Bygga Undertailavgassystem

  • Thread starter Thread starter Oan
  • Start date Start date
Hej
I Dynomite-kittet ingår en modifiering av svingen, därför får röret plats.
 
Jag byggde på min köpte en simons billjuddämpare, blev bra utseendemässigt men inte effektmässigt. Jag var å bänkade min effter att jag byggt detta å då hade jag tappat 15hk, å det är troligen att det har kommit in en å annan loppa i systemet när man svetsat, å då blir det turboläns i avgaserna
 
Hej
I Dynomite-kittet ingår en modifiering av svingen, därför får röret plats.
aaa va ut o kollade på min sving när ja kom hem från träningen i morse och såg att de ja fyllde i på bilderna som ser ut som ett hålrum bara är typ 2mm urfasning, vet dock inte varfär? spara 20 gram i vikt eller nått? :P vet unte funktionen av det hela men det skulle bli trångt om man gör nått själv asså! Undra hur dom modifierar?

är ju inte bara avgasdragningen det drar med sig även el o batteri måste flyttas bort från orginalplatsen
Inte säker på att de e ett måste, batteriet sitter ju under den andra sadeln men men man får ju offra utrymmet under sjussadeln, men ramen är ju utformad så det sitter inga pinnar i sidled undertill om man säger så där dom sitter uppåt för att hålla upp t.ex sjussadeln så blir ju att man har utrymme där att göra nått, sen tror jag att elen till baklamporna är dragna på sidan längs ramen och helst vill jag inte röra dem men sätta skylten under röret som på bilden och som daytona 675 har... har jag fel ang el osv så rätta mig gärna ^^ om det inte är så så borde de väll antagligen gå att dra det så?

Jag byggde på min köpte en simons billjuddämpare, blev bra utseendemässigt men inte effektmässigt. Jag var å bänkade min effter att jag byggt detta å då hade jag tappat 15hk, å det är troligen att det har kommit in en å annan loppa i systemet när man svetsat, å då blir det turboläns i avgaserna
hehe men har du byggt de på den xje 1300 du har?
 
Last edited:
aaa va ut o kollade på min sving när ja kom hem från träningen i morse och såg att de ja fyllde i på bilderna som ser ut som ett hålrum bara är typ 2mm urfasning, vet dock inte varfär? spara 20 gram i vikt eller nått? :P vet unte funktionen av det hela men det skulle bli trångt om man gör nått själv asså! Undra hur dom modifierar?


Inte säker på att de e ett måste, batteriet sitter ju under den andra sadeln men men man får ju offra utrymmet under sjussadeln, men ramen är ju utformad så det sitter inga pinnar i sidled undertill om man säger så där dom sitter uppåt för att hålla upp t.ex sjussadeln så blir ju att man har utrymme där att göra nått, sen tror jag att elen till baklamporna är dragna på sidan längs ramen och helst vill jag inte röra dem men sätta skylten under röret som på bilden och som daytona 675 har... har jag fel ang el osv så rätta mig gärna ^^ om det inte är så så borde de väll antagligen gå att dra det så?



Jag hade det på min xjr helt rätt, från 159 till 143hk


hehe men har du byggt de på den xje 1300 du har?

Jag hade det på min xjr helt rätt, från 159 till 143hk.
Sen fick jag sätta på det sportsystemet som jag hade å då fick jag tillbaka min hk igen
 
Detta låter lite mindre och vassare än att bara plocka av mellanröret och lämna det öppet:gnissla :näsblod jäkligt mycket alltså:tummenupp

Fördelen är att det finns en massa slutpipar till bilar att välja mellan, jag tog bara en jag hade hemma:tummenupp


Denna är lite snyggare :tummenupp
productimage.asp
Limez, är ute efter ngt liknande till min VFR. Man vill ju visa upp enkelsvingen:) .
Men har du ngt schysst ljudprov på hur det låter?
Man vill ju inte bli mer hörserlskadad än man redan är.:tummenupp
 
Limez, är ute efter ngt liknande till min VFR. Man vill ju visa upp enkelsvingen:) .
Men har du ngt schysst ljudprov på hur det låter?
Man vill ju inte bli mer hörserlskadad än man redan är.:tummenupp

Det låter rätt så högt, har dock inte provat det under belastning(körning) ännu:gnissla
Skulle tänka mig att din V4a låter underbart med ett så kort system:) :yoparty :Bugar
Här kommer ett ljudprov:tummenupp

[YOUTUBE-ID]XZyF3eUsI2w&feature=channel_page[/YOUTUBE-ID]
 
Det låter rätt så högt, har dock inte provat det under belastning(körning) ännu:gnissla
Skulle tänka mig att din V4a låter underbart med ett så kort system:) :yoparty :Bugar
Här kommer ett ljudprov:tummenupp

[YOUTUBE-ID]XZyF3eUsI2w&feature=channel_page[/YOUTUBE-ID]

Ja, nog hade det låtit allt:gnissla . Utan belastning så tyckte inte jag att det var så farligt. Frågan är ju om det är ngn som vill ut och köra med mig om jag gör så eller lonly rider rockar mest?:banana

Sugen som faan blir jag iaf. Har du ngr mer ingående bilder på hur du löst det med dämp-ullen?
 
Det där ser ju skitbra ut Limez!! Funderade på något liknande till min hoj
tidigare, men tyvärr så är mitt avgas helsvetsat :gnissla
Skulle ju vara dumt om jag inte kan få dit orginal igen.
 
Ja, nog hade det låtit allt:gnissla . Utan belastning så tyckte inte jag att det var så farligt. Frågan är ju om det är ngn som vill ut och köra med mig om jag gör så eller lonly rider rockar mest?:banana

Sugen som faan blir jag iaf. Har du ngr mer ingående bilder på hur du löst det med dämp-ullen?

Jag hade gärna kört bredvid och njutit av V4ans sång:yoparty

Kan väl inte säga att dämp-ullen gjorde så stor skillnad faktiskt, om du kollar på filmen så är den första biten utan ull, sen så är det ett till klipp, med ull:gnissla
Men jag får hem en pinnsvets i veckan så då blir det nog till att ge sig på en operation för att öka utrymmet för ullen:tummenupp Är ca 1 cm tjockt lager nu, satsar på 3-4cm så blir det kanske lite skillnad iaf.:tummenupp
 
gör ni sådär korta dämpare som är sådär små är de nästan som o köra med raka rör så ni vet.
 
Det där ser ju skitbra ut Limez!! Funderade på något liknande till min hoj
tidigare, men tyvärr så är mitt avgas helsvetsat :gnissla
Skulle ju vara dumt om jag inte kan få dit orginal igen.

Inga problem Calle :)
Kapa röret på lämpligt ställe, helst på en "rak" bit, sen om du vill ha på originalpipan igen så fixar du en rörbit som har samma innerdiameter som avgassystemet har i ytterdiameter, slitsar den i ändarna, trär på den på rörändarna och drar till med två klämmor:tummenupp
Inte jättesnyggt men lackar du rörbiten svart som resten av röret så smälter det in fint:tummenupp
 

Bifogat

  • akra.jpg
    akra.jpg
    21 KB · Visningar: 40
gör ni sådär korta dämpare som är sådär små är de nästan som o köra med raka rör så ni vet.

Ja, fast det ser lite bättre ut än att bara ha änden på kollektorn utstickande:tummenupp

Något jag inte vet är hur det påverkar motorn, är det dåligt?
 
Det låter rätt så högt, har dock inte provat det under belastning(körning) ännu:gnissla
Skulle tänka mig att din V4a låter underbart med ett så kort system:) :yoparty :Bugar
Här kommer ett ljudprov:tummenupp

Riktigt coolt, du skulle inte kunna slänga upp en beskrivning någonstans på hur du tillverkade den, med någon enkel skiss eller nått. (har svårt att se det exakt framför mig).

Ps. Den har väl en enligt bilprovningen godkänd ljudnivå va? Annars är den olaglig:näsblod :D

Back to topic:)
 
Inga problem Calle :)
Kapa röret på lämpligt ställe, helst på en "rak" bit, sen om du vill ha på originalpipan igen så fixar du en rörbit som har samma innerdiameter som avgassystemet har i ytterdiameter, slitsar den i ändarna, trär på den på rörändarna och drar till med två klämmor:tummenupp
Inte jättesnyggt men lackar du rörbiten svart som resten av röret så smälter det in fint:tummenupp

Tack för tipset, ska fundera på't. Oftast så räcker det ju att lägga sig på låga varv när man ser en snut :) (iallafall med bubblan).

Måste man ombestycka förgasaren om man "tar bort" ljuddämparen?
 
Riktigt coolt, du skulle inte kunna slänga upp en beskrivning någonstans på hur du tillverkade den, med någon enkel skiss eller nått. (har svårt att se det exakt framför mig).

Det är så enkelt som såhär:

KLICKA

Min är dock köpt på Gekås i Ullared för 79:- och är av en liten annan form.
Sen har jag bara tryckt i ett perforerat rör som jag lindat med lite ull. Men det är som sagt bara 1cm tjockt lager, men det ska bli mer:tummenupp
 
Last edited:
Det är så enkelt som såhär:

KLICKA

Så långt var jag med, det jag mer tänkte på var hur du satte fast det perforerade röret och hur du höll kvar ullen kring det, för på videon så ser det inte ut som att det finns någon skiljevägg, mellan den delen där ullen ska vara och där röret slutar om du försår vad jag menar:)
 
Något jag inte vet är hur det påverkar motorn, är det dåligt?

Du förlorar förmodligen en hel del effekt och dessutom går motorn mycket varmare utan dämpare vilket i längden kan, om jag inte är helt fel ute, leda till skador på avgasventilerna.
 
Du förlorar förmodligen en hel del effekt och dessutom går motorn mycket varmare utan dämpare vilket i längden kan, om jag inte är helt fel ute, leda till skador på avgasventilerna.

Det får helt enkelt bli en "posör-pipa" som åker på vid speciella tillfällen :tummenupp :) :rolleyes:

Så långt var jag med, det jag mer tänkte på var hur du satte fast det perforerade röret och hur du höll kvar ullen kring det, för på videon så ser det inte ut som att det finns någon skiljevägg, mellan den delen där ullen ska vara och där röret slutar om du försår vad jag menar:)

Det sitter ett mindre rör inuti, så det yttre är bara ett hölje:tummenupp
 
Idén är som sagt bra men som flera har inflikat så förlorar man nog på det i längden. Det får bli ett highpipe istället. :tummenupp

Dock så blir det stora svarta hålet i min plånbok mkt större.:huvet
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top