Tacksam för råd!

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Har en Calibra 16v -91 26k+ mil, som jag rostlagar jävel på förtillfället... Trodde jag gjorde ett kap men köpte bara på mig problem. :mad:
Nu har en bil dykt upp vars modell jag har sneglat på ett bra tag å denna faller mig extra i smaken då den är lackad i samma färg som hojen:)

Han är villig att byta min calle mot sin Eclipse -93 20k+mil, om jag kör dit min och hämtar hans + ger han 5000kr imellan.
Min ska besiktas nu i dec, avställd + sommardäck (inga vinter)....+ full renovering av underredet på bilen nu..
Har berättat allt om min bil så alla korten ligger på bordet.:tummenupp
Hans nybesiktad, nylackad, fattades en liten list och ett blinkersglas var sönder annars jätte bra skick enligt honom... men även där sommardäck...(inga vinter).

Har en lite speciell ljud anlägg i min bil också (han hade kasette radio i sin :rolleyes: ) och jag tror kanske 5k blir mycket? Ska jag pruta? Ska jag överhuvudtaget genomföra affären? :confused:
Sträckan är ca 17mil en väg. Bensin kostar också pengar tyvärr....

Calibran har bara bråkat med mig så jag vill bli av med den men sammtidigt letar jag verkligen inte efter ny bil just nu. (har en brukbil som antagligen inte klarar nästa bes men det är i mars..)
Närmaste mc-relaterat detta blir är väl att bilen matchar MC:n :)
Men kom gärna med råd!!! Tiden rinner iväg för mig å jag är ganska rådlös...:pangihuve
Mvh Canidae

Last edited:
Jag skulle ha bytt! Stereo kan man alltid fixa senare.

Last edited:
Som du säger själv så är din bil(tveksamt eftersom det är en Opel..)en rostholk..

Degen du får mellan räcker till beggade vinterhjul och en billig stereo..

Mitsubishi är i allmänhet driftsäkra även om vad som helst kan hända med bilar i den åldern/prisklassen.. Varför är han så sugen på att byta? Låter som du har allt att vinna.

Som du säger själv så är din bil(tveksamt eftersom det är en Opel..)en rostholk..

Mitsubishi är i allmänhet driftsäkra även om vad som helst kan hända med bilar i den åldern/prisklassen.. Varför är han så sugen på att byta? Låter som du har allt att vinna.

fel, det är trådstartaren som ska ge 5000 emellan och inte tvärtom.

till trådstartaren: jag hade bytt alla gånger men försökt pruta lite kanske. vet han om vad du har för stereo så att han har räknat in den i priset? vet du vad han har för stereo i sin? om svaret på den första frågan är nej så kan du definitivt räkna av nån tusing på det. är svaret ja så kan du ju alltid försöka pruta iallafall:D
är svaret på den andra frågan nej så föreslår jag att du kolla upp det. har han en halvsjyst stereo i sin så känns det ju lite som om det kan jämna ut sig, men har han en totalt skitkass stereo (om någon alls) så ska det nog gå att ta med i beräkningarna:)

för övrigt hade jag valt japs framför tyskt alla dagar i veckan...:gnissla

lägg inte mer tid på att laga härken, byt illa kvikt och njut av japanskt kvalitativt racepåbrå!:tummenupp

Det var nog jag som var antusiastisk när jag ringde å undrade varför dom valt att lacka den ninja-grön som dom utryckde det..? Han ville bara ha en utstickande färg å så hade nån tipsat om den å den spikade dom. Sen berättade jag att jag hade en grön ninja vilket han blev glad över å förstod då varför jag gillade bilen. Jag berättade att jag egentligen inte letade bil men var tvungen å ringa när jag såg annonsen. Efter ett tag sa jag att jag hade ju 2 bilar om någon av dem var av intresse å då föll tydligen callen i smaken.

Ja vi får väl se om det går hem....

Byt, om inte annat så är det roligare med något "nytt" istället för att hålla fast till det gamla, men pruta på, påpeka som sagt att bensinen kostar ju också!

till trådstartaren: jag hade bytt alla gånger men försökt pruta lite kanske. vet han om vad du har för stereo så att han har räknat in den i priset? vet du vad han har för stereo i sin? om svaret på den första frågan är nej så kan du definitivt räkna av nån tusing på det. är svaret ja så kan du ju alltid försöka pruta iallafall:D
är svaret på den andra frågan nej så föreslår jag att du kolla upp det. har han en halvsjyst stereo i sin så känns det ju lite som om det kan jämna ut sig, men har han en totalt skitkass stereo (om någon alls) så ska det nog gå att ta med i beräkningarna:)

lägg inte mer tid på att laga härken, byt illa kvikt och njut av japanskt kvalitativt racepåbrå!:tummenupp

Nämnde för honom att det var ett bra ljud i bilen och han var noga i mailet att det var inkluderat vid ev affär. ...så han förstod nog att det var lite pengar där..

Total ren 70-tals radio med kasettbands spelare i hans bil.

Ska jag pruta på plats eller nämna att jag inte godtar 5k innan jag åker.. Det senare är ju bra att veta om han inte ger med sig..?

Ang opeln så är det nog min sista... all....rost! ....hur?

lägg inte mer tid på att laga härken, byt illa kvikt och njut av japanskt kvalitativt racepåbrå
!:tummenupp

Just så hade jag tänkt formulera mig. :tummenupp
Hans bil kanske är skitfin, ta en chansning åk o kolla, den kanske inte är "övervärderad" ens en gång! Se det som en trevlig "road trip", avkoppling fr vardagen att komma ut fr egen hemkommun, till förhoppningsvis trevligt mål! :)

Nämnde för honom att det var ett bra ljud i bilen och han var noga i mailet att det var inkluderat vid ev affär. ...så han förstod nog att det var lite pengar där..

Total ren 70-tals radio med kasettbands spelare i hans bil.

Ska jag pruta på plats eller nämna att jag inte godtar 5k innan jag åker.. Det senare är ju bra att veta om han inte ger med sig..?

Ang opeln så är det nog min sista... all....rost! ....hur?

om han nu uttryckte sig så så innebär det att han vill ha ljudet, alltså kan du nog hävda att det är värt lite pengar och därmed pruta ner mellanskillnaden lite utan att han tappar intresset. hur ligger bilarna till i prisklass förresten? jag menar, om hans bil "egentligen" är 15000 dyrare än din så är ju 5000 i mellanskillnad en ganska bra deal...:D

jag hade sagt såhär ungefär: "jag vill gärna byta, men kan vi inte ta ner mellanskillnaden lite så att jag har råd med en vettig stereo? antingen det eller också kan jag ju behålla ljudet från min bil, för ljud vill jag inte vara utan. tredje alternativet är att du installerar ett hyggligt ljud i din bil innan bytet och så kör vi på de 5000 emellan".

prutar du på plats så finns risken att han ber dig åka hem (eller nån annanstans:näsblod ) om ni nu har kommit överens om något innan. jag hade ringt honom och pratat snällt om priset innan jag åkt dit så att vi båda blivit nöjda:)

klaga inte, jag kör cheva van!:D

om han nu uttryckte sig så så innebär det att han vill ha ljudet, alltså kan du nog hävda att det är värt lite pengar och därmed pruta ner mellanskillnaden lite utan att han tappar intresset. hur ligger bilarna till i prisklass förresten? jag menar, om hans bil "egentligen" är 15000 dyrare än din så är ju 5000 i mellanskillnad en ganska bra deal...:D

jag hade sagt såhär ungefär: "jag vill gärna byta, men kan vi inte ta ner mellanskillnaden lite så att jag har råd med en vettig stereo? antingen det eller också kan jag ju behålla ljudet från min bil, för ljud vill jag inte vara utan. tredje alternativet är att du installerar ett hyggligt ljud i din bil innan bytet och så kör vi på de 5000 emellan".

prutar du på plats så finns risken att han ber dig åka hem (eller nån annanstans:näsblod ) om ni nu har kommit överens om något innan. jag hade ringt honom och pratat snällt om priset innan jag åkt dit så att vi båda blivit nöjda:)

klaga inte, jag kör cheva van!:D

Bilarna ligger inte så långt ifrån varann i prisklass.. nästan jämnsides vid samma miltal och årsmodell. Men som bäst hade jag kanske hoppats på 14-14.5 för min, nybesiktigad å klar.
Men jag får höra med herrn om han kan diskutera priset när vi kommer för det ligger lite för högt.. pga ljudsytemet.

Det är speciellt att köra van! Man har/får en egen stil på något sätt...

Kan du inte plocka ut din sterra och på det viset pruta!?

Bensinen får du helt enkelt bara bjuda på.

Just så hade jag tänkt formulera mig. :tummenupp
Hans bil kanske är skitfin, ta en chansning åk o kolla, den kanske inte är "övervärderad" ens en gång! Se det som en trevlig "road trip", avkoppling fr vardagen att komma ut fr egen hemkommun, till förhoppningsvis trevligt mål! :)

Jo men jag vill iaf åka å diskutera saken!
Dock någon trevlig "roadtrip" kan man inte se det som med hyrsläp å en bil att bogsera över 30 mil..
Får vara ganska säker över affären innan jag åker så det inte blir i onödan..
Jag är varslad och får inte ens ihop detta helt riktigt.. :dummer
Men Jag vill ha en ninja bil med...:gnissla

Kan du inte plocka ut din sterra och på det viset pruta!?

Bensinen får du helt enkelt bara bjuda på.

Jo men han poängterade att ljudet skulle ingå i sitt mail till mig.
Men jag får ju försöka förklara att det blir lite väl förlust åt mitt håll å så får vi hoppas att han anser det samma. :tummenupp

Å andra sidan tar han på sig en obesiktigad bil som han inte vet mycket om, klart att det känns som en trygghet att ljudet iaf är bra...
....så tänkte jag..

Last edited:
Alltså, ursäkta för OT men varför klagar folk på rost när man har en bil från -91? BMW, Mercedes, Audi och Ford har klart mycket värre problem med väldigt mycket nyare bilar. Det finns rostfria Oplar från tidigt 90-tal likaså finns det rosthögar av Volvo och Saab från samma årsmodeller (som till och med är byggda för dessa breddgrader). Rostproblem beror nästan uteslutande på hur man vårdat sin bil, första ägaren är viktigast då man bör tilläggsrostskydda en ny bil (även idag, eller allrahelst idag).

Det är väl självklart att det finns rost på en 17-18år gammal bil, allrahelst en japansk bil (som ni verkar förespråka här i denna tråd).

Alltså, ursäkta för OT men varför klagar folk på rost när man har en bil från -91? BMW, Mercedes, Audi och Ford har klart mycket värre problem med väldigt mycket nyare bilar. Det finns rostfria Oplar från tidigt 90-tal likaså finns det rosthögar av Volvo och Saab från samma årsmodeller (som till och med är byggda för dessa breddgrader). Rostproblem beror nästan uteslutande på hur man vårdat sin bil, första ägaren är viktigast då man bör tilläggsrostskydda en ny bil (även idag, eller allrahelst idag).

Det är väl självklart att det finns rost på en 17-18år gammal bil, allrahelst en japansk bil (som ni verkar förespråka här i denna tråd).

Svaret är enkelt: Man vill ha så absolut lite rost som möjligt. :tummenupp
Man försöker ju att hitta de säljarna som vårdat sina bilar, ibland gör man ett snedköp å så står man med en opel som mig..
När man då upptäcker efter förhoppning om, att den är i ett iaf ok skick, små hål, många hål, stora hål som kräver stora jobb och du inser att nu har du mycket tid på dumdristighet framför dig... då hatar man rost innerligt, innerligt... :crash

Ps. Jag har öppnat öl nu.. det kan man göra när man är varslad :fakta

Säg redan nu att du inte vill betala imellan. En kawagrön bil är knappast lättsåld så tackar han nej låter du han bara ligga på halstret ett nån vecka innan du kontaktar honom igen.

Säg redan nu att du inte vill betala imellan. En kawagrön bil är knappast lättsåld så tackar han nej låter du han bara ligga på halstret ett nån vecka innan du kontaktar honom igen.

Ja, jag funderar lite på att vara hård och avaktsam just med tanke på att den kan vara svår att få såld pga färgen... men man vet ju aldrig, nån knäpp snubbe kanske tycker det är fränt.. :D

Hyrsläp? Kan man inte köra den? (jo jag läste att det satt sommardäck på den) chansa på att det inte är "vinterväglag" , eller chansa även om det är gränsfall, vinterväglag eller inte. Jag erkänner att jag ännu inte fått på vinterdäcken, och jag har kört sådana spontanaffärsresor lite av o till denna veckan. Eller så tar du den på släpet då, vilket troligen är mest förnuftigt om jag tänker efter...
Är bilarna ungefär lika mycke värda, om man skulle föreställa sig dom i likvärdigt skick? Om så, så hade jag inte mer än ytterst försiktigt försökt fråga om den andra parten hade kunnat minska mellanskillnaden med säg..1500..(för att inte säga 2000kr, nämnt&tryckt lite på att du är en seriös köpare,samt att du åker långt och att billjud är viktigt för dig?)

I övrigt är det befogat med öl eller starkare grejer om man är varslad :D

Det är inte självklart. Min MX-3 V6 fr -92 (import visserligen) är det ingen rost på. :)

Last edited:
Hyrsläp? Kan man inte köra den? (jo jag läste att det satt sommardäck på den) chansa på att det inte är "vinterväglag" , eller chansa även om det är gränsfall, vinterväglag eller inte. Jag erkänner att jag ännu inte fått på vinterdäcken, och jag har kört sådana spontanaffärsresor lite av o till denna veckan. Eller så tar du den på släpet då, vilket troligen är mest förnuftigt om jag tänker efter...
Är bilarna ungefär lika mycke värda, om man skulle föreställa sig dom i likvärdigt skick? Om så, så hade jag inte mer än ytterst försiktigt försökt fråga om den andra parten hade kunnat minska mellanskillnaden med säg..1500..(för att inte säga 2000kr, nämnt&tryckt lite på att du är en seriös köpare,samt att du åker långt och att billjud är viktigt för dig?)

I övrigt är det befogat med öl eller starkare grejer om man är varslad :D

I uddevalla är det snö å halt som satan så jag vågar absolut inte riskera andra pga att ja är snål..:tummenupp
Nä det blir släp isf.

Men du har helt rätt att jag borde pressa ner priset runt 1500 iaf!

(I övrigt är det befogat med öl eller starkare grejer om man är varslad :D)
Ja, jag tar mig den rätten helt enkelt!

Det är inte självklart. Min MX-3 V6 fr -92 (import visserligen) är det ingen rost på. :)

I uddevalla är det snö å halt som satan så jag vågar absolut inte riskera andra pga att ja är snål..:tummenupp
Nä det blir släp isf.

Men du har helt rätt att jag borde pressa ner priset runt 1500 iaf!

(I övrigt är det befogat med öl eller starkare grejer om man är varslad :D)
Ja, jag tar mig den rätten helt enkelt!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...