Finanskrisen i miljöns spår......

Toyman pensionären

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Läser i lokaltidningen att en utav våra MC-importörer varslar 1/2 personalstyrkan. Snart kommer effekterna utav det pågående stålbadet att märkas i butikerna ochså.

Kommer den gamla typen utav mchandlare som har flera fabrikat i sitt sortiment att vara de som påverkas sist? Eller kommer de rena märkesbutikerna att va de som orkar stå emot de dåliga tiderna bäst med lite hjälp ifrån tillverkarna?

Är allt Kinahojar snart?

Kommer alla att sälja sina hojar nu? Det är ju en lyxhobby.... se bara på kostnadsbiten, service, däck och försäkringar osv!

In med bettskenan, bit ihop och härda ut. Kommer allt att bli som förr? tror inte det, tyvär. Glad och lyklig Toyman ändå. Ser ljusare tider runt hörnet.

Vintersolståndet:) .... sedan vänder det!

De som klarar nästa år är väl troligen de som kommer stå sig en längre tid. 2009 kommer bli ett tufft år.

Jag anser nog fortfarande att media är delvis orsak till onödig låg köplust bland svenska folket.

De som klarar nästa år är väl troligen de som kommer stå sig en längre tid. 2009 kommer bli ett tufft år.

Jag anser nog fortfarande att media är delvis orsak till onödig låg köplust bland svenska folket.
Ja, svensken vill gotta sig i elände, och kvällstidningarna vill sälja lösnummer, alltså målas fan på väggen, i kubik :4skrika

Visst är vi i en lågkonjuktur men det händer fortfarande positiva saker där ute, media vinklar vår världsbild tills det blir en självuppfyllande profetia. Men inte alla skriver enbart om negativa händelser. Nätsajten DagensPS har skapat en egen underkategori med enbart "Good News" gör att visa två sidor av ekonomin och världen.
http://www.dagensps.se/nyheter/goodnews/

:tummenupp

Absolut - det är media som trummar på utav bara h-vete, det är elände i parti och minut...personligen byter jag kanal när nyheterna dyker upp numera, för man vet redan vad det kommer handla om.

/J

Absolut - det är media som trummar på utav bara h-vete, det är elände i parti och minut...personligen byter jag kanal när nyheterna dyker upp numera, för man vet redan vad det kommer handla om.

/J

Håller bara med där. Det skulle inte blivit så här om det inte va för Media.
Å att dom inte ger upp. Men vadå???
Det e bara jobba på för dom som kan, å försöka leva som vanligt.
Efter Nedgång blir det en Uppgång.

Fattar nada!

Är finanskrisen medias fel?
Så när media skriver att allt är bra igen, då är allt ok igen?

Alla luftpengar som funnits i det finansiella systemet kommer då fram igen och allt blir som vanligt, vi belånar något vi har för att köpa något annat som vi kan ha. Tror kanske att denna finansiella kris sanerar bort en massa skit. Men mitt i smeten är vi vanliga dödliga och vi åker med i turbulensen.

I finanskrisen nålsöga...............

Hur göra nu, köpa hoj till ord pris, se en mc-handlare som fungerar och har ett friskt företag!
Skita i att köpa hoj, se mchandlaren hamna på konkursens brant och köpa hoj till reapris för att ändå se mchandlaren göra konkurs.
Köpa upp mc-firman utav konkursboet och bli lycklig mchandlare.
Inse att förre mchandlaren med mångårig erfarenhet gjorde det bättre och själv göra konkurs. toyman

Alla fel! Inga rätt! Vem fan är det som bestämmer. E det pengar? Kyrkan? Vi? Politikerna? Vi? Media?

Håller bara med där. Det skulle inte blivit så här om det inte va för Media.
Å att dom inte ger upp. Men vadå???
Det e bara jobba på för dom som kan, å försöka leva som vanligt.
Efter Nedgång blir det en Uppgång.

Jag personligen tror att mc-handlar branschen står inför eller rättare sagt är i en 2 delad kris.

1 - Utlandsimporten av grejer. Vi alla köper ju grejer från diverse Tyska och Amerikanska siter när vi behöver utrustning och delar. Kollade själv upp vad en koppling till min hoj kostade igår. 110 dollar i amerikat alternativt 2.400kr i svedala. E ju jäkligt lätt hänt att man köper i dollar eller euro när det skiljer så mkt i pris.... Detta tär ju på våra handlare i Sverige såklart. Men vad är rätt o fel i detta? Jag känner ju att om jag vet vad jag ska ha så går jag på mest prisvärda. I ovanstående fall troligen ett inköp i dollar. Hade det varit fråga om något där jag skulle behöva testa eller klämma hande det nog blivit ett inköp i kr.

2 - Finanskrisen. Dyrare för hojbutikerna att ha lager etc etc. Färre kunder som är intresserad av ny hoj och absolut färre som vill ha en ny hoj på avbetalning som varit en fin affär för handlare.
Då kvarstår ju service, reparationer och utrustning/reservdelar för handlarna att tjäna dineros på vilket osökt leder in en på punkt 1´s resonemang igen...

Jag tror vi kommer se fler utslagna handlare tyvärr. I slutändan ger ju detta oss kunder sämre service vilket inte gangnar oss så vi borde ju i viss del ta detta i åtanke när vi ska lätta på lädret med. Dock anser jag att merparten av ansvaret för mchandlar branschen ligger i handlarnas händer. Pris skillnaderna måste bli mindre för att den egna plånboken inte ska få styra våra pengar utomlands.

// Jonas

Jag personligen tror att mc-handlar branschen står inför eller rättare sagt är i en 2 delad kris.

1 - Utlandsimporten av grejer. Vi alla köper ju grejer från diverse Tyska och Amerikanska siter när vi behöver utrustning och delar. Kollade själv upp vad en koppling till min hoj kostade igår. 110 dollar i amerikat alternativt 2.400kr i svedala. E ju jäkligt lätt hänt att man köper i dollar eller euro när det skiljer så mkt i pris.... Detta tär ju på våra handlare i Sverige såklart. Men vad är rätt o fel i detta? Jag känner ju att om jag vet vad jag ska ha så går jag på mest prisvärda. I ovanstående fall troligen ett inköp i dollar. Hade det varit fråga om något där jag skulle behöva testa eller klämma hande det nog blivit ett inköp i kr.

2 - Finanskrisen. Dyrare för hojbutikerna att ha lager etc etc. Färre kunder som är intresserad av ny hoj och absolut färre som vill ha en ny hoj på avbetalning som varit en fin affär för handlare.
Då kvarstår ju service, reparationer och utrustning/reservdelar för handlarna att tjäna dineros på vilket osökt leder in en på punkt 1´s resonemang igen...

Jag tror vi kommer se fler utslagna handlare tyvärr. I slutändan ger ju detta oss kunder sämre service vilket inte gangnar oss så vi borde ju i viss del ta detta i åtanke när vi ska lätta på lädret med. Dock anser jag att merparten av ansvaret för mchandlar branschen ligger i handlarnas händer. Pris skillnaderna måste bli mindre för att den egna plånboken inte ska få styra våra pengar utomlands.

// Jonas

Å andra sidan så är ju det högre priset en direkt orsak av vårat lands förutsättningar.

Det är dyrt med transporter,lokaler och löner i detta landet och det tillsammans med ett litet antal hojåkare så måste man om man ska kunna överleva långsiktigt ha en mycket stor kundkrets eller ett pris som faktiskt täcker kostnaderna.

Stor kundkrets är väl nästan bara möjligt att få i storstadsregionerna,sen blir det långt mellan kunderna och handlarna om det skulle vara ett fåtal handlare med lägre priser för att överleva.

Jag kan betala lite extra för att behålla handlarna i min närhet,gillar att klämma på det jag handlar innan köp,samtidigt är det just närheten som motiverar ett högre pris för mig.

Skulle det bli längre till butiken med ett lite lägre pris på prylarna så kommer internet bli min vän i fortsättningen med ett oftast mycket lägre pris.

Henrik

Hur menar du ?
Köpkraft/lusten är sämre än någonsin på alla kapitalvaror och den finansiella krisen är väl skapat av en okontrollerad marknad som har varit allt för girig.

Ja, svensken vill gotta sig i elände, och kvällstidningarna vill sälja lösnummer, alltså målas fan på väggen, i kubik :4skrika

Jaa kikar man på lokala nyheter i USA nyligen så nämns knappt den så kallade krisen av den enkla anledningen att det inte är något nytt.
Jag undrar just hur det hela skulle sett ut om media inte var så frekventa i att plocka fram "finansiella experter", som man aldrig hört talas om, som skall stå och basunera ut i TV att hela världen kommer vara arbetslös om ett halvår
och att ingen längre har pengar.
Bullshit säger jag. Ganska precis vart tionde år sker exakt samma skit för att våra politiker inte klarar av att hantera systemet på rätt sätt.
Ingen höjdare alls men samtidigt så skulle det gå väldigt mycket bättre om man inte skrämde folk med potentiella osanningar som att påstå att de närmsta tre åren kommer vara katastrof. Näpp, jag kommer fortsätta handla i den mån jag kan för att stimulera ekonomin, var så säker, och jag hoppas att fler än jag kommer göra det samma.

Och för allt i världen glöm inte bort att det aldrig lönar sig i längden att köpa billigt smäck med dålig kvalitet. Med andra ord.....skippa den där kina moppen och skaffa en begad kvalitetshoj istället:tummenupp
Det gäller ju det mesta annat också för den delen...

Hur menar du ?
Köpkraft/lusten är sämre än någonsin på alla kapitalvaror och den finansiella krisen är väl skapat av en okontrollerad marknad som har varit allt för girig.
Ja, såklart roten inte ligger hos media. Men media har förstärkt problemet.

Ja, såklart roten inte ligger hos media. Men media har förstärkt problemet.

Kan bara hålla med, fan målas upp på väggen och medelsvensson håller i pengarna eftersom det är dåliga tider. Minskad köplust betyder att butiker och företag som legat på gränsen eller tom gått rätt ok helt plötsligt kanske får problem.

Detta skapar en ond cirkel eller spiral mot ännu sämre ekonomi och fördjupar eventuell kris. Jag tror en stor del av problemet är det är rätt många som överkonsumerar i högkonjuktur och underkonsumerar i lågkonjuktur, detta skapar de enorma svängningarna vi ser i ekonomin. Glöm inte att ALLA stora och små företag, globala som lokala bygger på att folk konsumerar deras produkter och tjänster, direkt eller indirekt!

Personligen sitter jag rätt säkert på mitt jobb och har nog inga större problem att skaffa nytt, dessutom hjälper både räntesänkningar och skattesänkningar till att ge mig bra mycket mer pengar efter nyår.
Jag kommer spendera precis som vanligt framöver för att hjälpa det här landets ekonomi, med andra ord, varken mer eller mindre än jag har råd med.

Ser man till att spendera lagom i både låg och högkonjuktur så går det nog galant, om alla gjorde likadant så skulle vi nog snart ha jämnat ut dessa konjukturcykler och ha en jämn ekonomi, vilket nog är bättre för alla.

MVH
/Leo

Hur många?

Invånare i Sverige är ungefär 9,250,000. Hur många är Svensson och hur många är såkallade medelsvensson i dessa sammanhang tro. Fler än man tror tror jag, ALLA!:va Toyman, överväger just nu alla ekonomiska beslut extra!

Kan bara hålla med, fan målas upp på väggen och medelsvensson håller i pengarna eftersom det är dåliga tider. Minskad köplust betyder att butiker och företag som legat på gränsen eller tom gått rätt ok helt plötsligt kanske får problem.

MVH
/Leo

Blir så trött när media gör analyser i tv/tidningar som tex. "Så sparar du pengar". Man blir ju uppmanad till att snåla och tycka att livet är ett helvete på jorden, fastän många människor har det bra med hyffsat låga boendekostnader, stadiga jobb m.m. Alla bor inte i storstäder och har 4miljoners-villor! Och alla har inte verkstadsjobb på Volvo!

Köp, kör MC, njut och betala A-kassan! Det är en ganska bra start ifall du är orolig för framtiden :)

I övrigt ser jag inte MC som mer lyxhobby än folk som köper kläder för 2000/månad, eller reser flera gånger per år. Folk kan snåla men sen köper de en ny soffa för 28 000 som är ful efter 3år. Allt handlar om prioritet. För vem har sagt att man måste ha 50" platt-tv, eller att åka till Thailand är var mans rättighet?

Vi har blivit insyltade i ett visst konumtions-sätt. Barnen ska ha mkt leksaker, kvinnan ska ha dyra kläder, och mannen ska köpa fin bil. Sen måste man helst bo i ett nybyggt egen-designat hus.

Nä, man väljer själv vad som är rätt o fel, vad som ör överflödigt eller ej.

Last edited:
Toyman skrev:
Är allt Kinahojar snart?

Det hoppas jag inte!

Är finanskrisen medias fel?
Så när media skriver att allt är bra igen, då är allt ok igen?

Media har inte skapat finanskrisen, men de skrämmer upp folk så de blir räddare för att spendera pengar och det blir en ond cirkel. De skapar inte lågkonjunkturen, med de förvärrar den.

Hur göra nu, köpa hoj till ord pris, se en mc-handlare som fungerar och har ett friskt företag!
Skita i att köpa hoj, se mchandlaren hamna på konkursens brant och köpa hoj till reapris för att ändå se mchandlaren göra konkurs.
Köpa upp mc-firman utav konkursboet och bli lycklig mchandlare.
Inse att förre mchandlaren med mångårig erfarenhet gjorde det bättre och själv göra konkurs. toyman

Alla fel! Inga rätt! Vem fan är det som bestämmer. E det pengar? Kyrkan? Vi? Politikerna? Vi? Media?

Hur hade du gjort om det varit medelkonjunktur/normalkonjunktur eller vad det kallas?
Så länge du har jobb så har du ju råd att spendera like mycket/lite som annars även om andra förlorar sina jobb (bortsett från påverkan från valuta kurser och räntor).

Om du hade tänkt att köpa en ny hoj, tycker att du har råd med det så kan du ju göra det även om det är lågkonjunktur. Du kan ju försöka pruta. Men på fordon försöker man väl för det mesta pruta lite grann oavsett konjunktur?

Personligen så köper jag hellre en begagnad hoj som jag har råd med utan lån än en ny/nyare som jag måste låna till. De pengarna jag har lagt på den då kanske jag skulle lagt på dyrare resa eller något annat mer eller mindre onödigt om jag inte köpt hoj. Något kul vill man ju göra/ha.

Men jag kan förstå tjusningen med att gå ut och köpa en splitterny hoj med 0km på mätaren och bortplockade passagerarfotpinnar för extra fart. :)

Var på konkursutförsälning igår, en firma som funnits bra många år. Märkesanknuten. Det börjas...

-att sen alla inköp/beställningar göres i dollar gör det inte bättre för nypriset nästa år. Vilket ger ännu färre sålda nyhojar.

Kanske blir begagnat ett alternativ, igen?

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage