Supermoto trimtråden!

Man vill ju altid ha ett laminärt flöde för att få så lågt motstånd som möjligt, men att ha ett laminärt flöde efter avgasventilen skulle jag vilja säga att är omöjligt.
Men även vid turbulentföde så är ger det alltid minst friktionsmotstånd att ha så slät yta som möjligt, fast det behöver inte överdrivas finns en ytfinish som är "Hydralicsmooth" som beror på gashastigheten. Då vinner man inget mer på att polera mer.

Sen det där med golfbollstruktur är inget som ger lägre friktionsmotstånd utan de ger högre friktion. Virvlarna som bildas kan dock hjälpa luften att följa en starkt krökt yta som tex en boll. Men i de flästa avgaskanaler är den lilla radien så liten att de finns ingen möjlighet att få strömningen att följa ytan och då är det ofta bättre att göra en kant så man får en tidig/kontrollerad avlösning så att luften återanligger mot ytan snabbare.

Vet att de blev en rörig förklaring men hoppas det blev lite klarare.

Gashastigheten är alldeles för hög för att laminärt flöde ska vara möjligt nägonstans. (utom möjligen kanske på tomgång.)

Nej du har fel om golfbollen, en ojämn yta ger ett turbulent ytskikt som i sin tur ger ett lättare flöde. En annan klassiker på det ämnet är ytan på ett hajskinn.
 
Oj då.... visste inte att det var pulver i slick 50. Det värkar suspekt. Tack för tipset om ojle trådarna. Det var rolig läsning.
Är det någon som vet om biltemas racing olja är densamma som statoil's, deras bil oljor skal visst vara statoil's?

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3327367&postcount=38

Faktum är att Statoil levererar olja till Biltema men om det är exakt samma produkt som säljs under deras eget varumärke är antagligen en väl förborgad hemlighet. Bekvämligheten med stora batchar talar för det men eventuellt dyra additiver kan tala emot.

Angående statoils oljor så levererar dom även Öhlins-oljorna och Biltema säljer ju även gaffeloljor.... :va
 
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3327367&postcount=38

Faktum är att Statoil levererar olja till Biltema men om det är exakt samma produkt som säljs under deras eget varumärke är antagligen en väl förborgad hemlighet. Bekvämligheten med stora batchar talar för det men eventuellt dyra additiver kan tala emot.

Angående statoils oljor så levererar dom även Öhlins-oljorna och Biltema säljer ju även gaffeloljor.... :va

Exakt.

Och bra svar TSM!

Statoil (eller eg. Nynäshamns raffinaderiet) levererar oxå viskovätskan till Haldexkopplingen i VW och Audis 4-hjulsdrift.
Tydligen de enda som lyckats göra en vätska som funkar dessutom...
Säger ju lite om grabbarna och tjejerna därnere i Nynäs och deras kunskaper.
Sen får var och en dra sina egna slutsatser av det. ;)
 
Exakt.

Och bra svar TSM!

Statoil (eller eg. Nynäshamns raffinaderiet) levererar oxå viskovätskan till Haldexkopplingen i VW och Audis 4-hjulsdrift.
Tydligen de enda som lyckats göra en vätska som funkar dessutom...
Säger ju lite om grabbarna och tjejerna därnere i Nynäs och deras kunskaper.
Sen får var och en dra sina egna slutsatser av det. ;)

Tack!

Castrol har också ett alternativ. För några år sedan gav den dessutom snyggare friktionskurvor men hade kortare livslängd jämfört med Statoils. Så Haldex rekomenderade Statoils(åtminstone när nån svensk lyssnade...)
 
Gashastigheten är alldeles för hög för att laminärt flöde ska vara möjligt nägonstans. (utom möjligen kanske på tomgång.)

Nej du har fel om golfbollen, en ojämn yta ger ett turbulent ytskikt som i sin tur ger ett lättare flöde. En annan klassiker på det ämnet är ytan på ett hajskinn.

Japp det stämmer att de är väldigt osannolikt att man skulle ha laminärt flöde någonstans med den gashastigheten, pulserande flöde o vibrationer mm.

Nä det är du som har fel om golfbollen:D Det bildas ett turbulent gränsskikt och små virvlar och ett turbulent gränsskikt har alltid högre friktionsmotstånd än laminärt, fast det totala motståndet blir mindre pga att man minskar tryckmotståndet när luften hänger kvar längre på "baksidan".
Sen ska du inte blanda ihop golfbolls ytan med hajskinn, hajskinn funkar som ribblets som ger ett lägre friktionsmotstånd vid laminärt flöde, tror inte att ribblets ger så mycke vid turbulent gränsskikt (men inte helt säker).
 
