Det jag inte kan med är grannar som bråkar, skriker och slänger saker. Det mår man fan dåligt av att behöva höra.
Jag hade sådana grannar i nuvarande boende (radhus).
Ett par bodde vägg i vägg (vi har bara en granne) och killen var borderline-diagnostiserad med en manipulativ läggning och klara humörsvängningar och hon var utbränd BiB-alkis.
VARJE helg krökade de till och började bråka när de kom hem från den lokala JackVegas-puben.
Jag och cheyen låg till slut och försökte sova med öronproppar. De började alltid bråka mellan 0330-0500 på lördag/söndags-morgnar. Det var ruggigt stressframkallande att lyssna på deras gräl som i våra öron enbart lät som de var verbala.
Efter varje gräl som varat i 30-60 minuter satte sig BiB-kärringen och lyssnade på lugna favoriter så jag får fortfarande rysningar av Celine Dion och annat balladskitsellände.
Det bästa som hände var när polisen plockade med sig snubben vid 15-snåret på nyårsafton. han kom aldrig tillbaka och hon flyttade några månader senare.
Ett och ett halvt år av sömlösa helger var till ände och en "helreko" familj flyttade in.
Frånskild pappa + son + dotter.
- De är jätteskötsamma, de festar aldrig, sa pappan när de flyttade in...
Jo tjena, det var lungt i ett halvår tills dottern fyllde 18 och sedan var det slut på husfriden.
Hon festade så gott som VARJE helg eftersom pappan var hos sin nya chey varenda helg.
Vi hade gett henne ganska fritt spelutrymme.
- Fram till 24 får du spela så tavlorna ramlar ner sen måste vi får sova!
- "Fyller du år eller vill ha någon mer särskild fest så säg till så bör ni kunna festa natten igenom"
...två enkla regler som ger henne ganska mycket spelutrymme, särkillt med tanke på att stadgarna säger att tystnad ska råda efter 22 och att vi hade en nyfödd som stal huvuddelen av vår nattsömn ändå.
EN gång sa hon till och det var inför artonårsfesten.
ALLA andra helger festade hon obekymrat utan ett ord.
15-20 gånger var jag över mellan 01 och 03 och bad dem sänka musiken som var så hög att vi utan problem kunde sjunga andrastämma ifrån vårt sovrum. Ofta överröstade hon mitt hemmabiosystem även om jag krämade på hyffsat till dunderochbrakfilmer...
Sista gången jag var över var natten mot midsommarafton. Då gick jag över och bad henne sänka musiken vid 0320 eftersom jag skulle åka till Norrtälje och fira midsommar vid 08 och alltså kunde räkna med max 4 timmars sömn..
Sen fick vi nya grannar igen i Juli och nu har livet återvänt. Sedan i Juli så har deras sammanlagda "störande" varit mindre än tonårsdottern störde på en vecka....
Efter 3.5 års elände vet jag äntligen vad det innebär att få en helg i hemmets lugna vrå.