Amorterar du?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Om man köpte hus för 30 år sedan för 300 000 kr är det idag värt över 3 milj. Inte alls orlimligt att det idag är värt 4.5 milj beroende på skick osv. såklart. Men jag vet ett fall som är just som detta.

Är det då nån ide att amortera och leva på sparlåga för att slippa ha ett pyttelån i framtiden?!

Hur tänker ni?

[Jag funderar på att köpa kåk för strax under 2 millar och funderar på om man ska räkna med amoteringsavgifter, eller iställer satsa på att hålla huset i trim och bygga sig ett (hoj)garage]

Nu bor ju inte jag i hus iofs, men det är ju aldrig dåligt att amortera på en skuld!

Jag tycker iaf det känns bättre att man får ner skulden varje månad, även om det inte är mycket man amorterar så går det ju neråt sakta men säkert :)

Tjaa, har inte villa själv meeeeen:

Klarar du inte av villalånet själv(som i singel) som arbetslös så kan det väl vara smart att pynta av 10-20% av lånet iallafall.

Jobbigt när det skiter sig och marknaden är skit samt du vill bli av med utgifterna fort. Då kan det ju vara bra att kunna sälja till underpris utan att sitta med skuld.

Men sikta på att vara helt skuldfri är nog en dålig investering?

Jag personligen tycker inte man behöver amortera så länge man har mindre lån än vad huset är värt. Vi amorterar 1200 spänn i månaden på vårat hus men det är ju för att banken vill att man ska ha ett tidsbestämt topplån. Tänkte värdera om huset om något år igen när marknaden ser lite bättre ut och allt är färdigt. Då kan man förhoppningsvis få ner det lilla topplån man har kvar i bottenlånet. Då blir det nog amorteringsfritt om man får.
Varför ska man leva som en råtta nu för att vara skuldfri när man är pensionär? Det räcker väl att få ner lånet lite grann tills dess...

Jag pynta precis in 65k på lånet faktist :)

Dock tycker jag det är ett personligt val, har du lov att leva med lånet och har lite marginaler i den ekonomi så ser jag ingen direkt måste i att amortera. Dock så gillar jag att se mitt lån minska!

Topplån är ju något man ska betala av anser jag, bottenlånet är ju en annan femma som man kan leva med.
Men vad du än gör, undvik "stockholmsfällan" som är att belåna sig upp till 80-90% av din totala inkomst. Det är ingen bra idé, även om det är svårt att hitta hus för vettiga pengar.

Det måste ju finnas nån kurva, bra matematisk grejs eller excelfil där man kan fnutta i lite siffror och sen se hur man hittar sin bästa ekonomiska situation!?

Var är alla ekonomer?!

Det måste ju finnas nån kurva, bra matematisk grejs eller excelfil där man kan fnutta i lite siffror och sen se hur man hittar sin bästa ekonomiska situation!?

Var är alla ekonomer?!

Topplån är ju något man ska betala av anser jag, bottenlånet är ju en annan femma som man kan leva med.
Men vad du än gör, undvik "stockholmsfällan" som är att belåna sig upp till 80-90% av din totala inkomst. Det är ingen bra idé, även om det är svårt att hitta hus för vettiga pengar.

Sant sant!

Topplånet bör man bli av med, tycker jag oxå.

Men att ha ett lån med ränta på ca 3% borde inte vara pissedyrt.

Last edited:

Var är alla ekonomer?!

Jag är ekonom =)

Det finns inga magiska formler, man kan kolla historisk och ta lärdom eller leka lite själv med siffrorna. Räntan är låg och börsen billig. Troligen en bättra affär att stoppa pengarna där om man spar på lång sikt. Renovera är aldrig fel. Man får helt enkelt utgå från sin egen ekonomi och se vad man har råd med, men att låna pengar är billigt nu och kanske kan man göra roligare saker för pengarna. Eller så vänder man på steken och ser möjligheten till att spara/amortera...

Jag är ekonom =)

Det finns inga magiska formler, man kan kolla historisk och ta lärdom eller leka lite själv med siffrorna. Räntan är låg och börsen billig. Troligen en bättra affär att stoppa pengarna där om man spar på lång sikt. Renovera är aldrig fel. Man får helt enkelt utgå från sin egen ekonomi och se vad man har råd med, men att låna pengar är billigt nu och kanske kan man göra roligare saker för pengarna. Eller så vänder man på steken och ser möjligheten till att spara/amortera...

