Kalas! Ska börja pilla med inställningarna imorron tror jag
En fråga bara är det den inringade insexskruven jag ska pilla på för att ändra accpumpen?
Bifogar två bilder på hur det blev =)
Stenbra att du frågar och visar med bild. Många som frågar om detta !!
Snygg förlängning av gasvirehållaren
Den skruv du ringat in är "inte" till inställning av axpump. Det är den skruv till vänster på bild dvs skallen rakt bakot med en fjäder på.... Denna skruvar man hur tidigt i axp ska slå till på trottellyftet. Ex jag ställer så den slår till omedelbart, för ju mer cc och tyngre svängmassa dessto mer kännslig för stupning när man slår på hastigt från helt avslagen gas. Om man gämför med Husaber 650 så är det snorenkelt att få till rappt gaspåslag utan stup pga ingen svängmassa gämfört med grisen
(lätta svänghjulet = lättare att få till gasaren och rappre uppvarvNär det gäller den skruven har jag inte någonsin behövt ändra den från omedelbart tillslag!
1....Kolla att den tar i axpstången vid helt avslagen gas..Utgå därifrån med resten.
2.. Hur mycket den ska spotta ställer man på skruven som är rakt uppifrån . Isexskruv snorliten liten .
Den skruvar man in max så pumpen inte spottar alls, och startar därifrån.
Sedab ser man till att luftskruven står rätt,,,skruva på den tills motorn går finast helt enkelt på tomgång och notera hur många varv ut den hammnade då. Bör ligga innom 0,7 varv ut till 2 varv ut. Om man överstiger 2 varv ut innan den går fint så kan man stega ner något steg på lågfartsmunstycket och vise versa..
3..När tomg är bra så testar man slå på snabbt och då lär den stupa!! Då gänar man ut den skruven (rakt uppifån gasare) tills motorn slutar stupa vid snabba påslag. Därefter kör man och kolar hur den beter sig vid belastning och snabba påslag från låga varv..Gänga ut skruven merom behövs......
Jag brukar ha tanken och sadeln lös när man ställer in detta (kan bli 20 stopp and go innan man är nöjd!!

När man är klar med inställningarna brukarv jag droppa på locktite på dessa 2 skruva för dom går j så lätt att dom kan vibrera upp sig!!
Bifogat
Last edited:

, ställa förgasare tar lite tid innan man blir nöjd inget som är gjort på 5 min