Ska en granne/normal människa kunna hantera detta?

ja har alltid trott att dom knackar med i takten o höjt lite till åt dom.. har ja missuppfattat nått då eller?

jag måste bara säga att jag tycker det är viktigt att respektera grannarna, alla tider på dygnet. det kan vara personer som kall upp och jobba tidigt, även om helgerna. studenter som pluggar inför tentor etc etc. sådana saker går före ågra snäpp högre volym. man är ju inte döv. jag har några grannar här som tvärtom tror det är helt okej att gasa utav bara helvete. och poängen är ju att det är extremt svårt för mig att plugga när jag har en konstant bas dånande i öronen.
visst ska man få leva, festa osv. men andra måste också få leva och blir de hindrade att göra sina saker, så får man anpassa sig med volymen.

jag måste bara säga att jag tycker det är viktigt att respektera grannarna, alla tider på dygnet. det kan vara personer som kall upp och jobba tidigt, även om helgerna. studenter som pluggar inför tentor etc etc. sådana saker går före ågra snäpp högre volym. man är ju inte döv. jag har några grannar här som tvärtom tror det är helt okej att gasa utav bara helvete. och poängen är ju att det är extremt svårt för mig att plugga när jag har en konstant bas dånande i öronen.
visst ska man få leva, festa osv. men andra måste också få leva och blir de hindrade att göra sina saker, så får man anpassa sig med volymen.
Spelar dom på "tillåtna" tider är det ju bara att gå dit å fråga om dom kan sänka...

Spelar dom på "tillåtna" tider är det ju bara att gå dit å fråga om dom kan sänka...

det gör jag. problemet är att de inte fattar att göra det permanent. jag har fått gå dit på både dag, kvälls och nattetid. dagtid pluggar jag, blir en del hemma, kvällstid likaså - och om inte annat är man ganska trött efter pluggandet så man vill ha lite lugn och ro innan natten. och om natten vill man gärna sova. det är ganska många som klagar på dessa dock. men jag tycker det är sjukt tråkigt att ens behöva säga till. man känner sig som en gammal surkärring.

Det är rimligt att inte föra liv varje kväll, men att röja nån gång i månaden är skäligt.

Söder är ju inte drömmen om man vill ha lugn och ro precis...

Jag måste bara få berätta min solskenshistoria,

16 bast gammal flyttade man hemifrån. Hade ju inte råd med något dyrt så det blev en etta i de lite risiga kvarteren för 1250:- per månad i hyra.

I alla fall i porten på plan 1 bodde Elsa, Elsa var 70 bast men fortfarande sexuellt aktiv. Hon gillade också sprit och lät därför glada gubbar komma och hälsa på henne. ett litet skjut mot en qvarting misstänker jag. Alltid glad och blinkade friskt när man gick förbi i trappen. Resten på hennes plan var nog döda för de hördes inte.

På plan 2 bodde Gunnar, Gunnar var ca 40 plus men såg ut som 60. jag tror att Gunnar ibland hälsade på Elsa. I alla fall Gunnar gillade sprit och kvinnor, fast mest sprit. Han somnade dock innan han kom på att sätta på musiken. Resten av människorna på plan 2 var för rädda för Gunnar att säga något. Gunnar gillade dock mig sedan jag en gång kommit hem på natten och hjälp honom in för han glömt nycklarna och nästan hunnit nyktra till.

För övrigt så löste Gunnar problemet med att man måste ha Nycklar Gunnar fixade tidslåset på ytterdörren så att den aldrig låstes efter det.

Efter 2 år och fester varje helg med hög musik olåsta dörrar, folk som sov i trappen samt på vinden där vi ställt in en soffa för övernattare så nåddes kulmen av bra grannsämja.

Några gånger per år så fick hyresvärden för sig att fixa Gunnars tidslås, denna kväll var en sådan. mina vänner kom insläntrande vid 4 på morgonen och insåg att det var låst.

Glada i hågen började de klättra upp för stupröret för att nå mitt öppna fönster på våning 3. När de nådde våning 2 så öppnade Gunnar glatt fönstret och konstaterade att killar ni kan ju ramla ner, klättra ner så öppnar jag åt Er istället.

Det är vad jag kallar grannsämja, tyvärr har jag aldrig mer fått uppleva ett hus som detta!

Det är rimligt att inte föra liv varje kväll, men att röja nån gång i månaden är skäligt.

Söder är ju inte drömmen om man vill ha lugn och ro precis...

Just här där jag bor är det Nästan bara barnfamiljer och ett väldigt lugnt kvarter, även om det är centralt. Flera hus med innergård där barnen leker ihop osv. Det är inte idealiska förhållanden om man vill ha rjäla röjarfester. Merparten här har andra vanor, även om inte jag är hemma oh pluggar just då. Nåväl. Jag har inte sagt att man inte ska få festa. Det får man absolut. Jag gör det själv, jag lyssnar även på musik då. Men man kan Ändå kombinera det med hänsyn till andra. Man behöver ju inte dra på så mycket att det dånar i hela huset. De Är inte döva.