Ett visst sparande är väl alltid att rekommendera dock. Se till att man har en buffert för att täcka höjda räntor o.s.v.

Visst är det fördelaktigt att låna nu, men ekonomin är ju allt annat än stabil..

Ett visst sparande är väl alltid att rekommendera dock. Se till att man har en buffert för att täcka höjda räntor o.s.v.

Visst är det fördelaktigt att låna nu, men ekonomin är ju allt annat än stabil..

Sant sant, men det tar jag för givet (kanske dumt, man ser många dumma exempel i dessa tider på folk som varit naiva).

Om du tar ett 2 milj lån på 30 år och amorterar så ska du pynta 5555:-/mån plus ränta. Nä, banken kan gott stå där med skulden när det är dags att dra på sig träfracken.

Om du tar ett 2 milj lån på 30 år och amorterar så ska du pynta 5555:-/mån plus ränta. Nä, banken kan gott stå där med skulden när det är dags att dra på sig träfracken.

Det roliga är väl att alla tror dom har råd att ha kvar sina miljonersvillor i 30 år.

Ingen som tror det finns en möjlighet i helv*tet att det ska bli någon skillsmässa på vägen eller annat skojs.

Kan vara bra att kunna sälja vid kris.

själv satsar jag på att bli skuldfri, om inte annat för att har man en skuldfri fastighet kan man alltid använda den som säkerhet om man skulle vilja fixa lån till nåt annat kul.

jag kan aldrig se dte som nåt negativt att amortera faktiskt, utifall att du skulle sälja så får du ju tebax dom pengarna rakt ner i fickan dessutom (samtidigt som du under tiden tjänat på att ditt lån sänkts).

Vi amorterar 1200:- mån, totalt 6800:-mån med ränta och sparar 1500:- i mån i en renoverings fond. Jag/vi har nog aldrig haft så bra ekonomi som efter hus köpet :)

Jag räknar med att betala av huslånet ganska snabbt. Tanken är att ha låga kostnader när man kommer upp i ålder för att minska på arbetet och kunna pensionera sig tidigt.

Ska bli gött.

Jag räknar med att betala av huslånet ganska snabbt. Tanken är att ha låga kostnader när man kommer upp i ålder för att minska på arbetet och kunna pensionera sig tidigt.

Ska bli gött.

sunt, men 2millar betalar ju ingen av som inte lever i 150år.
Själv har jag bara 0.6 millar o tänker ungefär som du

jag föreslog min bankkvinna att vi skulle lägga upp en index driven avbetalningsplan på kåken.
Dvs, eftersom inflationen var då på ca 4%, så skulle ju amorteringen kännas 4% mindre i min plånbok varje år. Och det skulle ta mig 50 år att betala av lånet (om man nu skulle vilja betala av hela alltså).
Men om man istället ökade amorteringen med 4% varje år så skulle ju skulden minska mycket fortare. Dessutom skulle ju totalbeloppet varje månad minska eftersom det hela tiden blir mindre o mindre för banken att ta ut ränta på, vilket ger ytterligare utrymme för ökad amortering utan att det skulle kosta mig mer än det gör nu.
Allt för utsatt att räntan håller en rimlignivå.

Hon såg ut som ett ufo o sa -nä det kan vi inte göra.

Omöjlig att svara på, men ser man till en ekonomiska historien så bör man nog amortera.
Exemplet med 300kkr-villan som 30 år senare är värd 3mille stämmer kanske i just det området men inte i alla, här är det ungefar 600kkr som blivit knappt 2mille.
Sen måste man titta på den inflationstakt som varit och kronans devalvering, ska man vara beredd på såna ökningar under en 30-årstid så bör även vara beredd på räntor runt 15%.
Ekonomerna påstår att så höga räntor kommer vi aldrig att få igen, men samma ekonomer garvade läppen av sig om någon för 15 år sedan påstog att räntorna skulle komma ner till 3%.

Att bli skuldfri ska man nog inte räkna med (som vanlig löntagare) men att sänka skulden är aldrig fel!

Nyheter
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

Back