Söker billig grusmaskin

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Tjena, är sugen på att köpa en billig grusmaskin, för de där tidiga sommarmorgnarna man vill ge sig ut på landet en sväng och sprätta lite grus och hitta nån fin sjö att fiska i eller något. Ett stort plus är att hojen får köras på A-begränsat i originalskick, men även nån strypt moppe går väl bra.

Hade kul på en xr125, med 11hk, några morgnar i somras, så effekt är inte så viktigt, 125orna saknar väll dock lite mos på landsvägarna på väg till gruset.

Pris runt 10-15k, helst under 10k.
4-takt.
Minst 125cc.
Hyfsat smidig, ingen blyklump.

Vad säger ni?
 
http://www.blocket.se/vi/19378964.htm?ca=23_3_s

Kanske? Ingen aning om hur en sån håller ihop :)

Har kollat en del på dessa, men är osäker på kvalitén.
Men vafan, jag köpte ju gat-125a från korea så jag vet ju att allt inte måste vara skit för att någon säger det:) :tummenupp Det är ju ändå en helt ny hoj med en "beprövad" motor.

Men med tanke på att motarden kostar en femhundring mer så blir man nästan lite sugen på den ist.:gnissla
Fast offroadaren har ju lite bredare användningsområde, och gathoj har jag redan:tummenupp

Fast det är fan osäkert om jag vill ta prisraset på en sån asså:huvet :näsblod
 
Last edited:
Även om det är skit så är det ju löjligt billigt. Hur kan dom vara så billiga? :confused:

Jag förstår det inte heller :) Barnarbete?

Men just Loncin ska väl ändå vara "bra" kinaskit såvitt ja förstått det.

Fast det är fan osäkert om jag vill ta prisraset på en sån asså:huvet :näsblod

Ähh.... hur mycke kan den sjunka? Om den håller ihop så har du nog igen mycket av pengarna.

E*

Jag köpte en sån 110cc fyrhjuling av dom i julklapp till styvdottern.
Frågade då vad en ny motor skulle kosta om den totalrasade. 1900:- sa han då. För en Loncin. Så en 250cc motor kostar nog inte mycket mer.
 
Last edited:
Ähh.... hur mycke kan den sjunka? Om den håller ihop så har du nog igen mycket av pengarna.

E*

Jag köpte en sån 110cc fyrhjuling av dom i julklapp till styvdottern.
Frågade då vad en ny motor skulle kosta om den totalrasade. 1900:- sa han då. För en Loncin. Så en 250cc motor kostar nog inte mycket mer.

Ja, Loncin sägs ju göra bra krejjer.
Den kanske inte kan falla så mycket, är ju redan sjukt lågt pris för en helt ny hoj så att säga. Men efter ett år och 5-600 mil så är nog värdet nere runt 10k skulle jag tro, behåller man den efter det så så är det ju gratis:) Tror att detta är en typisk hoj som stannar runt 10k. OM den håller vill säga..

Största problemet jag ser idag är att jag känner inte för att åka ner till skåne bara för att titta och upptäcka att den känns helt fel. Är ju nån femhundring på bara soppa ner och upp. Någon som bor i närheten som har lust att åka dit och provköra lite någon gång, och sedan berätta lite mer om hojen?

Eller om någon har något annat förslag:tummenupp
 
Kul med grus!

Vet inte hur kvaliteten e på en sån men jag e lite svag för dem;
http://www.blocket.se/vi/19605713.htm?ca=15_s

annars e det här ju en kvalitetsmaskin!!!!!
http://www.blocket.se/vi/19280645.htm?ca=15_s
Jag hade valt en xr. Ok vikt, ok prestanda men framför allt skottsäker motor:tummenupp
Lycka till.

Huskyn såg fin ut:tummenupp Men går antagligen inte under 25kW.

Xr är ju fina maskiner, men, det känns fel att köpa en "andra-hoj" som är dyrare än huvud-hojen :gnissla
 
Om ni skriver ut modellnamnet på hojarna ni länkar till så blir tråden aktuell längre än annonserna finns kvar:tummenupp
 
Yamaha tt 350 kanske kan va nått? Polaren har en sån och den funkar hur bra som helst. Typ som en XR400 fast yamma. Dubbla kammar å grejer och inte så dyra. :cool:
 
http://www.blocket.se/vi/19378964.htm?ca=23_3_s

Kanske? Ingen aning om hur en sån håller ihop :)


Det är löjligt billigt iaf:3freak :D Det värkar som att det lönar sig å ha värme garage till kina hojar, inte lika bra rost skyddade som japsarna. Det går ju fort med 5-6 k i året för att åka hoj, så håller den i två år kan man ju köpa en ny sen. Efter ca 10 år har man 5st i garaget, eget del lager altså:D Ha ha ha

På slutet av 70talet gick plötsligt många mx förare över till dom fyra stora japs märkena, med många konkurser som följd. Kanske det kommer en ny sådan omvältning....?

Limez: om du köper en sådan hadde det varit skit skoj med rapport!
 
Lugna dig och skaffa något vettigare, grus är kul, skogen är roligare ändå - bäst vad det är blir du vuxen och förstår vad det handlar om och tävlar lite i enduro du med. :D

Husabergarna är reggade med 6kW lite till mans som jag förstår det (även om konstaplar och förskingringsbolag inte lär ha filkand i raketfysik för att förstå att det är mer pulver i rovan...) men det kanske är svårt att hitta något vettigt för sådana slantar (det blir nog lika mycket till i bara service för att få ordning på den).

/J
 
Huskyn såg fin ut:tummenupp Men går antagligen inte under 25kW.

Xr är ju fina maskiner, men, det känns fel att köpa en "andra-hoj" som är dyrare än huvud-hojen :gnissla

Xr? 25kw? Dyrare än 10k? Har en -93 lv-reg, 25kw på pappret. Hotcam, högkompskolv, hårdare ventilfjädrar, nyborrad cylinder, ny kamkedja, mm. 20k. Bara besikta och köra. Står i Vallentuna, norra sthlm.

Det är löjligt billigt iaf:3freak :D Det värkar som att det lönar sig å ha värme garage till kina hojar, inte lika bra rost skyddade som japsarna. Det går ju fort med 5-6 k i året för att åka hoj, så håller den i två år kan man ju köpa en ny sen. Efter ca 10 år har man 5st i garaget, eget del lager altså:D Ha ha ha

På slutet av 70talet gick plötsligt många mx förare över till dom fyra stora japs märkena, med många konkurser som följd. Kanske det kommer en ny sådan omvältning....?

Limez: om du köper en sådan hadde det varit skit skoj med rapport!

Kineserna gör som japanerna på 50-60 talet, började kopiera prylar, för att sedan när ekonomin och kunskaperna blivit bättre göra eget med bättre kvalitet och bättre pris. Är nog inte långt innan man ser första fullgoda kineshojen med kvalitet i japanernas klass.
 
Last edited:
på kina maskinen verkar sitta liknande motor som i badboy/bashan o likn.
har en.

motorerna e väl relativt hållbara om man sköter ventiljusteringar o oljebyten.
sägs att toppen är en stor bov i att effekten är frånvarande.
orginal toppar 200cc ca 80 men många drevar upp dom.
gör skillnad med bara o byta dämpare o bestycka upp som de flesta stånkare.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top