Barns egenskaper

Jag är snarare benägen att kalla den som tar med två skrikmonster på en finrestaurang på bahamas till trådens optimist. :)

Fast jag tror bestämt att han var ironisk :D Jag skulle nog på sin höjd framstå som optimist bland en skara dödsdömda fångar på Guantanamo-basen :näsblod

Och där har vi ytterligare ett aber med att ha kräkmonster, resor! Hur fasen ska man kunna resa utomlands med en massa ungar på armen? Nu ska jag förvisso bara ha en unge eller tvillingar, men ändå. Man måste ju åka med syrrans familj eller nåt sånt så man kan lämna dem med ungarna ibland...

Och där har vi ytterligare ett aber med att ha kräkmonster, resor! Hur fasen ska man kunna resa utomlands med en massa ungar på armen?

Jag har en tvååring och han har varit med på Malta och till Alperna... Självklart blir resandet annorlunda när man har ungar med sig men å andra sidan blir det inte svårare än man gör det. Grejar man ha barn f.ö. så är resandet inget märkligt.

Är man inte beredd att offra lite av sin egna frihet och anpassa sig till livet med barn så skaffar man inte barn. Svårare än så är det inte. Detsamma gäller ju om man skaffar tjej, hund, renoveringsnödigt hus eller kanin.

Är jag beredd att ge upp tid, frihet och anpassa mig till någon/något annat?
- Ja
- Bra, skaffa hunden, barnet, katten, ormen, cheyen och/eller drömkåken.

- Nej, jag vill behålla min frihet och "mitt liv" som det är.
- Bra, lev singel, barnfri och djurlös i lägenhet.

....svårare än så är det inte. :)

Barn är lite som kackelackor.:mattias Ett och ett går väl an men när de kommer i flock så sprider paniken sig inombords och man inser att man står inför en långvarig kamp mot en fiende som överlever det mesta och aldrig ger upp.

Man får inte sätta personlighetsstörningsdiagnos (långt ord...) på barn eftersom det anses normalt att de är personlighetsstörda.

Våran 9-åring var precis sådär spännande som pojkar är i den åldern.

Han hade en kompis nere på sitt rum, och vi hörde hur det fnissades där nere.

Eftersom misstänksamhet är en egenskap man begåvas med ungefär samtidigt som ungarna lär sig gå så gick jag ner och skulle kika vad det var dom skrattade så otroligt mycket åt.

När jag såg att dom satt vid Juniors dator ute på nätet vart jag än mer misstänksam, särskillt som dom fick jättebråttom att stänga ner sidan.

-Dom var på You Tube, sa dom...

Eftersom jag blockerat alla möjliga och omöjliga sidor på grabbens dator, inklusive You Tube, så förstod jag att det var något annat, men så fort vi närmade oss datorn skrek han i högan sky och med panik i rösten förbjöd mig och hans mamma att titta efter.

Självklart tittade vi ändå, och såg det förbjudna dom små glinen suttit och fluktat på. -Underkläder på Lindex hemsida.

Skitungar......... :D

Jag har också ett skräckminne från en kinarestaurang.

Jag, min äldre kusin, hans fru, och deras son i 2-årsåldern var på en kinakrog i Uppsala.

Min kusins fru hade en minst sagt fri syn på barnuppfostran vilket retade mig något enormt. Deras lilla gangster fick mer eller mindre härja fritt med det mesta på bordet där inne.

När han fick tag i en sån där trekantig tetra med grädde som brukar ligga på sockerfatet så påpekade jag det olämpliga i att stoppa ner en sådan i halsen, med resultat att modern fnyste förnärmat och sa att deras lille Pär fick minsann leka med vad han ville.

Nu bar det sig inte bättre än att när ungjäveln bet till på förpackningen släppte den där lilla flärpen som sitter över hålet, med resultat att en kraftig stråle kaffegrädde träffade i nacken på en karl som satt med ryggen mot oss vid bordet brevid.

Det blev inga mera gräddtetror för lille Pär den dagen, och min skadeglädje var enorm.