Last edited:
Preskriberat:
En "kompis" hade lite folk hemma.
Brassade.
Emedan man blir översensitiv, så vreds ljudet ner på stereon till en viskning.
Stillsam konversation.
Knackar på dörren.
Granne vill låna groggvirke.
Lägenhetsinnehavaren öppnar (med springor till ögon) dörren.
Visar en mörk och tyst lägenhet.
"Å - Väckte jag dig?"
"Nädå - Jag har fest!"

:hihi

Jag flyttar ut ur radhuset vi bor i nu delvis av denna orsak. Jag vill klunna göra "va f-n" jag vill ... utan att behöva tänka så mycket på grannarna.

Jag flyttar ut ur radhuset vi bor i nu delvis av denna orsak. Jag vill klunna göra "va f-n" jag vill ... utan att behöva tänka så mycket på grannarna.

precis... har man grannar så får man ju respektera dem också. är det för jobbigt så är det bättre att flytta.
jag har inget emot att ha grannar, det är trevligt än så länge iaf. men man får ju hela tiden tänka på att de finns, iaf gör jag det.

Varför bor du i lägenhet om du inte gillar grannar?
Köp ett hus. Det är billigt med hus nu.

Fortfarande just slutat plugget och om några månader göra lumpen. Så jävligt fett med stålars har jag inte därför bor jag hemma. Jag bor inte i lägenhet, utan i villa/tvillinghus eller vad man ska säga så det förstårs! :tummenupp

Självklart spelar jag aldrig musik högt på kvällen. Men satt en eftermiddag och poppa lite framför stereon. Höjde till ena låten man älskar. Och kanske just då hörde grannarna det svaga ljudet genom väggarna och dunkade! :tungan

Ömsesidig respekt är väl vad som egentligen ska brukas. Dock kanske inte på deras villkor- vara osynlig. Lite kul när alla andra grannar man hälsar på och så, när dessa inte ens knappt besvarar en lätt hälsning och de enda man hört från dom någonsin är ett dunk i väggen! :hihi

Jag måste bara få berätta min solskenshistoria,

16 bast gammal flyttade man hemifrån. Hade ju inte råd med något dyrt så det blev en etta i de lite risiga kvarteren för 1250:- per månad i hyra.

I alla fall i porten på plan 1 bodde Elsa, Elsa var 70 bast men fortfarande sexuellt aktiv. Hon gillade också sprit och lät därför glada gubbar komma och hälsa på henne. ett litet skjut mot en qvarting misstänker jag. Alltid glad och blinkade friskt när man gick förbi i trappen. Resten på hennes plan var nog döda för de hördes inte.

På plan 2 bodde Gunnar, Gunnar var ca 40 plus men såg ut som 60. jag tror att Gunnar ibland hälsade på Elsa. I alla fall Gunnar gillade sprit och kvinnor, fast mest sprit. Han somnade dock innan han kom på att sätta på musiken. Resten av människorna på plan 2 var för rädda för Gunnar att säga något. Gunnar gillade dock mig sedan jag en gång kommit hem på natten och hjälp honom in för han glömt nycklarna och nästan hunnit nyktra till.

För övrigt så löste Gunnar problemet med att man måste ha Nycklar Gunnar fixade tidslåset på ytterdörren så att den aldrig låstes efter det.

Efter 2 år och fester varje helg med hög musik olåsta dörrar, folk som sov i trappen samt på vinden där vi ställt in en soffa för övernattare så nåddes kulmen av bra grannsämja.

Några gånger per år så fick hyresvärden för sig att fixa Gunnars tidslås, denna kväll var en sådan. mina vänner kom insläntrande vid 4 på morgonen och insåg att det var låst.

Glada i hågen började de klättra upp för stupröret för att nå mitt öppna fönster på våning 3. När de nådde våning 2 så öppnade Gunnar glatt fönstret och konstaterade att killar ni kan ju ramla ner, klättra ner så öppnar jag åt Er istället.

Det är vad jag kallar grannsämja, tyvärr har jag aldrig mer fått uppleva ett hus som detta!

Klockrent.

Bodde själv i ett liknande hyreshus förr.

Grannarna brukade komma upp och dricka med oss emellan åt, och tog spriten slut på festen var det bara knata ner två trappor till grannen så fanns där billig smuggel att köpa, helt suveränt och aldrig klagade dem över musiken. Snarare så att folk som bodde i hus bredvid klagade =)

Där jag bor nu har ordföranden för föreningen redan hälsat på mig två gånger och då har jag inte festat hälften så länge om kvällarna som man gjorde i den gamla lägenheten :(

det gör jag. problemet är att de inte fattar att göra det permanent. jag har fått gå dit på både dag, kvälls och nattetid. dagtid pluggar jag, blir en del hemma, kvällstid likaså - och om inte annat är man ganska trött efter pluggandet så man vill ha lite lugn och ro innan natten. och om natten vill man gärna sova. det är ganska många som klagar på dessa dock. men jag tycker det är sjukt tråkigt att ens behöva säga till. man känner sig som en gammal surkärring.

Plugga? :va

Vill bara vältra mig i mitt välstånd.
Bor i skogen.
Tre, fyra hundra meter till närmsta granne.
Han kör enduro.
Uppfostrad att låta folk göra som de vill.
Nästa granne.
Djurvän.
Tycker att det är mysigt när hon hör våra hundar.
Ytterligare granne.
Stensättare som kör Volvo PV 444 till vardags.
Aldrig haft ett enda klagomål.
Trots att jag sysslar med en hel del konstigheter.

Har en kompis som tidigare bodde i hyreshus med världens tolerantaste grannar.
Enda gången han fick klagomål efter en fest var när vi kastade tomflaskor från fjärde våningen.
Och sköt sönder dem med revolver.
Ljuva ungdom.

jag måste bara säga att jag tycker det är viktigt att respektera grannarna, alla tider på dygnet. det kan vara personer som kall upp och jobba tidigt, även om helgerna.

Även om viss hänsyn är vanlig folkhyfs måste jag säga mot här, i alla fall delvis. Det finns en del som jobbar på natt/helg som förväntar sig att det inte skall spelas musik på för dem hörbar nivå, lekas o s v i huset när de sover. De har inte riktigt fattat grejen. OB-tillägget har man för att man får arbeta på tider som gör det obekvämt, främst eftersom man får försöka sova medan resten av världen är igång med dagliv som vanligt. Räkna pengarna och lev med det, så enkelt är det.

Skall jag smyga omkring för att nattjobbande lättväckta grannar skall kunna sova dagtid, ja då skall jag ha deras OB-pengar också. Är det mig det är obekvämt för skall jag ha kompensationen. Annars får de skaffa öronproppar, alternativt byta jobb om de är för lättväckta för att fixa det jobb de har.

Jag har haft mer problem med tystnadsterrorister än bullerterrorister. Funderade dock som fan på vad som pågick i lägenheten ovanför när det dunsade och brakade i timmar varenda dag i ett par veckors tid. Sedan blev vi inbjudna att komma upp och prova deras nyinskaffade dansmatta till deras Playstation... :rofl

Nu skall jag gå och lägga mig. Utanför taxar jetflygplan förbi. :fyllisar

Även om viss hänsyn är vanlig folkhyfs måste jag säga mot här, i alla fall delvis. Det finns en del som jobbar på natt/helg som förväntar sig att det inte skall spelas musik på för dem hörbar nivå, lekas o s v i huset när de sover. De har inte riktigt fattat grejen. OB-tillägget har man för att man får arbeta på tider som gör det obekvämt, främst eftersom man får försöka sova medan resten av världen är igång med dagliv som vanligt. Räkna pengarna och lev med det, så enkelt är det.

Skall jag smyga omkring för att nattjobbande lättväckta grannar skall kunna sova dagtid, ja då skall jag ha deras OB-pengar också. Är det mig det är obekvämt för skall jag ha kompensationen. Annars får de skaffa öronproppar, alternativt byta jobb om de är för lättväckta för att fixa det jobb de har.

Jag har haft mer problem med tystnadsterrorister än bullerterrorister. Funderade dock som fan på vad som pågick i lägenheten ovanför när det dunsade och brakade i timmar varenda dag i ett par veckors tid. Sedan blev vi inbjudna att komma upp och prova deras nyinskaffade dansmatta till deras Playstation... :rofl

Nu skall jag gå och lägga mig. Utanför taxar jetflygplan förbi. :fyllisar

nu handlade det dock inte om att smyga omkring och inte få finnas. utan huruvida man kan nöja sig med att festa som vanligt folk eller promt måste dra på så hårt att hela fastigheten och de kringliggande, påverkas negativt.
och ja, har jag plugg att ta itu med, vilket jag ofta har, då anser jag Självklart att det är viktigare att det är möjligt att studera än att de måste ha stereon på högsta volym.
senast då någon skulle upp och jobba var klockan ett på natten och de dunkade över hela gården och var ute och skrek som tokar på balkongen. sket i allt och alla bara för att De skulle ha kul. en man, han som skulle upp och jobba vid 06-07 eller vad det var, stod och var fullkomligt vansinnig, på andra sidan gården. och jag klandrar honom knappast.
till och med min granne mitt emot som är nästintill döv blir besvärad.

:glömdet
Hur gick det i helgen då?

Jag vänder på steken istället, klarar man inte av att vistas i närheten av andra människor ska man inte bostätta sig i lägenhet helt enkelt. Det går inte att tvinga människor runt om sig till tystnad för att man själv känner sig "kjäänkkt" eller inte gillar hårdrock etc.

*/ ?>
Back