Minska oljemängd? Byta till torrkoppling.

då borde det fungera med alla som kan leverera Kevlar koppling till min hoj typ EBC

Ja man tycker ju det. Själv är jag dock inte speciellt kunnig på kopplingar. Har mest bränt sönder dylika. Till sist köpte jag en Bandit (våtkoppling) och med den är det aldrig några problem, så Bandit verkar ju ha koll.

Jag har bytt från våt till torrkoppling på 2 olika motorer med färdiga torrkopplingskit för racing. I ena fallet skulle man ha 150ml mer olja än org och i andra fallet samma mängd olja.

Jag ser två aspekter bortsett från den rent fysiska minskningen av lådans volym.

Det ena är att om allt annat är lika men oljemängden minskar så bör man korta ner sitt bytesintervall på oljan.
Lite förenklat så t.ex om man halverar oljenivån så får ju den kvarvarande oljan arbeta dubbelt så ofta.

Den andra aspekten är att med torrkoppling slipper man en massa partiklar från lamellerna och det kan ha ganska signifikant påverkan på när man ska byta olja.
t.ex på min crosshoj som jag gärna slirar koppling på så är största problemet just att oljan efter några timmar har väldigt mycket lamellpartiklar.

I brist på bättre vetande skulle jag gissa på att dom två tar ut varandra och att man alltså inte behöver bry sig. Om möjligt skulle jag kanske skvätta i några droppar extra bara för att. Men det gör jag iofs ofta ändå...

Har ingenjörsmupparna ännu inte lyckats skaffa sig ett filformat så att alla fritt kan byta ritningar med varandra?:näsblod

Tjaa, de e inte oss "ingenjörsmuppar" som utvecklar dessa "verktyg" :D De är "datamuppar" som är mera orsak till detta.
Datamupparna gjorde ju det till enkonst att modelera i 3-D å man var tvungen att själv vara programeringskunnig för å skissa i data. Vilket gjorde att endel 3-D program var jävligt ineffektiva å tog mest bara tid att få ut en ritning.

Ja har förstått att en datanörd INTE förstår hur en kravspec. är tänkt att följas, HUR ett program ska vara användarvänligt för en konstruktör :D :D :D

Iges, parasolid är iaf några format som de flesta 3-D program fixar att byta emellan varandra. Många leverantörer av maskinelement och andra saker man vill peta in i konstruktioner har rätt bra sortering på filer som de går att ladda ner i olika format.:tummenupp

Rita i SolidW så kan vi byta ritningar med varandra. Har själ samma Planer för en CB900 motor
Hur ska du göra kåpan? Blir den fräst i en aluplåt, eller blir den Sandgjutet?
Svårast måste vara att täta mellan transmotionsaxeln och axeln som driver växellådan.

Ska bli kul att följa. Heja heja...

Mats

Ja du har lite "guldläge" för att få in en torrkoppling, då org. kåpan e ju som en liten kastrull som omger hela kopplingen :tummenupp
Nackdeler är påverkan av kopplingen att trycka utifrån och in, vilket kräver en anordning.
Tror de finns en bild somewhere här inne på Freddie Spencers CB750F superbike

FZR:n har ju sin påverkan genom en stång som trycker från andra sidan med hydraulcylinder.
Nackdelen med själva kopplingen e ju att den sitter rätt djupt ner i vevhuset och "locket" sitter inte symetriskt centrerat med själva kopplingskorgen, som man ser i framkant. Vilket ja ser är en av de större utmaningarna att få till den nya kåpan/locket.

En variant är att gå ner i diameter på hela kopplingen. Å räkna på hur många fler lameller/discar de går åt att kompensera diametermiskningen.
Det vill säga du kollar vilken diameter på koppling som får plats när du fått till en kåpa/lock.

De e intressanta klurerier :tummenupp

Ja du har lite "guldläge" för att få in en torrkoppling, då org. kåpan e ju som en liten kastrull som omger hela kopplingen :tummenupp
Nackdeler är påverkan av kopplingen att trycka utifrån och in, vilket kräver en anordning.
Tror de finns en bild somewhere här inne på Freddie Spencers CB750F superbike

De e intressanta klurerier :tummenupp

Jodå... har drägglat över Freddie´s hoj många gånger. RCB osv...
Bjöd på Ebay för ett komplett kit. Blev lite dyrt på slutet kan man säga. Över $2000..... så jag fick inte del av det. Torrsumpen blev lika dyr :-(

Jag ser det inte som ett problem att man måste trycka utifrån. Måste ju ändå ha något skydd över.

Cad Muppar ja. Å andra sidan passar inte en SAAB motor i en Volvo heller.
Frågan är om det är bra att kunna konvertera filer kors och tvärs?
Som sagt finns alltid Iges och Step. Då är fördelen att man dödar filen och ingen annan kan klåfingra på det man har ritat.

Mats

Bifogat

• RCB-11.jpg
    RCB-11.jpg
    149 KB · Visningar: 62

FZR:n har ju sin påverkan genom en stång som trycker från andra sidan med hydraulcylinder.
Nackdelen med själva kopplingen e ju att den sitter rätt djupt ner i vevhuset och "locket" sitter inte symetriskt centrerat med själva kopplingskorgen, som man ser i framkant. Vilket ja ser är en av de större utmaningarna att få till den nya kåpan/locket.

Trycka utifrån är som jag ser det endast en fördel, med undantag för att man måste lossa mekanismen vid service. En tätning gentemot oljan i växellådan mindre som kan krångla.

Verkar vara en yamahasjuka att ha tryckstång genom allting, samt volkswagen sjuka.

så ni tror att jag kan modifiera en orginal koppling och byta till Kevlar lammer så borde det fungera?
hur hittar man en annan torrkoppling förutom Ducatis?

Trycka utifrån är som jag ser det endast en fördel, med undantag för att man måste lossa mekanismen vid service. En tätning gentemot oljan i växellådan mindre som kan krångla.

Verkar vara en yamahasjuka att ha tryckstång genom allting, samt volkswagen sjuka.

Mja, de verkar finnas en hel del märken som trycker en stång igenom växelaxeln, iaf tidigare 80, 90-tal. å speciellt då man använder hydraulik för att påverka kopplingen.

så ni tror att jag kan modifiera en orginal koppling och byta till Kevlar lammer så borde det fungera?
hur hittar man en annan torrkoppling förutom Ducatis?

250Gp cyklar har det och sen finns där aftermarketkit från bla Suter. Men om du har möjligheten att Cadda upp och producera en kåpa är det ju lika lätt att slänga ihop en korg också.

250Gp cyklar har det och sen finns där aftermarketkit från bla Suter. Men om du har möjligheten att Cadda upp och producera en kåpa är det ju lika lätt att slänga ihop en korg också.

Jo visst är det det men lite dyrare om jag mot förmodan skulle lägga ut projektet på riktig tillverkning. då vill jag använda orginal delar så långt det går och tillverka så lite som möjligt.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back