Bli bättre på wheelies?

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Hallå! Har en suzuki125 som vissa kanske vet tidigare, har plötsligt fått lusten att bli bättre på att åka på bakhjulet, har kollat rundor lite, verkar som 1:ans växel och koppling verkar vara bäst för nybörjare, själv så har jag bara gasat i 2ans växel ett tiotal meter, har slått över någon gång i bland också :tummenupp, så frågan lyder: Hur lär man sig från grunden, och har någn något bra tips?

I med tvåan, sätt dig bekvämt, rulla i gångfart, dumpa kopplingen och leta balanspunkten.

Eftersom att du redan har slagit över så vet du redan hur långt du inte ska gå. :)

Alltid foten på bakbromsen så kan du förhoppningsvis undvika otrevligheter.

Last edited:
Du har ju tydligen närmare 50 hästar i din suzuki, så det bör ju inte vara problem att gasa upp den i valfri växel ;)

Annars kör i "lagom" växel, gasa, ryck och köööör...

det är ju en 2-t så koppla upp den och försök hålla den på hyffsat låga varv, typ koppla upp den på 2an, om du behöver få ner varven lägg då i 3an på balans pungten, jag tycker i alla fall att desto lägre varv på moltorn desto lättare är det att hålla den på balanspungten, 2 takt är ju väldigt ättriga på högre varv. och ha foten på bakbromsen! lycka till

Avslappnade armar, tänk att du ska trycka ner gaffeln - inte rycka i den, försök få upp hojen "mjukt" - alltså man behöver inte slita upp den fort för att sen släppa gasen tvärt så den går ner igen, när du märker att framhjulet lättar så släpp av på gasen mjukt samtidigt som du lutar dig bak för att hitta balanspunkten. Sen är det nog inte helt enkelt att wheela hur långt som helst med 2-takt då de är väldigt ättriga på höga varv men det går säkert.

Tips 1.:)

Tryck ner framgaffeln, släpp den och gasa upp.. släpp av på gasen när du kommit upp en bit. glid / luta / ner / bak på sadeln tills du sitter bekvämt / bra.
Försök att hitta en balanspunkt. jävligt svårt första gångerna men i början kan du testa att "jucka" gasen medans du försöker hitta balansen. Om du hittar den, håll jämn gas och använd kroppen och bara små "rullningar på rullen" för att hålla kvar den. om den vill över dumpa gasen tills hojen går ner och gasa till precis innan den nåt hela vägen så kan du fortsätta utan att ha satt ner framhjulet ;)

Tips 2.

Samma sak som innan fast med ena benet på sadeln, helst vänstra så du är beredd på bromsen. Om du inte kört jätte mycket bakhjul innan så skulle jag ifs råda dig till att inte använda bakbromsen i annat än i nödfall (slå över). Ibland som nybörjare kan det hända att man bara krampar bromsen så hårt att hojen bokstavligt "SLÅR" ner i marken och framhjulet vobblar till och sen så har man rammlat iallafall.

Summering.

Komprimera gaffeln, lätta. gasa upp. släpp gasen lite innan du kommit hela vägen upp. sätt / ställ dig på ett bra ställe på sadeln. jucka med gasen tills du hittat balansen.

OM du hittar balansen...

sätt / ställ dig ännu lite längre bak. håll jämn gas och gör bara små justeringar med rullen. När du lägger ner den gasa till lite innan du slår ner för att dämpa slaget :)

Hoppas det var till nån hjälp, inte VM i förklaring direkt:tungan

• Gilla
Reaktioner: MaG
Tips 1.:)

Tryck ner framgaffeln, släpp den och gasa upp.. släpp av på gasen när du kommit upp en bit. glid / luta / ner / bak på sadeln tills du sitter bekvämt / bra.
Försök att hitta en balanspunkt. jävligt svårt första gångerna men i början kan du testa att "jucka" gasen medans du försöker hitta balansen. Om du hittar den, håll jämn gas och använd kroppen och bara små "rullningar på rullen" för att hålla kvar den. om den vill över dumpa gasen tills hojen går ner och gasa till precis innan den nåt hela vägen så kan du fortsätta utan att ha satt ner framhjulet ;)

Tips 2.

Samma sak som innan fast med ena benet på sadeln, helst vänstra så du är beredd på bromsen. Om du inte kört jätte mycket bakhjul innan så skulle jag ifs råda dig till att inte använda bakbromsen i annat än i nödfall (slå över). Ibland som nybörjare kan det hända att man bara krampar bromsen så hårt att hojen bokstavligt "SLÅR" ner i marken och framhjulet vobblar till och sen så har man rammlat iallafall.

Summering.

Komprimera gaffeln, lätta. gasa upp. släpp gasen lite innan du kommit hela vägen upp. sätt / ställ dig på ett bra ställe på sadeln. jucka med gasen tills du hittat balansen.

OM du hittar balansen...

sätt / ställ dig ännu lite längre bak. håll jämn gas och gör bara små justeringar med rullen. När du lägger ner den gasa till lite innan du slår ner för att dämpa slaget :)

Hoppas det var till nån hjälp, inte VM i förklaring direkt:tungan

jag tycker den förklaringen är klockren. dock behövs inte så mkt...

det är övning som gäller, och man hinner som nybörjare inte tänka på allt som någon pro har förklarat.

jag började på 1an och dumpade koppling och lärde mej använda bakbromsen med en gång. sen kunde jag åka växeln ut utan problem. längre kom jag aldrig med tvitaktaren. men det är sjukt gött att ha med sej dom grunderna när man sätter sej på en 4t med lite mer pulver.

bakbromsen är a och o för en långsiktig plan. jämför med cykel. när jag va mindre så använde jag inte bakbromsen alls och kunda trampa ett par meter. men sen fick jag för mej att lära mig använda den. och nu är det en jävla skillnad på kontroll.

så lär dig använda den NU... det är lättast.

mer än såhär kan vi inte hjälpa dej. ut å öva!

jag tycker den förklaringen är klockren. dock behövs inte så mkt...

det är övning som gäller, och man hinner som nybörjare inte tänka på allt som någon pro har förklarat.

jag började på 1an och dumpade koppling och lärde mej använda bakbromsen med en gång. sen kunde jag åka växeln ut utan problem. längre kom jag aldrig med tvitaktaren. men det är sjukt gött att ha med sej dom grunderna när man sätter sej på en 4t med lite mer pulver.

bakbromsen är a och o för en långsiktig plan. jämför med cykel. när jag va mindre så använde jag inte bakbromsen alls och kunda trampa ett par meter. men sen fick jag för mej att lära mig använda den. och nu är det en jävla skillnad på kontroll.

så lär dig använda den NU... det är lättast.

mer än såhär kan vi inte hjälpa dej. ut å öva!

Haha, schysst att någon uppskattade det :)

Jo självklart övning är ju det som ger effekt,
Fast jag tror att 2vxlen är bättre nu i börja så blir den inte lika hetsig. och själklart ska du använda koppling när du ska dra upp den både snyggast och effektivast ;)

Du har rätt i att man ska lära sig hantera bakbromsen, men mitt tips var bara att inte använda den bara för användandets skull utan bara använda när man behöver den på riktigt. Alltså när den är andvändbar:tungan

Cykla är faktiskt ett bra sätt att lära sig på tro det lr ej..
Eller att träna på crossmoppe så enkelt det kan bli ungefär ;)

Glömde det viktigaste:D

Att tänka på när du fått upp den men inte hittat balanspunkten är att inte bara försöka gasa dig upp. Då det kan inträffa att du tappar kontroll över hojen och du åker på ryggen lr att den bara plockar mer och mer fart..

Det första är nåt som du tydligen redan har råkat ut för så det är inte så farligt:D
Det andra kan vara skitläskigt om man har förberett huvet / kroppen på att hojen ska resa sig uppåt men istället skjuter iväg framåt fortfarande på bakhjulet dock, leder det lätt till obalans vilket aldrig är kul.

Men nu vet du lite om det iallafall, ut och kör skiten ur hojen nu så du lär dig:yoparty

Sticky?

Frågan kommer ju upp här på forumet ganska ofta:tummenupp

// Frappe

Det är svårare att köra på bakhjul med liten 125 2t än med större 4t men det går prima det också. Jag kör lika långt med min cr125 som med min te570 och det är typ... tills jag blir trött någonstans.

Jag plockar helst upp min 125a på 4an eller 5an. 6an går också men då måste man köra så fort för att den ska få ork. På lägre växlar är den så jävla direkt på gasen och det blir lätt väldigt ryckigt så 4an o 5an funkar bäst. Antar att det inte skiljer monstermycket mellan din o min både vad gäller primär- o sekundärväxling.

