Vem gör fel?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Otäck olycka, men frågan är vem som egentligen gör fel...föraren av skåpbilen som missbedömmer hojens hastighet, eller hojen som kör 100 km/h för fort...hoppas han klarade sig iaf.

[YOUTUBE-ID]c9uZCik3YcM&NR=1[/YOUTUBE-ID]

Vill inte vara en messershmitt men denna filmen finns redan med ungefär samma fråga....

Ja vadå fel? Föraren av hojen kör av vägen alldeles själv utan hjälp av någon annan...

borde det inte vara skåpbilen? eftersom denna korsar den andres körbana? håller med om att killen på mc inte riiiiktigt kollat ner på mätaren noggrant men är det inte föraren i skåpbilens skyldighet att kontrollera "frisikt" innan man korsar?

Det är klart att det är lätt att argumentera att alla avkörningar beror på för hög hastighet, men är det någon som vet var det här utspelar sig, och vilka hastighetsgränser som gäller, osv?

Jag tycker inte det ser ut att gå sådär vansinnigt fort om jag ska vara ärlig.

Givetvis är det skåpbilen som gör fel den stör trafiken mest. Hade nån kört om skåpbilen och drar rätt in i sidan på den hade det varit skåpbilens fel då med. Detta konstaterades i förra tråden med. mvh

borde det inte vara skåpbilen? eftersom denna korsar den andres körbana? håller med om att killen på mc inte riiiiktigt kollat ner på mätaren noggrant men är det inte föraren i skåpbilens skyldighet att kontrollera "frisikt" innan man korsar?

Nej nej vi kom fram till i den andra tråden med samma video att det är kamera killens fel. Eftersom hoj förraren inte hade åkt så fort om han inte viste att han skulle bli plåtad av video kameran. :tummenupp :D

Givetvis är det skåpbilen som gör fel den stör trafiken mest. Hade nån kört om skåpbilen och drar rätt in i sidan på den hade det varit skåpbilens fel då med. Detta konstaterades i förra tråden med. mvh

Om vägen var huvud led och skåpbilen inte hade blinkat / ett annat fordon redan hade påbörjat omkörning innan skåpbilen börjar blinka. då hade det varit skåpbilens fel. Men det är bara på huvudled som det är tillåtet att köra om i korsningar.

Rätta mig om jag har fel

Men vafan...visst tycker man att bilen kanske borde ha varit mer försiktig och stannat för att vara på säkra sidan innan han börja svänga...men det hela handlar om att ALLA motorcyklister vet att skit händer och att bilförare inte har lika bra koll som vi när det gäller andra hojar på vägarna samt deras hastighet. Så 90% ligger definitivt på mc-föraren.
Saker misstolkas och olyckor sker...spelar ingen roll varför. I de flesta fallen sker de inte med flit och de som orsakar olyckan kan ha varit trött, omärksam eller rent av korkad men det är upp till alla parter att göra vad som krävs att se till att olyckor inte sker. Jag litar inte på någon....och ifall jag ser någon framför mig, oavsett situation, korsning, andra filen etc ...så har jag ögonen på dem. För som sagt..olyckor sker oavsett. Ofta har man möjligheten att avstyra en sådan situation själv genom att avara alert och inte lita på någon. Vilket i detta fall vore att antingen sänka hastigheten för att det kanske var en skymd kurva alt så vet han inte att det går att köra in där...eller så borde han sänkt hastigheten för att han ser bilen och för att då vara på säkra sidan. Sedan så har ju bilen någolunda koll då han stannar tvärt för att han inser att han misstolkat hur fort föraren kör....men trots det samt att det finns lagom utrymme på vägen klotar hojen pga....ja....hög hastighet.

Last edited:
Motorcyklisten gör uppenbart fel !
Hur fasen ska skåpbilsföraren hinna med och uppskatta en idiot som kommer bra mycket fortare än vad gällande hastighet som råder på vägen.

hade en polare som gick åt i en liknande olycka...

Givetvis måste MCförare hålla en djävulsk koll på vad som händer på vägen men om det är deras ansvar är en helt annan femma. Någ måste det vara skåpbilen skyldighet att hålla koll på mötande trafik om han ska svänga över vägen även även om den mötande trafiken kommer över hastighetsbegränsningen. Idiotkörning i tätbebyggt område eller liknande är en sak med detta är på en landsväg och det ser inte ut som hojen kommer så jäkla fort. Ljustes hastighet är ca 300 000 000 m/s inte 120 km/h

hade en polare som gick åt i en liknande olycka...

Givetvis måste MCförare hålla en djävulsk koll på vad som händer på vägen men om det är deras ansvar är en helt annan femma. Någ måste det vara skåpbilen skyldighet att hålla koll på mötande trafik om han ska svänga över vägen även även om den mötande trafiken kommer över hastighetsbegränsningen. Idiotkörning i tätbebyggt område eller liknande är en sak med detta är på en landsväg och det ser inte ut som hojen kommer så jäkla fort. Ljustes hastighet är ca 300 000 000 m/s inte 120 km/h

Men du måste förstå att det inte är lätt för bilister som inte kör hoj att uppskatta farter. De ser en svart prick...tror det är lugnt och börjar köra...ofta stannar de igen då de förstår att mc:n kommer för fort. De har gjort de kunnat med den information de har. Mc föraren däremot har struntat i alla regler och vett och kör som vanligt. Trots riskerna runtomkring.
Det jag säger är att det klart olyckan varken skulle ha hänt ifall bilisten VISSTE att hojen höll högre hastighet en man kanske skulle tro....eller om mc:n saktat ner/alt. hållt lägre hastighet.
Som sagt...olyckor kommer alltid hända...och var o en måste göra vad de kan för att undvika dessa. Bilföraren gjorde det enligt mig i detta klipp med den information han hade. Allt är inte svart o vitt. Med förståelse om andras kanske mindre kunskap av våra hojar samt hastigheter gör att vi lättare undviker dem än de undviker oss.

Jag vet inte hur andra beter sig när ni hör bil. Flera gången i veckan p.g.a. för hög hastighet eller andra brott mot trafiklagen. Där emot skulle jag aldrig köra om i en blid kurva eller köra ut på en väg utan att veta hur snabbat den öviga trafiken på vägen kommer. (oh yeah - Im good!)

Om hastigheten på hojen är svår att bedöma är det i mina öron ett ännu större argument till att bilen ska stå still.

Philleee: Jag håller med om att hojföraren kanske skulle ta det det lite lugnare men även om han kör som en idiot så ander jag att det är fel av bilen att chansa... nästa gång hanske det är en långtardeare han möter och har familjen i baksätet.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back