Psykolog? Eller inte?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Fick post idag (se bild) som satte myror i huvudet på mig. Mer än vanligt. Vad göra? Fyller 40 i november och hade visserligen planerat att börja omskola mig den här vårterminen, men så har jag fått kalla fötter. Hade istället börjat inrikta mig på att försöka vidga arbetsfältet där jag redan befinner mig; för att känna mig mindre uttråkad med det jag gör. Skulle utbildningen vara värd ansträngningen? Kommer jag att orka genom- och slutföra den? Hur säkert är det att få jobb när jag är klar? Hur roligt är det egentligen? Ska jag börja och se...hoppa av om jag får ännu kallare fötter? Jag som för bara några månader sedan hoppades så mycket på att komma in.

+
Intressant utbildning
Intressant/utmanande yrke
Utvecklande för egen del
Förhoppningsvis trygg anställning

-
Många år med dålig ekonomi
Möjligen småsvårt att få jobb
Möjligen låg lön i förhållande till utbildning
Tärande med mångårig/krävande utbildning

Någon med relevanta erfarenheter som kan ge råd/tips?

Bifogat

• psykgrattis.jpg
    psykgrattis.jpg
    146.6 KB · Visningar: 72
Jag tycker att du skall plugga till elektriker istället!

Det är bättre du går till en psykolog :hihi

Jag har varit tillsammans med en psykolog. Hon var fanimej psykopat. Hoppas det vägleder dig i rätt riktning! :)

Jag har varit tillsammans med en psykolog. Hon var fanimej psykopat. Hoppas det vägleder dig i rätt riktning! :)
Det är många lustiga individer på de lite svårare utbildningarna. Usch..

För trådskaparens räkning skulle jag rekommendera att fundera på det en extra gång, ur en ekonomisk synvinkel. Men om det inte bekommer dig, kör hårt :krama

Psykologer framkallar misstro/rädsla/aggression mer än de allra flesta yrkeskårer. Go figure...

:fakta

För trådskaparens räkning skulle jag rekommendera att fundera på det en extra gång, ur en ekonomisk synvinkel.
Det är ju det jag gör!

Last edited:
Psykologer framkallar misstro/rädsla/aggression mer än de allra flesta yrkeskårer. Go figure...

:fakta

Förutom lapplisor då..

För övrigt vart jag chockad över att du snart är 40, trodde du var -30 men det kanske bara stödjer teorin om att ingen kille blir äldre än 25 innombords, eller nått
:tungan

Men jag tycker helt klart att du borde köra på psykologgrejen om det är vad du verkligen vill göra, om du knappt känner för det så kanske det inte är nån idé..

Vad jobbar du med idag?

Jag blev skickad till en psykolog av min far i tonåren då han ansåg att jag inte borde träffa killar...
Far min är lite konservativ...

Det blev att man gick på två sessioner, och jag kan lugnt säga dig att jag har aldrig stött på ngn människa som är mer förstörd än den där psykologen...

Gubbsjuk och allmänt knäpp i skallen...
Folk med "fina" yrken är weird, och det är ngn pga omgivningen, ha näsan högt i vädret hela tiden kan inte vara gott för hälsan!!

Hur skoj är det att lyssna till folk som har en massa problem och elände egentligen, förr eller senare kommer det gå ut över dig och människor du älskar...

Jobba som ekonom eller elektriker eller ngt annat kul...
Själv är jag ekonom och stortrivs, och man behöver inte vara en jävel på matte, det handlar mkt om logik bara, och alla har vi ett logiskt tänkande.

Jag har fått det intrycket att folket som pluggar till psykolog eller socionom bara gör det för att de inte vet vad de vill bli men vill kunna säga att de pluggar nåt flashigt. Ungefär som att säga att man pluggar rysk statsvetenskap, vem fan har någon nytta av det!?

Men jag tror däremot att du, med din ålder, borde passa bra in där. Vem vet, du kanske är färdig psykolog om några år och kan avsluta din karriär här i livet med att sitta i Chesterfield-soffan och samtala med käre Bonny, som två proffs då. Fast jag tror att han bara är en studievägledare med drömmar...

Eller så har du ju elektriker-yrket att falla tillbaka på, ring mig så får du jobb vilken dag som helst :D

...och alla har vi ett logiskt tänkande.

Talar du för alla kvinnor nu menar du :brinnerup

Last edited:
Talar du för alla kvinnor nu menar du :brinnerup

Jag anser mig vara väldigt logisk och smart.
Och jag pratar rent generellt, du kan även hitta män som inte har ngt mellan öronen som kvinnor. Det handlar snarare om vad man gör av sina förutsättningar och vilka val man tar i livet.

:brinnerup kan du göra bäst du vill!

Ta utbildningen och ge dig tusan på att genomföra. En utbildning kan ingen ta ifrån dig.

I värsta fall hoppar du av för det inte passar dig men efter det så kommer du inte gå resten av livet och fundera på om det var rätt eller inte.

Jag blev skickad till en psykolog...Gubbsjuk och allmänt knäpp i skallen...

Folk med "fina" yrken är weird...

Hur skoj är det att lyssna till folk som har en massa problem...
Om jag har sökt Psykologprogrammet (med allt vad det innebär) är det ju ganska troligt att jag faktiskt är intresserad av människors "problem". Och du ger mig att rådet att bli ekonom. Eller elektriker.

:3freak

Tids nog kommer du också göra det, lilla vän.

:backontop

Last edited:
Om detta är en stor fråga som vållar kval för dig kanske det hade varit läge att samtala med en psykolog? :va

Det är ju det jag gör!
Om du har gjort det har du förmodligen redan besvarat din egen fråga.

Är det värt det sanslösa inkomstbortfallet och pensionsgrundande summorna för att studera och sedermera landa på "noll" om du väljer den nya banan, ja då är det helt enkelt värt det. Det är ingen annan än du som kan veta :krama

Om jag har sökt Psykologprogrammet (med allt vad det innebär) är det ju ganska troligt att jag faktiskt är intresserad av människors "problem". Och du ger mig att rådet att bli ekonom. Eller elektriker.

:3freak

Jag kan förstå att det är intressant att lyssna till folk, och det kommer du säkerligen trivas med de första åren.
Men sedan lackar du ur och börjar förtära alkohol i större mängd för att orka med arbetsdagarna och alla weirdos som kommer och ska prata av sig.

Många psykologer är missbrukare har jag läst ngnstans...
Men det behöver ju inte vara sant.

Jag kan förstå att det är intressant att lyssna till folk, och det kommer du säkerligen trivas med de första åren.
Men sedan lackar du ur och börjar förtära alkohol i större mängd för att orka med arbetsdagarna och alla weirdos som kommer och ska prata av sig.

Många psykologer är missbrukare har jag läst ngnstans...
Men det behöver ju inte vara sant.
Nja, tror du tänker på psykoterapeut..

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu