Bygga garage

Tikka

Världens bästa medlem
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Yamaha Yzf R6 -03
I Januari ska vi flytta till en ny villa och enda problemet är att det ej finns något garage där.

Så vi ska bygga ett!
Nu har jag funderat lite på hur man ska ordna detta så billigt som möjligt.
Har funderat på att köpa en stor friggebod för runt 30-50k och börja bygga om den genom att sätta dit garageport osv.

Jag vill hellst ha ett 2 bilsgarage, men finns det så stora friggebodar överhuvudtaget?

Om friggebodsideen är åt helvete, så blir väll sista utvägen att bygga ett riktigt garage och det blir inte billigt.

Så jag behöver förslag på hur man ska göra detta så billigt som möjligt!
Huset ligger på ett berg och lutar.
Så jag är lite fundersam på om man kommer kunna bygga grunden själv.
Självklart kommer sprängningen inte skötas av mig:P

Jag är ingen snickrare och har alldrig byggt en grund eller liknande förut.
Jag har dock varit mekaniker i 6 år så jag är inte helt lost på byggkonsten.

Vad tror ni?
Tar jag vatten över huvudet nu?:gnissla

Håller på och bygger ett garage själv. Är inte heller snickare men det funkar alldeles utmärkt att göra det själv.
Billigast blir att ta in offerter från så många bygghandlare du kan och sen göra jobbet själv. Att köpa en friggebod blir inte billigare. Någon ska ju ha betalt för jobbet.
Att handla allt på lågprisställena exempelvis byggmax behöver inte heller bli billigare. Priserna jag fick hos andra bygghandlare landade en bit under byggmax priser, och då fick jag det levererat hem.
Sen måste man stå och plocka som fan med byggmax virke för att hitta något vettigt. Dom har inte riktigt samma kvalité på sitt virke även om dom påstår det.

www.byggahus.se kan du hitta mycket information.

Kolla denna sida & se http://www.lundqvisttravaru.se

Tänk på att om du köper en friggeboda eller nå liknande så behöver du en sula eller stadiga golvåsar som har ett CC på 200mm kanske för att orka bära upp en bil utan att det sviktar allt för mkt.

Här får du lite pris uppgifter på vad saker kostar på ett 80kvm garage.

EL totalt ungefär med en svart elektriker: 10 000kr + några kronor

Golvvärme med kulvert slang på 25m totalt ungefär ej montage av VVS firma än ?? 10 000 + några kronor.

Vanlig ytter dörr med ett runt fönster i + plåttak plannja royal 23000kr ungefär

26 ton grus 16/32 5400kr
38 ton sorterad sand + fyllnadssand 6400kr

betongen innanför kantbalkarna 20 000kr
kantbalkarna 12 300kr

Bygglov + bygganmälan 5760kr

garage port Höörman 2125mm hög 3000mm bred ink motor 16 500kr

Virke till mitt garage från en privat såg 35 500kr.

Sen många tusenlappar man har varit och strö köpt virek på en bygghandel

Sen har vi ofantligt många tusenlappar som går till skit saker som vinkeljärn, spik, skruv, fogskum, fönster, isolering. Det finns hur mkt mer som helst som jag har glömt att skriva upp. Men räkna med minst 100 000 utöver den där friggebodan på 50 000

Lycka till.

PS: Vill du bli ännu mer ledsen så är den armerade/åldersbeständiga plasten du ska ha under plåt taktet inte billig. Kondomer anses billiga jämfört med
det.

Jag trodde jag skulle hamna på runt 150 000 tusen kronor, men när allt är fördigt så slutar det nog runt 250 000.

Lycka till igen

http://www.mellby.com/

De här har en hel del att välja på, allt från friggebodsgarage (15m2) till maskinhallar, priserna är dessutom så bra att det är tveksamt om du kan bygga så mycket billigare i lösvirke att det är värt besväret.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back