Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag hatar 2-takt helt enkelt. Så enkelt är det![]()
Okej, annars hade det ju varit ett ganska bra val då det finns en hel del billiga 2takts 125or
Men hur kan man hata något så underbart egentligen?![]()
Helt klart, har faktiskt sneglat lite på en Kawa KDX 125![]()
Det jag inte gillar med 2-takt är bränsleekonomin, lukten, ljudet och eftektregistret![]()
En 125:a är nog roligare än en xr250 i alla fallNjäää, jag började endurokarriären på en KDX220R 02, superfin båge, men klart mesig motor (var väl i krokarna runt 25 pållar i den), en 125:a blir nog inte kul alls...
/J
. Körde med en som hade en sånn en gång. Låt som en gräsklippare och gick som en sådan också. Bläääe!Helt klart, har faktiskt sneglat lite på en Kawa KDX 125![]()
Det jag inte gillar med 2-takt är bränsleekonomin, lukten, ljudet och eftektregistret![]()
)Bränsleekonomin är inte så farlig tycker jag
Lukten kommer man ju inte undan hur lätt som helst, men styrs till stor del av valet på olja (OK-Q8's funkar fint)
Menar inte att det kommer börja lukta gott, men vissa oljor gör det mycket värre.
Ljudet får man stå ut med, mindre gat-4taktare låter sällan jättebra heller så.
Effektregistret är ju som det är![]()
Kopplingen är ju till för att användas ocksåJag kan inget annat än hålla med. Effektregistret blir aldrig som en stor stark men med rätt krök blir den mer rätt och faktiskt ganska rolig i skogen. Avsaknaden av go kraft från tomgång kommer man dock aldrig ifrån men så länge man inte står helt still så går det an bättre än vad man kan tro.
Kopplingen är ju till för att användas också![]()
Sen känns ju toppsvaga landsvägs 125or inte lika bottendöda som en endurohoj.
Nu har det nog druckits tsprit igen.Hela grejen med att det krängs endurocyklar som är väldigt snarlika med crossar - är att det är mer botten och mindre topp på dem...
Jag skulle nog påstå att endurocyklar är minst lika kraftiga på botten som vilken gatcykel som helst (i samma storlek), enduro handlar till största delen om lågfart-mellanregister.
/J
Men notera även att jag skrev "känns". Det är fullt möjligt att min gasgas har mer effekt på låga varv men upplevs svagare eftersom den får så pass mycket mer på topp.[/SIZE]
Huvudet på spiken...Ruggig topp kan göra att det känns slöare på botten, har själv känt av den grejen när det pillades med turboaggregat på Imprezatiden, jag fick på en snurra som svarade hårdare i botten, men upplevde att jag tappade på toppen (motsatta förhållandet dvs) - men bänken visade på mer effekt i hela registret.
Den berömda "butt-dyno"-bänken är lätt att lura.
/J
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |