POV.1 Ultimate hjälmkamera

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
hojlös
Har efter många förlorade minnen kommit till det impulsiva att en hjälmkamera ska inhandlas och undrar kort å gott om POV.1 med 8gb minne är det bästa för slanten och om det är värt att köpa över pölen?

en snabb koll fick mig att se att det skiljde ungefär 1000:- imellan om tullen tar sitt, vart är bäst att beställa? tycker 7500:- i svenska butiker är tokdyrt:( :huvet :huvet

jag funderar oxå på en! vet inte om det går att få ett bättre pris om det blir några st som köper samtidigt??

Jo kanske kan gå, men bör vall vara en del? tycker att närmare 8k svensk handel med frakt var lite häftigt för att mestadels filma hojåkande..fast å andra sidan gav man 9k bara för avgasystem och kan man värdera sparade minnen?:krama

men men mycket pengar, får lägga undan i 2 mån så ska man se om det inhandlas sen..så mycket annat på g..näe fan man ska nog hetat bernadotte istället:rofl

Jo kanske kan gå, men bör vall vara en del? tycker att närmare 8k svensk handel med frakt var lite häftigt för att mestadels filma hojåkande..fast å andra sidan gav man 9k bara för avgasystem och kan man värdera sparade minnen?:krama

men men mycket pengar, får lägga undan i 2 mån så ska man se om det inhandlas sen..så mycket annat på g..näe fan man ska nog hetat bernadotte istället:rofl

Ja visst är det mycket pengar såg att dom ska vara med på mässan, så jag ska ta ett snack me dem då!! jag ska ner till italien me hojen i sommar och det skulle va kul att ha lite film att se på nästa vinter:tummenupp
Vet inte om dom sängt priset nu, straxt över 7k!!! inte billigt de heller ju! nån som kollat på en vanlig videokamera med lös lins? det blir kanske lika dyrt om de ska va nån kvalitet...

Ja visst är det mycket pengar såg att dom ska vara med på mässan, så jag ska ta ett snack me dem då!! jag ska ner till italien me hojen i sommar och det skulle va kul att ha lite film att se på nästa vinter:tummenupp
Vet inte om dom sängt priset nu, straxt över 7k!!! inte billigt de heller ju! nån som kollat på en vanlig videokamera med lös lins? det blir kanske lika dyrt om de ska va nån kvalitet...

Får du inte tag på en begagnad kamera så blir det inte billigare än POV.1.
1800 för bulletkamera och jag tror att Sony har en modell som har AV-IN för ca 6000 kr. Canons började på ca 9000 sit jag kollade. Det var en tio månader sedan.

Får du inte tag på en begagnad kamera så blir det inte billigare än POV.1.
1800 för bulletkamera och jag tror att Sony har en modell som har AV-IN för ca 6000 kr. Canons började på ca 9000 sit jag kollade. Det var en tio månader sedan.

M misstänkte att det är så! och då är det bara kameran sen ska de ju va en del prylar till oxå! Det som talar för POV.1 är att det är ett färdigt kitt:tummenupp och så är den tydligen lätt att använda...

Ett annat alternativ är en liten smidig "vanlig" videokamera.
Bygg ett eget fäste till hjälmen eller hojen.

Du kan ha kameran till annat också. Finns ju små smidiga hd kameror för några tusingar som väger max 300g, så får du kvalitet på filmen.
(Trött på filmer med pissig hjälmkamera kvalitet)

Min hjämkamera med "HD kvalitet". Kostnad beg kamera 2000kr :banana

Min rulle
http://vimeo.com/2494377

Ett annat alternativ är en liten smidig "vanlig" videokamera.
Bygg ett eget fäste till hjälmen eller hojen.

Du kan ha kameran till annat också. Finns ju små smidiga hd kameror för några tusingar som väger max 300g, så får du kvalitet på filmen.
(Trött på filmer med pissig hjälmkamera kvalitet)

Min hjämkamera med "HD kvalitet". Kostnad beg kamera 2000kr :banana

Min rulle
http://vimeo.com/2494377

Såg fint ut, hur stora är filerna när du smaskar in dom på datan sen då?

Finns ett superbra exempel på hur bra och DÅLIG POV1 kan vara och det genom att titta på Getawayinstockholm 9 som visar just hur extremt dålig POV1 är när det inte är dagsljus.

Enkel att använda men helt klart för dyr för vad man får.

De flesta kameror går att använda som hjälmkameror.
Fast jag föredrar POV.1 då den är lite smidigare än allt annat.
:)

Bifogat

• helmetcam.jpg
    helmetcam.jpg
    49.8 KB · Visningar: 185
gjort alla mina filmer emd en vanlig dv kamera med en tillkopplad penn kamera och det blir kanon kvalitet både på datorn och på tv som kör full hd.

Filernas storlek kan man bestämma själv men full kvalitet dvd ligger på ca 2gig/h

Att kolla Youtube är dåligt, det är inte fel på filmerna oftast utan Youtube som man får en kass kvalitet på när man ladar upp. Jag skickade mina filmer i exakt samma format till Strima och youtube och det såg ut som 2 helt olika komprimeringar.....

Köpte 2st i US i våras. Beställde till hotellet där en kompis bodde. Bara att packa ner i resväskorna. Från helmetcameracentral om jag minns rätt, grymt bra service. 8500 pengar, klart å betart!

Visst är det så. Är man ute efter en väldigt liten kamera och har 7000 som ligger och skräpar så är det väl okej.

Jag får bättre bildkvalitet men lite klumpigare kamera.

Har du nån bild på hur det ser ut på hjälmen med din kamera monterad?

Helt grön på detta, men fick en filmkamera i present för en vecka sedan. Vad behövs för att ansluta en pennkamera (kallas det så?) till filmkameran?? Utgångar/ingångar, sladdar m.m.

ÄDIT
Svarar mig själv då jag antar att kameran ska ha AV-in... och det har den ju inte :huvet

Last edited:
Har du nån bild på hur det ser ut på hjälmen med din kamera monterad?

I slutet på min film är en snabb bild på hjälmen.

Jag har inte gjort någon avancerad montering utan detta var ett skoj test. En gammal hjälm och en liten plåt som sticker ut på sidan. I denna sitter kameran skruvad och sen en gummisnodd och lite silvertejp. :yoparty

Skulle jag göra ett fäste på fin-hjälmen så blir det en snyggare lösning. Ev med stark kardborre.

Helt grön på detta, men fick en filmkamera i present för en vecka sedan. Vad behövs för att ansluta en pennkamera (kallas det så?) till filmkameran?? Utgångar/ingångar, sladdar m.m.

Kika i datorforumet här på SH så har du en helt tråd om detta.

Last edited:
I slutet på min film är en snabb bild på hjälmen.

Bra film kvalite, fin färgåtergivning men jag vill nog inte ha en sådan grej på huvudet när jag kör hoj.

Tips för den som köper en POV.
1) köp ett ordentligt stativ du kan ha på hojen som du kan flytta mellan olika platser på hojen.
2) köp en extern microfon och fäst den där inte vindbruset tar över helt och hållet tex under sadeln eller liknande.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage