behave...jag vet vad du läste först :tuttar

Jag jobbar med en snubbe från Sundsvalls-trakten.

Där säger dom "komma" och "svänga" i omöjliga sammanhang.
Ex vis "Jag var ute och körde bil, då komma det en gubbe och svänga ut framför mig"

Dessutom uttals "komma" inte kåmma, utan med o som i ko...

Problemet är att jag började säga det på skoj för att det låter så korkat, nu säger jag det utan att tänka på det, dessutom har det smittat alla i min omgivning... (även mina föräldrar)

Kan man lägga in sig på språk-rehab?

Norrländningar tar ju andningspauser i de flesta ord så de kan säkert ha problem att stava svenska ord.

Saker kan inte stavas på annat sätt som ett ord.
Samma med förgasare... norrlänningar brukar säga "för gasare". Sen om tex en vattenkran läcker så säger dom att den läker.

Lite andra märkliga ord men som inte är förknippat med norrlänningar:

kaviar kavviar

åverål åverall

stövel stövvel

mögel muggel

Samma med förgasare... norrlänningar brukar säga "för gasare". Sen om tex en vattenkran läcker så säger dom att den läker.

Jag brukar säga "karburatorn", ett gammalt hederligt uttryck som blivit bortglömt, trots det köper folk fortfarande K-sprit och undrar vad K står för...

(näe, jag bara skojjar, inte ens jag är så gammal)

Det är ju å andra sidan bara för att vi talar ihop a:et och e:et till ett ä-liknande ljud varför det endast upplevs som en vokal och därmed en stavelse.

Helt rätt, men efter att ha läst ditt inlägg kan man lätt få för sig att stavelser och vokaler är samma sak.

Nåja... Nog om det...:glömdet

Hur det än är så tar jag nu denna vetenskapliga undersökning som att uttalet är "saker" och inte "sa ker". Case closed!

*/ ?>
Back