Men som redan sagt; komprimera gaffeln en aning innan du rycker upp den. Speciellt viktigt när man har en effektsvag hoj där man måste vara noga med att ha rätt varv. Det räcker oftast med att bara gunga till lite på hojen för att få ner gaffeln några cm vilket brukar räcka bra. Gasa till i samma veva och upp i det blå. Gå så långt bak tills du känner att du börjar trilla över, en liten duttjävel på bromsen alt. slå av lite på gasen så du faller o du har hittat balanspunkten. Lite förenklat.

Glömde det viktigaste:D

Att tänka på när du fått upp den men inte hittat balanspunkten är att inte bara försöka gasa dig upp. Då det kan inträffa att du tappar kontroll över hojen och du åker på ryggen lr att den bara plockar mer och mer fart..

Det första är nåt som du tydligen redan har råkat ut för så det är inte så farligt:D
Det andra kan vara skitläskigt om man har förberett huvet / kroppen på att hojen ska resa sig uppåt men istället skjuter iväg framåt fortfarande på bakhjulet dock, leder det lätt till obalans vilket aldrig är kul.

Men nu vet du lite om det iallafall, ut och kör skiten ur hojen nu så du lär dig:yoparty

Sticky?

Frågan kommer ju upp här på forumet ganska ofta:tummenupp

// Frappe

använvder du bakbromsen som nödlösning blir de ju bara krasch bang oj för högt, pang 300km/h med framhjulet ner i marken.

bättre å lära sej ha kontroll så du kan styra höjden med den. som på trampcykeln.

har du krafter åt två håll är det fruktansvärt mkt lättare att kontrollera.

ang växelval så va de bara för att tala om vad jag gjorde. jag fick inte upp min på 2an. därför åkte jag på 1an.

använvder du bakbromsen som nödlösning blir de ju bara krasch bang oj för högt, pang 300km/h med framhjulet ner i marken.

bättre å lära sej ha kontroll så du kan styra höjden med den. som på trampcykeln.

har du krafter åt två håll är det fruktansvärt mkt lättare att kontrollera.

ang växelval så va de bara för att tala om vad jag gjorde. jag fick inte upp min på 2an. därför åkte jag på 1an.

Missförstånd där :tungan
Klart det är bra att använda bromsen vid andra tillfällen också men det brukar räcka att göra små avslag/gasningar på rullen för att hålla den i en bra linje.. däremot om man ska börja köra slowwheelies å sånt så är bromsen en väldigt viktig del av det hela.

Men du har rätt, sen beror det ju lite på vad för motor man har också

när jag stunta på en 125cc cross så koppla jag upp den på 3an då blev de inte ryckigt fast jag körde wc (me ett knä på sadeln) tyckte de va lättast att lära sig fotbromsen o balansen då.. lycka till!

Cyklart mtb, det är helt annat än wheela med cross tycker jag, men klart, det är ju balansen och "balanspunkten" man lär sig då, bra råd, ska ut och pröva i helgen! Helt orädd är jag ju inte, det är förbannat läskigt :D Man kan iaf trösta sig med att stoppies är ännu värre, tycker iallafall jag, kolla den här killen, vilken kontroll, ser så enkelt ut, fast det är det ju inte!, han kunde använt lite mer skydd dock! http://se.youtube.com/watch?v=XzxCDldO_8c

Ska du hitta balanspunkten så hitta en jämn väg också... Det släpper snart, det är bara att träna, träna och åter träna. :)

Broms är det viktigaste man ska lära sig enligt mig. Jag lärde mig aldrig det för jag kunde inte sänka bromspedalen såpass att jag kunde ha foten på den. Jag tycker 3:ans växel är den lättaste att lära sig på med org enduro drevning.

Respekt till den killen!

Jag kom bara så här långt på 2 år när jag försökte mig på att slanga med husqvarnan, var väll lite feg och broms hade jag inte:näsblod
http://se.youtube.com/watch?v=unSfz5dxChs

Det var väl inte dåligt! Du kom ju långt!, men tar det flera år att lära sig? :gnissla

Om jag inte missat det så har ingen postat att det är enklare ju fortare det går, man får mer stabilitet av gyrot och effekten blir ju lite mer hanterbar

Jag tycker inte om att använda kopplingen, jag tycker att man tappar känslan för vad motorn gör med den

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT