Ska en granne/normal människa kunna hantera detta?

:glömdet

Jag vänder på steken istället, klarar man inte av att vistas i närheten av andra människor ska man inte bostätta sig i lägenhet helt enkelt. Det går inte att tvinga människor runt om sig till tystnad för att man själv känner sig "kjäänkkt" eller inte gillar hårdrock etc.

Va? Jag undrade bara hur det gick får trådstartaren?

klarar man inte av att vistas i närheten av andra människor ska man inte bostätta sig i lägenhet helt enkelt

Du menar väl:
- Klarar man inte av att följa de enkla regler som gäller för lägenheten får man helt enkelt bosätta sig i ett fristående hus där man slipper anpassa sig till regler. :)

För alla de som vill leva ut sin försenade pubertet och tonårsrevolt i sin första lägenhet kan jag rekommendera studentlägenhet/korridor. Där brukar toleransnivån vara högre.

Nattetid är grannens rätt att sova större än min rätt attg leva rövare. Svårare än så är det inte. Sedan är det en enkel sak att komma överens de gånger man faktiskt har en bra orsak att leva rövare, typ födelsedagar eller nyår/midsommar o.s.v....

Kan man inte komma överens är det återigen grannens rätt att ha lugn och ro nattetid som väger tyngre så då är det väl inte värre än att man hyr en lokal om man vill ha grisfest till morgonen efteråt.

Hade också ett fint hyreshus jag bode i, en 70årig gamal tant och hennes man och i en lägenhet och tantens son (på ca40 år :P) dom var nästan alltid över på en stänkare när det nalkades fest hos mig (varje fredag/lördag)! aldrig ett klag ifrån dem.. dock de omringande hyreshusen ringde polis och hyresvärd men aldrig de i mitt hus... underbara tider det, nu har man flyttat till hus blivit en anständig ung man som alltid håller med grisfester hela nätterna. EGET HUS FOR THE WINNN ! :fyllisar :tuttar :banana :yoparty

När vi precis gått ut gymnasiet kom min kompis in på nåt mediagrejs i Sundsvall och flyttade till med buller och bång. Hon kunde inte ta med sig sina hästar, och undrade om jag kunde sköta de. Hon bodde i en egen del på andra sidan garaget, på sina föräldrars lilla gård. Så jag åkte dit och snackade med de. Fick bo i hennes gamla del gratis mot att jag tog hand om hästarna. Det är nog lätt den roligaste perioden i mitt liv! Föräldrarna hade en kompis inneboende i huset, och min kompis syrra bodde ju kvar. De hade dessutom 2 systrar till som bodde där ibland. Det var fest varje helg, och många vardagar också! Alltid föräldrarna som drog igång! Och grannarna på andra sidan infartsvägen kom ofta över och drack med oss. Jag och mina kompisar hängde ofta där, otroligt skön stämning. :)

Grannarna ringde polisen när jag hade 30 års fest hemma, det var en överraskningsfest så jag hade ingen aning om vad som komma skulle.

Vid 7 på kvällen dräller det in 40 pers i lägenheten och genast dras stereon i vardagsrummet på och en liten stund senare även den i köket vid balkongen.

Festen fortsätter och runt 12 på natten rullar 3 polisbilar in på gården och strax efter det ringer det på dörren.

In kommer 6 poliser, jag försöker få polarna att sänka med det får motsatt effekt då de inte uppskattade att polisen lag sig i.

Jag försöker förklara för befälet att det är en överraskningsfest , och att min sambo varnat alla grannar genom att lägga lappar i brevinkasten om att det kommer bli fest med hög musik och har ni några synpunkter på detta så hör gärna av er till mig, där fanns även hennes mobilnummer.

Befälet säger att då är det helt ok, men han tyckte det räckte att vi hade en stereo på.

Precis innan han kliver ut i porten så vänder han sig om och tittar mig i ögonen och säger.

Du grabben ni spelar för jävla dålig musik, sätt på lite Pearl Jam istället. :Bugar

Det handlar ofta om att kunna kommunicera med grannarna, mina grannar är hur bra som helst och vi respekterar varandra, några har småbarn och andra är singlar, har någon fest så berättar dom det i god tid, efter 23.00 sänks volymen om det behövs.

Säg hej till grannarna och snacka lite, bjud på dig själv så brukar det lösa sig, att kalla på polis är oftast helt onödigt om nu inte det går väldigt våldsamt till då såklart.

och ja, har jag plugg att ta itu med, vilket jag ofta har, då anser jag Självklart att det är viktigare att det är möjligt att studera än att de måste ha stereon på högsta volym.

Som sagt, ömsesidig hänsyn och respekt kommer man långt med.

Dock skall man kunna lyssna på musik dagtid på sansad men i ett normalt hyreshus grannhörbar volym. Du ger väl allmänt intryck av att vara sansad så jag tror inte att jag menar dig, men det är rätt många som inte är sansade och kräver att inget får höras in till dem när de skall läsa, ta en tupplur eller vad det nu må vara.

Tough shit för dem, dags att fixa en stuga i skogen eller boka in studierum på biblioteket. Absolut tystnad finner man inte i hyreshus dagtid, så är det bara.

Jag älskar att ha grannar. Tyckte till och med om när treåringen ovanför slog ut klosslådan över mitt sovrumstak klockan sex på lördagmorgnarna. Vakna till ljudet av lekande barn och somna om med ett leende, det är inte dumt!

Jag saknar även den pianospelande tanten över en f d lägenhet, och grannen som brukade repetera med sitt folkmusikband vägg i vägg med mitt vardagsrum. Korridorgrannen som tyckte att man inte kan vara vaken utan att spela Black Sabbath däremot, honom var jag inte så ledsen att flytta ifrån efter tre år. Kunde nynna varenda jävla Black Sabbath-låt i fem år efteråt... :huvvet

Det jag inte kan med är grannar som bråkar, skriker och slänger saker. Det mår man fan dåligt av att behöva höra.

Det jag inte kan med är grannar som bråkar, skriker och slänger saker. Det mår man fan dåligt av att behöva höra.

Jag hade sådana grannar i nuvarande boende (radhus).

Ett par bodde vägg i vägg (vi har bara en granne) och killen var borderline-diagnostiserad med en manipulativ läggning och klara humörsvängningar och hon var utbränd BiB-alkis.

VARJE helg krökade de till och började bråka när de kom hem från den lokala JackVegas-puben.

Jag och cheyen låg till slut och försökte sova med öronproppar. De började alltid bråka mellan 0330-0500 på lördag/söndags-morgnar. Det var ruggigt stressframkallande att lyssna på deras gräl som i våra öron enbart lät som de var verbala.
Efter varje gräl som varat i 30-60 minuter satte sig BiB-kärringen och lyssnade på lugna favoriter så jag får fortfarande rysningar av Celine Dion och annat balladskitsellände.

Det bästa som hände var när polisen plockade med sig snubben vid 15-snåret på nyårsafton. han kom aldrig tillbaka och hon flyttade några månader senare.

Ett och ett halvt år av sömlösa helger var till ände och en "helreko" familj flyttade in.

Frånskild pappa + son + dotter.

- De är jätteskötsamma, de festar aldrig, sa pappan när de flyttade in...

Jo tjena, det var lungt i ett halvår tills dottern fyllde 18 och sedan var det slut på husfriden.

Hon festade så gott som VARJE helg eftersom pappan var hos sin nya chey varenda helg.

Vi hade gett henne ganska fritt spelutrymme.
- Fram till 24 får du spela så tavlorna ramlar ner sen måste vi får sova!
- "Fyller du år eller vill ha någon mer särskild fest så säg till så bör ni kunna festa natten igenom"

...två enkla regler som ger henne ganska mycket spelutrymme, särkillt med tanke på att stadgarna säger att tystnad ska råda efter 22 och att vi hade en nyfödd som stal huvuddelen av vår nattsömn ändå.

EN gång sa hon till och det var inför artonårsfesten.

ALLA andra helger festade hon obekymrat utan ett ord.

15-20 gånger var jag över mellan 01 och 03 och bad dem sänka musiken som var så hög att vi utan problem kunde sjunga andrastämma ifrån vårt sovrum. Ofta överröstade hon mitt hemmabiosystem även om jag krämade på hyffsat till dunderochbrakfilmer...

Sista gången jag var över var natten mot midsommarafton. Då gick jag över och bad henne sänka musiken vid 0320 eftersom jag skulle åka till Norrtälje och fira midsommar vid 08 och alltså kunde räkna med max 4 timmars sömn..

Sen fick vi nya grannar igen i Juli och nu har livet återvänt. Sedan i Juli så har deras sammanlagda "störande" varit mindre än tonårsdottern störde på en vecka....

Efter 3.5 års elände vet jag äntligen vad det innebär att få en helg i hemmets lugna vrå.

Last edited:
Det handlar ofta om att kunna kommunicera med grannarna
Säg hej till grannarna och snacka lite, bjud på dig själv så brukar det lösa sig, att kalla på polis är oftast helt onödigt om nu inte det går väldigt våldsamt till då såklart.

:tummenupp

Svårare än så är det inte. Får de ett ansikte och en personlighet att koppla till "oljudet" så har de oftare överseende. Bjud in dom också...kanske är sköna lirare.

Korvgubbe: Du hade inte tänkt tanken att fixa dit någon torped till dina idiotiska grannar? :fakta

Hans torpeder var starkare än mina torpeder... :(

Men nu lever livet!

För att förgylla tillvaron har även rökargrannarna på gaveln, i längan bredvid, lagt ut sitt hus på Hemnet. Det innebär att deras kedjerökande(första ciggen med host och rossel 06, sista 23 och ett hundratal däremellan) snart är ett minne blott och mitt sovrumsfönster kommer kunna vara öppet hela sommaren! :banana

*/ ?>
Back