Rörmockeri, tips & tricks?

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Nu är man där igen.
Amatören som tror han kan allt, den glade husägaren som inte ser någonting som omöjligt.
Men återigen blir man överbevisad.
Denna gången gäller det, som rubriken antyder, rörmockeri. (eller vad det heter, rörpulning helt enkelt)

Ska dra vatten från en ballofix med dimensionen 10mm (R10?) både till tvättmaskinen 1/2" (15mm?) och till en flexslang 1/2" (15mm?) i aluminium som senare skall vidare till blandaren.

Jag har från ballofixen en invändig/invändig hylsa för att kunna montera på en övergång (utvändig/utvändig) från R10 till 1/2" för att kunna montera dit ett T-tycke 3x1/2" från T-stycket går jag till tvättmaskinen 1/2" i plast och flexslangen i aliminium 1/2".

MEN det läcker mellan T-stycket och övergången. Jag har skruvat isär alltihopa minst 10ggr och har använt olika mycket gängtejp vid varje tillfälle bara för att eliminera att jag skulle ha använt för lite eller för mycket.

MEN jag får likt förbannat inte bort läckaget.
Behöver man "stöd kopparrör" eller vad det kan tänkas heta. Såna i koppar man använder invädes liksom i kopplingarna?
Behövs de vid "fasta" kopplingar?

Är någon här rörkrökare som kankomma illa kvickt och rädda mig från vredet från min blivande fru för att vi inte kan använda tvättmaskinen.
Eller åtminståde komma med tips och tricks för hur en redig karl ska kunna reda ut det här själv och stärka sin position som flockledare på den gemensama adressen?

Snälla jag är i stort behov av hjälp...

//A.matör

Är det klämkopplingar så måste du väl använda stödhylsor om det är mjuka rör, typ kopparrör. tror ja.

Ta ett kort på grejerna så ska vi se om vi kan hjälpa till för din beskrivning var lite luddig.:)

Är det klämkopplingar så måste du väl använda stödhylsor om det är mjuka rör, typ kopparrör. tror ja.

Men jag muckar ingenting med rören.
Jag sätter ju bara på rostfria kopplingar på ballofixen.....liksom.....typ....du vet...

Ta ett kort på grejerna så ska vi se om vi kan hjälpa till för din beskrivning var lite luddig.:)

Vadå luddig...gillar du inte min proffsiga beskrivning?

Ska kolla om jag inte kan ta en bild

Alltid kul med bilder, annars duger lite ritande i paint också.

Edit: fota gärna din sura fru också. :rolleyes:

Lindat tejpen åt rätt håll?
annars är Lin rätt grej.

Men du tror alltså att det är där problemet är och att Lin med tätningsmassa(?) är grymmare än gängtejp?

Hur svårt kan det vara egentligen?
Det är två fasta delar som ska skruvas ihop, det går ju knappt ens att skruva ihop dessa delar olika hårt.
Först blir det stopp då tar man polygripen och drar pyttelite till för det är allt som går, sen är det stopp.

I två fasta delar?
Används inte bara det när det är flexislangar och liknande involverat?

Packningar då?
Vad anses om det?

Last edited:
Men du tror alltså att det är där problemet är och att Lin med tätningsmassa(?) är grymmare än gängtejp?

Hur svårt kan det vara egentligen?
Det är två fasta delar som ska skruvas ihop, det går ju knappt ens att skruva ihop dessa delar olika hårt.
Först blir det stopp då tar man polygripen och drar pyttelite till för det är allt som går, sen är det stopp.

I två fasta delar?
Används inte bara det när det är flexislangar och liknande involverat?

Packningar då?
Vad anses om det?

Är det flexslangen som läcker? Är det en o-ring i den?

Då ska du inte ha varken tejp eller lin. Bara att skruva ihop dom med handkraft (lite silconspray kan användas för att inte skada ringen) sen ett kvarts varv till.

Om det är gängad anslutning till ballofixen du har problem med. 10-12 varv gängtejp (medsols såklart). Dra åt 3 varv.
Oavsett om du använder tejp eller lin så kan det vara bra att "raspa" upp gängorna med tex ett bågfilsblad för att tejp/lin ska fastna i gängorna och inte följa med ut. Och packa väl.

Bilder hade ju varit bra. Är inte riktigt med på vad du menar :)

Last edited:
Är det flexslangen som läcker? Är det en o-ring i den?

Då ska du inte ha varken tejp eller lin. Bara att skruva ihop dom med handkraft (lite silconspray kan användas för att inte skada ringen) sen ett kvarts varv till.

Om det är gängad anslutning till ballofixen du har problem med. 10-12 varv gängtejp (medsols såklart). Dra åt 3 varv.
Oavsett om du använder tejp eller lin så kan det vara bra att "raspa" upp gängorna med tex ett bågfilsblad för att tejp/lin ska fastna i gängorna och inte följa med ut. Och packa väl.

Bilder hade ju varit bra. Är inte riktigt med på vad du menar :)

Kameran har fått fötter...
Tror min dotter lagt den på säkert ställe.
Får återkomma med det imorgon när mamman kan konsulteras.

Från ballofixen sitter det en gängad hylsa R10 (10mm?) invändig/invändig.
I den sitter det en övergång R10 utvändig till 1/2" invändig.
I den sitter det ett T-stycke 1/2".
Det är mellan T-stycket och övergången det läcker.

Men du tror på massor med gängtejp och lilla filen så gängen kommer fram?

Kameran har fått fötter...
Tror min dotter lagt den på säkert ställe.
Får återkomma med det imorgon när mamman kan konsulteras.

Från ballofixen sitter det en gängad hylsa R10 (10mm?) invändig/invändig.
I den sitter det en övergång R10 utvändig till 1/2" invändig.
I den sitter det ett T-stycke 1/2".
Det är mellan T-stycket och övergången det läcker.

Men du tror på massor med gängtejp och lilla filen så gängen kommer fram?

10-12 varv är inte massor. Det är så det ska vara :) Väl sträckt :mattias

Ja sen tar du kniv,bågfilsblad eller nåt å raspar som om du skalar potatis på gängorna. räcker ju med 3-4 drag runt om. Bara så att ytan inte är helt slät och tejpen kan fastna. Brukar inte behövas. Men det ser man ju om tejpen kryper ut. Då kan man göra så.

Edit*

Ja man ska ju raspa innan man tejpar.. jag skrev lite konstigt där :hihi

Last edited:
10-12 varv är inte massor. Det är så det ska vara :) Väl sträckt :mattias

Ja sen tar du kniv,bågfilsblad eller nåt å raspar som om du skalar potatis på gängorna. räcker ju med 3-4 drag runt om. Bara så att ytan inte är helt slät och tejpen kan fastna. Brukar inte behövas. Men det ser man ju om tejpen kryper ut. Då kan man göra så.

tror iofs att jag testat med så mycke tejp, elle varjefall nästan.
Men nytt försök ska göras imorgon och avhandlas här.

Godnatt och tack så mycket för tippsen.

Nu kanske jag kan sova lugnare

Jag beklagar väntan på hurvida jag numera sover på en flytande luftmadrass eller om jag faktiskt mot alla odds fick ihop rören tätt och numera inte riskerar separation eller eventuell övervintring på altanen endast i förd kalligar.

Jag fick ihop det.

Belive it or not!
Efter införskaffande av "gäng-snöre" och endast ett fåtal extra försöka verkar det, peppar peppar ta i trä, hålla tätt.

Så nu kan jag fortsätta slaveriet hemma dels med fortsatt montage av tvättstugan och dels med tvättandet.

Otroligt tacksam för allas hjälp, och jag ska försöka plåta min arga fru nästa gång hon är arg på mig för att jag är en komplett idiot som försöker mig på en det ena en det andra jag inte klarar av, typ imorgon alltså.

på återseende

//O.troligt Stolt

Hmmm... det tog visst ett tag innan jag tog tag i montage av blandaren men nu gjorde jag det...

Men nu läcker det inte i nån skarv utan nu läcker det innifrån blandaren.
Är en helt vanlig Mora Wave.

Nått tipps, borde jag kanske dra åt någonting?

Hmmm... det tog visst ett tag innan jag tog tag i montage av blandaren men nu gjorde jag det...

Men nu läcker det inte i nån skarv utan nu läcker det innifrån blandaren.
Är en helt vanlig Mora Wave.

Nått tipps, borde jag kanske dra åt någonting?

Var läcker det? underifrån eller på ovansidan?
under blandare så är rören lödda med huset så läcker det där så är det förmodligen ett handhavande fel =/ Brukar kunna bli läck där när man varit lite vårdslös eller inte hållt emot när man dragit kopplingarna.

Läcker det på ovansidan kan du prova att lossa på locket, Ta en bred skruvmejsel och pilla lös locket. Försök sen att känna på den stora muttern om den ev är lös?

Monterade faktiskt en mora blandare igår som läckte... var ny från kartong så kanske är det dåliga exemplar ute?
den läckte under locket vid spaken. Vaktmästaren bytte insatsen utan resultat så jag får förmodligen åka tillbaka och byta hela blandaren.

Var läcker det? underifrån eller på ovansidan?
under blandare så är rören lödda med huset så läcker det där så är det förmodligen ett handhavande fel =/ Brukar kunna bli läck där när man varit lite vårdslös eller inte hållt emot när man dragit kopplingarna.

Läcker det på ovansidan kan du prova att lossa på locket, Ta en bred skruvmejsel och pilla lös locket. Försök sen att känna på den stora muttern om den ev är lös?

Monterade faktiskt en mora blandare igår som läckte... var ny från kartong så kanske är det dåliga exemplar ute?
den läckte under locket vid spaken. Vaktmästaren bytte insatsen utan resultat så jag får förmodligen åka tillbaka och byta hela blandaren.

Läcker liksom under "locket" på ovansidan.¨
Alltså under locket som sitter över handtaget liksom.
Man kan alltså få loss det locket med en mejsel?

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back