Härligt att du hittat kameran:tummenupp Mer bilder måste vi klatra ut såg fint ut detta där:tummenupp

Tackar!
Ja som du ser är fotona ganska bra, jag har tjackat ny kamera, men ändå så har jag uteslutit en del detaljer ;)
Ville vara lite hemlighetsfull igen... :)

Gashastigheten är alldeles för hög för att laminärt flöde ska vara möjligt nägonstans. (utom möjligen kanske på tomgång.)

Nej du har fel om golfbollen, en ojämn yta ger ett turbulent ytskikt som i sin tur ger ett lättare flöde. En annan klassiker på det ämnet är ytan på ett hajskinn.

Vafasen!
Ni talar om golfbollar och hajskinn!
Luktar industrispionage! :mad:
:D

De är mina stående exempel inom laminärflöde i min power point presentation jag gjort om grundläggande portningskunskap!
Har ni hackat min dator va?
Va va va?

;)
 
Last edited:
Tackar!
Ja som du ser är fotona ganska bra, jag har tjackat ny kamera, men ändå så har jag uteslutit en del detaljer ;)
Ville vara lite hemlighetsfull igen... :)



Vafasen!
Ni talar om golfbollar och hajskinn!
Luktar industrispionage! :mad:
:D

De är mina stående exempel inom laminärflöde i min power point presentation jag gjort om grundläggande portningskunskap!
Har ni hackat min dator va?
Va va va?

;)

5 p strömningslära, men om du varit min lärare så beklagar jag att jag glömde citera. :(
 
5 p strömningslära, men om du varit min lärare så beklagar jag att jag glömde citera. :(

Ha ha!
Nejdå, jag gjorde en "populärvetenskaplig" presentation, som jag hade i ett annat syfte... och jag provsköt den mot lite folk på jobbet.
Däri var det släta bollar, golfbollar och hajskinn (pigghaj).

Och som det verkar så går det nu omkring ett gäng kvinnor på mitt jobb som kan mer om portning och grundläggande strömningslära, än de flesta här på denna sajt! :D


Avseende hajskinnet, och studier av det, så har du isf såklart tagit del av laminär-rapporten där man satte hajskinn på flygplansvingars framkant?
(ska se om jag kan hitta den)

Bommade du att jag var ironisk? Ja t.o.m lite munter?
 
Last edited:
Ha ha!
Nejdå, jag gjorde en "populärvetenskaplig" presentation, som jag hade i ett annat syfte... och jag provsköt den mot lite folk på jobbet.
Däri var det släta bollar, golfbollar och hajskinn (pigghaj).

Och som det verkar så går det nu omkring ett gäng kvinnor på mitt jobb som kan mer om portning och grundläggande strömningslära, än de flesta här på denna sajt! :D


Avseende hajskinnet, och studier av det, så har du isf såklart tagit del av laminär-rapporten där man satte hajskinn på flygplansvingars framkant?
(ska se om jag kan hitta den)

Bommade du att jag var ironisk? Ja t.o.m lite munter?

Skulle va intressant om de skrev lite mer om de olika "teorierne" och om/hur du tror att de kan användas innom portning:) lr är de yrkeshemlighet:D

Tror att jag har tagit del av den hajskinns rapporten du pratar om, men posta gärna om du hittar den.

Föresten vad jobbar du med? innom aerodnamik lr?
 
Honda XR 600R

Har införskaffat mig en Honda XR 600 med motardkit :tummenupp
Fick med orginalfälgar också

Eftersom detta är trimtråden så tänka ja posta ett par bilder å skriva vad som e gjort med den :hihi

Part #WB1653 - TRACK / ROADRACE CAM
MODEL: HONDA XR600R (89-96), XR650L (93-96)
ATTENTION: Requires the use of heavy duty valve spring kit and shortened valve guides P/N#18-134(alloy) or P/N#18-135(titanium)!


Intake Exhaust
Valve lash 005" 007"
Valve lift 405" 380"
Duration 284grader 273grader
Lobe center 104grader 105,5grader


SANDBERG RACING faktura (2000-02-28) :

Artnr:WB1653, Benämning:XR600/650 WB T/R CAM, Antal: 1st, A´pris: 4 044kr, Rabatt: 500kr, Summa: 3 544kr

Artnr:18-134, Benämning:XR 500/600R VSK W/GUIDES, Antal: 1st, A´pris: 2 856kr, Rabatt: 6,0%, Summa: 2 684,64kr (ventilstyrningar i titanium)

Artnr:21-1410, Benämning:PSATS - 100MM - NX650, Antal: 1st, A´pris:795kr, Rabatt: 30kr, Summa: 765kr

Att betala: 6 994kr



SANDBERG RACING faktura (2000-04-07) :

INLÄMNAT XR600`90 CYLINDER + KOLV. BIG BORE MOD

Artnr: OPEN END CAP 4" 6 BOLT, Antal: 1st, A´pris: 250kr, Summa: 250kr

Artnr: 17-126, Benämning: XR´88-90/KTM600 100mm SL, Antal: 1st, A´pris:1 108kr, Summa: 1 108Kr

Artnr: A126, Benämning: 4T BIG BORE OMFODRING, Antal: 1st, A´pris: 1 200, Summa: 1 200

Artnr: FP5PF, Benämning: FÖRETAGSPAKET KL 16.00 5KG FF, Antal: 1st, A´pris: 202kr, Summa: 202kr

Att betala: 2 760kr
6 994kr + 2 760kr = 9 754kr

Det sitter också ett Supertrapp slipon system på. Främre röret är rostfritt men vet inte om det är orginal eller inte? Bytt ventilfjädrar också



Motardprylar:

Intyg

Honda XR 600 R -90
Flexitube AB, Bromsslang L: 425mm, 236kronor (datum 2002-04-12)
Fram och bakhjul = Talon. (datum 2002-04-12)
Bromsskiva fram = 320 mm. (datum 2002-04-12)
Bromsskiva bak = Brembo. (datum 2002-04-12)



Bilder
Motard http://img128.imageshack.us/img128/6527/xr2hz0.jpg
Motard http://img502.imageshack.us/img502/4299/xr3fv9.jpg
Motard http://img205.imageshack.us/img205/9044/xr4rz2.jpg
Enduro http://img239.imageshack.us/img239/2008/xr1ae3.jpg
Enduro http://img503.imageshack.us/img503/75/dsc00723ip4.jpg
Enduro/Avgassystem http://img503.imageshack.us/img503/8486/dsc00646no5.jpg
Enduro/Avgassystem http://img443.imageshack.us/img443/7316/dsc00911ji5.jpg
Enduro http://img134.imageshack.us/img134/6731/dsc00539ft1.jpg
Motardfälgar http://img183.imageshack.us/img183/2299/dsc00571ca8.jpg
Motardfälgar http://img401.imageshack.us/img401/9862/dsc00572jh7.jpg
 
Last edited:
Det här var det fränaste i vinter Eller hitintills på sm tråden!! Vilken tur jag tvingade hit dig :D

Holy shit du har en xr650,Husaberg650,ktm660 dräpare!!

kammen en megacyckle med durr utan dess motstycke rakt av roadracing!!

Den har jag inte ens tordas satt i. Du måste beskriva typen av drag och om den går stenhårt in i varvstoppet?? varning varva inte över 8000v så fixa en varvräknare!! Och vilka dyrpriser!! Men så dyr är mega och dess fjädrar.. Och big bore :yoparty . Det enda som såg tråkigt ur är krökarna. Visserligen dom bästa org som fanns med bra vrid men på tok för små i dim. Du bör bygga nya krökar själv eller tvinga någon!! 38mm ytterdim Då kommer den att få massor av pullver för den kammen är ju det värsta jag hört talas om på en 600+ Jo supertrapp är döden för effekten!! Byt till vanligt slipon från rr hoj eller liknande Dvs 50mm rakt rör rakt igenom dämparen.

Gämförelse Jag trodde jag hade tagit i med 271 in 271 ut men denna har ju ännu längre durr!! Hur svag är den igentligen under 5000v? Och den måste ju skena strax innan varvstopp för en sådan kam tokdrar ju till 9500v minst:näsblod

Är luftburken moddad och sitter det kn filter i den?
 
Haha tack Boost :rodnar

Ja kan inte beskriva draget i den så jättebra då ja knapppt hunnit köra den nå. Men de ja vet är att den slår runt på 1an,2an och reser på 3an på BARA GAS, med motarddrevningen, som e 14, 37. Ja vet ju att den e helt okörbar nästan på låga varv också ja fick motorstopp när ja och pappa va ute och åkte på sjö. Åkte kanske 75 på fyran å tyckte ja va aslågt i varv så ja la i trean å skulle accelerera lite då fick ja motorstopp. De e ganska hopplöst på de sättet :hihi Åkte endurospår med den åxå. Behövde aldrig lägga i 2an för den går så jävla långt på ettan :tungan
När ja åker strypt och åker landsväg med pappa (Han har en XR650L) och vi åker 70 väg, så ligger han på 5an å ja måste ligga på 3an annars kommer ja ner för långt i varv (då e min strypt till 20kw). Min e snabbare i acc än hans fast min e 20kw då.
Den e jäv**igt rolig att köra om man åker och gasar men de är verkligen ingen pendlarhoj.

Alltså ja vet inte riktigt om den e snabb till varvstoppen för antingen släpper de bak å då släpper ja ju gasen och om de inte släpper så har ja antingen slagit runt innan stoppen kommer eller så har rakan tagit slut :tungan Har faktiskt aldrig kunnat testa ordentligt :) Men den är inte så jätteklen under 5000. Under 3000 så får man nästan motorstopp direkt sen drar den som på typ från kanske 3000-3500 men den börjar väl inte komma ordentliget förns vid kasnke 4500-5500 Sen kabooom så har ja ingen aning om hur mkt de varvar längre för då e de redan dags att växla igen typ. Fast ja vågar inte varva till varvstoppen vill inte pajja motorn :tungan

Varvvräknare? De låter ju dyrt :näsblod Har bara en metallplatta med lampa för helljus å blinkers som instrument just nu :banana Men funderar på en vaipor trail tech elr va de heter. Vet du nå om dom?

Finns de inte krökar med 38mm att köpa?
Min supertrapp e ju så fin =) å nya e så dyra! Den får nog va kvar ett par år iallafall tror ja. Vad e de som gör att en supertrapp e sämre än en vanlig? För liksom rakt rör som rakt rör.... Elr? Min e ju INTE ett brick slip on

Locket/snorkeln uppepå luftburken är borttagen och så sitter de ett kn filter på. Ska köpa nytt kn filter i vår det som sitter på va inte fint.
 
Last edited:
Det låter som den går bra trotts strypningen!! Den kan du väl ta bort nu? Motorn går ju o0skit. Strypningen kommer sota sönder toppen eller gå för varm.Ush inte bra.. Låter bra att du inte varvar den för mycket för sitter det org stakte i den nu så går staken rakt av eller dennes lager flyger vid ihållande överträdelse 8000v. Kompisarens xl600 med nästan lika vass kam fick man passa sig när man körde den drog förbi 8000v och ville hellst dra till 9000+:gnissla . Dom gammla xr 600 fanns ej varvstopp på . Jag vet faktist inte om dom nyare har varvstopp??? Org behövs ju inte detta för dom kroknar vid 7000v redan...

Jag uppskattar att din kam drar väldigt dåligt ända till 6000v därifrån brakar det lös värre o värre ,,den vill garanterat tokdra till 9000v och den kan säkerligen få motorn att varav 10000:näsblod :gnissla DO not prova! Bäst vore ju att veta vilken stake som sitter i för det vore ju kul att kunna utnyttja denna skapelse fullt ut!! Nu är det ju lite dumt register drar bara bra från 6000 till 8000 då du måste växla,,, om nu inte staken är bytt??

Uppskattade kusar?? Nu har ju kammen ett orättvist jobb för tillfället ivf .. Den har ingen portning verkar det som? ,,,Den har sugrör att andas genom,,, Och dämparen måste jag titta på igen hur den såg ut (kan ju vara bra?)

Svårt att gissa,, den ger säkert hyffsat med pullver ändå på typ 8000v. Den kan säkert trotts alla saker som ska dit ge 50hk på baken ..ev mer????

Om vi leker med tanken att man bygger motorn för den kammen....
Det sitter en 45mm gasare och den har en stenbra portning . Ett måste carrillo stake eller falcon så man kan varva 10000v och kompförhållet är 13-1.. grovöres krökar 38mm mod kort och lika långa..

Då lämmnar den garanterat över 70hk på baken!! Förmodligen närmare 75hk Och skulle det varit större ventiler typ 37/32 skulle den kunna ge 75+ hk om systemet vore optimalt byggt och allt tokrätt inställt

Krökar som lirar bra till denna kam finns inte.. Och till 600an finns ej några grovöres att ha. Billiga och bättre åtminstonde är ju ABP Racings (tyskland)snik krökar med dom skulle den kunna gå bra mycket bättre med åtminstonde.
Med dom krökarna skulle den åtminstonde dänga xr 650 och Husa 650 Mf:yoparty
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top