Minska oljemängd? Byta till torrkoppling.

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Byta till torrkoppling.

Jag ska börja med ett examensarbete i 3D-cad där jag ska försöka att konstruera en torrkoppling till min FZR 1000. det jag tänkte göra är att montera dit en Ducati koppling då måste jag även rita en ny kopplings kåpa där givet vis kopplingen sitter på ut sidan. fast då kommer ju olje mängden att minska lite. men det gör väll inget så länge den ligger i samma nivå i motorn?
kom gärna med förslag/saker jag ska tänka på.

än så länge så kommer det här bara att göras på papper/digitalt.
men jag tänkte göra det så att det går att göra i verklighet.

Last edited:
Tja..oljan fungerar ju även som köldmedium dvs. den transporterar bort värme i motorn, men det kanske är av underordnad betydelse i ditt fall då det kanske inte handlar om nån större mängd.

Vad jag kan komma på så ska det inte ha någon betydels ang oljan.

För racebruk spelar det ingen roll då man ändå byter oljan tillräcklig ofta för att det inte skall orsaka några problem.

Om jag nu ska bygga en ny "kopplings kåpa" för torr kopplingen så måste jag ordna med vevhusventilation. det borde ju då räcka med att ordna någon typ av Labyrint som luft/gas åker ut igenom men oljan stannar kvar i motorn. eller är det inte så det fungerar?

Jag tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder sedan när jag har börja rita.
måste bara få ordning på hur det ska fungera på ett ungefär.

Om jag nu ska bygga en ny "kopplings kåpa" för torr kopplingen så måste jag ordna med vevhusventilation. det borde ju då räcka med att ordna någon typ av Labyrint som luft/gas åker ut igenom men oljan stannar kvar i motorn. eller är det inte så det fungerar?

Jag tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder sedan när jag har börja rita.
måste bara få ordning på hur det ska fungera på ett ungefär.

Finns utmärkta oljefällor man bara sticker i slangen att köpa.

Vi ser fram emot ritningar...

Kul projekt.
De innebär att du få lov att "dela" på primärdrivningen (de stora kugghjulet som går mot vevaxelns kuggar) från den yttre kopplingskorgen. Där mellan måste ju tätningen (packbox) sitta som ska hålla oljan kvar i vevhuset.

Vilket 3-D ska du jobba i?

Kul projekt.
De innebär att du få lov att "dela" på primärdrivningen (de stora kugghjulet som går mot vevaxelns kuggar) från den yttre kopplingskorgen. Där mellan måste ju tätningen (packbox) sitta som ska hålla oljan kvar i vevhuset.

Vilket 3-D ska du jobba i?

Det är just den biten jag måste ritaupp. jag har en trasig koppling som jag ska ta bort original kopplings korgen i från.

det är inventor som jag kommer att rita i ev solidworks.

Här är ett exempel på oljefälla. Den sitter på HD-shovelhead.
Inte så svårt att hårdlöda/svetsa ihop en själv

http://www.bikeline.se/butik/default1.html?http://www.bikeline.se/butik/show_one~ID~3596.htm

petar man in den i ett rör eller?

Last edited:
Det är just den biten jag måste ritaupp. jag har en trasig koppling som jag ska ta bort original kopplings korgen i från.

det är inventor som jag kommer att rita i ev solidworks.

petar man in den i ett rör eller?

Precis, men röret/slangen måste vara stigande.

Jag har bytt från våt till torrkoppling på 2 olika motorer med färdiga torrkopplingskit för racing. I ena fallet skulle man ha 150ml mer olja än org och i andra fallet samma mängd olja. Så inte självklart att oljenivån ska minska.

Bästa är om det finns ett oljenivåfönster eller en sån skruv man skruvar av för att hälla i olja till det kommer ur det hålet så man får den höjd i växellådan med olja man ska ha.

var och kolla lite snabbt på delarna idag och insåg att det kommer att bli svårt att få till det med Ducce kopplingen. funderar på om man istället ska modifiera en orginal koppling till torr koppling.
men hur gör man med lammeller då? jag antar att det är speciella lammeler för torr koppling och att orginal kommer att brinna upp om dom går tort.

Rita i SolidW så kan vi byta ritningar med varandra. Har själ samma Planer för en CB900 motor
Hur ska du göra kåpan? Blir den fräst i en aluplåt, eller blir den Sandgjutet?
Svårast måste vara att täta mellan transmotionsaxeln och axeln som driver växellådan.

Ska bli kul att följa. Heja heja...

Mats

var och kolla lite snabbt på delarna idag och insåg att det kommer att bli svårt att få till det med Ducce kopplingen. funderar på om man istället ska modifiera en orginal koppling till torr koppling.
men hur gör man med lammeller då? jag antar att det är speciella lammeler för torr koppling och att orginal kommer att brinna upp om dom går tort.

Så här skriver rejskopplingstillverkaren Bandit ang friktionsmaterial till torrkoppling:

"...Here we recommend either the Kevlar or the Carbon-Ceramic for Street riding and Carbon-Ceramic for maximum effort race-only bikes. The Carbon-Ceramic is more consistent and tolerant of the slipping that occurs when using a properly setup lockup than Kevlar..."

http://www.banditmachineworks.com/applications.htm#friction

Så här skriver rejskopplingstillverkaren Bandit ang friktionsmaterial till torrkoppling:

"...Here we recommend either the Kevlar or the Carbon-Ceramic for Street riding and Carbon-Ceramic for maximum effort race-only bikes. The Carbon-Ceramic is more consistent and tolerant of the slipping that occurs when using a properly setup lockup than Kevlar..."

http://www.banditmachineworks.com/applications.htm#friction

då borde det fungera med alla som kan leverera Kevlar koppling till min hoj typ EBC

Rita i SolidW så kan vi byta ritningar med varandra. Har själ samma Planer för en CB900 motor
Hur ska du göra kåpan? Blir den fräst i en aluplåt, eller blir den Sandgjutet?
Svårast måste vara att täta mellan transmotionsaxeln och axeln som driver växellådan.

Ska bli kul att följa. Heja heja...

Mats
Det blir nog i inventor 2009 Jag gillar det programmet bättre.

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back