Amorterar du?

Hej för att ge min syn på saken, som egentligen inte berör något kring värdet om 30 år.

Vi har lån på ca 2,5 miljoner. Kåken är värderad till 3,5 innan det så kallade raset. Gissar på att vi ändå skulle få 3.3-3.4 idag.

Vi köpte kåken som är från 89 för 2,350 och har sedan renoverat en del och byggt pool.

Vi har sedan början amorterat 4000:- per månad trots att vi inte haft topplån utan endast bottenlån. jag var en av dom som trodde att vår låga ränta skulle hålla i sig i evigheter. Så jag satsade vilt 80% av lånet rörligt.

Helt plötsligt en dag så vaknar jag upp och inser att oj min 2,90% ränta var helt plötsligt 5.65. Det gör en slant på 2,5 miljoner.

Ett samtal till banken där jag drog ner amorteringen till 2000:- (banken tyckte jag skulle ta ner den till 0 men jag gillar att se skulden gå ner.)

Och helt plötsligt så kändes inte den där ökningen så blodig längre.

Hur bra det här är ur ekonomiskt synpunkt vet i sjutton men för mig personligen var det skönt att ha utrymme att kunna minska mina utgifter.

och se nu är 100% av mina lån nere på 3.15 i ränta så helt plötsligt fick jag råd att köpa en ny hoj! :tummenupp

Och som någon annan berörde, känslan av att veta att om något skiter sig i förhållandet jobb etc. så kan man sälja utan att gå bankrutt. Och om man har riktigt tur så kan man sälja och få loss en massa casch så man kanske klarar sig galant under den eventuella krisen.

Men sen tycker jag även som någon sa att man ska inte spara ihjäl sig nu när man är ung. man måste ju för sjutton få leva lite nu. man vet ju aldrig man kan ju faktiskt trilla av pinnen när man är 50-60 vad fan spelar en massa pengar på banken för roll då.

Lycka till och våga satsa!

Finns det någon lånekalkyl man kan testa att peta in lite siffror i?
Undrar hur ett huslån på ett nybyggt hus ser ut om jag petar in 1mille cash och lånar 1mille.

Visst får man väl pynta rätt hårt med skatt vid en sån vinst? Eller har man ändrat på senare år?

Vem hänger med liksom :gnissla :fyllisar

Du får betala skatt på vinsten som du gör när du säljer en bostad. Du kan flytta den vidare men då får du betala en avgift för det (fördelaktig iofs, men inte avdragsgill). Men denna kostand kommer ju först vid försäljning och inget du märker innan.

Höhöhö!
Som amerikanarna säger: there´s one born every minute!

http://www.ekuriren.se/link.php?id=790609

Tråkigt ,men nu sitter hon med ett belånat hus och blir tvungen att börja jobba igen, stackars henne.

Satsar man 1,4 mille så måste man ju inste att man dansar med dom stora elefanterna, man kan ju knappast kallas för småsparare, så då får man ju se till att va lite vaken.

Vad du än gör så räkna med att räntan stiger 2 % och räkna på vad låner kostar då. Om du väljer att betala av eller ej beror ju lite på om du tror dig klara av lånet även om räntan stiger eller någon av er blir utan arbete. Kan vara rätt skönt att slippa ha så höga lån den dagen det går åt helvete.

Lycka till med husköp m.m :)

Du får betala skatt på vinsten som du gör när du säljer en bostad. Du kan flytta den vidare men då får du betala en avgift för det (fördelaktig iofs, men inte avdragsgill). Men denna kostand kommer ju först vid försäljning och inget du märker innan.
Nej de är sant, men som sagt, en avgift för en sådan vinst lär ju blir rätt "otrevlig"(?) hur man än vrider och vänder på det.

Nu har inte jag heller något hus, ännu.

Men jag resonerar så att amortera mer när räntan är låg och mindre när räntan stiger. På så sätt kan man ju hålla en någorlunda konstant kostnad och veta något sådär vad du har varje månad/år är inte helt dumt...

Men visst man ska inte gå till extrema gränser åt något håll.

Höhöhö!
Som amerikanarna säger: there´s one born every minute!

http://www.ekuriren.se/link.php?id=790609

Haha, min skadeglädje fick sig en rejäl uppsving nu :D
"- Det var en ren stöld. Jag ska polisanmäla det här, säger hon." :mad:
Är man så jävla dum så bör man, anser jag, omyndigförklaras och eventuellt lobotomeras. Förstnämnda kanske räcker för att hon ska lära sig, men man vet aldrig.

Nej, nu ska jag åka och handla lite mat och eventuellt en lottokupong. Någon som känner till något bra sms-låneföretag, jag har gjort slut på mina nu :3freak

Det måste ju finnas nån kurva, bra matematisk grejs eller excelfil där man kan fnutta i lite siffror och sen se hur man hittar sin bästa ekonomiska situation!?

Var är alla ekonomer?!

Teoretiskt sätt spelar det ignen roll om du amorterar.
Jag har valt att amortera minimum, genom att amortera får du boräntans avkastning på det amorterade beloppet, exkl skatteförmånen lån ger.
Vad har du för avkastning på pengarna någon annanstans?

själv satsar jag på att bli skuldfri, om inte annat för att har man en skuldfri fastighet kan man alltid använda den som säkerhet om man skulle vilja fixa lån till nåt annat kul.

jag kan aldrig se dte som nåt negativt att amortera faktiskt, utifall att du skulle sälja så får du ju tebax dom pengarna rakt ner i fickan dessutom (samtidigt som du under tiden tjänat på att ditt lån sänkts).
Ungefär så resonerar jag också. Så länge man har en massa pengar över varje månad kan man lika gärna amortera bort sina lån.

För 1,5 år sedan köpte jag en lägenhet och lånade 230 000 kr. Nu är den betald och min boendekostnad är väldigt låg. Det känns bra att vara skuldfri. Jag är fri!
:banana

Har inte fattat vitsen med att tokarmotera när man behöver stålarna som mest.
Vem vet om man lever en vecka efter man armorterat sista gången?
Kostar en liten slant att driva runt en familj så jag kännde att jag behövde mina klöver som mest när kottarna bodde hemma.
Mitt recept är att armortera av topplånet,spara ihop en buffert o rulla hatt för resten.
O nu efter 20 år i kåk bor vi billigt o bra o livet leker:cpparty

Förutom hyran. :lurad :)

Du är ju en drömmare. Den sk "hyran", dvs avgiften han betalar varje månad betalar du så mycket mer för ditt hus i form av "buffert" om nånting händer, om-målningar, påtvingade renoveringar etc.
Han betalar för att komma in till en ren trappa, varm lägenhet, sophämtning och kanske nya fönster nån vacker dag.
Resten skiter han i om fasaden skulle få skador eller om badrummet börjar läcka.

Nix, jag satsar själv på att betala bort hela min lägenhetsskuld och i denna takten är jag nog där om 2-3 år.
Sen är det ju hur fint som helst. Halv mille som förhoppningsvis bara växer och övriga sparpengar finns på andra konton till bil&båge :)
Fast jag antar att jag kommer köpa ny lägenhet inom 3 år som det känns nu, får se.

Nix, lägenhet is the shit. Hus är för dem med för mycket fritid.

Nej de är sant, men som sagt, en avgift för en sådan vinst lär ju blir rätt "otrevlig"(?) hur man än vrider och vänder på det.

Nja,

1. Säljer du utan att köpa nytt har du troligen kapital att betala skatten.

2. Säljer du och flyttar med vinsten är det så låg avgift att det är billigare att flytta den framåt i tiden än vad det kostar att låna pengarna.

Dock så ska vinsten beskattas, frågan är ju bara när. Men eftersom det är en vinst så har man ju förhoppningsvis kapital till att skatta.

sunt, men 2millar betalar ju ingen av som inte lever i 150år.
Själv har jag bara 0.6 millar o tänker ungefär som du

Tja, fortsätter jag att amortera i samma takt som jag gör idag så har jag betalt av vårt huslån på runt $300,000 om 19 år. Räntan har jag bundit under hela lånetiden, så det blir inga överraskningar i form av höjda räntekostnader. Däremot så är jag fri att lösa lånet och omfinansiera när jag vill om räntan skulle sjunka drastiskt.

Däremot så gick inte banken med på att låta mig låna pengar i ett land med mycket låg ränta smtidigt som jag ville försäkra växelkursen genom en form av växelkursoptioner... :hihi

Edit: Detta är rätt schysst också...
Individuals can exclude up to $250,000 in profit from the sale of a main home (or $500,000 for a married couple) as long as you have owned the home and lived in the home for a minimum of two years. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

Back