Haha...ja vem har inte varit med om det! Idag har jag en 16 åring (kille) och en 18-åring (tjej). Och i å med detta förstår du säkert att deras teoretiska utforskande har övergått till praktiska.:D Kan väl säga att man har vridit sig i garv emellanåt!! Och i och med erfarenheten av att ha stora barn idag kan jag bara säga, små barn små problem, stora barn stora problem och egna barn och andra ungar! De är ju så de funkar!! Men inte fasiken vill man vara utan dem!! :)
Haha...ja vem har inte varit med om det! Idag har jag en 16 åring (kille) och en 18-åring (tjej). Och i å med detta förstår du säkert att deras teoretiska utforskande har övergått till praktiska.:D Kan väl säga att man har vridit sig i garv emellanåt!! Och i och med erfarenheten av att ha stora barn idag kan jag bara säga, små barn små problem, stora barn stora problem och egna barn och andra ungar! De är ju så de funkar!! Men inte fasiken vill man vara utan dem!! :)

- Nej, jag vill behålla min frihet och "mitt liv" som det är.
- Bra, lev singel, barnfri och djurlös i lägenhet.

....svårare än så är det inte. :)

Tjejen har mycket fritid så jag tror hon fixar det här :D Jag har klargjort det hela för henne, ska bara försöka få en underskrift på papper också som jag kan visa henne när hon försöker få mig att byta blöjor eller gå upp mitt i natten :rolleyes:

Kan tilläggas att mina skrikmonster uppförde sig väl i övrigt på tre veckors rundresa i USA. Det mest spännande i övrigt var när jag vaknade av att hotelldörren slog igen på natten och insåg att min lille son på två år nu sprang runt i korridorerna. Han återfanns lekandes med hissen...

Det värsta med att vara pappa är att jag först nu inser att jag troligen inte lurade mina föräldrar när jag var yngre och att det nog visste mer om mig och mina förehavanden än vad jag trodde. Utan att de, precis som jag nu, ibland lät mig lura/manipulera dem med ett leende på läpparna.

Markus, alla de där sakerna du rabblade upp är ju bara ett tecken på dålig uppfostran. Anser jag.
Jag tycker man ska kunna ha koll på sina barn, de är ju trots allt människor och då borde man med andra ord kunna ha pli på dem?
Min flickvän påstår att jag är på tok för elak/sträng men ändå vill hon skaffa barn med mig. Innerst inne tror jag dock att hon förstår att det är bra om man har pli på ungarna.
De ska tex inte gapa och skrika, peta sig i näsan, tugga med öppen mun *vuxna som gör detta förtjänar stryk*, avbryta folk när de pratar etc.
Listan kan ju göras hur lång som helst. Frågan är bara hur fan man lyckas med detta?
Antingen kör man med min metod, stenhård mot ungarna och belönar dem när de visar att de är duktiga. Precis som en byracka. Eller så gör man på något annat vis. Klart är att mina ungar ska vara lydiga, annars blir det :piska

Jag vet bara att inom kort kommer det vara kört för min del, jag har lyckats hålla henne på behörigt avstånd i flera år nu men hon antyder att det är färdigt nu. Jag är rädd, det är bra antar jag? Rädsla är lika med styrka i detta fallet kanske? Eller så är jag bara totalt körd :gråta

jag va oså rädd. när jag fick "beskedet" hoppa hjärta till o stanna o jag vart iskall. sen på kvällen hade de sjunkt in o lugnet infann sig.
nu är hon ett år och jag trodde inte man kunde älska nåt så här mycket. :pannkyss

Ni som är osäkra, här kan ni kolla...

Föräldraskap

Att förbereda sig inför att bli förälder är inte bara en fråga om att läsa böcker och att dekorera barnkammaren. Här kommer 12 enkla test för blivande föräldrar att utföra för att förbereda sig själva på hur det är att vara mamma eller pappa på riktigt.

- Kvinnor: för att förbereda er för mödraskapet, ta på er en morgonrock och fäst en säck bönor på magen. Låt den hänga där i nio månader. Ta ut 10% av bönorna efter nio månader.

- Män: för att förbereda er för faderskapet, gå till apoteket, häll ut innehållet i din plånbok på disken och uppmana expediten att ta för sig. Gå sedan till stormarknaden. Ordna så att din lön betalas direkt till deras huvudkontor. Gå hem. Hämta tidningen och läs den för sista gången.
Innan du slutligen sätter igång och skaffar barn, hitta ett par som redan är föräldrar och ifrågasätt deras uppfostringsmetoder, brist på tålamod, skrämmande låga toleransnivåer, och hur de låtit sina barn löpa amok. Föreslå sedan sätt på vilka de kan förbättra sitt barns sovvanor, toaletträning, bordsskick och allmänna uppförande. Njut — det är sista gången i ditt liv som du själv sitter inne med alla svaren.

- Ta reda på hur nätterna kommer att bli.
Bär omkring en 4-5 kg tung, blöt säck i vardagsrummet mellan 17 och 22 på kvällen. Lägg ner säcken när klockan blivit tio, ställ väckarklockan på midnatt och gå och lägg dig. Stig upp vid midnatt och gå runt i vardagsrummet med säcken igen tills klockan blivit ett. Ställ väckarklockan på tre. Eftersom du inte kan somna om, stig upp klockan två och ta dig något att dricka. Gå i säng kvart i tre. Stig upp igen klockan tre när klockan börjar väsnas. Sjung sånger i mörkret tills klockan fyra. Ställ klockan på fem. Stig upp. Gör frukost. Fortsätt med detta i fem år. Och se glad ut.

- Kan du stå ut med röran barnen ställer till med?
För att ta reda på det, smeta ner soffan med jordnötssmör och gardinerna med sylt. Göm en fiskpinne bakom stereon och lämna den där hela sommaren. Stick ner dina fingrar i jorden i blomkrukorna och torka sedan av dem på de rena väggarna. Täck fläckarna med kritor. Hur ser det ut, månntro?

- Att klä små barn är inte alls så lätt som det verkar:
köp en bläckfick och en plastkasse. Försök få ner bläckfisken i kassen utan att någon av dess armar hänger utanför. Tillåten tid för detta: hela morgonen.

- Ta en äggkartong. Förvandla den till en krokodil med hjälp av en sax och en burk färg. Ta nu en toalettrulle. Förvandla den till en julgran enbart med hjälp av tejp och en bit foliepapper. Ta till sist ett mjölkpaket, en pingisboll och ett tomt paket Kalaspuffar och bygg en exakt kopia av Eiffeltornet. Grattis, du har just kvalificerat dig för en plats i lekkommittén.

- Glöm sportbilen och köp dig en Volvo.
Och tro inte att du kan ställa den fläckfri och glänsande på garageuppfarten. Familjebilar ser inte ut så. Köp en strut med chokladglass och lägg den i handskfacket. Lämna den där. Plocka fram en femtioöring. Tryck in den i kassettbandspelaren. Smula sönder ett stort paket chokladkex i baksätet. Dra en kratta längs bilens båda sidor. Sådärja, perfekt!

- Gör dig klar för att gå ut.
Vänta utanför toaletten i en halvtimme. Gå ut genom ytterdörren. Gå in igen. Gå ut. Gå in en gång till. Gå ut igen. Ta några steg längs trädgårdsgången. Gå tillbaka till huset igen. Gå nedför gången igen. Gå sakta, sakta nedför gatan i fem minuter. Stanna för att inspektera varenda cigarettfimp, tuggummi, smutsig pappersbit och död insekt längs vägen. Gå tillbaka samma väg. Skrik att du inte orkar vänta längre, ända tills grannarna kommer ut och stirrar på dig. Ge upp och gå in i huset igen. Nu är du redo att gå ut med ett litet barn.

- Säg alltid samma sak minst fem gånger.

- Gå till stormarknaden.
Ta med dig något som är så likt ett förskolebarn som möjligt -en vuxen get är utmärkt. Om du tänkt skaffa fler än ett barn, ta med dig flera getter. Klara av veckoinköpet utan att tappa getterna ur sikte. Betala för allt getterna äter eller förstör. Fundera inte ens på att skaffa barn innan du fixar detta lätt.

- Gröp ur en melon och gör ett litet hål i skalet.
Häng upp den i ett snöre i taket och låt den gunga från sida till sida. Ta nu en skål kletiga och mosiga frukostflingor och försök att mata den gungande melonen samtidigt som du låtsas att du är ett flygplan. Fortsätt tills du lyckats få in hälften av flingorna genom hålet i melonen. Häll ut resten i ditt knä och försäkra dig om att en hel del av det faller ner på golvet. Du är nu redo att mata en ettåring.

- Lär dig namnen på alla figurerna i Bananer i Pyjamas, Teletubbies eller Batman. När du kommer på dig själv med att nynna signaturmelodin till Björnes Magasin på jobbet, har du äntligen kvalificerat dig för att bli förälder.

____
Jag har tre barn själv... :confused: :näsblod
/Danne

Man får inte sätta personlighetsstörningsdiagnos (långt ord...) på barn eftersom det anses normalt att de är personlighetsstörda.

Är det där sant? Inte för att jag blir så förvånad.
Vid vilken ålder får man diagnosticera dem?

Finns inte en helt klar gräns men du ska anses "vuxen" vilket betyder 18-20 år i normalfallet.
Tonåringar är ju ett helt hav av "störningar" med mest borderline, antisociala, narcissistiska och s.k. histrioniska (teatralt överdrivna) drag. Ett under att vi blir så normala som vi blir när vi mognar.

Finns inte en helt klar gräns men du ska anses "vuxen" vilket betyder 18-20 år i normalfallet.
Tonåringar är ju ett helt hav av "störningar" med mest borderline, antisociala, narcissistiska och s.k. histrioniska (teatralt överdrivna) drag. Ett under att vi blir så normala som vi blir när vi mognar.

Hörde på något vetenskapsprogram på kommunisttelevisionen att samma hormon/signalsubstans som verkar impulshämmande på vuxna har motsatt effekt på tonåringar. Är det så?

Ni som är osäkra, här kan ni kolla...

Föräldraskap

Att förbereda sig inför att bli förälder är inte bara en fråga om att läsa böcker och att dekorera barnkammaren. Här kommer 12 enkla test för blivande föräldrar att utföra för att förbereda sig själva på hur det är att vara mamma eller pappa på riktigt.

- Kvinnor: för att förbereda er för mödraskapet, ta på er en morgonrock och fäst en säck bönor på magen. Låt den hänga där i nio månader. Ta ut 10% av bönorna efter nio månader.

- Män: för att förbereda er för faderskapet, gå till apoteket, häll ut innehållet i din plånbok på disken och uppmana expediten att ta för sig. Gå sedan till stormarknaden. Ordna så att din lön betalas direkt till deras huvudkontor. Gå hem. Hämta tidningen och läs den för sista gången.
Innan du slutligen sätter igång och skaffar barn, hitta ett par som redan är föräldrar och ifrågasätt deras uppfostringsmetoder, brist på tålamod, skrämmande låga toleransnivåer, och hur de låtit sina barn löpa amok. Föreslå sedan sätt på vilka de kan förbättra sitt barns sovvanor, toaletträning, bordsskick och allmänna uppförande. Njut — det är sista gången i ditt liv som du själv sitter inne med alla svaren.

- Ta reda på hur nätterna kommer att bli.
Bär omkring en 4-5 kg tung, blöt säck i vardagsrummet mellan 17 och 22 på kvällen. Lägg ner säcken när klockan blivit tio, ställ väckarklockan på midnatt och gå och lägg dig. Stig upp vid midnatt och gå runt i vardagsrummet med säcken igen tills klockan blivit ett. Ställ väckarklockan på tre. Eftersom du inte kan somna om, stig upp klockan två och ta dig något att dricka. Gå i säng kvart i tre. Stig upp igen klockan tre när klockan börjar väsnas. Sjung sånger i mörkret tills klockan fyra. Ställ klockan på fem. Stig upp. Gör frukost. Fortsätt med detta i fem år. Och se glad ut.

- Kan du stå ut med röran barnen ställer till med?
För att ta reda på det, smeta ner soffan med jordnötssmör och gardinerna med sylt. Göm en fiskpinne bakom stereon och lämna den där hela sommaren. Stick ner dina fingrar i jorden i blomkrukorna och torka sedan av dem på de rena väggarna. Täck fläckarna med kritor. Hur ser det ut, månntro?

- Att klä små barn är inte alls så lätt som det verkar:
köp en bläckfick och en plastkasse. Försök få ner bläckfisken i kassen utan att någon av dess armar hänger utanför. Tillåten tid för detta: hela morgonen.

- Ta en äggkartong. Förvandla den till en krokodil med hjälp av en sax och en burk färg. Ta nu en toalettrulle. Förvandla den till en julgran enbart med hjälp av tejp och en bit foliepapper. Ta till sist ett mjölkpaket, en pingisboll och ett tomt paket Kalaspuffar och bygg en exakt kopia av Eiffeltornet. Grattis, du har just kvalificerat dig för en plats i lekkommittén.

- Glöm sportbilen och köp dig en Volvo.
Och tro inte att du kan ställa den fläckfri och glänsande på garageuppfarten. Familjebilar ser inte ut så. Köp en strut med chokladglass och lägg den i handskfacket. Lämna den där. Plocka fram en femtioöring. Tryck in den i kassettbandspelaren. Smula sönder ett stort paket chokladkex i baksätet. Dra en kratta längs bilens båda sidor. Sådärja, perfekt!

- Gör dig klar för att gå ut.
Vänta utanför toaletten i en halvtimme. Gå ut genom ytterdörren. Gå in igen. Gå ut. Gå in en gång till. Gå ut igen. Ta några steg längs trädgårdsgången. Gå tillbaka till huset igen. Gå nedför gången igen. Gå sakta, sakta nedför gatan i fem minuter. Stanna för att inspektera varenda cigarettfimp, tuggummi, smutsig pappersbit och död insekt längs vägen. Gå tillbaka samma väg. Skrik att du inte orkar vänta längre, ända tills grannarna kommer ut och stirrar på dig. Ge upp och gå in i huset igen. Nu är du redo att gå ut med ett litet barn.

- Säg alltid samma sak minst fem gånger.

- Gå till stormarknaden.
Ta med dig något som är så likt ett förskolebarn som möjligt -en vuxen get är utmärkt. Om du tänkt skaffa fler än ett barn, ta med dig flera getter. Klara av veckoinköpet utan att tappa getterna ur sikte. Betala för allt getterna äter eller förstör. Fundera inte ens på att skaffa barn innan du fixar detta lätt.

- Gröp ur en melon och gör ett litet hål i skalet.
Häng upp den i ett snöre i taket och låt den gunga från sida till sida. Ta nu en skål kletiga och mosiga frukostflingor och försök att mata den gungande melonen samtidigt som du låtsas att du är ett flygplan. Fortsätt tills du lyckats få in hälften av flingorna genom hålet i melonen. Häll ut resten i ditt knä och försäkra dig om att en hel del av det faller ner på golvet. Du är nu redo att mata en ettåring.

- Lär dig namnen på alla figurerna i Bananer i Pyjamas, Teletubbies eller Batman. När du kommer på dig själv med att nynna signaturmelodin till Björnes Magasin på jobbet, har du äntligen kvalificerat dig för att bli förälder.

____
Jag har tre barn själv... :confused: :näsblod
/Danne

HAHA klockrent test!
Det skulle fan vara ett krav att alla som tänker skaffa barn gör det testet.
Även jag har tre terrorister :näsblod

Så här ligger det till (efter en studie av under av undertecknad).

Observerar man människor i åldern 16-22 så kan man se ett mönster. De yngre tenderar att knycka lätt men okontrollerat på huvud/nacke samt händer vid gestikulerande (påminner lätt om heroinist-tix). Jag har under flera år noterat detta men först på senare tid satt det i ett sammanhang i en av mina många teorier.

Jag har kommit fram till att runt 17-19 upphör detta mönster gradvis vilket borde visa på att synapser/nervbanor inte är helt färdigkalibrerade för ens då.

Detta borde betraktas som övergången mellan barn/vuven. Detta sker givetvis olika sent i övre tonåren hos olika individer.

Last edited:
Hörde på något vetenskapsprogram på kommunisttelevisionen att samma hormon/signalsubstans som verkar impulshämmande på vuxna har motsatt effekt på tonåringar. Är det så?
Nu börjar tråden bli lite för seriös! Får nog använda några smileys föra tt lätta upp först.:fyllisar :rofl :4skrika :smasha :öl :finger :6surkart :fatta! :såjaponken :2cool samt min favorit: :1pajas

Svaret ligger lite i Jussis inlägg.

Men å andra sidan ska man nog inte dra för srota växlar på varken den forskningen eller det man ser i populärvetenskaplig press. Det ligger ju en del i att det har tagit så lång tid att hitta skillnaderna så troligen är de inte av så stor praktisk betydelse. Men det ger onekligen oss vuxna ett argument mot de barnsliga argument som snorungarna på 20-25 år framför här på SH ibland. Barn ska synas men inte höras, speciellt när de har korkade åsikter baserade på en omogen hjärna!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back