Ni som kör egen firma?

Hmm, jag har också en enskild firma vid sidan av en fast anställning. Sedan har jag och en kompis ett handelsbolag ihop. Också detta vid sidan av. Borde nog kolla upp det där med A-kassan om man skulle bli av med det fasta jobbet.

Någon som har koll på A-kassereglerna för olika bolagsformer? Om det skiljer ang ersättning beroende på bolagsformen.

Jag kör min bokföring i Visma Enskild Firma som är smidigt och deklarationen sköter sig automatiskt med programmet. Dock har jag lite dålig koll på vad man kan dra av.

Någon av er som har koll på de nya reglerna för arbetsplats i hemmet? Förrförra året var det ett schablonavdrag om 2000:- om man bor i villa. Från 2008 tror jag det är ändrat till "en skälig summa" eller liknande. Men frågan är hur mycket man kan ta?

Hittade lite info på http://www.skatteverket.se/funktion...eglergaller.5.18e1b10334ebe8bc8000118913.html

"skälig del" är dock lite luddigt, hur redovisar man det?

Det är så enkelt som att du räknar hur stor del du nyttjar av din totala yta. Använder du mkt el? Ja, då är det skäligt att du kanske kan räkna med lite mer el på din förbrukning i bolaget än privat osv.

Men låt säja att jag har betalt 10 000 i skatt på min firma under 08. det visar sig att jag bara ska betala 8000. Får jag själv se till så det där blir rätt eller är masen så sjysst så dom meddelar att:
"Oj, du har betalt för mkt och får tillbaka 2000.-" (Som vid vanlig deklarering?)

Den enskilda firmans vinst deklareras som lön. Har du således betalat in mer preliminärskatt än vad dina egenavgifter och löneskatt blir, ja då får du tillbaka.

Last edited:
liten notis värt att nämna är att man som egen företagare får tillbaka på deklarationen först i december... så man kan köpa extra fina julklappar till släkt och vänner... inte festa bort pengarna under midsommar ;) :dummer

När jag gick starta eget-kurs för en massa år sen så hälsade vi på hos skattmasen, och frågan om skatten ställdes så klart, hur många % betalar man i skatt på x kr i vinst? Men det kunde dom där jonen inte svara på, dom pratade schablonavdrag hit å hokuspokus dit, men ingen kunde svara på hur många pengar man fick kvar i handen på tex 100kr i vinst :huvet Det här gällde enskild firma ska väl sägas då :)

Schablonen är antagligen den preliminära skatteberäkningen som görs. Du betalar en uppskattad skatt löpande för att inte få en skattesmäll när det väl ska betalas. Låt säga att du uppskattar verksamheten att resultera i X. Då räknar skv ut en preliminär skatt motsvarande X för att du inte ska behöva betala allt över ett bräde.

Hur mycket du får behålla per 100kr beror på hur många 100kr du tjänar och var du bor.

Schablonen är antagligen den preliminära skatteberäkningen som görs. Du betalar en uppskattad skatt löpande för att inte få en skattesmäll när det väl ska betalas. Låt säga att du uppskattar verksamheten att resultera i X. Då räknar skv ut en preliminär skatt motsvarande X för att du inte ska behöva betala allt över ett bräde.

Hur mycket du får behålla per 100kr beror på hur många 100kr du tjänar och var du bor.
Bah, så enkelt var det att konkretisera det alltså :D
Men jag köper din förklaring :tummenupp

i vilken bolagsform startar du filialen?

Behöver väl inte starta ett eget bolag för en filial, räcker med en adress har jag fått för mig.
Bra idé men ingenting för honom som jag ser det. Han åker fortfarande på dyra omkostnader på redovisningen med ett sådant bolag. Du kan ju även fiffla upp ett AB med skuldebrev eller vad de kallar, då behöver inget konkret kapital men du står ju som ansvarig ändå.

Flyerflash, tråkigt med varslingen och det enda som fungerar ihop med akassan och företag är tyvärr ett AB då du är anställd.
Men många här verkar tro att man klarar sig från att åka på en personlig utmätning etc om du "klantar" dig med ett AB, men kan de bevisa att du har haft för avsikt att missköta det så åker du dit ändå, oavsett vilket. Så det är inte idiotsäkert med AB men nu ville du ju heller inte fiffla med skatterna :D

Detta är ett bra alternativ annars om du vill behålla akassa men ändå använda dig av F-skatt. Då är det inte din egen f-skatt utan du "hyr" en arbetsgivare. De säger att a-kassan inte godkänner det men enligt gällande regler så ska de inte kunna neka dig detta.
http://www.bolagskraft.se/ Detta är bara ett av många bolag, det skiljer sig mellan deras ersättning. Men välj en som har bra rykte och stabilitet för att inte se dina pengar försvinna. Och lite svårare att köpa prylar på firman men sånt går att fiffla med ändå om man känner rätt folk.

Edit/ Reglerna med a-kassan hänvisar jag till Alfa-kassan, den kassa jag var med i när jag startade eget. Du kan givetvis vara med i kassan och ha x antal dagar liggandes, men du kan inte mottaga ersättning från dem medan du har f-skatten aktiv. Och enligt min revisos så är det så hos alla a-kassor, men om det är ok att bedriva på hobby-basis är en annan femma men då tjänar du heller inget på det.

Last edited:
Om ni haft firman som "hobbyverksamhet" vid sidan om ett "vanligt" jobb, och sen blir arbetslösa och ska söka a-kassa, så måste ni kunna bevisa att ni inte tjänar mer på firman nu än vad ni gjorde när ni hade ert vanliga jobb.

Det är alltid klurigt att få igenom det, dom ställer sig gärna på tvären, men det går dvs. det står inte i lagen att dom kan neka er, men det är omständigt.
Känns som a-kassan försöker hitta alla kryphål dom kan.

För rätt omfattande info finns: http://www.nutek.se/
Här kan man även regga firman.

Lycka till. :tummenupp

Jag behöver också få igång en verksamhet. Kraven jag har är att det inte ska vara en enskild firma då jag inte vill vara personligt ansvarig utan vill ha en juridisk person till detta.

100K för ett AB är inte att tänka på i detta skede. Dessutom så kommer mycket få affärer göras i Sverige. Ett Limited-bolag verkar ju hur intressant som helst. 1 dollar och inget tvång om årsredovisning. Någon som har erfarenhet eller vet om eventuella problem och vad omkostnaderna bli rent administrativt i slutändan? Någon som har bra tips på en seriös och bra Limited-mäklare i Sverige?

Självklart blir det ju då även en filial här i Sverige. I en optimal värld skulle jag behöva sätta upp en filial även i USA ven jag vet inte om det går. Någon som vet? I annat fall kan man ju köpa ett motsvarande AB där för runt 100$ med bankkonto i USA, telefon och PO-box.

Jag tar gärna emot förslag på hur man kan sätta upp det på bästa sätt.

/Santo

Jag röstar på årsvis samt skippa att betala in preliminärskatt varje månad. Är du det minsta ekonomisk och har du "minimal" koll på din bokföring så kommer du inte få någon jättechock att du ligger tusentals kronor i minus till staten. Fördelen är att alla dina pengar är dina och du kan göra "vad du vill" med dom tills det är dags att betala in den exakta summan skatt/moms du ska betala (vilket inte är svårt att hålla koll på).

betalar du preliminärskatt varje månad så "försvinner" dessa pengar från ditt konto och du kan inte göra något med dom, och då är det ju mycket roligare att ha pengarna och kunna köpa utrustning eller whatever till företaget med oskattade pengar.
Alltid roligare att få nånting för pengarna än att dom bara försvinner i det stora svarta hållet vi kallar "skatt". ;)

Man kan ju iofs både ha momsredovisning en gång om året och samtidigt betala preliminärskatt varje månad. Det är väl så det brukar gå till sålänge omsättningen understiger en mille och det lär den ju göra för TS.

Angående att få någonting för pengarna så är väl frågan snarare om han verkligen måste redovisa allt han tjänar i sin verksamhet. ;)

Till TS: Självklart ska du driva detta som enskild firma. Bokförings- och bokslutsreglerna för aktiebolag är tusen ggr krångligare. Risken du löper att "konka" är minimal då dina utgifter och kostnader om det är slow business i det närmaste måste vara obefintliga om du då inte marknadsför dig jävligt hårt. Allt som krävs är lite sunt förnuft. Mitt företag omfattar 3,5 verksamheter skulle man kunna säga, omsätter väl kanske 3 mille 2009 och drivs som enskild firma. Min revisor avråder bestämt från att starta AB.

Någon nämnde SPCS som bokföringsprogram. Dom har numera bytt namn till Visma. Visma har ett flertal billiga och enkla program för småföretag och dom har skitbra support och organisation. Om du inte kan nåt om bokföring bör du antingen låta din redovisningskonsult/revisor göra det åt dig eller visa dig hur du ska göra alternativt gå en småföretagarkurs. Dom är rätt givande faktiskt.

Sist men inte minst: LYCKA TILL!

Last edited:
Jag behöver också få igång en verksamhet. Kraven jag har är att det inte ska vara en enskild firma då jag inte vill vara personligt ansvarig utan vill ha en juridisk person till detta.

/Santo

Kolla hur det är med estniskt ab. Har för mig att de inte har någon bolagsskatt vid eventuell vinst samt rak skatt oavsett lönenivå.

Min revisor avråder bestämt från att starta AB.

Sist men inte minst: LYCKA TILL!

Där ser man. Min redovisningskunsult tyckte att det var bra att jag startade AB och gick ifrån EF. Han själv gjorde samma sak. Dom ändrade lite regler förra året och så är det tex "bara" 30% skatt på aktieutdelning inga sociala avgifter.

Där ser man. Min redovisningskunsult tyckte att det var bra att jag startade AB och gick ifrån EF. Han själv gjorde samma sak. Dom ändrade lite regler förra året och så är det tex "bara" 30% skatt på aktieutdelning inga sociala avgifter.

Okej, ska kolla upp lite vad som ändrats. Nu har jag iofs ökat ganska snabbt i omsättning det senaste året så det är möjligt att min revisor har ändrat uppfattning vad som skulle vara bäst för mig. Det börjar även bli lite väl riskabelt i en av de branscher jag håller till i. Inget jag märkt av direkt men det kursas både här och där.

Aktieutdelning skattas med 20% och tas ifrån fritt egetkapital som i sig readan är skattat med 28%.

Jag har aldrig hört någon som föredragit eller någon som rekommenderat ett EF framför AB.

edit: handlar det om hobbyverksamhet kan det kanske vara lättare att driva i EF. Men då revisorsplikten slopas så försvinner ett av kraven som skiljer EF från AB åt.

Last edited:
Kolla hur det är med estniskt ab. Har för mig att de inte har någon bolagsskatt vid eventuell vinst samt rak skatt oavsett lönenivå.

Tack! Nu har jag jagat runt lite och det lutar åt ett Limtedbolag i England med filial här. Smidigt utan några större kostnader. Bolaget har samma funktion, rättigheter och skyldigheter i Sverige som ett AB. Skatten betalas i här i svenska mått då den största delen av verksamheten utförs här.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år